
Zijn dit soort auto’s wel geschikt voor een volgende generatie?
Het submerk BMW-i ging van start met de i3 en de i8 in 2014. We zijn inmiddels vier jaar verder en beide auto’s hebben een facelift achter de rug. De volgende vraag is of dat de i3 en i8 wel een compleet nieuwe generatie krijgen. De kans is groot dat dit niet het geval is.
De i3 en i8 moeten we zien als kick-off modellen van het BMW-i merk. Het was BMW’s visitekaartje voor een (semi) elektrische toekomst. Aan de ene kant een praktische stadsauto in de vorm van de i3 en aan de andere kant een sportwagen mét vleugeldeuren in de vorm van de i8.
Ze kunnen nog even genieten van het alleenrecht, maar daar komt vanaf 2020 verandering in. De BMW i4 komt eraan en de Duitsers zijn nog veel meer van plan met het i-merk. Officials van BMW hebben tegenover Automotive News gezegd dat er vraagtekens zijn over de toekomst van de i3 en i8. Er bestaat inderdaad een mogelijkheid dat de modellen geen nieuwe variant gaan krijgen. Stefan Juraschek, hoofd van de BMW EV’s, zei dat de i3 en i8 uniek zijn. Je kunt niet met 10 varianten komen op deze modellen. Met de i8 Roadster heb je het wel zo’n beetje gehad.
Blijft een mooie bak zo’n i8.
@str8six: Helemaal met een Manhart pakket erop!
@str8six: 1van de weinige mooie muslie auto’s
@str8six: zonde als die verdwijnt
@str8six: hij is zeker niet lelijk maar wel een beetje “overdesigned”. En profil en van voren gewoon simpel, kenmerkend BMW. Van achter met die “zwevende C Stijl”, de bumper die een 911 uitpoept en die protserige vleugeldeuren die alleen de instap onmogelijk maken voor de mensen die zo’n auto daadwerkelijk kopen, het hoefde allemaal niet. Op papier de toekomst, in de praktijk kan het allemaal iets verstandiger.
@720s: nou wil ik niet lullig doen maar heb je wel eens goed gekeken naar een 720S…getuigt ook niet echt van een clean design.
@rhellema: het feit dat de 720S mijn droomauto is heeft dan ook met andere zaken te maken dan het design. Ik kan het waarderen maar het is niet de mooiste of best ontworpen auto aller tijden. Voor de rest een beetje een gekke vergelijking vind ik.
@720s: ik maak toch verder ook geen vergelijk? Ik heb het alleen over het design.
@rhellema: nouja je betrekt gelijk de McLaren 720S erbij terwijl die auto werkelijk niks met een i8 te maken heeft. Ook het design is bij beide auto’s compleet anders in functie. Bovendien heb ik nooit beweerd dat ik een 720S niet overdesigned vind. Ik snap gewoon niet helemaal waarom het relevant is om die auto uberhaupt te noemen als ik mijn mening gewoon geef. Ik kan de i8 namelijk grotendeels ook wel waarderen maar ik vraag me af hoe “klassiek” het design wordt.
@720s: de enige reden dat ik de 720S erbij haalde was vanwege je nickname, niets meer en niets minder. Blijkbaar valt dat niet helemaal lekker bij je. Geeft niet…kan gebeuren.
@rhellema: Internet kennende gaat het altijd over “je moet geen uitspraak doen over X want Y is hetzelfde”. Gewoon omdat ik een automodel in mijn username gebruik wordt dat gelijk tegen mij gebruikt, dat vind ik inderdaad een beetje jammer. Komt in de buurt van “wat rijdt uzelf”.
@720s: vandaar ook dat ik in mijn eerste reactie ook zei “ik wil niet lullig doen”. En dat was ook zeker niet de bedoeling maar dat is natuurlijk wel het risico wat je loopt met zo’n nickname. En ik neem het je ook niet kwalijk dat je zo reageert omdat ik er al enigszins rekening mee hield getuige de “lullig” disclaimer. No worrys mate!!??
