We kunnen toch wel stellen dat die pot allang leeg had moeten zijn toch?
Sinds een aantal jaren is het mogelijk om subsidie te krijgen op een nieuwe en gebruikte elektrische auto. Mits het voertuig ook aan de gestelde voorwaarden voldoet. Het gaat hier om de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
In de eerste jaren was SEPP een succes. In een vrij rap tempo was het potje van miljoenen euro’s in een mum van tijd leeg. Dat is anno 2023 wel anders. De bijtelling is minder aantrekkelijk in vergelijking met een aantal jaar geleden. Daardoor zijn EV’s minder in trek en is de kans groot dat het potje niet eens opraakt dit anders. Hoe het tij kan keren!
EV subsidie nieuwe elektrische auto 2023
Op het moment van schrijven zit er nog 34,19 miljoen euro in het potje voor 2023. Bizar als je bedenkt dat er 67 miljoen euro beschikbaar werd gesteld op 1 januari 2023. We zijn ruim over de helft van 2023 en kruipen richting het najaar, maar er is dus nog voor tientallen miljoenen euro’s subsidie beschikbaar.
Met dit tempo blijven er nog miljoenen over. De SEPP is dan ook niet interessant voor Nederlandse particulieren. Laten we wel wezen. Hoeveel consumenten kopen een nieuwe elektrische auto van maximaal 45.000 euro? Het subsidiebedrag van 2.950 euro trekt mensen niet over streep.
EV subsidie gebruikte elektrische auto 2023
Op een gebruikte elektrische auto kun je ook subsidie krijgen. Met 2.000 euro per auto minder subsidie, maar met een budget van 32,4 mijoen euro is er ook minder beschikbaar gesteld door de overheid.
Dit potje gaat een stuk harder. En de kans bestaat dat deze wel opraakt voor het einde van dit jaar. Er is op het moment van schrijven nog 7 miljoen euro beschikbaar voor 2023.
Nederland is bij uitstek al een occasionland: nieuw kopen is te duur en dus zijn we massaal op gebruikte auto’s aangewezen. Een elektrische occasion van bijvoorbeeld €25.000 kost dan €23.000. Misschien kun je er nog wat extra van de prijs lullen bij de verkopende partij en je loopt met een leuke aanbieding de deur uit.
2024
Volgend jaar dreigt de subsidie er niet aantrekkelijker op te worden. Je krijgt nog minder subsidie op een nieuwe elektrische auto. Het bedrag gaat van 2.950 euro naar 2.550 euro. Het subsidiebedrag van 2.000 euro voor een gebruikte EV blijft wel hetzelfde in 2024.
ttr6 zegt
Die 2 duizend piek heeft de handelaar al lang op de verkoopprijs gezet.
mashell zegt
Zocht laatst voor een Franse vriendin of een bepaalde EV in Nederland of Duitsland goedkoper was dan in Frankrijk maar dat was duidelijk niet het geval. Het lijkt er inderdaad op dat de subsidie wordt ingepikt voor de handelaren.
erics zegt
Grappig…mijn EV6 heeft een letter en een cijfer anders dan afgebeelde rode…
jippie zegt
Eerlijk gezegd verbaast het me nog hoeveel mensen er zijn die van hun eigen spaarcentjes een spik splinter nieuwe elektrische auto kopen.
rwdftw zegt
Het is toch niet zo moeilijk? BEVs waren heel aantrekkelijk. Met de nadruk op waren. Met een verdubbeling van de stroomprijs en een aangekondigde MRB is het economisch niet meer rendabel om een EV te rijden. Beter een oudere ICE.
pomoek zegt
Ik wordt een beetje irritant van dat “potjes” gedoe van deze regering. Een potje voor stikstofboerenuitkoop, een potje voor innovatie, een potje voor ev’s, een potje voor 2e hands ev’s, potjes voor aardbevingsschadeherstel. Wil je, om wat voor reden dan ook, in november een 2e hands ev aanschaffen, is het subsidiepotje “leeg”. Wat is er mis met een inschatting maken hoeveel mensen gebruik gaan maken van een dergelijke subsidie en op basis van die inschatting een budget beschikbaar stellen? Dan kan je altijd een of twee jaar later het budgetbedrag bijstellen.
vondick zegt
Vinger op de zere plek. Vorig jaar Juli een tweedehands EV gekocht, was net het potje op. Ff 2000 euro door je strot. En nu is er weer over. Geef me die 2K dan gewoon alsnog, heb er recht op.
arta zegt
Nederland wil nog niet. We liggen aan het autobelastingeninfuus en kunnen niet zonder.
Als we echt hadden gewild was de accijns flink verhoogd, geen korting gegeven afgelopen jaren en was er meer stimulering gegeven aan EV’s.
Helaas kregen de duurzame medemensen de deksel op de neus, want wie een BEV reed en warmtepomp kon zelf de hoge energietarieven betalen (boven plafond) en had geen profijt van de kortingen op accijns.
Daarnaast moet de aankoop via een dealer/erkend bedrijf om subsidie te krijgen.
Als we willen zijn we in een paar jaar om, maar vlak voor se verkiezingen krijgen we weer korte termijn plannen om de boomers nog 4 jaar gelukkig te maken en de echte pijn moeten we over een paar jaar alsnog nemen, maar ach dat ziet men dan maar weer….
mlo zegt
Wat doet die verwijzing naar “boomers” in je onsamenhangende betoog? En nee, ik ben geen boomer.
zjos zegt
We moeten af van dat subsidie denken en ook om op alles wat verkeerd gaat een politieke pleister te willen plakken om de nadelen van je beleid te maskeren. Als een EV gewoon beter was dan een traditionele brandstof auto kocht iedereen hem wel. Nu niet want te duur, te beperkt in gebruik en zelfs subsidie helpt hier niet bij. Dat geeft toch te denken. .
En dan nog dit,… je kan subsidiëren wat je wil maar als straks torenhoge wegenbelasting + verzekering ( EV=hoge schade) de zoveelste aanslag in je beurs doen dan bedenk je je in de huidige inflatoire tijden wel 2x voor je een groot bedrag gaat uitgeven. De overheid is gewoon zeer onbetrouwbaar op auto gebied dus iedereen wacht af.
maotje zegt
Als benzine zo goed was had de overheid ook de shell niet gesubsidieerd. Bedenk dat je benzine dan even een stuk duurder was dan de hoofdprijs die je er nu al voor betaal.
MarcoM zegt
Kom op zeg, welke particulier heeft 40k liggen, een 2e hands EV zit er niet eens in. Blijkbaar weten ze in Den Haag niet hoe het financieel is gesteld met de gemiddelde burger. Nee, ons wagenpark wordt steeds ouder. Leve 1 Europa.
zesinlijn zegt
@ruben Wat hebben particulieren van doen met bijtelling?
jlvanleeuwen zegt
Waarom überhaupt een subsidie voor electrische auto, snap heus wel dat een stukje stimulans in zit. Mensen die 45000 euro KUNNEN uitgeven hebben ook wel een beetje extra. Steek lekker dat geld in de zorgpremie en zorg eens een keer dat mensen rond kunnen komen en fatsoenlijk onderhoud kunnen plegen zodat we minder stil staan. Met deze regeling gaat het wagenpark heus niet jonger worden, zoals Wouter al zei, jongeren / jong gezin zal nooit een tweedehands electrische auto kunnen kopen.