Sergio Marchionne, baas van Fiat (en Chrysler), heeft op de autoshow in Detroit wat meer duidelijkheid gegeven over het kwakkelende Alfa Romeo. Hij geeft toe dat het Italiaanse merk al lange tijd zeer slecht presteert. Hij geeft echter nogmaals aan dat Alfa NIET te koop is, waardoor de kansen op herstel misschien nog meer afnemen…
“We moeten realistisch zijn wat we met Alfa kunnen en moeten doen,” zo zei hij tegen verslaggevers op de North American International Auto Show. In 2010 wordt het “maken of kraken” voor Alfa Romeo. Het merk speelt in een zeer moeilijke markt omdat men een ambitie heeft om de Duitse auto’s te verslaan. Maar hij geeft toe dat men dat nog niet heeft kunnen waarmaken. Hoe men van plan is om het tij te keren blijft onbekend, ik denk dat er weinig zal veranderen. (via reuters.com)
PS: er is ook een kort filmpje van de Alfa Romeo Giulietta vrijgekomen, klik!
autoblogger zegt
Hier nog een interview: http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/246470/
First, I want to see how well we do launching the Giulietta. From the technical point of view it’s a huge step forward, but I want to see how it fares. And I want to see how we can take advantage of that through the company. It’ll take about a year to make that assessment…
DD zegt
Alfa gaat ten onder….
Of toch maar naar VW
alfa mannetje zegt
”waardoor de kansen op herstel misschien nog meer afnemen…”
Wat bedoel je daar mee ?
heidekonijn zegt
Dat het onder Fiat niet meteen bergop is gegaan met Alfa.
klaas zegt
@heidekonijn: Hoezo onder FIAT niet goed gegaan? Alfa was praktisch failliet toen FIAT het toenmalige staatsbedrijf overnam. Italiaanse politiek voorkwam eerder dat Alfa naar een buitenlands bedrijf zou gaan. Alfa is heel close geweest met Nissan. Ford heeft in het verre verleden ook interesse getoond voor Alfa.
De renaissance van Alfa is ingezet met de mooie 164. Nog bij een zelfstandig Alfa ontwikkeld, met wel in nauwe samenwerking met FIAT. Daarna is er veel succes geboekt met de 145, 155 en de 156. Alleen de laatste jaren is het niet veel meer. Er wordt te lang gewacht met nieuwe modellen. De 147 is al erg lang op de markt. Er is geen grote Alfa meer. Met slechts een nieuwe Mito en een al niet zo nieuwe 159 kom je als merk niet zo ver.
Het is jammer. Ik hoop dat FIAT weer in Alfa investeert. Het moet niet een soort Lancia worden. Een merk dat af en toe eens met een los model komt.
Esprit_de_Flandre zegt
@Alfa-mannetje: Als ze zeggen niet te willen verkopen dan is het erop of eronder. Ofwel gaat het weer goed, ofwel houdt het op te bestaan. Laten we hopen op het eerste. Zeker met de nieuwe superlekkere Giulietta.
MrJones zegt
Ze bouwen ook geen goede auto’s meer..
Ze laatste, goede auto die ze geproduceerd hebben is de SZ.
MJT zegt
Jammer, de nuance is in dit artikel weer ver te zoeken… Maar goed daarvoor is dit een blog. Maar het zou jullie sieren het met iets meer info te komen (die gewoon beschikbaar is).
alfa mannetje zegt
De redenen zijn bekend . Het gaat om vanaf nu. Marchionne , een koele rekenaar waar het tot nu toe bij Fiat aan heeft ontbroken, zet de achterban op scherp.
De simpele gedachte dat het bij verkoop ( een duitser ?) goed zal gaan wordt ingegeven door Seat die nooit winst heeft opgeleverd . De bekende ingehuurde analist heeft antwoord. Praktisch ook onmogelijk gezien de techniek en de toegang hiertoe in dat geval.
Het feit dat hij het heeft over de duitsers te verslaan zegt veel , te veel en past allemaal in het op scherp zetten. Realist is hij ook, dat weet ik zeker.
Het komt allemaal goed.
De merken die wel winst draaien zijn trouwens op een hand te tellen .
carpicture555 zegt
zal ook wel weer faillet gaan…
man, ik denk dat ik eerdaags eens een andere hobby ga zoeken;
hier is zo gewoon geen lol meer aan…
alfa mannetje zegt
De man is heel slim , we praten tegenwoordig meer over Alfa als ooit. Een probleem aanpakken ( het bleef voorheen maar sudderen..)en nieuwe modellen brengen tegelijk brengt nieuws en daar gaat het om. Fiat draait ondertussen meer winst dan ooit.
FleetMngr zegt
Dit moet toch een topper worden onder de leaserijders? Als je als junior consultant kunt kiezen tussen een Golf, Focus, Astra of de Giulietta, dan is de keuze toch té simpel. De schoonheid van deze italiaan is gewoonweg niet te overtreffen.
