Autoblogger is dol op rotondes, maar in de VS wil men er niets van weten. In Europa zijn rotondes alles behalve een bijzonder verschijnsel. De Britten hebben er naar schatting zo’n 10.000, de Australiërs 15.000 en de Fransen ongeveer 20.000, maar in de Verenigde Staten is dat wel anders. De Amerikanen moeten zich zien te redden met een magere 1.000 grotere rotondes. Toch gaat het langzaam de goede kant op.
Jaarlijks worden er in de VS nu 150 tot 250 kruispunten omgeturnd tot rotonde. Uit Amerikaanse Studies is gebleken dat er bij rotondes 80% minder ongelukken met letsel gebeuren dan bij normale kruispunten. Je hoeft geen (of veel minder) stoplichten te onderhouden en daarbij zijn rotondes beter voor het milieu doordat bestuurder veel vaker kan doorrijden.
In ons land wordt je ook doodgegooid met rotondes, maar ik heb liever zes rotondes achter elkaar dan zes keer een kruispunt met stoplichten. Alleen maar voordelen zou je zeggen, maar terwijl de Amerikanen als eerste op de maan rondliepen, hebben ze de rotondes nog niet echt ontdekt. (via: autobloggreen)
Quirein zegt
Rotondes zijn inderdaad fijn.. maar omdat niet iedereen zijn of haar knipperlicht uitsteekt ergere de mensen zich wel erg snel aan elkaar en daardoor gaan ze weer ”te” hard tijden
smaakversterker zegt
vergeef het hen, want een rotonde is niet te zien vanuit de maan :-)
Quirein zegt
en de laatste tijd zijn rotondes ook zo ingewikkeld dat er toch weer stoplichten gebruikt moeten worden.
danny zegt
bij een rotonde moet je een bocht maken … en daar zijn die amerikaanse auto’s niet zo denderend in he ..
Armada zegt
Ach, Italie loopt ook een beetje achter en daarbij snappen ze het concept ook niet helemaal. 2 baans rotondes aanleggen waar het niet nodig is en enkel baans rotondes aanleggen waar dubbel gewenst is, bijvoorbeeld. Daar komt bij dat men daar rustig tegen de rijrichting in gaat (zelf gezien).
Rossi zegt
Als ik maar doorrij, rij nog liever om dan ergens stilstaan.
Untouchable zegt
haha ik snap heus wel wrm zij rotondes niet waarderen. want ameriekanen zien liever een schurk met 160 door (voor alle cameras) rood vliegt over kruispunt dan, die netjes afremt voor de rotonde en nogeens richting aangeeft
alles draait om de kijker
vla zegt
nu we het toch over amerikanen hebben, hier heb ik een plezant filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=3ob2DRhC0Bk
amerikanen en hun automaat, belachelijk…
toegegeven klinkt en ziet de mustang in het filmpje er veeeeel beter uit dan ik in mijn stoutste dromen had gedacht :?
2SLOW4ME zegt
@ untouchable, 160 over een kruispunt door rood kan mijn moeder ook…(ze is halverwege 50) maar 160 al slippend om de bocht om te gaan door de door oma geplante bosjes midden op de rotonde, dat lijkt me eigelijk ook wel wat.
Uiteraard wel met een echte Amerikaan ;-) die mustang van -de vleaminck- bijvoorbeeld…
Solstice zegt
Op rotondes gaan de halve liters Coke klotsen in de bekerhouders…
Fastback zegt
@de vleaminck
Gelukkig zijn er ook behulpzame Amerikanen. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=rqtctkznYjk
Arnold_GT zegt
vooral een hoop grote rotondes, met een RWD!
chukka zegt
Doet me denken aan Dukes of Hazzard ;)
Peperbus zegt
In Europa zijn rotondes alles behalve een bijzonder verschijnsel. De Britten hebben er naar schatting zo’n 10.000, de Australiërs 15.000 en de Fransen ongeveer 20.000.
Ligt Australië dan mischien in de Middellandse Zee ??? :)
Robin zegt
Ja maar de Amerikanen hadden ook een speciale pen uitgevonden die kon schrijven in de ruimte… de Russen namen gewoon een potlood mee… dus dat ze eerder zijn opgestegen wil niet alles zeggen.
rgseidl zegt
Amerkanen hebben slechte ervaringen gemaakt met hun zog. traffic circles. Daar moesten auto’s die er al op waren voorrang verlenen aan auto’s die wilden gaan invoegen. Bij een rotonde is het juist andersom, wat de doorstroming aanzienlijk verbeterd.
Bovendien werden er voor de traffic circles nauwelijks maatregels getroffen om oprijdende autos tot lagere snelheiden te dwingen – ze hadden immers voorrang! Tot slot was het gebruikelijk voetgangers diagonaal over de traffic circle te laten lopen. Resultaat: een zooitje.
De meeste Amerikanen zijn (nog) niet bekend met de verkeersregels van “echte” rotondes en dat geeft hen een onzeker gevoel. Gezien rotondes zo zeldzaam zijn krijg je er ook geen vragen over bij je rijexamen, dat vergeleken met haar tegenhangers in Europe toch al een lachertje is. Maar ja, elke tiener van 15 jaar wil en moet daar per se auto rijden.
