Wat hebben de Maserati Gransport Spyder en de Toyota Prius gemeen? Je kunt even stoppen met lezen als je eerst over deze lastige vraag wilt nadenken…
Of je geeft het meteen op en leest vervolgens dat deze twee auto’s helemaal niets met elkaar te maken hebben. Het enige dat ik over deze twee auto’s kan zeggen is dat ze elkaars absolute tegenpolen zijn als het gaat om brandstofverbruik. Althans, als we Stichting Natuur en Milieu moeten geloven.
Sinds dit weekend kan de consument bij de Stichting Natuur en Milieu vergelijken welke auto in zijn klasse volgens het Brandstofverbruiksboekje het zuinigst is. De zuinigste benzine-auto in ons land is de Toyota Prius met een verbruik van 1:23,3, terwijl de titel van minst zuinige benzine-auto de Maserati Gransport Spyder toekomt, met een verbruik van 1:5,4
Natuur en Milieu constateert dat van de autofabrikanten met name de Volkswagen Groep maar liefst met 11 modellen in de lijst van onzuinigste auto’s staat en PSA en Toyota daarentegen 8 en 6 modellen tellen in de zuinigheids-Top10 en ieder met slechts 1 model in de onzuingheids-Top10 vertegenwoordigd zijn. Sta jij voor de aanschaf van een branstof-efficiente auto, kijk zelf dan even in de Top10 (via: automotive-online.nl).
dekster zegt
I don’t care ik tank toch in luxemburg ;)
autobaas zegt
Maar ik zie af en toe ook nog wel de Hummer 1 Alpha rijden in de stad (Amsterdam)
die rijd toch 1:1 ??
Def Tovertor zegt
Stichting Natuur en Milieu, bedankt.
en nu?
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
poe poe
Toyota en PSA 8 en 6 modellen in de zuinigheids top 10..
dus dr staan van 2 concerns alleen al 14 modellen in de top10 :P
stephen w. zegt
liefst 1 dag in een Maserati rijden dan een hele leven in een Prius rijden.
Wat irritant is, is dat “milieu mensen” het lage brandstof verbruik van de Prius promoten terwijl niets wordt verteld over extra belasting voot het milieu door de grote accu’s en machinale bewerkingen (energie) en het feit dat de accu’s ook nog regelmatig vervangen moetenworden.
Franqie zegt
Wat een onzin, je gaat mij echt niet wijsmaken dat een Maserati Gransport minder zuinig als bijvoorbeeld een RR Phantom/Bentley Continental GT.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Trouwens, voor de natuur zouden we meer CO2 uit moeten stoten.
Want door de CO2 stijging zou de temperatuur hoger worden.
Maar een plant legt meer CO2 vast als de temperatuur hoger is en nog meer als de CO2 concentratie ook hoger is. Dus hoe meer we uitstoten, hoe meer de planten opslaan :D.
Dus allemaal aan de hummer, om de natuur meer aan t werk te zetten :P
Ashton zegt
@ stephen w.
nonsens, deze accu’s gaan heel lang mee, er staat 8 jaar garantie op.
maartenunplugged zegt
dit zijn zowiezo van die skrale tests. Tuurlijk rijd een 1.6 zuiniger dan een 2.5T. Maar je wilt toch ook nog wat vermogen onder je kont hebben? Je kan beter een vragenlijst maken waarin degene die een keuze voor een auto wilt maken zaken als minimaal vermogen/trekkracht etc in kan vullen en dan een lijstje met meest/minst zuinig neerzetten.
Jos zegt
Ik heb het er voor over, liever mijn mooie 323Ci cabrio dan die lelijke zuinige pruis!
GeeJee zegt
@ autobaas: Hummer H1 is toch alleen als diesel verkrijgbaar????
topless zegt
Ik geloof niet dat ze bij de stichting natuur en milieu veel verstand van auto’s hebben.
Ze zullen wel de verbruikscijfers op internet hebben opgezocht en niet snappen, dat die in een laboratorium zijn gemeten en niets met de realiteit van doen hebben. Bovendien zullen ze wel een aantal auto’s zijn vergeten, omdat ze niet weten dat deze bestaan.