Ahura zegt
@FleetMngr: de 147 was prachtig maar werd ook geen enorm succes, toch? Trouwens ik vind die Giulietta gewoon de zoveelste C-segment auto met lelijke lompe neus
Henk zegt
hopelijk gaat t verdwijnen toch alleen lelijke auto’s
Nathan zegt
moesten ze de Mito , Guillietta al een mannelijkere neus gegeven hebben zaten ze nu mss niet in de problemen.
Alfa’s hebben altijd voornamelijk mannen aangesproken door hun sportieve , unieke uiterlijk , … als die eigenschappen niet meer worden gerespecteerd tsjah dan verlies je een deel van je klantenbestand aan de “Duitsers”
stielman blijf bij je leest !
Eric zegt
Achterwielaandrijving en bouwkwaliteit en gewicht. 3 punten die ze moeten verbeteren, qua design zitten ze beter dan de doorsnee jap.
Jipp zegt
alfa komt er denk ik na de crisis wel boven op, alleen moeten de ze modellen goedkoper maken, dit is voor veel mensen de drempel die niet word genomen… ook zijn er denk ik TE weinig dealers in de rest van europa op italie na…..
transam73 zegt
Het gaat er bij mij niet in dat FIAT Alfa verkoopt in het jaar dat het merk 100 jaar wordt.
Ze wachten waarschijnlijk tot 1011 :P
transam73 zegt
2011 dussss…
Ahura zegt
Wie weet komt het wel goed. Wat jaren geleden dacht men dat FIAT failliet zou gaan tot de nieuwe Panda kwam..
Spiderman zegt
Fiat doet er goed aan om Alfa Romeo zo dicht mogelijk te houden bij de bekende merkwaarden: prachtig om te zien, sportief rijdend, vol emotie en duidelijk onderscheidend van de grijze (duitse) massa. Alfa verdient er nog eens honderd jaar bij. Hopelijk komt met de Giulietta de ommekeer die nodig is. Als die net zo goed rijdt als de MiTo is er hoop. De 159 en de Brera zijn ook prachtige auto´s om te zien, maar ze voelen te weinig als een echte Alfa om de trouwe merkfans te bekoren. En die merkfans zijn er genoeg. Alfa doet er goed aan om daar veel naar te luisteren. Ik hoop van harte dat het merk zal kunnen overleven.
Flapkees zegt
Zou zonde zijn als Alfa zou verdwijnen.. Het zijn mooie auto’s!
Gio zegt
Ze zouden zo de markt kunnen overwinnen van de Duitsers met de 169 en de Maserati motor. Dit moet toch lukken…. Maak hem lekker breed en agressief zoals de Duitsers. De beste tactiek is deze te gebruiken van je concurrenten maar met je eigen touch. Er is geen ruimte meer voor diversiteit. Daar heb je budget voor nodig. Te safe spelen is ook geen optie, want dan kom je maar “gewoon” over. Dit zou het beste zijn voor hen. De 159 is nog steeds een van de mooiste sedans die er rond rijden. Deze moet ook een topper worden. Laten ze gewoon een nieuwe 159 in de markt gooien met een bom van een motor dat kan wijdijveren tegen de M3 en de RS4 en C-AMG. Dat zou pas nieuws zijn in de wereld. De belangstelling zou énorm zijn in de wereld. De echte Alfa spirit. Nu is het de moment dat Alfa er alles tegen gooit. Ze hebben Maserati, ze hebben de 8C. Mixen die boel! Het is een groot risico. Maar beter ten onder gaan door er alles aan gedaan te hebben dan op safe spelen. Ik ben eens benieuwd naar de nieuwe modellen van de 159 op het salon van Genève. ik kan er niet bij de gedachte bij dat ze die saaie neus zouden gebruiken voor de 159 en de 169! Zou toch een ramp zijn! De huidige 150 heeft zo’n mooi design, ook qua neus, zéker qua neus. En dan zouden ze dat gaan gebruiken. Bon, ik houd mijn hart vast en we zien wel wat het zal worden. But it’s going to be close…
Flapkees zegt
Ben het helemaal met Spinnenman eens.
Vanquish zegt
Wacht maar! Alfa Romeo heeft misschien nog niet de kwaliteit van Duitsers, de rest heeft ie des te meer! Klasse, emotie, schoonheid enz.
heidekonijn zegt
@Klaas
“Hoezo onder FIAT niet goed gegaan?”
Bij elke modelwissel is er steeds minder Alfa en steeds meer Fiateenheidworst. En nu zitten we met een MIlanoTOrino, maar dan zonder (gesloten) Milano, dus Torino. Een Fiat dus, maar dan duurder.
Ik zou graag mijn zoveelste Alfa kopen, maar het enige dat er nog op lijkt is een 159, en daarvan zegt Marchionne zelf dat hij niet voldoet!
