Mocht je op zoek zijn naar een andere auto, is het wel goed om te weten of je beter een occasion kunt kopen, of een nieuwe auto privé gaat leasen.
Als het tijd is om een andere auto te kopen, zijn er vanzelfsprekend meerdere dingen waar je aan moet denken. Allereerst natuurlijk het merk en model. althans, dat is wat wij autoliefhebbers doen. Dan moet je uitvogelen op welke brandstof hij rijdt, of dat het misschien wel elektrisch wordt.
Ook belangrijk is vervolgens om te gaan beslissen voor welk concept je gaat. Koop je een occasion, of ga je liever voor een nieuwe auto die je privé least? Welk concept is voor jou het best? En natuurlijk is dat heel persoonlijk, we gaan je toch proberen te helpen.
Ga je voor je eigen occasion, of liever leasen?
Laten we eens beginnen met uit de doeken te doen wat private leasing precies inhoudt.
- Als je een auto privé gaat leasen, word je niet de eigenaar, je ‘huurt’ de auto voor minimaal 12 tot 60 maanden.
- Maandelijks betaal je een vast bedrag. Daarin zit de verzekering, de wegenbelasting, reparatie, afschrijving, onderhoud en ook de nieuwe banden.
- Je betaalt ook buiten dat bedrag voor de benzine of diesel, eventuele verkeersboetes en een eigen risico wanneer je schade hebt gereden.
- Na afloop van de leaseperiode lever je de auto in en worden de gereden kilometers en de wat grotere schades met je afgerekend
- Je hoeft geen fiscale bijtelling te betalen als je privé gaat leasen. Dat geldt alleen voor zakelijke lease.
Kortom, je rijdt dus een nieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je betaalt alleen voor de brandstof en eventuele boetes en schades. Dat is handig, want je weet precies waar je aan toe bent en komt ook bij pech of diefstal niet voor verrassingen te staan.
Nadelen zijn er vanzelfsprekend ook. Allereerst is er het feit dat je flink betaalt voor de auto, maar dat die vervolgens nooit van jou wordt. Je levert de auto na afloop van de leaseperiode weer in en dat is dat.
Bovendien worden je maandelijkse leasekosten geregistreerd door het Bureau Krediet Registratie in Tiel. En dat heeft gevolgen voor wanneer je een andere lening wil afsluiten, bijvoorbeeld een hypotheek. Hou daar dus rekening mee mocht je privé willen gaan leasen.
Dan liever je eigen occasion?
Als je niet privé wil leasen, zit je in de meeste gevallen vast aan een occasion. En ook die kun je op meerdere manieren bemachtigen. Als je hem boter bij de vis kunt afrekenen, ben je het goedkoopst uit, zoveel is duidelijk. Want je betaalt geen rente of de winst voor de leasemaatschappij.
Wel heb je natuurlijk de vaste lasten die je ook betaalt bij private leasen. Maar in vergelijkbare gevallen ben je goedkoper uit. Mits je geen grote malaise krijgt met je occasion. Daar mag je in dit geval dan helemaal zelf voor opdraaien en staat er geen leasemaatschappij achter je om je te dekken.
Groot voordeel is dat de auto direct van jou is en je hem weer kunt verkopen als je weer een andere wilt. Al heb je alsnog afschrijving, je houdt toch wat kapitaal op zak, wat je bij privé leasen niet hebt. En je krijgt geen registratie bij het BKR, dat is altijd mooi.
Als je je occasion moet financieren, dan ben je in de regel weer goedkoper uit als je gaat leasen. De rentes zijn namelijk nog steeds hoog en gezien de situatie op de financiële markten gaat die de komende tijd alleen maar verder stijgen. Plus je zit met dezelfde vaste en dreigende kosten als bij het hierboven genoemde voorbeeld én de BKR-registratie.
Wat is de conclusie?
Een occasion kopen of een nieuwe auto privé leasen, wat is het verstandigst? Tja, daar kunnen we niet heel veel over zeggen. Het hangt zoals zo vaak helemaal af van jouw situatie en wensen. Wil je een vast bedrag betalen en geen nare verrassingen krijgen, dan moet je privé gaan leasen.
