





De laatste keer dat we over een Lister-Jaguar XJ-SC 7.0 schreven was ‘ie net verkocht. Van dit exemplaar moet de veiling nog plaatsvinden, dus sla je slag.
Voor eenieder die de allure van een Jaguar, de power van een Spitfire, en de looks van een Opel Manta opteert, had Lister eind jaren ’80 een perfecte oplossing. Op basis van de weinig sportieve Jaguar XJS werd deze mastodont gecreëerd. Met een widebody, widevelgen, en widespiegels. Alles was tamelijk.. wijd. Ook de cilinderinhoud was niet bepaald misselijk. Lister boorde Jaguars V12 op tot 7 liter en knalde er twee superchargers bij. Resultaat: meer dan 600 pk, dat bij deze XJS via een Getrag handbak bij de achterwielen terecht komt. Om dat vermogen te beteugelen werd er breder rubber toegepast en modificeerde Lister de ophanging.
Er zijn er niet meer dan 25 van gebouwd, en dit exemplaar, met 43.850 mijlen op zijn Britse tellerklok, moet op de aanstaande Silverstone Auction een bedrag van rond de €52.400 opbrengen. Potentiële kopers adviseren we een soortgelijk bedrag achter de hand te houden voor jaarlijks onderhoud. Om over het drinkgedrag nog maar te zwijgen. Wie durft?
Mooi lelijk…Ik heb nog een Euro liggen ergens…
@norge:
Dan heb je mij al overboden, ik zou er nog geen duppie voor bieden.
Hoewel ik een liefhebber van Engelse meuk ben heb ik de XJS nooit wat gevonden..
@norge: Chili chicken?
@norge: dat zeggen ze ook over je zus…
Is niet aardig he? Sorry. ;-)
@swaffelaer: Die is al twintig jaar dood dus dat lijkt me sterk…
Die haalt nog maar net 3:1 met twee superchargers en een v12… Wel een beestelijk apparaat! Is de breedte van de achterbanden bekend?
@guusboum: Nee ze zijn nog steeds opzoek naar de breedte.
@guusboum:
Ik gok op 345, die maat werd destijds veel gebruikt op dit soort widebody projecten.
Ik heb de advertentie op classiccar kunnen vinden maar daar stond het ook niet bij.
Wat er wel bij stond was dat alleen het ombouwen al £77k heeft gekost.
Op een of andere manier vind ik dit dus heel cool.
Een woord: HEERLIJK!!
Met die dubbele koplampen lijkt het wel een beetje een hele brede Capri. Ik vind het zeker wel wat hebben dit. Ben benieuwd hoe zoiets rijdt met zoveel power. Zal wel een bult koppel leveren zo.
Klinkt wel lekker hoah!!!
https://www.youtube.com/watch?v=kEYKt0EmvnE
Blijkbaar is er ook een Le Mans versie met turbo en NOS!
https://www.youtube.com/watch?v=a3yBxW-oykQ
Investeren voor in de toekomst? Hij zit nu tussen een youngtimer en klassieker in toch?
Heel vet, lekker 80’s!
Wat een heldenbak!
7 liter …….
Toen kon het nog, zucht ……..
@yipikaye:
Kan nog steeds, niets veranderd, toen kon je hem ook niet betalen..
@yipikaye: Die Vipers blijven toch nog met 8,4L rijden? Ik vind zo’n oude generatie Viper wel porno met de nog uitgesproken voorkant.
Niks, helemaal niks.
Hebben
Zo, die is dik man! €50k lijkt me een koopje voor zo’n speciale uitvoering. Die verdient dan wel een verwarmde garage en bij mooi weer elke keer wat kilometers maken anders is het in no-time een grote hoop ellende van roest/poreus rubber/ krokant plastic/ loshangende bekleding en allerlei vloeistoffen onder de auto.
@gash: dam kan je de auto beter in een tochtig bijna onverwarmd hok zetten. Mits droog is dat het best voor auto’s.
52000 vind ik nog niet eens gek veel voor zo’n bijzondere auto.
Machtig mooi!
En een investering voor de toekomst.
Een XJS is van zichzelf al geen schoonheid en Lister heeft er zo mogenlijk een nog grotere teleurstelling op m’n netvlies van gemaakt, maar op een of andere manier is wel ie heel erg begerenswaardig.Fout, maar wel lekker fout.
Deze auto is in mijn ogen een leuk tuning project. maar zeker geen 50k waard.
Zijn die scoops vlak voor de achterwielen nu fake of niet?
Echt een bazen bak. Ben ook benieuwd naar het geluid van dit beest
Ik vind hem niet mooi meer
Ziet er dik uit die wagen
Aah wat lekker fout, totale middelvinger naar alle boomknuffelaars en met toch een lekkere Engelse allure. Als ik het geld zou hebben..
Heerlijk! wat een bazenbak zeg :) “kijkt even op spaarrekening” Shit niet toereikend :(
Hij is vooral dik, niet echt mooi.
Beest dit ding. Ik zou het geld er voor over hebben als ik ‘m ook maandelijks kon betalen! Wat een geweldige auto. En exclusief natuurlijk. Daar krijgen wij harde plassers van.
Wat een geweldig beest! Ik vind de gewone XJS al een heerlijke bak maar dit is de overtreffende trap. Doe mij maar een winnend loterijticket, een foute zonnebril en een blondine met jetsers die net zo overdreven zijn als die op deze bak. It’s good to be bad!
Zoiets wil je stiekem toch wel. Ik kan me overigens voorstellen dat je je, naarmate je hem langer hebt, meer gaat ergeren aan het feit dat het kwalitatief niet de beste auto is, maar je hebt wel een spannende auto die haast niemand anders heeft/kent. Toevallig kwam ik vandaag op weg naar werk de plaatselijke Eventer tegen. Óók erg bijzonder!