Kun je je g*dverd*mmme voorstellen dat de CEO van BMW morgen aan de kranten komt vertellen dat de 3reeks niet voldoet? Of zelfs maar dat de X6 spuuglelijk is? Is dat een goed management! Ongelooflijk!
“Het is jammer. Ik hoop dat FIAT weer in Alfa investeert.”
Dat bedoel ik dus. Er is meer budget gestoken in de Ferrari hospitality tijdens F1 wedstrijden dan in het hele Alfa gamma.
Fiat is sinds de dood van de Agnelli geen autobedrijf meer, maar een bank. Hopelijk wordt Alfa snel verkocht aan heen autoliefhebber. Piech of zo.
autoblogger zegt
@heidekonijn: goeie analyse!
York zegt
@heidekonijn:
Jij spreekt zoals het hart van een Alfa Romeo fan hoort te praten. Maak dit duidelijk bij die knutselaars van Fiat.:-)
De 159 vind ik zoals ik al zie echt wel prachtig. De Mito is.. mislukt.
York zegt
Het design van Alfa is gewoon topklasse. Als BMW fan moet ik toegeven dat er weinig BMW’s zijn dat zoveel emoties kunnen opwekken als elka Alfa dat doet. De 159, de Spider da Giulietta, de 8C stuk voor stuk prachtexemplaren. De Brera cind ik persoonlijk wat minder maar de rest is echt wel bangelijk.
Alleen hun reputatie.. Die is zonde.
Quadrifoglio zegt
Toch redelijk wat Alfa liefhebbers hier gelukkig! Jammer dat “autoblogger” als onderschrift bij het filmpje “Eerste bewegende beelden van de nieuwe lelijke Alfa” gebruikt! Laat dat dan ook aan de bezoekers van de site over.
Net zoals de MITO is / wordt de Giulietta geen doorsnee massa wagen (gelukkig)!
100 jaar Alfa; dit stukje historie gaat echt niet in 1 keer verloren.
tvrspeedsix zegt
Gio, you hit the nail on its head!
because from the wind they cannot live :P
Daan zegt
Alfa romeo moet achterwiel aangedreven auto’s gaan maken om zo de rij-eigenschappen van de duitsers te kunnen evenaren. Qua design zijn de alfa’s beter, kwalitatief niet. Dit zal in de toekomst ook echt niet gaan veranderen.
Ik hoop dat de toekomst voor Alfa Romeo er zo uit gaat zien, dan verwacht ik een stijgende lijn in de verkoop van nieuwe Alfa’s. Op deze manier heeft het echt geen zin en zal het niet lang duren voordat de stekker er daar ook uitgaat. Men kan niet eeuwig blijven teren op de mooie historie van het merk.
tvrspeedsix zegt
@misschien een beetje offtopic
maar vinden jullie ook niet dat door auto’s een naam te geven het veel meer karakter krijgt,. zoals bijv. een Lotus Evora of Alfa Giulietta?
reacties!!
tvrspeedsix zegt
in plaats van een nr. zoals 3serie bla bla peug 206 blabla
Citrofiel zegt
Alfa Romeo ten onder? Het moet toch niet gekker worden. Een merk met zo’n grote heritage, met een flinke schare liefhebbers, zomaar laten verdwijnen? Terwijl VAG juist laat zien dat je veel verschillende modellen in hetzelfde segment kunt hebben zonder te kannibaliseren. Dat zou Fiat dus ook moeten kunnen. Slikken voor de echte liefhebbers, maar dat houdt inderdaad ook in dat er technisch het een en ander gedeeld wordt. Her is nu eenmaal niet meer rendabel om slechts voor één merk te ontwikkelen. It’s tough, but learn to live with it.
alfa mannetje zegt
en zoals hier ook gezegd , zit geen woorden te verdraaien omdat jij dat zo lekker uitkomt…..
Ahura zegt
Laat Alfa nou gewoon een merk zijn met karakter dat niet perse moet concurreren met BMW, Audi en Mercedes. Gewoon een merk dat men kan kiezen ipv de zoveelste VW, Opel, Ford of Peugeot. Dan maken ze meer kans dat tegen De Grote Drie te proberen te vechten want dat is toch kansloos. Directe concurrent van Volvo blijven lijkt me beter
Laue zegt
@Ahura:
het merk wat jij noemt is niet winstgevend. niemand wil een product wat alleen kosten met zich meebrengt.
Ahura zegt
@Laue: je snapt mijn punt niet. Gaat me om de positionering. Volvo is Alfa niet dus of Volvo wel of niet winstgevend is boeit niet
Laue zegt
@Ahura:
uw kwoot: “Laat Alfa nou gewoon een merk zijn met karakter dat niet perse moet concurreren met BMW, Audi en Mercedes. Gewoon een merk dat men kan kiezen ipv de zoveelste VW, Opel, Ford of Peugeot”
-het product alfa met karakter,emotie,gevoel,bla bla bla interesseert niemand een hol, als het niet verkoopt, heb je kosten, en dat wil niemand niet.dat is het punt.