Wil je graag je eigen auto bezitten en geen extra registratie bij het BKR, dan is het duidelijk dat je een occasion moet kopen.
Kortom, we kunnen niet voor jou beslissen, we kunnen alleen de verschillen toelichten. En dat hebben we zojuist gedaan!
kniesoor zegt
Die BKR registratie is wel een dingetje, lijkt me, zeker als je binnenkort verwacht een hypotheek nodig te hebben.
bakkerst zegt
Maar ja, voor een hypotheek kom je tegenwoordig toch bijna niet in aanmerking dus dat maakt ook niet zoveel uit!
flutterby zegt
Z’n private lease hakt inderdaad hard in op je maximale te lenen bedrag kan ik uit ervaring delen…
V8Vantage zegt
Volgens mij wordt persoonlijk eigendam van roerende en onroerende zaken tegenwoordig onderschat. Ja je kan voor verrassingen komen te staan, maar je hebt totale onafhankelijkheid. Tegenwoordig wordt wordt alles aan een huur/lease-infuus gelegd. Lekker handig voor de bedrijven want die hebben een direct lijntje naar de bankrekeningen van hun klanten maar volgens mij is het beter om je geld in je eigen lade te houden en zelf te bepalen aan wie je het wanneer uitgeeft. Zeker de komende jaren kunnen de effecten van leasen/huren hun negatieve kanten laten zien.
Voor mij gaat de voorkeur uit naar occasion kopen. Wel goed kijken naar km standen en welk onderhoud wanneer is gepleegd en daar dan rekening mee houden in het budget dat je uit wil geven. Daarbij geld voor mij dat de keuze veel groter is in voor mij leuke aandrijflijnen. 2 – 3 liter diesel of 2.5 tot 5 liter benzine heeft daarbij de voorkeur. :-) Waarbij dieselmotoren stiekum toch wel het meest in staat zijn om vrijwel Co2 neutraal te rijden zonder aanpassingen….Mocht je nog rekening willen houden met ‘milieu’.
DeWitteCondor zegt
Volledig eens. En het lijkt ook een beetje de tijdsgeest te zijn dat alles ‘nu’ moet. Even sparen voor grote uitgaven is er niet meer bij. Ouwe l*l modus: in mijn tijd spaarde je flink voor je eerste auto (vaak al voor behalen van rijbewijs). Nu rent men gelijk naar de dealer voor een of ander private lease contract van 5 jaar.
Tonnie zegt
De kredietcrisis van 2008 all over again. Vooral in amerika en andere landen waar toen al vrijwel alles op afbetaling/huur/lease gekocht werd.
wimbers zegt
Volledig mee eens, en nog een ouwe bok modus, als je de auto niet 2 keer kunt kopen met je gespaarde geld, dan kan je hem niet betalen. Dus: auto van 10k, dan kan je maar beter 20k hebben staan.
I’m verbaas me altijd dat mensen alles op de Max kopen
Dutchdriftking zegt
Je kunt ook geld lenen voor een nieuwe auto. Tot een jaar geleden (iets met stijgende rente) was zit zéér interessant. Je betaalde iets meer dan bij privé lease, maar na 4 of 5 jaar was de auto wél van jou. Voor een occasion geld lenen is een spannende. Zeker als je geld leent om een auto te financieren die je gewoon niet kunt betalen. Aanschaf is één, hierna komen pas de echte kosten.
Zelf wou ik een fijne station, van een mooi merk met een prettige motor. De laatste keer iets op fossiele brandstof (ik doe het liefst lang met een auto vandaar) voordat het echt verboden is.
Met mijn budget moest het wel tweedehands worden.
