Uiteraard kunnen wij melden wat de Audi SQ7 en SQ8 TFSI doen qua prijs.
Het klinkt toch altijd een beetje tegenstrijdig, een sportversie van een auto op diesel. Audi ontketende een grote dieselgekte in hun S-modellen. Alles van S4 tot S7, plus de SQ5, SQ7 en SQ8 werden te allen tijde vergezeld met de letters ‘TDI’ op het derrière. Toch was het volgens velen helemaal niet zo’n slecht idee. Diesels kunnen met lekkere pk-aantallen en gigantische karrenvrachten koppel toch lekker vooruit. Plus, auto’s als de SQ7 en SQ8 zullen nooit sportauto’s worden, dus hoe die pk op de weg gezet wordt is niet belangrijk.
Terugkomen
Audi valt daar echter op terug. In ieder geval bij de grootste twee. De SQ7 en SQ8 moeten hun 4.0 TDI V8 dieselmotor inleveren voor een 4.0 TFSI V8 op benzine. In harde pk’s een vooruitgang: beide auto’s hebben nu 507 pk in plaats van 435. Qua koppel, zoals gezegd, een beetje inleveren: de TDI had 900 Nm, de TFSI heeft 770. Nog steeds een boel, trouwens. De SQ7 en SQ8 TDI hebben het niet lang volgehouden, de SQ7 TDI als facelift al helemaal niet. Een facelift SQ7 spotten is zeer Autojunk-waardig.
Geprijsd
Ten tijde van de aankondiging van de SQ7 en SQ8 in juli had Audi het over prijzen rond de ton voor de SQ’s in Duitsland. In Nederland heeft Audi de prijs van zowel de SQ7 als de SQ8 op de configurator geslingerd. Voor de TDI’s hingen de prijzen rond de 145.000 euro (SQ7) en 160.000 euro (SQ8). De TFSI’s vallen duurder uit, met 157.020 euro en 57 cent op de teller voor de SQ7 en 171.850 euro en 93 cent voor de SQ8. Voor dat geld win je wel prestaties, want de SQ7 en SQ8 weten hun sprinttijd te verlagen van 4,8 seconden naar 4,1 seconden.
Concurrenten
Mercedes-AMG GLE 53 en GLE 53 Coupé 4MATIC+
Vandaag hebben we gelukkig weer eens lekker ouderwetse concurrentie van de meest vanzelfsprekende Audi-rivalen. Om te beginnen met Mercedes. De ‘AMG 63’-modellen van de GLE en GLE Coupé meten zich beter met de RS Q8, dus een stapje lager vinden we de AMG 53. In beide gevallen zijn de Mercedessen goedkoper, de AMG GLE 53 kost 121.092 euro. Dat is bijna 30.000 euro verschil met de SQ7. Bij de coupés is het verschil kleiner, de AMG GLE 53 Coupé kost 152.476 euro. Toch ook nog bijna 20.000 euro minder. De reden hiervoor is dat de 53-modellen van Mercedes wat mildheter zijn en qua specs dan ook dichter bij de diesels van Audi zaten (435 pk + 22 pk EQ Boost die je niet direct mag optellen). En het zijn zescilinders met dus hybride-kracht. Ga je het verschil merken? Het verschil in prijs lijkt merkbaarder.
BMW X5 en X6 M50i
BMW staat wat rechter tegenover Audi in deze vergelijking. Net zoals Audi geen hybride-spul, de M50i’s hebben gewoon een dikke V8 die net onder de meest heftige X5 M en X6 M zit. De blokken zijn krachtiger dan de Audi’s, met 530 pk. Audi weet echter wel 0,2 seconden sneller naar de 100 te sprinten met hun power-SUV’s. Dat is wat het kost om voor de Audi’s te kiezen, want de krachtigere BMW’s staan voor 147.870 euro (X5) en 151.472 euro (X6) voor je deur.
De Audi SQ7 en SQ8 zijn vanaf heden te configureren en bestellen.
ttr6 zegt
Al kreeg ik hem gratis……. containers op wielen, ook die concurrenten.
kevinsimon_post zegt
Ik heb sinds kort de SQ7 facelift met V8 diesel: echt een genot!
dolledries zegt
@kevinsimon_post: zou je dan nu de benzine overwegen of voegt dat niks toe voor jou? Mooi te lezen je geniet!
kevinsimon_post zegt
@dolledries: ik ben vind tanken een vrij saaie bedoeling. Ik vrees dat ik met een benzine max 500km op 1 tank kan rijden en ik dus meerdere keren per week bij het tankstation langs zou moeten. Nu haal ik met gemak 850km op 1 tank. En ik moet heel eerlijk zijn: nog 1 x een hele dikke diesel…hierna is het feest voorbij.
Dutchdriftking zegt
@kevinsimon_post: toevallig net eentje gespot. Klinkt serieus fijn voor een diesel.
bitd zegt
Dan kan je wat mij betreft beter naar de 60 TFSIe kopen. Ca 450pk en minder verbruik.
Diesel was trouwens fantastisch ?
bitd zegt
@bitd: en ca 50k goedkoper op dit moment
kevinsimon_post zegt
@bitd: dat is een V6, geen V8.
bitd zegt
@kevinsimon_post: klopt, maar scheelt een enorme slok: zowel financieel als benzine verbruik
kevinsimon_post zegt
@bitd: ik heb een Q7 Etron gehad: qua verbruik maakt het niks uit. De ‘accu’ in de Etron is grappig, maar je kan er vrij weinig mee qua afstand. Dus je rijdt met een V6 benzine in een zware auto, namelijk 2535 kilo.
Dan zou je het ‘alleen’ om de prijs moeten doen, want de Etron rijdt een stuk minder prettig ter vergelijking met een SQ7.
bitd zegt
@kevinsimon_post: de etron die jij had (en ik trouwens heb) is een diesel en is een fijne reisauto, de V8 diesel was gewoon de beste oplossing qua verbruik vs performance in dagelijks gebruik.
Wat ik bedoel is dat een V8 benzine echt slurpt en vooral met optrekken, daar helpt een etron best goed bij, zeker als de motor dan een V6 is. En qua performance op de 0-100 hoef je niet over te stappen op een V8.
polleke71 zegt
Nou idd, wat een gedrochten zijn dit! Waar Audi mee bezig is de laatste jaren weet ik niet maar dit heeft echt helemaal niets met stijlvol en sjiek te maken. Wat een hondenhokken, vooral de Q7