Ahura zegt
@Laue: ah ik dacht dat je op Volvo doelde. Maar hoe zie jij het dan? Hoe zouden ze volgens jou uit het slop kunnen komen? Imo niet als ze zich gaan richten op BMW
Laue zegt
@Ahura:
niet
Laue zegt
@Ahura:
of ze moeten inzien dat de glory alfa days er niet meer zijn. ze moeten hun producten serieus verbeteren of “up-scalen” ik vind het nu gewoon duurdere fiats. zoals VW dat van skoda is.
Ahura zegt
@Laue: tja de 156 en 147 tijden zijn niet zo heel lang geleden toch? Toen waren ze toch ook niet erg betrouwbaar of zóveel beter dan de concurrentie toch? Een merk moet een model hebben dat qua uiterlijk mensen aanspreekt. Of qua concept (zie Qashqai). Als je geen VW, Opel, Ford, Peugeot of Toyota bent móet je je wel onderscheiden
JPM zegt
@ autoblogger
Ja dit is nou een goed degelijk, kort maar duidelijk artikel ;-)
OT: Het probleem van de FIAT groep is dat ze teveel van één model/markt afhankelijk zijn. Ze zijn niet breed genoeg.
Er moet heel nodig iets gaan gebeuren want de problemen vij Alfa lijken erg sterk op de problemen die Jaguar onder Ford meemaakte. De ommegooi kwam daar net te laat voor Ford.
Alfa wordt teveel gedomineerd door geschiedenis en ‘die goede oude tijd’. Jaguar had precies hetzelfde probleem. Modellen leken steeds maar weer op modellen van 20 jaar geleden en op een handjevol fanaten kocht niemand de autos meer. Als Alfa wil overleven moeten ze het volledig over een andere boeg gooien. Morderniseren, afstappen van dat eeuwige zelfde uiterlijk en grille kenmerken. Niet gaan zeuren dat dat bij Alfa hoort want dat kan wel zo zijn maar het verkoopt gewoon niet. Bij Jaguar onder Tata is dat gelukt gezien de verkopen van de nieuwe XF en de XK.
FIAT moet uitkijken, Lancia en Alfa moeten moderniseren willen ze een plekje blijven houden in de toekomst en FIAT moet diverser worden en niet afhankelijk blijven van één auto.
Bobby_Orlando zegt
Misschien iets voor Spyker, bagger united.
Dr.Bob zegt
“Koopt allen Afa’s!”
Zo, nu komt alles weer goed!
Heb net de Giulietta-video gezien, 1e reactie:
HEBBEN, HEBBEN, Hebben, HEBBEN!
Henkie zegt
Lekker is dat Autoblog, het merk heeft juist positief nieuws nodig, en jullie vertalen Marchionnes subtiele woorden naar dit rampverhaal. Moet ik een cursus Engels aan je geven? Een beetje herzien zou geen kwaad kunnen.
@JPM: Grille veranderen? Zullen we de nieren van BMW dan ook maar afschaffen? Ik hoop dat dit jr genoeg zegt..
Nogmaals aan alle andere klagers: RWD is zeker bij de kleinere modellen onder de 159 totaal nutteloos. Duur bouwen en weinig binnenruimte, en het is bewezen met de 156 dat een voorwielaandrijver ook geweldig kan rijden en een Alfa kan zijn.
Ten tweede: gewicht is geen issue: een Alfa is niet zwaarder dan de concurrentie, soms zelfs lichter. Zie de 159 vs. Audi A4 of 3-serie. Bekijk de nieuwe Astra ook eens. deze weegt zomaar 1400 kg en dat is pas zwaar. De (grotere/langere) en toch met de Giulietta vergelijkbare Lancia Delta weegt zelfs 100kg minder.
Tot slot: met een 159 GTA of iets dergelijks ga je de wereld ook niet redden. Het merk heeft aantallen nodig!
Bobby_Orlando zegt
Nog 5 jaar en Alfa in in Chinese handen, net zoals de rest van de Europese auto-industrie.
JPM zegt
@ Henkie
Och ben jij er zo eentje die altijd dezelfde grille wil zien omdat die er al altijd is geweest. Zo dachten ze bij Jaguar ook met de XJ, jammer dat niemand hem meer kocht aan het einde. Jij bent precies het probleem dat Alfa heeft, een groep Alfa liefhebbers die het liefst geen verandering zien. De wereld bestaat tegenwoordig echter uit meer mensen dan wat sentimentele ‘vroeger was alles beter’ figuren. Verandering is noodzakelijk. En ja ook BMW zou zn nieren moeten veranderen als de huidige niet zouden verkopen, daar zit hem het verschil. BMW doet het nog, Alfa duidelijk niet.