@rhellema: designtechnisch zit een 720s beter in elkaar. Ook is de in en uitstap een stuk beter dan bij een i8. Laat staan de zitpositie. Ik zit met mijn hoofd tegen het dak en de vooruit zit op tepelniveau
@fransananas: hoe lang ben je dan? Overigens ben ik wel degelijk nieuwsgierig waarom de 720s je droomauto is?
@barry355gtb: die vraag is bedoeld voor 720s by the way
@barry355gtb: Ben al fan van McLaren sinds ik de F1 leerde kennen. Ben sindsdien altijd fan geweest van hun modellen. En de 720S klopt gewoon helemaal vind ik. Het ligt kennelijk gevoelig maar ik vind hem goed ontworpen, maar de hoofdreden is de prestaties die menig hypercar in de schaduw laat staan, voor een supercarprijs. Ik weet dat je voor de pure emotie een Ferrari of Lambo moet hebben maar als je de snelste auto van het moment wil hebben moet je bij McLaren zijn.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik hem nooit zou willen als enige auto. Ik heb een zwak voor snelle wagons en ik denk dat een auto als de Mercedes E63S Estate een betere daily is. Maar als ik een supercar moest uitzoeken, 150% een 720S.
@barry355gtb: de 720s is niet mijn droomauto. 1.93m en de i8 is echt krap net als bijv ook de f-type trouwens.
@fransananas: met jouw lengte wordt het wel lastig idd, maar een prachtige 911 gaat wel degelijk lukken weet ik.
@720s: Het vallende waterdruppel design aan de zijkant van de i8 heeft wel de natuurlijke vorm met de laagste weerstand. Hier geldt dan ook form follows function. Ik weet niet in hoeveel sportwagens je in en uit stapt maar normale deuren maakt het instappen lastig, vooral voor mensen met langere benen zoals Europeanen hebben voordeel van het butterfly design. Aan de i8 is veel functionaliteit wat je van de koplampen van de 720s niet kan zeggen. De franjes zitten eraan omdat het eigenlijk een hele kale auto is (geen spoilers, grote luchtinlaten, grilles, diffusers, etc) voor een sportwagen, je kan dat gedeelte inderdaad “overdesigned” noemen.
@720s: onmogelijk instap? Ik ken één eigenaar en die is tegen de 80 en geniet ervan.
@flutterby: ik denk dat de instap van een 720S niet heel veel beter is dan die van de i8, want ook de 720S is voorzien van die “protserige” vleugeldeuren. ?
@flutterby: je kunt ook genieten van een auto zonder de nadelen toe te geven. Juist dan is het een goede auto. Ik ben zelf 1.87 en een vriend van me is 1.98, in een i8 stappen kost ons beide aanzienlijk meer moeite dan een normale BMW. Nogmaals, ik haat de i8 niet, ik kan hem zelfs wel waarderen. Maar er zijn wat keuzes gemaakt die ze wat mij betreft niet hadden hoeven maken. Ik vroeg nergens om ironisch tegenwoord over een supercar die compleet losstaat van de i8.
@720s: iets eerder in deze comments afdeling gaf je aan, dat je de 720s als jouw droomauto ziet en ik ben gewoon nieuwsgierig naar de redenen. Zelf ben ik wel gecharmeerd van deze auto.
@720s: gek he, het is een sportwagen en geen GT. Overigens praat ik over leeftijd en niet formaat. Ik stap met 1.80 vlekkeloos in hoor.
@str8six: de I8 s ziet er toch wat beter uit. Die dunne 19 inch banden blijft apart
Ik ben benieuwd of de i3 ooit zo’n cult-status zal bereiken als de A2 1.2 TDI 3L. Als ik een ‘boodschappenkarretje voor erbij’ zocht, dan zou dat zo een i3 kunnen worden.
@vpowert: dat de i3 cult status krijgt kan ik nog iets van geloven, maar die Audi? Dat is een te warm gewassen Q3 en uitmelken van het Audi merk.
