• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat is dat nou? Een Riversimple Rasa. Op waterstof!

Auteur: nicolasr, gepost 17 februari 2016 om 12:38 – 22 Reacties

Afbeelding Wat is dat nou? Een Riversimple Rasa. Op waterstof!Afbeelding Wat is dat nou? Een Riversimple Rasa. Op waterstof!Afbeelding Wat is dat nou? Een Riversimple Rasa. Op waterstof!Afbeelding Wat is dat nou? Een Riversimple Rasa. Op waterstof!

Rasa-op-waterstof
Die naam kende je vast nog niet he?

Riversimple is een klein bedrijfje uit Wales dat zich toelegt op het produceren van zuinige en milieuvriendelijke auto’s. Dat is ze met deze Rasa absoluut gelukt.

Je mag van het ontwerp vinden wat je wil, maar hij is wél mooi getekend door Chris Reitz. Je weet wel, van de Fiat 500. Die had als opdracht meegekregen dat hij een gestroomlijnd wagentje moest tekenen en dat is hem goed afgegaan.

Maar het gaat bij deze auto eigenlijk helemaal niet om de buitenkant, wat er onder de kap ligt is vele malen interessanter. Hij wordt namelijk aangedreven door vier elektromotoren, één in ieder wiel en die krijgen hun energie van een brandstofcel. Dus waterstof tanken en met je mond onder de uitlaat hangen als je dorst hebt. Heel snel is het karretje niet, maar wel heel zuinig. Want met 1,5 kilo waterstof kom je 480 kilometer ver. Dat komt zoals gezegd door zijn stroomlijn, maar ook doordat bij het remmen de restenergie wordt teruggewonnen. Daardoor is de energie uit de brandstofcel alleen nodig om de snelheid die je al hebt vast te houden. Tenslotte is daar het gewicht. Vanwege het gebruik van carbon weegt de Rasa niet meer dan 580 kilo. Nette prestatie.

Het moge duidelijk zijn dat deze Riversimple Rasa nog een prototype is. Het bedrijf heeft 2 miljoen pond gekregen van de overheid van Wales en dat geld wordt gestoken in de bouw van 20 auto’s. Die worden in een testpool ingezet en met de gegevens die daaruit komen, willen ze hem nog beter maken. Uiteindelijk moet hij in 2018 op de markt komen. Het is te hopen dat de productie van waterstof tegen die tijd ook wat minder vervuilend is, dan zijn we spekkoper. En daarover gesproken, over een prijs is nog niks bekend, maar heel goedkoop zal hij wel niet worden.

Ook interessant!

  • Shell recharge
    Wat kies jij? Elektrisch, waterstof of benzine?
  • Ook Hyundai en de verbrandingsmotor gaan uit elkaar
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Hyundai waterstof
    Hyundai presenteert 690 pk waterstof monster

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, waterstof

Vorig bericht: « Weer een stukje DB11 gevonden
Volgend bericht: Dit is de Bentley Flying Spur V8 S »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    17 februari 2016 om 12:41

    Leuk project! En het ziet er ook nog eens allemaal keurig netjes afgewerkt uit, dat is bij vele startups toch wel anders. Maar eh, Riversimple? Dat bekt toch niet lekker? Die naam moet dus echt anders.

    Login om te reageren
  2. bluebluered zegt

    17 februari 2016 om 12:44

    Lelijk, zoals elke waterstofauto.

    Interieur valt nog mee, doet me wat aan Pagani denken met dat carbon en aluminium op het dashboard.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 februari 2016 om 12:47

      @bluebluered: Mclaren stuurtje?

      Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      17 februari 2016 om 12:52

      @bluebluered: dat valt toch wel mee?

      http://www.wired.com/images_blogs/autopia/2009/04/mazda_hydrogen_station02.jpg

      http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/aston-martin-rapide-s-hydrogen-8.jpg

      Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    17 februari 2016 om 12:49

    Wat de productie van waterstof betreft: Ik begrijp dat de TU Delft er bovenop zit dus dat komt goed!: http://www.tudelft.nl/actueel/dossiers/archief/racewagen-op-biobrandstof/duurzaam-vervoer/aandrijving-en-brandstof/waterstof/waterstof/

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    17 februari 2016 om 12:51

    Ik vind het een leuk idee, zoiets is helemaal niet gek voor woon-werk verkeer.