Ik ben over de grens gaan kijken en zelf gaan importeren, dit scheelde heel veel geld, en daar ik het zelf gedaan heb en daardoor alle documenten heb is de kilometerstand aantoonbaar. Ook wel prettig. Inmiddels heb ik niet alleen mijn laatste auto op fossiele brandstof, het is zelfs een diesel, tóch nog een keer een diesel gehad.
grrrrrene zegt
Helemaal mee eens: voor mij ook een occasion, gewoon omdat ik een auto wil bezitten en niet huren. Als je eraan gaat rekenen, is leasen bijna nooit goedkoper en wat een erg goedkope deal lijkt, blijkt een enorm uitgebouwde instapper, waar je met opties alsnog veel geld aan kwijt bent. Een collega kon een jaar of twee terug een VW Up goedkoop leasen, bleek er geen autoradio in te zitten bij het instapmodel. WTF?
Ja, je weet met lease precies waar je aan toe bent, maar mensen lijken tegenwoordig ook doodsbang voor een kilometerstand > 100k km. Alsof een tweedehands auto per definitie veel geld gaat kosten, catastrofaal kapot gaat binnen een jaar of meer van die angsten. Als je een beetje verstandig koopt en de auto zelf ook netjes onderhoudt, loop je nauwelijks risico. Maar ja, je moet wel weten wat sparen is. En mensen willen tegenwoordig nú iets duurs, liefst nieuw, en sparen duurt te lang… Dan moet je dus leasen of lenen.
Johanneke zegt
Private lease alles boven het a segment is godsgruwelijk duur. 500 per maand zonder benzine ben je zo kwijt. Dat is al 60 cent per km bij 10k per jaar. Lekker ocassion shoppen, stuk goedkoper. Gewoon goed inlezen en goed zoeken.
alcantara zegt
Private lease is wel gunstiger als je vaak het circuit opzoekt, omdat banden/remschijven/reparaties ook in de leaseprijs zijn inbegrepen.
ArnoldH zegt
Dan moet je het contract heel goed lezen want het zou mij niks verbazen als circuit rijden niet mag. En ik denk dat het onderhoud inclusief is bij normaal gebruik.
Zelf zou ik nooit private lease doen. “Gewoon” sparen en kopen.
Richmond zegt
Als je te vaak banden en remmen moet laten vervangen, gaat de lm heus wel vragen stellen.
DeWitteCondor zegt
Dat is bij iedere fatsoenlijke leasemaatschappij uitgesloten in de voorwaarden. Je bent niet eens verzekerd als je het circuit opgaat.
saxoke zegt
Private lease zit meestal vol met auto’s die niet circuitwaardig zijn
flutterby zegt
Bij buitensporig onderhoud weten ze je wel te vinden hoor. Ze weten exact hoe lang banden en remmen mee horen te gaan.
pentar zegt
Er zijn ook auto’s met abonnement te krijgen. Wel wat duurder dan private lease maar geen BKR-registratie, en een korte opzegtermijn. Onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lexus bieden dit aan.
Robert zegt
Wat ik in dit bovenstaande stuk compleet mis, is dat de private lease voor consumenten niet uit één contractuele vorm bestaat, maar uit twee verschillende contractuele vormen. en dat die beide vormen nog wel wat valkuilen kunnen bevatten voor de consument. Maar allereerst dus die twee vormen:
– operational lease: feitelijk een huurregeling, zoals hierboven al ruim omschreven; je betaalt een all-in bedrag voor alle vaste kosten. Daar bovenop betaal je zelf de brandstof, de eventuele meerkosten als het ‘vrije’ aantal km’s wordt overschreden, de eventuele verkeersboetes en het eventuele eigen risico in het geval van verwijtbare schade.
Voordeel: gemak dient de mens en je hebt geen groot geldbedrag nodig om de initiële aanschaf te bekostigen.
Nadeel: de kosten kunnen fors hoger uitvallen als je pech hebt, of voortijdig het contract wil beëindigen, bijvoorbeeld vanwege veranderende persoonlijke omstandigheden.
– financial lease: feitelijk een koop op afbetaling. Of te wel: je koopt een auto met een lening; aan het einde van de looptijd heb je een restschuld, die je in een keer kunt aflossen (en dan is de auto van jou) óf je gebruikt deze als inruil (aanbetaling) op de volgende auto die je (opnieuw) middels een financial lease contract.
Voordeel: gemak dient de mens en je hebt geen groot geldbedrag nodig om de initiële aanschaf te bekostigen.