Henkie zegt
@JPM:
Het is juist zo mooi dat bij BMW en Alfa er altijd één kenmerk hetzelfde is bij alle modellen: de grille. Dit betekent qua ontwerp geen eenheidsworst, zoals bij alle Audi’s om “bij elkaar te horen”. Het Alfa-hart past in elk tijdperk, omdat de gehele auto eromheen geheel eigentijds kan worden gebouwd. Ik denk ook niet dat Jaguar daar mee te vergelijken valt. Deze bouwde bijvoorbeeld een XJ die er ongeveer het zelfde was als die van 35jaar daarvoor. Een geheel auto-ontwerp niet vernieuwen, daar heb ik Alfa nog nooit op betrapt. ;)
@ heidekonijn.
Je laatste puntjes ben ik het zeker mee eens, alleen RWD is niet meer te combineren met een goede “pk-euro verhouding”. Bekijk de moderne auto industrie eens, een RWD-platform is simpelweg veel te duur en m.i. niet te realiseren voor Alfa. Tegenwoordig moeten platforms gedeeld worden om winst te maken. Het is jammmer, maar in deze tijd moeten we denk ik blij zijn met naar Alfa-smaak aangepaste basis-platforms van FGA..
Al kan een Duetto of compacte Giulia GT met RWD als rijdend reclameobject natuurlijk nooit kwaad. ;)
KoFFiE zegt
Wat er met Alfa Romeo gaat gebeuren? Ze gaan de Guilietta uitbrengen. Ze blijven in handen van Fiat, waar zou Alfa anders thuishoren? Realistisch gezien dan, want op zichzelf kan het niet overleven. Fiat heeft massa’s know-how in handen die het enkel kan toepassen op Lancia en Alfa Romeo. Ik zie ze bvb geen 1750TBI met 200+pk in een Fiatje duwen…
Nu ik ben een Alfa-liefhebber, absoluut, en dit komt dan wat cru over, maar voor “Fiat” zou het eigenlijk ideaal zijn een merk te hebben dat Alfa Romeo en Lancia combineert. Lancia staat sterk in Italie zelf, maar erbuiten stelt het niet veel voor em Alfa Romeo heeft net het omgekeerde. Beide merken hebben een enorme autosport-geschiedenis en beide zijn meer op de luxe-markt gericht. Gelijkenissen genoeg, maar in de praktijk is zo een combinatie maken onmogelijk.
Nu ik hoop echt dat de Guilietta een succes wordt, hij ziet er allesinds zeer goed uit naar mijn mening. En eindelijk een model waar een versie met pit van uitkomt, de QV. Dat is echt iets wat Alfa Romeo mistte, een sportieve uitvoering met iets meer power, maar dan voor de gewone mens, zonder naar de meer hardcore GTA versie te moeten stappen.
Trenta Tre zegt
Ik ben alfist, maar ze bouwen al 10 jaar bijna alleen maar homo auto’s. De 33 en 75 waren de laatste echte AR’s. De 155 was ook niet verkeerd, helemaal qua design. Hoe vierkanter hoe beter IMO.
Je hebt meer lol in een verrotte 33 dan in een dikke Benz, hands down.
heidekonijn zegt
@Koffie
@Ahura
@Henkie
Ik denk dat jullie het te ver zoeken. Wat Alfa nodig heeft is al decennia bekend bij de liefhebbers :
-rwd
-bovengemiddelde pk/euro verhouding
-bovengemiddelde pk/kg verhouding
zoals vroeger, maar om succesvoller te zijn dan vroeger
-betrouwbare dealers
-autosport
-elke vijf jaar een nieuw model
Zo werd de vorige Audi CEO door Piech hoogstpersoonlijk de laan uitgestuurd, terwijl Audi recordwinsten maakte. Reden? De nieuwe modelplanning is niet perfect. Vergelijk met Sergio ‘de 159 voldoet niet’ Marchionne. Alfa verdient beter als die gekken.
alfa mannetje zegt
@heidekonijn: RWD is geen utopie . Waarom ? Een merk kan niet bestaan bij de gratie van enkel liefhebbers.
Daarbij , RWD komt er , voor de grote modellen.
Zie Audi , nog nooit iemand gevraagd voor RWD.
Spec zegt
Zie onderstaande link:
http://www.autoedizione.nl/2010/01/12/marchionne-geeft-openhartig-interview/
Voor meer en duidelijkere highlights van het interview.
klaas zegt
@heidekonijn: Ging het dan vroeger beter met Alfa?
alfa mannetje zegt
autoblogger : je verhaal is wel bekend en kom eens met een analyse ipv alleen maar heidekonijn te complimenteren. JIJ hebt een Autosite . Kom op man !
alfa mannetje zegt
Heidekonijn , maar waarom loop jij nu te zeiken op het moment dat alles in de vooruitgang staat ? Geen fiat , geen Alfa . Grooste hiaat was dat Fiat nog maar enkele jaren een Sergio heeft zoals ie er nu is. DAT heeft er aan ontbroken. De visie is terug en we gaan zeiken dat er geen echte Alfa is. Mag dat een paar jaar kosten ? Dank alvast.
alfa mannetje zegt
Citrofiel : een mening op non-kennis . Zoals zo vaak in autoland.
