Nu de Louwman Groep zich heeft ontfermd over het miljoenenpand van Hessing in de geluidswal aan de A2 is het grote merkengrabbelen begonnen: welke statige merken mag Evert Louwman zelf gaan importeren en zijn er nog partijen die ook wat uit het faillissement van Hessing weten te trekken?
Evert Louwman heeft na het faillissement van vastgoedhandelaar Frits Hessing alleen nog maar de showroom met bijbehorende superbolides en ander heftig pk-spul in handen. Het niet zo dat Louwman ook direct importeurtje mag spelen voor de merken Rolls-Royce, Bugatti, Bentley, Lamborghini en Maserati. Louwman begint een nieuwe onderneming aan de A2 -met veel oud-werknemers van Hessing- en zal eerst nieuwe importeurscontracten moeten regelen bij de diverse merken. Dat is uiteraard wel zijn intentie, zo laat Evert weten.
Maar dat is wellicht makkelijk gezegd dan gedaan. Er zijn immers meer gegadigden in de race voor een paar van deze merken-met-aanzien. Ons lijkt het logisch dat BMW HQ dochtermerk Rolls-Royce liever gewoon bij BMW onderbrengt. En de Stern Groep heeft al aangegeven dat ze met Bentley in gesprek zijn over het importeurschap. Iets dat de Leusdense VAG-toko PON wellicht ook wel zou behagen? En laten we Kroymans niet vergeten, zij zouden een poging willen doen om de verkooprechten voor Maserati weer naar Hilversum te halen. Net als vroeger. Kortom, het merkenbal is geopend en alle grote namen doen een duit in het zakje. We zijn benieuwd wat Louwman uiteindelijk overhoudt.
Fotocredit: @autospotterqvs – Autojunk.
meneersander zegt
Ik voel een soap aankomen….
MAB zegt
mag ik de importeur zijn van bentleyy, alsjebliefff:(
agera zegt
@MAB: Als je het wordt krijg ik dan extra korting :P
MAB zegt
@agera: haha grote kans dat je hem gratis krijgt uit blijdschap.
henkz32 zegt
Denk dat het niet zo moeilijk word.
Louwman is al JAREN een stabiele factor binnen de automotive (als importeur) en heeft duidelijk de financiele middelen om het goed aan te pakken.
Denk dat menig merk blij mag zijn als ze Louwman als importeur hebben.
robbie zegt
@henkz32: En Volkswagen AG heeft zeker 0,0 ervaring met Pon? Dat is zeker niet al jarenlang een trouwe partner van alle VW merken. Als Pon het zou willen zou het mij niet verbazen als ze Pon de importeurschappen van Bentley, Bugatti en Lamborghini gunnen.
Het zelfde geldt voor Rolls-Royce. Waarom zou BMW Duitsland toestaan dat Rolls-Royce nog steeds zij aan zij wordt verkocht met de concurrent (Bentley). BMW ziet, volgens mij, liever dat BMW Nederland ergens een showroom opent of een Nederlandse BMW dealer (Bert Story?) aanwijst.
En aangezien Kroymans in het verleden al dealer was van Maserati (en nog steeds van Ferrari) zou het niet onlogisch zijn dat beide merken weer uit 1 vestiging worden verkocht. Kroymans ligt immers redelijk in dezelfde regio als Hessing.
tinnemans zegt
@robbie: Zoals je opmerkt hebben alle dure merken goedkopere broeders. Nu _de_ dure merkenspecialist wegvalt kan ik me goed voorstellen dat de VAG merken bij VAG dealers komen, het BMW merk bij BMW en dat Fiat hun merken naar zich toetrekt.
Maar zoals altijd; we gaan het meemaken. :)
robbie zegt
@tinnemans: ik denk eerder dat Rolls-Royce & Maserati eruit gaan en dat de 3 overige merken + iets anders (Lotus? Lexus?) in het pand aan de A2 blijven.
Rolls-Royce zal een plaatsje vinden bij een van de Nederlandse BMW dealers (gok ik) en Maserati zal terug gaan naar Kroymans.
Met de resterende merken + wat aanvulling kan Louwman de boel waarschijnlijk wel draaiende houden.
Of hij verkoopt de boel weer door aan Pon ;)
Vreddy_B zegt
@robbie:
Volkswagen AG heeft al aandelen in het PON concern dus het is sowieso een logischer gevolg dat zij voorrang krijgen bij deze merken.
robbie zegt
@Vreddy_B: volgens mij is Volkswagen geen aandeelhouder van Pon, maar ze hebben wel nauwe & historische banden.
Vreddy_B zegt
@robbie:
Je hebt gelijk, dit geld alleen voor de financiële tak van Pon.
