Hij zal je wellicht niet direct bekend voorkomen, maar bovenstaande Aston Martin is toch echt de bijzonderste auto die het merk ooit maakte.
Dit is namelijk de Aston Martin Atom Concept Car: een one-off uit 1939. Niet direct het beste jaar om een nieuwe auto te lanceren, maar daar dacht Gordon Sutherland gelukkig anders over. Hoewel in die periode zelfs potten en pannen werden omgesmolten vanwege WO II, kwam de toenmalige eigenaar van Aston Martin met de kleinste, lichtste en snelste saloon die hij op dat moment kon bouwen.
Sutherland gebruikte de Atom vooral privé en reed ruim 160.000 kilometer, tot de olie opraakte vanwege de oorlog. De Atom verloor echter niets van zijn aantrekkingskracht en overtuigde David Brown er na de oorlog van om Aston Martin over te nemen. De Atom heeft dan ook veel invloed gehad op de latere bolides van de Britse fabrikant, zoals de DB1, DB2, DB2/4 en de DB3.
De Atom wisselde de afgelopen 49 jaar slechts één keer van eigenaar. De kansen om ‘m te kopen zijn dan ook op de vingers van een hand te tellen. Toch lukte het veilinghuis Bonhams niet om de Atom te verkopen tijdens het Goodwood Festival of Speed van 2014. De vraagprijs is onbekend, maar wat zou jij over hebben voor dit stukje Britse autogeschiedenis?
MARS zegt
Een stuiver en een toverbal!
koenigseggccxr zegt
@MARS: is dat niet een beetje teveel waard voor die auto
roppp zegt
Echt mooi kan ik ‘m niet vinden…….
Robert zegt
Als ik één reden moet geven waarom een auto als deze niet is verkocht, dan zijn het de foto’s. Een of andere photoshop-amateur heeft de euvele moed gehad die foto’s te stretchen i.p.v. te croppen. vergelijk de foto boven het artikel (driekwart van voren) maar een met degene ‘en profil’: het lijkt wel een Topolino. Bonham’s mag zich diep schamen.
potver7 zegt
@RRRobert: Daar is weinig aan gestretched hoor, volgens mij…
En bovendien, als geinteresseerde in een auto als deze zou ik niet op de fotootjes afgaan, maar het ding in het echt gaan bekijken. Er was vast wel een kijkdag.
Alfarobert zegt
Moeilijk in te schatten wat dit Aston Martintje waard is.Heb het geld toch niet dus hoef me er niet druk om te maken
norge zegt
Hier geven ze op het moment 500 euro op de sloop..
koenigseggccxr zegt
Ik de k dat de auto wel 900.000 kan opleveren als er op een veiling twee liefhebbers/verzamelaars erom ruziën maar zelf zou ik liever een m235 ofzo kopen
MDA zegt
ik gok dat de prijs die ze wilden toch wel 7 nullen had, en misschien was dat net teveel van het goede…
Carreza zegt
Omsmelten lijkt mij de beste optie…
tvputr zegt
T is ook de lelijkste ooit!
Pffff… wat een hok zeg!
faster zegt
Mooi? Nee, maar dit levert vast een bedrag minstens in de 7 cijfers op.
JamesBond007 zegt
Aardige AM fan, ofcourse. Maar ik vind dit toch wel een gefaalde poging om de überprachtige Bugatti Aerolithe te kopiëren
gallardogt zegt
Wel een knus karretje met extra deuren en een bankje achterin.
Edge zegt
Toch vreemd, dat mensen geen geld willen neerleggen voor zo’n exclusieve Aston Martin. Met al die klassiekers en one-offs die de laatste tijd flinke geldsommen opbrengen omdat het zo’n goede investeringen zijn, zou je verwachten dat er wel een koper te vinden is voor deze auto.
marussia zegt
@Edge: Dat het Bonhams niet is gelukt is om deze auto te verkopen betekent niet dat er geen interesse was. Bonhams heeft altijd een ( te hoge) minimum prijs, dus als ze niet tevreden zijn met een bepaald bod verkopen ze de auto niet….
isobmw zegt
Wel grappig, maar niet bijzonder, verzamelaars zullen er genoeg voor over hebben
roppp zegt
@isobmw: blijkbaar niet dus…..
ThomasBol zegt
Ik dacht dat Porsches altijd veredelde Kevers waren, maar blijkbaar moet ik mijn mening daarover bijschaven na het voor mij ontdekken van deze creatie.
xlnc zegt
UBER 2CV.
Het unieke maakt het bijzonder. Veel geld waar dus.
tk97 zegt
Waarschijnlijk heb ik de prijs er niet voor over
sabrerator zegt
Het is inderdaad geen echte schoonheid, maar enorm bijzonder.
Voor zijn tijd een enorm moderne auto, die het door het uitbreken van de tweede Wereldoorlog nooit in productie is gegaan.
Ik heb wat bijzondere herinneringen aan deze wagen.
In 2001 heb ik geholpen bij de organisatie van een groot Concours d’ Elegance in Schwetzingen, Duitsland.
De dag voor de opening begonnen er al auto’s aan te komen opmtrailers en incidenteel ook over de weg en ik was met een kameraad bezig de bordjes te schrijven die voor de wagens zouden komen te staan.
Toen kwam er een oudere Engelse dame binnen die vroeg of we haar even wilden helpen, want er dreigde iets heel erg mis te gaan bij het afladen van hun kleine Engelse autootje.
Wij meteen mee naar buiten, liepen de hoek om en zagen de Atom in een penibele situatie. Aston-minnende petrolheads als wij waren zagen we onmiddellijk dat dit de unieke Atom was, waarvan een van de rijplaten onder de auto vandaan dreigde te schieten. Met vereende krachten hebben we de wagen veilig en zonder schade op de grond weten te krijgen, waarbij ik op een bepaald moment mijn hoofd tussen de spatbordrand en het vrij hangende wiel had zitten. Was de wagen dan gevallen, was ik onthoofd geweest door de Atom. Maar ik ben er nog om het verhaal te vertellen.
Als ik de centen had, wilde ik het wellicht er wel aan uitgeven.
Maar dat probleem heb ik gelukkig niet.
Hupke zegt
Wat ik ervoor zou overhebben? 10K misschien 25K, maar geen cent meer.