VAG heeft zeker geen eenheid gesmeden in hun merken.
SEAT DRAAI AL VERLIES VANAF HET BEGIN. hOOR IK NOOIT IEMAND OVER . Vag weet niet meer wat te doen met het wannabee merk.
alfa mannetje zegt
Ook heeft , in tegenstelling wat de media beweren, Sergio niet keihard gezegd dat Alfa moet concurreren met de duitse merken…….
Vincenzo zegt
Alfa komt er weer bovenop hoor, met de Jet wordt een nieuwe weg ingeslagen.
En het zal liever sterven dan naar vag te gaan. En neem aub niet de NL markt als maatstaf. Europees doet FGA het erg goed. In NL niet, maar hier wil men alleen saaie dozen, so be it.
MJT zegt
Ik snap wel dat de liefhebbers liever een RWD Alfa zien, maar zoals al meerder malen aangehaald is dat gewoon geen realistische optie momenteel. Waarom blijft deze discussie bij Alfa eigenlijk altijd maar weer terugkomen? Bij Ford (qua rijdersauto en ondersteltechniek telkens bij de top in het segment) en Volvo bijvoorbeeld hoor je lang zo veel deze klachten niet.. Terwijl deze merken toch ook een behoorlijk roemrijk (met name Ford) verleden hebben met RWD-auto’s.
CSL zegt
@iedereen,
Wat een onzin dat ze geen RWD kunnen maken.
Ze hebben al jaren 4WD. Die aandrijving van de voorstel as weg halen is niet zo’n probleem en het is aleen maar goedkoper.
Ik zou Alfa het volgende adviseren: If you can’t beat them, join them!
Laat je maar lekekr overnemen door VW. De weten tenminste raad met die auto’s. Fiat bakt er niks van.
frarissimo zegt
Europees gezien draait ALFA niet heel slecht.
Alleen de doelstelling die FGA heeft om ze qua verkochte aantallen met Audi en BMW te laten concurreren halen ze niet.
Het probleem dat ALFA heeft dat ze qua prijs niet “premium” willen zijn en dusdanig ook niet de kwaliteit en AWD kunnen bieden.
De kosten zijn dan gewoonweg te hoog.
ALFA heeft met de 8c aangetoond dat ze wel auto’s in hogere segmenten kunnen bouwen, maar kunnen blijkbaar niet kiezen om hun assortiment te upscalen.
frarissimo zegt
RWD dat is
Granturissimo zegt
Wat mij betreft de volgende overpeinzingen over de toekomst van Alfa Romeo:
Italianen zijn gek op Audi’s. Audi’s zijn strak en subtiel gestileerd.
Nederlanders (e.a. West-Europeanen) houden van Duitse auto’s, omdat deze er serieus en degelijk uitzien, waardevast zijn en goede kwaliteit bieden.
Italianen maken auto’s die er uitzien als speelgoed (FIAT), er niet uitzien (Lancia) of met koplampen als aquaria geforceerd op een sportwagen moeten lijken (Alfa).
Alfa-liefhebbers schreeuwen om RWD; luister niet naar deze groep die in het verleden is blijven hangen; vroeger hadden alle auto’s RWD, nu niet meer; behalve BMW die zich dit nog kan veroorloven omdat het zich in een hoger segment beweegt; Alfa beweegt zich in een segment waar RWD niet realistisch is; de grote kopersgroep die men wil bereiken weet niet eens wat RWD is.
Alfa moet op de subtiele toer: auto’s die er op het eerste gezicht zeker niet schreeuwerig, misschien zelfs ietwat decent en op het tweede gezicht verrassend elegant, doordacht en degelijk gebouwd uitzien. Het belangrijkste is dat men van het nog altijd negatieve kwaliteitsimago afraakt. Technisch moeten Alfa’s net dat beetje “Freude am Fahren” bieden, zoals men dat in goed Italiaans pleegt te zeggen, maar niet meer dan dat en nimmer ten koste van de kwaliteitsbeleving.
de sjonnies zegt
@Granturissimo:
Helemaal met je eens, daarnaast snap ik zelf niet waarom ze niet terugkomen met de vierkante nummerplaat achterop, is oldskool Alfa en zou nu een wezenlijke identiteits schok voor Alfa kunnen opleveren, een detail waaraan iedereen kan zien dat je achter een Alfa rijdt…..(zoals het hoort:) )
tvrspeedsix zegt
vreemd dat er geen woord gerept wordt over de fiat aspiraties om Alfa in de VS te lanceren?!
de 8C was toch bedoeld om een rijdende reclamezuil te zijn aan de overkant v/d plas?–> is vreemd genoeg nooit meer wat over gehoord.
alfa mannetje zegt
@tvrspeedsix: dan wordt het eens tijd dat je autoweek en autoblog loslaat en de daartoe geeigende wegen volgt.
frarissimo zegt
@ Grantoerissimo
Jij wil duitse auto’s met een ALFA badge dus..