Marco zegt
mmm Een Kia Opirus 3.5 zit in dezelfde klasse als een Audi RS4 FSI quattro V8, hoeveel Audi’s zullen erzijn tenopzichte van de Kia…maw de Kia is veel milieuonvriendelijker dan de Audi…
Alwood zegt
om te beginnen is de productie van alle auto’s vervuilend. de productie van accu’s nog meer vervuilend en de productie van een 15 jaar oude auto telt nauwelijks meer mee.
als je echt milieubewust bent dan ga je wel met de fiets! als je economisch bewust wil autorijden koop je niet nieuw, energie labels slaan nergens op omdat ze gewoonweg niet objectief zijn (v70 D5 rijd 1:13 en heeft een F op label volgens mij! ) én de meeste zuinige auto’s zijn ook weer niet zo zuinig als ze lijken…
Bugatti zegt
Weer een heel zinloos onderzoek voor autofielen. Het maakt mij niet uit welke auto het meest zuinig is in zijn klasse en welke het minst zuinig is. Autoliefde kost nu eenmaal wat maar daar krijg je heel veel voor terug.
Hopman zegt
@
inderdaad, hier vergelijkt men appelen met peren.
ashton zegt
Hier vergelijkt men appelen met peren.
Ik heb ze nooit graag gemogen die groene jongens.
Raven zegt
Maserati zuipt inderdaad, mijn Spyder 4.2 Cambiocorsa verbruikte bij 120 per uur zeker 18 liter.
Heb eens 250+ aan een stuk door gereden dan doet ie 33 liter !!
Heb nu een Porsche 911 4S tiptronic die doet 14 liter to 15 liter bij sportief rijgedrag, als ik hem echt continu plank dan hoogstens 17-18.
Raven zegt
PS Daarom heeft een Porsche 911 maar 64 liter en een Maserati 90 liter.
Trevor zegt
De maserati is idd een V8, 4.2 en dat verbruikt natuurlijk wel ietsje meer dan die prius, daarnaast mis ik in de test bijv een subaru STI of een Mitubishi EVO.. dat zijn toch echt vier cilinders met maar 2.0 (tegenwoordig heeft de STI 2,5) liter inhoud en probeer daar maar is boven de 1 op 6 mee te rijden… Wat betreft een porsche tegenover een maserati vergelijken; das ook een 6 tegeover een 8 cilinder vergelijken een behoorlijk verschil in gewicht en een stukje design tegnover een lelijk eendje.. die porsche blijft tenslotte gewoon een platgeslagen kever….NB mensen als je dus een sportwagen koopt dan hoort daar ook een hoger verbruik bij maar dat is toch echt in deze klasse het minst belangrijke….
Raven zegt
Een STI of een Evo heeft een turbo hetgeen het verbruik enorm verhoogt zeker als je het vermogen aanspreekt.
1535kg leeggewicht voor de porsche 911 4S Cabrio versus 1630kg voor een Maserati Spyder is niet noemenswaardig.
Ik vergelijk ook nog een 4 wiel aangedreven auto die dus meer verbruikt tegen een achterwiel aangedreven wagen.
Trouwens een 4.4 BMW V8 in een 645ci die meer weegt als de Maserati verbruikt ook veel minder, gewoon een kwestie van moderne (duitse) techniek toepassen.
Het meest belangrijke is dat je een redelijke actieradius hebt en niet constant aan de pomp staat je tijd te verdoen.
Een van de redenen die mij ervan afhielden de M6 cabrio te kopen met deze kun je hoogstens 300 km rijden.
PS Ga eens op het circuit met een Maserati en een Porsche dan weet je wat de echte sportwagen is.
Appeltje zegt
Dit onderzoek klopt volgens mij voor geen meter, ik durf te wedden dat een Pagani Zonda onzuiniger rijdt dan die Maser, en een Murci (-LP640) ook. Daarnaast kost de productie van auto’s inderdaad zoveel energie dat die labeltjes heel hypocriet zijn, zeker als ze ook nog gaan letten op brandstofverbruik bij hybrides, want productie van elektrische energie is ook erg vervuilend.
Romeo zegt
Als we zo gaan beginnen, rijdt de bugatti veyron ook onzuiniger…
heidekonijn zegt
Conclusie; ik vind die stichting eikels en auto’s die veel verbruiken mooi ;-)
edward zegt
vind het wel raar dat deze maserati zo zuinig is want die van mij verbruikt
1:4,5.
haha