@stijnvermeersch: Nee, dat is een vam de weinige Audi’s die hun lijfspreuk ook daadwerkelijk waar maakt.
@stijnvermeersch: ik denk dat jij de q2 voor hebt?
@vpowert: Als ik een i3 zie rijdt er bij ons in de buurt altijd een makelaar in. Kom ik in Den Haag er een tegen, is het een medewerker van de HTM. Hier is géén geld mee te verdienen, dus logisch dat ze verdwijnen.
Ik vind de BMW i3 oprecht een gave auto. Leuk concept. Dat mag nog wel even doorontwikkeld worden. Net als de Audi A2 is het zo’n kleintje dat zijn tijd ver vooruit is.
@willeme: hoe ver je de tijd ook voorbij bent, een lelijke auto verkoopt niet. Daarom is de A2, i3 en ook de Ioniq geen succes.
@flutterby: de BMW X6 doet het anders heel aardig ;-).
@willeme: X6 heeft stiekem meer sex-appeal dan een i3 hoor..
@flutterby: sex-appeal verwarren met een grote bek. Tsss…
Mooi. De i3 mogen ze in een hoekje stoppen en voorgoed vergeten. Mogelijk vind ik dit ontwerp nog lelijker dan een Toyota Yaris Verso.
Plastic te dure zooi
@ff40: Welke taal is dit?
@ff40: Wat is dit soort comments eigenlijk debiel en waarom je hier nu een dergelijke comment post. Beetje erg sneu ventje denk ik als ik dit lees…
@barry355gtb:
Ook voor jouw reactie geldt: de afzonderlijke woorden lijken Nederlands te zijn, ze vormen in deze volgorde alleen geen begrijpelijke zin. Helaas, op deze manier zal niemand zal ooit de wijsheid die ingesloten ligt in jouw bijdrage volledig kunnen begrijpen.
Zo jammer…
@stationcar: eigenlijk heb je wel degelijk gelijk nu ik mijn stukje proza opnieuw heb gelezen. Typisch een gevalletje van te snel typen om de te snelle gedachtengang bij te houden en dan te snel op de verzendbutton te drukken. Jammer wel idd.
de individuele i modellen zoals we ze nu kennen zullen inderdaad verdwijnen. ieder model zal in de toekomst een i model krijgen. de x3 zal de eerste zijn, de 4 gran coupe zal de volgende zijn. ze zullen volledig elektrisch zijn en uiterlijk wat verschillen van de gewone modellen. van de ix3 krijgen we komende maand een concept te zien.
De buurman heeft net zo’n nieuwe i3S gekocht voor de buuf. Die reed een normale hiervoor en dat beviel haar erg goed. Ik vind het maar een lelijk ding. De i8 vind ik wel erg fraai, die mag van mij best een opvolger krijgen!
Submerk BMW-i? Heb ik iets gemist? Het zijn toch gewoon modellen onder de vlag van BMW?
@lacker: ja net als Mini
Ik vraag me echt af wat er over een aantal jaar met dit soort auto’s gebeurt, worden de accus vervangen, is er vraag naar tweede-hands of zijn ze na 15 jaar afgeschreven?
@marienvanee: mijn dealer, waar ik al meer dan 25 jaar BMW’s koop, waarschuwde me dat, als ik een i8 kocht, ik er niet op moest rekenen dat hij de auto na 6 tot 8 jaar weer in zou ruilen (als in: in betaling nemen op een nieuwe BMW)
@367pk: Beetje erg sneue verkoper met foute vooronderstelling. Deze auto kun je prive prima verkopen en dan kun je dat gebruiken als aanbetaling op een prachtige nieuwe Mercedes. Sowieso het betere merk.
@barry355gtb: niet een verkoper; als trouwe klant heb ik bij BMW te maken met de eigenaar/directeur van het dealerschap. Ik heb jarenlang, naast elkaar, nieuwe BMW’s en Mercedessen gekocht en gereden. Geloof me: Benz doet het nu weer goed, maar is 15-20 jaar de weg volledig kwijt geweest, zowel kwalitatief, als qua design, en met hun (verkoop-) service. Uiteindelijk heb ik voor mezelf de conclusie getrokken alleen nog BMW te rijden (zolang ik het me kan veroorloven). De opmerking van de dealer was toen ik stond te twijfelen tussen een M6 en een i8.