Dat je Lancia’s, Fiats en Alfa’s er niet vind uitzien bewijst dat wel.
Dat zijn auto’s die het individu als berijder willen bekoren en dat uitstralen.
In een gewone Audi of BMW bekruipt je toch het gevoel met dezelfde auto als de buurman onderweg te zijn.
De A5 is het enige leuke model, en door een Italiaan ontworpen nota bene..
damster zegt
Gaap, ben het de eeuwige strijd een beetje zat aan het worden. Dus tijd voor wat prachtig Alfa entertainment:
GVD, wat een mooie velgen!
http://vimeo.com/8713137
tvrspeedsix zegt
haha oke, vertel maar :)
Granturissimo zegt
@Frarissimo
Ben zelf liefhebber pur sang van Italiaanse klassiekers en in het bezit van een klassieke Alfa.
Met de A5 sla je direct de Spyker op z’n kop: een prachtontwerp, exact de juiste properties, elegant en zonder overbodige frutsels, op en top Italiaans eigenlijk.
Wat dat betreft komen de 156, 147, 159 en Brera al een heel eind in de richting, terwijl ze toch niet per definitie allemaal een verkoopsucces zijn.
De lastige kwestie is denk ik dat je auto’s uit het middensegment niet alleen kan slijten aan liefhebbers, maar MOET verkopen aan het grote publiek omdat Alfa helaas niet slechts bestaat als liefdadigheidsinstelling aan een schare liefhebbers. Daarom moet men op subtiele wijze het Alfa-DNA verwerken in auto’s die ook “normale” mensen aanspreken…
Ompie zegt
http://vimeo.com/8713137 pff die nieuwe alfa is echt mooi… mooie achterlichten mooi profiel, mooie koplampen… pff had ik maar geen polo bluemotion besteld.. voor die auto wil ik wel extra belastingcentjes betalen..
GerreLekker zegt
Opdoeken, er zit niets anders op…
tvrspeedsix zegt
@ompie
loop je leeg?,… pff?..
Mr. Dj M. zegt
Hoop dat het merk blijft bestaan! Die nieuw Guilette is in ieder geval erg mooi!!! 8)
alfa mannetje zegt
Gewoon stoppen met tendentieus en verdraaid nieuws als hier te lezen, dichter bij de bron gaan en dat weet je precies wat er speelt.
heidekonijn zegt
@Henkie
M.i. is RWD prachtig te combineren met een goede pk/euro ratio.
(Hoe lager de ratio : hoe minder pk’s voor je geld)
1990 :
Alfa 75 3.0V6 : 193pk/27.454 Euro nieuwprijs =0.0070
BMW 325i : 170pk/33.444 Euro nieuwprijs =0.0050
2010 :
Alfa Romeo 159 3.2 JTS V6 TI : 260pk/54.545 Euro=0.0048
BMW 330i : 272pk/49.280=0.0055
Toont mooi waar Alfa stond, en nu staat, door de bankiers en boekhouders van Fiat, plus : er staat hierboven één FWD, en die heeft de *laagste* pk/euro!
Overigens wat betreft haalbaarheid van RWD : de merken met de hoogste winstcijfers op aarde zijn oa BMW, Mercedes, Lexus, Porsche.
Kan iemand me aub de modellen met FWD noemen waar die logo’s op plakken? Als RWD niet haalbaar is, hoe doen bovengenoemden het dan?
Mogelijk is er sprake van enig rechtlijnig beleid, wat motorsport, voldoende PK’s en Rear Wheel f*cking Drive?
@Granturissimo
Niet luisteren naar je klanten. Mooie zet, kom je héél ver mee. Zoals dus blijkt.
@Klaas
Ja vroeger ging het beter met Alfa, alle Alfa’s tot datum (min de Mito die er geen is) behalve de Arna bewijzen dat, en dat is meer dan wat de meeste merken kunnen zeggen. Mag ik er even op wijzen dat bij elke discussie over Alfa een mongool is die over de Arna begint? Proficiat, dat ben jij dus.
@Alfamannetje
Ik bezit vier Alfa’s waarvan een 60er, een 70er, een 80er en een ’07. De 90er 75 is verkocht wegens plaatsgebrek. Dat is mijn kennisbasis om te lopen “zeiken” dat de Mito geen Alfa is. En dat de 159 niet voldoet als Alfa, dat zeg niet ik maar de BAAS van de toko.
