Die naam kende je vast nog niet he?
Riversimple is een klein bedrijfje uit Wales dat zich toelegt op het produceren van zuinige en milieuvriendelijke auto’s. Dat is ze met deze Rasa absoluut gelukt.
Je mag van het ontwerp vinden wat je wil, maar hij is wél mooi getekend door Chris Reitz. Je weet wel, van de Fiat 500. Die had als opdracht meegekregen dat hij een gestroomlijnd wagentje moest tekenen en dat is hem goed afgegaan.
Maar het gaat bij deze auto eigenlijk helemaal niet om de buitenkant, wat er onder de kap ligt is vele malen interessanter. Hij wordt namelijk aangedreven door vier elektromotoren, één in ieder wiel en die krijgen hun energie van een brandstofcel. Dus waterstof tanken en met je mond onder de uitlaat hangen als je dorst hebt. Heel snel is het karretje niet, maar wel heel zuinig. Want met 1,5 kilo waterstof kom je 480 kilometer ver. Dat komt zoals gezegd door zijn stroomlijn, maar ook doordat bij het remmen de restenergie wordt teruggewonnen. Daardoor is de energie uit de brandstofcel alleen nodig om de snelheid die je al hebt vast te houden. Tenslotte is daar het gewicht. Vanwege het gebruik van carbon weegt de Rasa niet meer dan 580 kilo. Nette prestatie.
Het moge duidelijk zijn dat deze Riversimple Rasa nog een prototype is. Het bedrijf heeft 2 miljoen pond gekregen van de overheid van Wales en dat geld wordt gestoken in de bouw van 20 auto’s. Die worden in een testpool ingezet en met de gegevens die daaruit komen, willen ze hem nog beter maken. Uiteindelijk moet hij in 2018 op de markt komen. Het is te hopen dat de productie van waterstof tegen die tijd ook wat minder vervuilend is, dan zijn we spekkoper. En daarover gesproken, over een prijs is nog niks bekend, maar heel goedkoop zal hij wel niet worden.
Edge zegt
Leuk project! En het ziet er ook nog eens allemaal keurig netjes afgewerkt uit, dat is bij vele startups toch wel anders. Maar eh, Riversimple? Dat bekt toch niet lekker? Die naam moet dus echt anders.
bluebluered zegt
Lelijk, zoals elke waterstofauto.
Interieur valt nog mee, doet me wat aan Pagani denken met dat carbon en aluminium op het dashboard.
pomoek zegt
@bluebluered: Mclaren stuurtje?
rotarypowah zegt
@bluebluered: dat valt toch wel mee?
http://www.wired.com/images_blogs/autopia/2009/04/mazda_hydrogen_station02.jpg
http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/aston-martin-rapide-s-hydrogen-8.jpg
pomoek zegt
Wat de productie van waterstof betreft: Ik begrijp dat de TU Delft er bovenop zit dus dat komt goed!: http://www.tudelft.nl/actueel/dossiers/archief/racewagen-op-biobrandstof/duurzaam-vervoer/aandrijving-en-brandstof/waterstof/waterstof/
Dutchdriftking zegt
Ik vind het een leuk idee, zoiets is helemaal niet gek voor woon-werk verkeer.
vtechlover zegt
Word niks.. Als fossiele brandstof op is, stappen we over op synthetische en we gaan gewoon weer door.
lekbak zegt
@vtechlover: en hoe wil je aan al die synthetische brandstof komen?
vtechlover zegt
@lekbak: shell heeft meerdere patiënts op synthetische, eerst fossiele uitmelken en daarna voorzien ze jou auto met synthetische
lekbak zegt
@vtechlover: dus iemand bij shell knipt met de fingers en poef, de tanks zitten vol met synthetische brandstof?
De grondstoffen zullen ergens vandaan moeten komen. Dat zal altijd een strijd blijven, zolang we energie behoeven. Daarbij zullen er enorme, werkelijk ongelooflijk grote fabrieken moeten komen om al die brandstof te maken. De hoeveelheden olie zijn immers enorm.
vtechlover zegt
@lekbak: er staat op onze aardkloot genoeg raffinaderijen, en niet alleen shell, er zijn meerdere (bp/total/etc.etc.)
lekbak zegt
@vtechlover: die zou je plat kunnen gooien en er een fabriek van maken ja. Maar de grondstoffen dan?
Hoe je het ook went of keert, het moet ergens vandaan komen.
En dan moet het ook nog eens aanzienlijk meer energie opleveren als dat het kost.
dikdraak zegt
@vtechlover: Exact. En wat is op dit moment de belangrijkste synthetische brandstof? Inderdaad, waterstof ;)
dondeboer zegt
Lijkt wel een ingekorte VW XL1. Interessante ontwikkeling, al zijn er nog altijd veel praktische problemen rond waterstof. Het maken van dat spul is ofwel nogal een energieslurpend proces, ofwel erg milieuonvriendelijk.
imaginenl zegt
Lijkt in opbouw erg op de Loremo maar dan een stukje lelijker. Snap niet dat dit soort lichtgewicht spaarautootjes niet door de grote autofabrikanten worden gemaakt want heb het idee dat er best markt voor is.
jeppie zegt
Xl1 achtig gevaarte
jordyvn zegt
Doe er maar een strik omheen voor een mille of 15, in het groen graag
stationcar zegt
Riversimple? Serieus???
Wat een flutnaam zeg, dat verzin je toch niet!
Nouja, we zien wel waar ze mee komen…
Beetje sceptisch ben ik wel, een paar jaar geleden was het hip om je eigen sportwagenmerk op te richten en deed jan en alleman dat dus ook. We zagen wezenloos veel ‘merken’ voorbij dwarrelen waar we nooit weer wat van hoorden. Tegenwoordig lijkt het wel of het populair is om een elektrische autofabriek op te richten, lache hoor, maar hiervoor geld hetzelfde credo: eerst zien dan geloven :-)
stationcar zegt
@stationcar:
Ja ik weet het, precies dezelfde reactie als vanmorgen bij het artikel over Techrules, wat onderstreept mijn punt dat het hip is om een elektrische autofabriek te beginnen.
Dit is dus nieuw ‘merk’ nummer 2 vandaag. Ik ben benieuwd wat we hier verder van gaan horen…
robert110 zegt
Kijk, dit is de toekomst.
w0o0dy zegt
Biodiesel uit algen… Veel minder energie nodig voor productie en kan ook prima in zout water (3/4 van de aarde) en kan zowel in conventionele verbrandingsmotoren als in energie centrales worden omgezet in aandrijving (helaas veel verlies door warmte of in stoom/stroom…
pinut187 zegt
Ze willen hem niet te koop aanbieden maar door de gebruikers laten “leasen” voor zo’n USD 500 per maand..