Nadeel: je moet goed opletten of de auto vanaf dag één ‘van jou’ is, met de financiering dus als aflossing en de auto als onderpand op die aflossing óf dat de auto pas van jouw wordt aan het einde van de looptijd (voorop gesteld dat je de restsom afbetaalt of de auto direct inruilt).
Nadeel 2: soms zijn de vaste lasten mee gefinancierd (gemak dient de mens dus), maar bedenk wel dat de financierder hierop ook geen verlies wil leiden, dus check even wat zoiets je maandelijks zou kosten als je het zelf zou regelen.
Nadeel 3: je krijgt de status van schuldenaar bij de BKR. Dat is helemaal geen probleem als je de maandelijkse aflossing netjes betaalt, maar loop je achter met de aflossing… sterkte.
Nadeel 4: mocht je na het afsluiten van zo’n financial lease contract bijvoorbeeld je lopende hypotheek weer moeten verlengen, of een verbouwing aan je huis met een extra hypotheek willen financieren o.i.d.: sterkte. Jouw financiële speelruimte wordt zo een stuk beperkter – aldus de bank.
Nadeel 5: let op waar je je handtekening onder zet. Je wordt doodgegooid met reclames als “je kunt nu deze auto rijden voor slechts *** euro per maand”, maar het is op voorhand vaak helemaal niet duidelijk welke contractvorm (operational of financial lease) men aanbiedt, en het oerbos aan verschillende contractvormen en -voorwaarden maakt het vergelijken tussen de vele, vele aanbieders er zeker niet makkelijker op.
Ik ben zeker geen financieel adviseur, maar heb e.e.a. eens uitgezocht toen ik recent besloot op zoek te gaan naar een auto met wat lagere running costs. Uiteindelijk was het voor mij tóch slimmer en (veel) voordeliger om een tien jaar oude occasion te kopen en daar nog eens vijf of zes jaar mee door te rijden.
@nicolasr: alsjeblieft hè.
kniesoor zegt
Dit lijkt me een heel mooi & nuttig overzicht voor mensen, die – nu of binnenkort – voor de keuze staan 👍🏻
DeWitteCondor zegt
Tuurlijk, dan heb je al 10 jaar afschrijving gehad. Je kunt private lease in welke vorm dan ook eigenlijk alleen vergelijken met diezelfde auto zelf aanschaffen bij de dealer. Sec bekeken schiet je er bij lease altijd bij in want de leasemij pakt ook een duppie. Maar soms is het wel aantrekkelijk omdat leasemijen in principe hun schaalvoordelen bij zowel inkoop, onderhoud als verzekering ook ten voordele van de klant kunnen laten strekken.
ricksmits zegt
precies dit. ik heb ooit het rekenwerk gedaan omdat ik altijd een beetje de wens gehad had een nieuwe auto te rijden én er mogelijk een kind op komst was. afschrijving doorberekend van een gelijkwaardige auto over de looptijd van het leasecontract enzo, aftrek van premie en MRB. kwam er op neer dat private lease over de gehele looptijd van contract 1150 euro goedkoper was ( in vergelijking met die auto nieuw kopen, 5 jaar rijden en dan verkopen als occasie ). Uiteraard zaten daar geen variabelen in zoals teveel kilometers en evt extra kosten vanwege een krasje oid.
uiteindelijk toch niet gedaan ( gelukkig, achteraf ) omdat je gewoon 5jaar een betalingsplicht aangaat. dat is erg lang en het leven kan enorm veel veranderen in die periode en daarbij ook je behoeftes.
christian85 zegt
Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat je voor spullen moet sparen en als je het niet kan betalen je er ook niet aan moet beginnen. Dus ook niet leasen.
techniekmeneer zegt
Werken, sparen, kopen.
arta zegt
Dit ligt erg aan de auto. Hoe minder waarde je aan een specifiek model/merk hecht hoe gunstiger privélease kan zijn. In vergelijking met een (oudere) gebruikte auto zullen de kosten gemiddeld gezien hoger zijn bij privelease. Maar als je een gebruikte auto koopt waarvan de bak gewisseld moet worden, of de koppakking er uit blijkt te liggen dan ben je met je gebruikte auto (zonder garantie!) duurder uit.