En waar, mag ik vragen, haal jij het recht mijn mening af te doen als “zeiken”?
Al een rijbewijs jochie?
@TVRspeedsix
Die plannen zijn opgeborgen, FGA heeft nu wel merken genoeg in de US. Daar was het dus om te doen. Marchionne maakt nu al excuses voor
T16 zegt
@Mr. Dj M.,@Nathan,@KoFFiE
Het is Giulietta, niet iets anders!
http://www.alfagiulietta.com/
http://www.alfa-giulietta.nl/abonneren.html
tvrspeedsix zegt
kijk alfa mannetje,
door mensen als heidekonijn zit ik bij autoblog,.. get the picture?
alfa mannetje zegt
Heidekonijn , ik zal langer een klassieke auto rijden als jouw. Maat laten we dat in het midden pouden .
Je moet gewoon niet zo janken over RWD , de algehele negatievitiet over alfa ,de tijd is nu anders als in de jaren 70.
Ga dat begrijpen en verzuip niet alleen in de klassiekers, doe ik ook niet.
Alfa moet geld verdienen en ik merk niet aan jouw maar wel eisen .
T16 zegt
@heidekonijn
Je gaat voorbij aan het verschil in uitrustings niveau.
Voor €3200,- extra heb je een 159 Q4 TI met 4-wiel aandrijving en standaard lederen bekleding. Voor nog geen €2000,- extra ook met xenon. Een vergelijkbare BMW 330i xDrive HE met metalic lak, leer en navigatie is €4340,- duurder!
Alfa motoren verbruiken nog iets te veel in de meet-cyclus, een update met zuiniger en krachtiger multi-air versies zou al helpen naast een kleine gewichtsbesparing van 50 kg. Alfa is dan goed op weg.
heidekonijn zegt
@tvrspeedsix
Thx dude
@T16
Daar zul je wel gelijk in hebben (ik ga liever niet in de BMW configurator duiken, er zijn grenzen), maar ik wil bv geen 4wd, en vooral wou ik de notie waarmee velen zitten, dat RWD een ‘utopie’ is, of “te duur”, ontkrachten. Ik snap ook helemaal niet waar ze dat halen.
Het is gewoon ietwat goedkoper voor Fiat om FWD te maken. Met een gedachtengang van (opgelet:ik overdrijf om mijn punt te maken) “100 Euro besparen x 100 000 Auto’s is 10 000 000 Euro pure winst”. Dat klopt ook, en is erg zinnig, maar NIET als je daarmee de core value van je product verkracht. Dan verkoop je namelijk die auto’s vroeg of laat niet meer en gaat de rekening niet op.
Dat soort boekhoudersmentaliteit, zo kortzichtig als wat, typeert FGA’s beleid van Alfa. En die Marchionne, dat is gewoon een bankier, ingehuurd om de zaak klaar te maken voor de verkoop.
alfa mannetje zegt
Maar goed dat je geen bedrijf lijdt ( met lange ij dus ..)
Timo zegt
Euh BMW een hoger segment??? BMW, alfa en audi zijn hetzelfde segment…..Fiat is in verg. de VW van de Fiat groep, alfa, de sportieve luxe wagen, BMW dus , Lancia de klassieke luxewagen, zoals mercedes was.
Volgens mij is het probleem dat Alfa iedere keer hun design taal overhoop haalt…als we op 20 jaar kijken hadden we eerst het strakke design zoals de 164, 155…dan de156, 166,147, GT dit was nog ok, dit kon men een evolutie noemen dan ineens ,159,Brera compleet anders die nieuwe neus en zien er veel zwaarder uit….en dan nu de MITO, alweer compleet anders n stond met m’n GT naast een MITO vorige week en om eerlijk te zijn het ziet er een wagen uit van een ander merk, gewoon compleet anders…maar zo bouwt men geen merkwaarde op……mercedes probeert(de) hun wagens 10 jaar in produktie te houden en de designs evolueren de nieUwe C lijkt op de evolutie van de oude C, das de manier zo bouw je premium imago op, niet met ieder jaar een compleet nieuwe wagen te designen, zo zijn de Japanners al 40 jaar bezig en ze hebben nog steeds geen premium imago..
Cantago zegt
Het is nogal een streven om beter te worden dan de Duitse merken… Als dit ze lukt dan hebben de Duitsers er een mooie concurrent bij, maarja, Alfa maakt één station? Één hatchback? Wat nog meer? Dat gaat ze nooit lukken…
marcel zegt
ik hoop niet dat het een soort herhaling gaat worden van het debacle gaat worden zoals destijds de “samenwerking” tussen Chrysler en Simca/Peugeot?Talbot…
Want laten we eerlijk zijn;
ook op autogebied; rare jongens die Amerikanen…