W115 zegt
Iets zegt me dat stern niks binnen gaat halen
veyronlover zegt
dat word maar even aankijken lijkt mij
veyronlover zegt
of die louwman word importeur, maar dat zal vast niet
MACH3 zegt
In België worden Lamborghini, Bentley en Bugatti ook verdeeld door D’ieteren die ook importeur is van al de rest van VAG, ook Porsche. Dus mij lijkt het logisch dat Pon deze rechten ook binnenhaald ipv die Toyota en Lexus boer.
The360box zegt
@MACH3: Heb het idee dat degene die meer geld biedt wint.
robbie zegt
@The360box: dat denk ik niet. Concerns zoals Volkswagen, BMW en Fiat vinden het fijn als hun merken per land door 1 bedrijf worden geïmporteerd.
Pon doet al alle VAG merken (en Porsche) en het zou voor VW handig/fijn zijn als ze de premium VAG merken erbij hebben. Op die manier hoeven ze maar met 1 partij zaken te doen in Nederland.
BMW Nederland is eigendom van de BMW Duitsland en BMW zou het (denk ik) wel fijn vinden als als hun merken (BMW, MINI & Rolls-Royce) via 1 kanaal geïmporteerd worden. Dit is dus een mooie kans om Rolls-Royce “in huis” te halen.
Maserati heeft sowieso géén importeur in Nederland (net als Ferrari). De import van Ferrari & Maserati voor de Nederlandse markt wordt geregeld vanuit Engeland door “Ferrari North Europe Ltd”.
Die verzorgen de import etc voor het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Scandinavië.
http://www.ferrari.com/English/about_ferrari/Ferrari_today/Locations/Europe/Pages/Europe.aspx
The360box zegt
@robbie: We zullen het zien, die constructie lijkt voor de hand liggend maar waarom dan pas na een failliesement?
phantom95 zegt
Dus toch lekker priusjes verkopen vanuit het hessing gebouw -_-
bobb zegt
Lexus kan er mooi bij, zit nog niet in Utrecht. Brengt ook wat werk, ik bedoel hoeveel Bugatti’s worden er bv in NL verkocht.
kickass zegt
2
spykerboy zegt
en niemand die zich meld voor lambo? nice :) :P
Benjamin1 zegt
@spykerboy: Lamborghini staat binnenkort gewoon naast een Polo Bluemotion…
Treff zegt
Hoop dat het Leusdense PON nog wat gaat doen …. dan heb ik weer leuke spots in de buurt :-)
Orichy zegt
Ik zou het wel grappig vinden, uiteindelijk, als er geen enkele importeurschap overblijft voor Louwman. Gewoon voor de lol!
Volgens mij passen die Lexussen en Toyota’s prima in die luxe showroom aan de A2, past wel in de lijn van het “oude” Toyota-importeur-gebouw in Raamsdonkveer.
lemster zegt
En toch vind ik het jammer van Hessing. Vond het elke keer weer speciaal als ik er langsreed ofzo.
TimoBac zegt
@lemster: Insgelijks. Grootheidswaanzin maakt meer kapot dan je lief is zo blijkt!
KEV9 zegt
er is een heel erg vies spelletje gespeeld door louwman een smerig stinkend spelletje.
The360box zegt
@Soulmaster: Kom op nou, Wat heeft Louwman nou fout gedaan, heel simpel: Hessing leende een godsbedrag bij Louwman en kon dit niet terugbetalen door gedoe rond de vastgoeddeal van Mr. Hessing. Louwman wilde natuurlijk wel zn centjes direct terugzien. Dit kon ome Frits niet en ja, als je Hessing Auto’s als onderpand waarborgt ben je snel klaar…
Supra1981 zegt
@Soulmaster: Zaken zijn zaken. Als jij je lening niet kan betalen dan komen ze jouw spullen veel sneller halen hoor.
classic54 zegt
The chance that any of them take over is rare. Look at the previous history with Jack Barclay, H.R. Owen and look what happened at P&A Wood.
Friends of Hessing in the old forts will not let Louwman take the franchise on purpose they will let the name Hessing stay and F. Hessing as a non financial CEO and Louwman pays extra money for it.
Bentley say/said that VW must be kept separate, look back to Tiny Rowland and Vickers.
Look at the H.R. Owen and the strenght they have at BMW UK.
I think it has to be another name and separate location, then they will talk.
Google translation for non English speaking members:
De kans dat een van hen het gaat over nemen is zeldzaam. Kijk naar de voorgeschiedenis met Jack Barclay, HR Owen en kijk wat er gebeurd is bij P & A Wood.
Vrienden van Hessing in de oude garde zullen niet toestaan dat Louwman de franchise neemt en zullen eisen dat de naam Hessing blijft en F. Hessing als een niet-financiële directeur in dienst zal worden genomen, Louwman zal hier extra voor moeten betalen.