Ik hecht veel waarde aan flexibiliteit en veranderen en aanpassen van auto wanneer het MIJ uit komt. Daarom nu alles gekocht.
Wel 2,5 jaar gereden met een gebruikte auto op privelease Contract van een lokale garage. Heul blij mee toen, contract voor 12 maanden gesloten en stilzwijgend verlengd na dat jaar met een opzegperiode van 1 maand. Dit is echter niet gebruikelijk en was een super aanbod van de garage. Ik wilde het risico van een
De
1.4 TSI met DSG niet aan en de garage wel. Daarom bood hij toen de privelease aan. Beide blij.
franciscrozier zegt
Er zijn voor en nadelen van beide constructies. Wij hebben indertijd door een aanbieding een private leasecontract afgesloten voor een Kia E-Soul voor 590 per maand voor 25000km inclusief winterbanden en geen eigen risico. Met een flinke lading zonnepanelen kunnen we net met de huidige saldering gratis de auto laden als we dit thuis doen.
Een Skoda Octavia benzine 2e hands afschrijven kost ruwweg per maand voor hetzelfde aantal kilometers:
320 benzine
65 wegenbelasting
80 verzekering
80 onderhoud
110 afschrijving
————————————
655 totaal
Nu zijn er allemaal argumenten te vinden waardoor het bezit goedkoper zou kunnen, bijvoorbeeld: langer door kunnen rijden, goedkopere verzekering, geen laadpaal hoeven aanschaffen, etc.
Qua kosten hoeft het niet veel uit te maken, wat echter beter is blijft nog een beetje vraag. Leuke velgen eronder of een interessante upgrade van de auto is er nu met lease niet echt meer bij. Voors en tegens, of had ik dat al gezegd?
DeWitteCondor zegt
De Octavia is wel een volledig andere auto dan de E-Soul. Eigenlijk moet je de vergelijking maken met de E-Soul zelf aanschaffen, restwaarde na einde lease meegenomen.
Homer55 zegt
Occasion. Krijg rillingen als er bij auto’s het woord lease de hoek om komt kijken.
Nieuwe auto’s moeten bij mij eerst goed rijpen willen ze mijn interesse krijgen. Liever een oudere, redelijk full options occasion met potente motor.
PunicaOase zegt
Heb een keer geprivateleased. Beviel prima en na 3 jaar diezelfde auto voor een leuk prijsje gekocht. Alles bij elkaar was het goedkoper dan dat ik hem gelijk nieuw had gekocht.. Hoe dat kan is me echt nog steeds een raadsel.. Daarna nooit meer herhaald omdat het evident veel duurder was.. Denk dat ik de eerste keer echt vet mazzel heb gehad met het maandtarief omdat de dealer er net mee begonnen was..
Wat ik overigens beter en leuker vind aan sparen is dat je er dan echt een tijdje hard voor hebt gewerkt. Je geniet er dan meer van en het geeft ook wat trots, ipv dat je de auto financiert of huurt..
Rob zegt
Los van of het wel of niet voordelig is, ik weiger voor iets onbenulligs als een auto in zee te gaan met zo’n financiële instelling. De private lease aanbieders vallen wat mij betreft in het rijtje banken en verzekeraars. Die laatst genoemden zijn niet echt te vermijden, maar private lease is gelukkig een 100% vrijwillige keus. Ze zijn vooral heel erg goed in het opstellen van overeenkomsten en de daarbij horende boekwerken vol kleine lettertjes. Verpakt als de meest prachtige dienstverleningen.
En vooral de o zo gemakkelijk af te sluiten “gemak dient de mens” dienstverleningen zijn het meest gewiekst van allemaal. Drie keer klikken en je hebt een spiksplinternieuwe auto voor de deur staan. Zo lang het leven je voor de wind gaat, is er ook niks aan de hand hè. Maar zodra je in de shit komt; dan zijn dit soort overeenkomsten een blok aan je been en is die spiksplinternieuwe lease auto uiteindelijk niets meer dan een ingewikkeld juridisch bindend document waar je handtekening onder staat.