Nooit spijt gehad dat ik de M6 heb gekozen (en ik heb best regelmatig ook in een i8 gereden)
@367pk: Ik heb net als jij vanaf 1988 heel veel BMW’s gereden. Ruim 25 jaar en daarna Mercedes AMG. Wat een prachtige auto’s maken ze bij Mercedes tegenwoordig en wat ongelooflijk jammer dat BMW haar exterieur en vooral haar interieur zo jaren 2000 laat blijven. Sportieve wagens die ook comfort kunnen bieden met extreme bandbreedte hierin kan alleen nog Mercedes bieden helaas. Ik ben gewoon teleurgesteld in BMW en nu blij in een mooie E.
@barry355gtb:
Jij roept maar wat, met je gewauwel over een interieur dat in het jaar 2000 is blijven steken. Was je er toen überhaupt, dat je zoiets onnozels roept? Nog steeds wordt de idrive van BMW op schandalige wijze door iedereen gekopieerd, om maar een voorbeeld te noemen. Daarnaast kan je een hele hoop zeggen over het design, en grotendeels is dat natuurlijk subjectief, maar ze volgen of zetten keurig de trend. Ook qua materiaalgebruik is BMW zeker niet in het verleden blijven hangen, misschien moet je eens in een BMW gaan zitten en zelf ervaren hoe het is, in plaats van zomaar wat te gillen.
@stationcar: nou nou wat een opgewonden standje ben jij zeg. Heb ik wellicht je fanboy hart geraakt? Ik weet wel degelijk waar ik het over heb. Die idrive was destijds vooruitstrevend ja, maar daarna is BMW ingehaald door Mercedes, ik ben objektief in mijn oordeel vriend of je het bevalt of niet is me worst.
@stationcar: jouw sneue post lijkt wel heel erg op gillen by the way, beetje als een verwend kindje en stiekem denk ik dat je een jonge fanboy bent en de keuze van papa wil verdedigen. Ben je wel oud genoeg om een 16 film te zien?
@barry355gtb:
Dank, voor je feedback, ik heb me mogelijkerwijs iets te agressief uitgedrukt.
Mijn punt was dat ik het onnozel vind om BMW te verwijten dat hun interieurs in het jaar 2000 zijn blijven hangen, dat is gewoon onzin. Nee, je raakt geen ‘fanboy’ hart want ik ben geen ‘fanboy’.
Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar met extreme statements als die van jouw roep je reactie over je af, dus hierbij heb je je zin.
Ik zal nooit zeggen dat BMW het beste is, of dé top in materiaalgebruik, het kan best zijn dat andere merken het nog beter doen, prima. Dat gezegd hebbende blijft staan dat het objectief gezien gewoon niet waar is dat BMW’s qua materiaalgebruik en/of interieurdesign enorm achterhaald zijn, die stelling kan je gewoon niet volhouden.
En een fijne avond nog :-)
@stationcar: jij ook bedankt voor de reaktie inzake onze discussie ;-) Ik was tot 5 jaren geleden een BMW rijden en ook voor mijn races altijd BMW. Nu ben ik wel degelijk afgehaakt en het klopt dat ik wat ongenuanceerd de beide interieurs heb benoemd. Wel blijf ik bij mijn mening dat de BMW tov Mercedes de mindere is qua materialen en verwerking. Mijn meninkje.
@367pk: Dat denk ik dus ook, een M6 heeft een bijna zekere restwaarde houden, de toekomstwaarde van een elektrische auto is mij ook niet duidelijk. Ik vind ze overigens ook allebei erg fraai.
@367pk: De M6 bevalt nog steeds goed? Ga voor de grap eens een proefrit maken in een prachtige Mercedes AMG GT S. Hopelijk komt je verslag op AB.