Bentley zegt / zei dat VW apart moet worden gehouden, kijk maar eens terug naar Tiny Rowland en Vickers.
Kijk naar HR Owen en de kracht die ze hebben bij BMW Engeland.
Ik denk dat het alleen kan met een andere naam en een aparte locatie, dan zullen ze praten.
robbie zegt
@classic54: en waar baseer je die ‘wijsheid’ op als ik vragen mag.
classic54 zegt
@robbie: Ik ben eigenaar van een classic Rolls-Royce en Bentley reparatie en restauratie bedrijf, tevens heb ik gewerkt voor Rolls-Royce in Engeland op “School Road” en voor Hooper’s.
mashell zegt
@classic54: de naam Hessing is beschadigd, het zou erg onverstandig zijn die te behouden.
fluvioglacialeafzetting zegt
Oh en wie zegt dat wij niks willen? :P
Stijnson zegt
Allemaal leuk en aardig, maar mij valt het op dat er helemaal niet over Munsterhuis (importeur van Ferrari in NL)wordt gesproken of heb ik dat verkeerd?
Ik denk ook dat mnr. Louwman alle recht had om te doen wat hij nu heeft gedaan. Ben benieuwd!
robbie zegt
@Stijnson: jij hebt geen idee waar je het over hebt. Munsterhuis is géén importeur van Ferrari en dat zijn ze ook nooit geweest.
Kroymans (Hilversum) was van 1972 tot en met 2004 de eerste en enige Ferrari importeur van Nederland. In 2004 raakt Kroymans het importeurschap kwijt en werd hij ‘gewoon’ dealer.
Op dit moment zijn er 2 Ferrari dealers in Nederland: Kroymans (Hilversum) en Munsterhuis (Hengelo).
De importeur voor Nederland zit in Slough (Engeland) en heet: Ferrari North Europe Ltd. En dat bedrijf is een volle dochter van Ferrari S.p.A.
http://www.ferrari.com/English/about_ferrari/Ferrari_today/Locations/Europe/Pages/Europe.aspx
Maserati had/heeft op dit moment 3 dealers in Nederland:
Driessen (Eindhoven)
Hessing (Utrecht)
Munsterhuis (Hengelo)
Op het moment dat Hessing wegvalt zou het enigszins voor de hand liggen om Kroymans (weer) Maserati dealer te maken. Ze waren dit immers al van 2008 tm 2010 ook al. Munsterhuis is ook al een dealer die Ferrari & Maserati heeft.
Er is ook van Maserati géén importeur in Nederland. De Nederlanse Maserati importeur zit net als die van Ferrari in Slough Engeland (Maserati Central & North Europe).
robbie zegt
@Stijnson: lees anders dit artikel ook nog even door:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/12/ferrari-dealernetwerk-op-de-schop
The360box zegt
Louwman zal waarschijnlijk wel weer aan het kortste eind trekken, dacht hij “Hessing” eindelijk te hebben overwonnen zit hij nog met de gebakken peren.
amgpowerrr zegt
Wat is die bentley op de pic verschrikkelijk dik zeg.
norge zegt
Gooi die rotzooi eruit en verkoop alleen kwaliteit ,Toyota ,Hyundai,Kia ,Lexus,Nissan en Honda zijn tenminste echt leuke merken om te verkopen.
The_Gent zegt
@norge: heb je je bril wel op?
highperformance zegt
@The_Gent: Jep, een roze…..
The_Gent zegt
@highperformance: waarschijnlijk van hetzelfde soort harde plastic als het materiaal voor de dashboards……
laura zegt
we hebben het toch over mooie auto’s
Megakix zegt
@Ricardo : makkelijk = makkelijker
OT: voor de merken zelf is het wellicht beter om aan hun moederonderneming gehangen te worden..de keuze is dan eenzijdig gestuuurd bij een koper. Anderzijds is het ‘shopgehalte’ van een lager niveau, zodat er geen versterkende werking uitgaat van diverse modellijnen.
mbevo zegt
Al maken ze er een opvang voor polen er van boeiend!!!!!!!
PortRo zegt
Als ik eerst een goede band met Hessing had en hem als fabrikant het importeurschap gunde omdat hij dat jaren goed heeft gedaan, waarom zou ik dan met Louwman verder gaan? Alleen omdat hij het pand heeft? Ik zie niet in wat de toegevoegde waarde van Louwman is op de luxe markt… Hessing had een bepaalde status, daar kocht je je bolide! Louwman is Toyota, daar ga ik als klant niet naar toe voor een Rolls.
grandmasterb zegt
Dit hele zaakje stinkt. Ik zou dus mijn voiture in de luxe-classe elders bestellen.