Nu veroordeel ik niemand die een private lease auto heeft; je moet vooral doen waar je goed bij voelt. Tis vooral dat ik mij er niet goed bij voel. Private lease, mobieltjes op afbetaling, kort lopende leningen; ik kan ook wel zonder. Daarom rij ik nu wel in een trage Ford Fiesta 8 klepper met wieldoppen. Tis dan wel geen Peugeot, maar ik voel me er ontzettend lekker in.
madmarky zegt
Iedere maand geld over de balk gooien om maar in een nieuwe auto te kunnen rijden terwijl je het geld er eigenlijk niet voor hebt. Hoe is dat precies verstandig?
Koop desnoods een vijfdehands Polo van €1200 en rij daar een tijdje in tot je wél een bedrag bij elkaar hebt gespaard. Nee die auto is niet zo mooi en comfortabel als een nieuwe, maar dat iedere oudere auto een potentieel financieel fiasco op wielen is slaat echt helemaal nergens op.
techniekmeneer zegt
Dat is de trend van tegenwoordig hè. Alles maar huren/leasen/op afbetaling…
Ik zal wel ouderwets zijn, maar ik spaar ergens voor en dan koop ik het. Op een hypotheek voor mijn huis na zal ik nooit ergens voor lenen/leasen.
mashell zegt
Een hypotheek is ook maar gewoon een lening, ééntje zo hoog dat ze er een duur woord voor gebruiken. Stellen ik ga niet lenen behalve voor een woning is dan ook best wel hypocriet..
techniekmeneer zegt
Ik schrijf letterlijk; op een hypotheek voor mijn huis na zal ik nooit lenen.
4 ton even contant aftikken is voor mij helaas geen optie. En huren is ook maar geld weggooien.
Ik heb hier 2 auto’s en een motorfiets staan, alle 3 uit 2017, zelf betaald. Telefoon los gekocht met een sim only abonnement. Ik heb laatst mijn huis verbouwd met o.a. een nieuwe keuken en badkamer, wat ik ook van spaargeld betaald heb, ik ga hier dus niet extra voor lenen door m’n hypotheek te verhogen wat tegenwoordig bijna de standaard is.
Dus ja, op mijn hypotheek na zal ik nergens geld voor lenen, niet huren, niet leasen.
kennone zegt
Sowieso altijd een occasion, en het liefst nog eentje van voor de euro 6 norm.
mustang750supersnake zegt
prive lease is zoiezo wurg contract….laat mij maar lekker in auto’s tot max 2010/2015 rijden…..lekker comfortabel, nog redelijk goede kwaliteit en weinig onderhoud(ligt dr wel natuurlijk aan wat je koopt)
mashell zegt
Zakelijke lease is gewoon het meest aantrekkelijk. Natuurlijk betaal je de auto grotendeels zelf doordat je bij een baan met leaseauto een lager bruto salaris krijgt dan bij een vergelijkbare baan zonder leaseauto. En natuurlijk betaal je bijtelling. Maar daarna heb je wel de voordelen, nieuwe auto, onderhoud, banden en brandstof inclusief, vaak onbeperkt privé kilometers en geen BKR registratie of kleine lettertjes om je zorgen over te maken. Ook de onverwachte onderhoudskosten of stijgende brandstofprijzen die occasionhelden uit de slaap houden heb je niet.
techniekmeneer zegt
Moet je alleen elke dag in een auto stappen die niet van jou is, en ook niet van jou zal worden.
Je moet het maar willen..
barry355gtb zegt
Precies dat is wat ik ook doe op dit moment. Echter ga ik wel stoppen met zakelijke lease omdat ik een prachtige bmw ga importeren vanuit Duitsland. Dat is echt een stuk goedkoper ivm de bijtelling die er niet meer is. Ik heb een flink bedrag kunnen sparen voor de aanschaf van deze 25 maand jonge wagen met slechts 38000 km en 24 maanden garantie op de wagen. Met een 0,28 per km en 35000 deklarabele km is het wel een heel goede keuze mi.