    Login om te reageren
  5. vtechlover zegt

    17 februari 2016 om 12:53

    Word niks.. Als fossiele brandstof op is, stappen we over op synthetische en we gaan gewoon weer door.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 februari 2016 om 13:01

      @vtechlover: en hoe wil je aan al die synthetische brandstof komen?

      Login om te reageren
      • vtechlover zegt

        17 februari 2016 om 13:41

        @lekbak: shell heeft meerdere patiënts op synthetische, eerst fossiele uitmelken en daarna voorzien ze jou auto met synthetische

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 februari 2016 om 13:56

          @vtechlover: dus iemand bij shell knipt met de fingers en poef, de tanks zitten vol met synthetische brandstof?

          De grondstoffen zullen ergens vandaan moeten komen. Dat zal altijd een strijd blijven, zolang we energie behoeven. Daarbij zullen er enorme, werkelijk ongelooflijk grote fabrieken moeten komen om al die brandstof te maken. De hoeveelheden olie zijn immers enorm.

          Login om te reageren
          • vtechlover zegt

            17 februari 2016 om 14:30

            @lekbak: er staat op onze aardkloot genoeg raffinaderijen, en niet alleen shell, er zijn meerdere (bp/total/etc.etc.)

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              17 februari 2016 om 14:49

              @vtechlover: die zou je plat kunnen gooien en er een fabriek van maken ja. Maar de grondstoffen dan?

              Hoe je het ook went of keert, het moet ergens vandaan komen.

              En dan moet het ook nog eens aanzienlijk meer energie opleveren als dat het kost.

              Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      17 februari 2016 om 13:02

      @vtechlover: Exact. En wat is op dit moment de belangrijkste synthetische brandstof? Inderdaad, waterstof ;)

      Login om te reageren
  6. dondeboer zegt

    17 februari 2016 om 12:57

    Lijkt wel een ingekorte VW XL1. Interessante ontwikkeling, al zijn er nog altijd veel praktische problemen rond waterstof. Het maken van dat spul is ofwel nogal een energieslurpend proces, ofwel erg milieuonvriendelijk.

    Login om te reageren
  7. imaginenl zegt

    17 februari 2016 om 13:01

    Lijkt in opbouw erg op de Loremo maar dan een stukje lelijker. Snap niet dat dit soort lichtgewicht spaarautootjes niet door de grote autofabrikanten worden gemaakt want heb het idee dat er best markt voor is.

    Login om te reageren
  8. jeppie zegt

    17 februari 2016 om 13:16

    Xl1 achtig gevaarte

    Login om te reageren
  9. jordyvn zegt

    17 februari 2016 om 13:29

    Doe er maar een strik omheen voor een mille of 15, in het groen graag

    Login om te reageren
  10. stationcar zegt

    17 februari 2016 om 13:31

    Riversimple? Serieus???
    Wat een flutnaam zeg, dat verzin je toch niet!
    Nouja, we zien wel waar ze mee komen…
    Beetje sceptisch ben ik wel, een paar jaar geleden was het hip om je eigen sportwagenmerk op te richten en deed jan en alleman dat dus ook. We zagen wezenloos veel ‘merken’ voorbij dwarrelen waar we nooit weer wat van hoorden. Tegenwoordig lijkt het wel of het populair is om een elektrische autofabriek op te richten, lache hoor, maar hiervoor geld hetzelfde credo: eerst zien dan geloven :-)

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      17 februari 2016 om 13:34

      @stationcar:
      Ja ik weet het, precies dezelfde reactie als vanmorgen bij het artikel over Techrules, wat onderstreept mijn punt dat het hip is om een elektrische autofabriek te beginnen.
      Dit is dus nieuw ‘merk’ nummer 2 vandaag. Ik ben benieuwd wat we hier verder van gaan horen…

      Login om te reageren
  11. robert110 zegt

    17 februari 2016 om 15:54

    Kijk, dit is de toekomst.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    17 februari 2016 om 19:30

    Biodiesel uit algen… Veel minder energie nodig voor productie en kan ook prima in zout water (3/4 van de aarde) en kan zowel in conventionele verbrandingsmotoren als in energie centrales worden omgezet in aandrijving (helaas veel verlies door warmte of in stoom/stroom…

    Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    17 februari 2016 om 20:15

    Ze willen hem niet te koop aanbieden maar door de gebruikers laten “leasen” voor zo’n USD 500 per maand..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North