Lustigson zegt
@rgseidl
Deze ’traffic circles’ hadden we in Nederland tot voor kort ook. Sterker: ze bestaan nog steeds, bijvoorbeeld als belangrijk knooppunt bij (één of meer) snelwegen. De alom bekende rotonde heette in het begin dan ook een minirotonde. :)
Verschil tussen beide: op de rotonde heeft verkeer van rechts ‘gewoon’ voorrang. Op de grote verkeerspleinen vind je dan ook vaak stoplichten óp de rotonde. Op de minirotonde heeft het verkeer op de rotonde voorrang. Doorgaans geldt dit ook voor fietsers — pas op: er zijn uitzonderingen ;) — en vaak zie je ook nog zebrapaden voor de rotondes.
Chief_S5 zegt
Oh ja, rotondes zijn goed. Zolang ze maar niet te moeilijjk worden! Check die in Berkel & Rodenrijs maar eens… :O Zeker goed opletten…
vla zegt
@ fastback
who says he’s american?
i can act american if i want;man i’m fat, but i think i rule! wanna race my big fat V8 with 20 horsepower?it’s just that i can only race 300 feet because then i’ll have to tank again…
@ amerika-minded people
nu niet zaniken dat amerikanen toch straffe motoren kunnen bouwen ee
vb de populiare ROUSH blokken hebben naar ik gehoord heb 7.2 liter cc en 520 pk, bij BMW persen ze 527 pk uit een 5 liter!! (natuurlijk is dat wel weer een V10 maar je weet wat ik bedoel)
Ron Centurion zegt
Kijk in de VS heb je ook kruispunten zonder verkeerslichten maar er is dan een zogenaamde vierstop gemaakt.
Iedere wagen stopt voor een eerder gearriveerd voertuig.
Zou hier nooit werken waar vrijwel iedereen een stopbord negeert.
Waar ik mij hier aan erger op rotondes zijn die automobilisten die er zomaar brutaal met grote snelheid opvliegen!
Toch een kwestie van mentaliteit…….
Lustigson zegt
@ Ron Centurion: “Toch een kwestie van mentaliteit……”
Nou, dát is wel een punt. In de VS rijden mensen over het algemeen veel, véél, VEEL beschaafder en bescheidener dan in Europa. Daarom werkt zo’n 4-stopkruispunt daar ook… hoewel het wel erg wennen is. :)
Jandepandaman zegt
Lang geleden heb ik eens een les-auto op het midden eiland van een rotonde zien staan bij Gouda. Ik kon me dat al helemaal voorstellen hoe dat was gegaan: Leraar vertelt leerling kalm waar die allemaal op moet letten vóór de rotonde wordt op gereden. Kijken kijken kijken spiegeltje spiegeltje spiegeltje kijken richtingaanwijzer schakelen sturen…. Heeeeeelp!!!! En voor ze het wisten stonden ze in totale verdwaasde verwarring verdwaald op die bobbel… :-) Als het bij ons tijdens het lessen af en toe al fout gaat, dan kan het niet anders of het is voor die Amerikanen schier onhaalbaar om een rotonde tijdens de Spits te bedwingen, want dan moeten ze in de auto ook nog gaan nádenken…! En als een Amerikaan in een auto iets niet wil doen is het wel zijn hersens gebruiken voor deelname aan het verkeer.
vinox zegt
Volledig mee eens. Liever even wachten en dan mooi in- en uitvoegen, dan vier minuten naast nen john met foute muziek te staan wachten voor het rode licht.
rgseidl zegt
@ Lustigson –
ik heb vele jaren in Californie gewoond en je hebt gelijk, de mensen daar rijden veel rustiger. Dat heeft vooral te maken met de enorm hoge financiele gevolgen van een ongeluk: verzekeringen zijn daar erg duur, en je tegenparttij is dikwijls onderverzekerd. Daar bovenop komen nog een fikse verhogingen van je eigen premie, eventueel medische onkosten etc. Zelfs voor de mindere “moving violations” moet je al gauw je weekend opofferen voor “traffic school” om consequenties voor je verzekeringspremie te vermijden; dat kan echter maar een keer, het incident verdwijnt pas na 18 maanden uit de computer van de DMV, waar ook assurantien toegang toe hebben.
Terug tot rotondes vs. four-way stop:
Rotondes vergen meer ruimte. Four-way stops zorgen voor hoger brandstofconsumptie, maar tot een paar jaar geleden gaven Amerikanen daar geen moer om.
Citrofiel zegt
Ik heb liever een rijtje stoplichten dan een rijtje rotondes, míts er een groene golf is ingesteld. Dat is zo relaxt, waarom doen ze dat niet vaker?!
3301 zegt
de rotonde op de foto is een zogenaamde engelse magic roundabount
Tombnolz zegt
Ja rotondes zijn aangenamer voor de automobilist, want je staat zelden stil. Maar voor de fietsers vind ik ze soms toch wel erg gevaarlijk.
Dennis: ik zou die complexe rotonde bovenaan wel eens in detail willen bekijken. Waar vind ik die?