Nou, het zal ongetwijfeld die arrenslee zijn, maar dankzij een fabrieksoptie kan je met je Bentley de komende winter ook best goed door de sneeuw…
Het is weer zover, de winter is in aantocht. Je weet wel, die periode waarin er vroeger nog weleens sneeuw viel en waarin ooit een Elfstedentocht werd geschaatst. Voor de jonge lezertjes, dat is een schaatstocht van 200 kilometer over de Friese wateren langs -je raadt het al- 11 plaatsen met stadsrechten. De laatste in 1997 werd gewonnen door spruitjesteler Henk Angenent uit Alphen aan de Rijn. Was leuk.
Ieder jaar opnieuw hopen we op een paar maanden ouderwets winterweer. Met lekker veel sneeuw op de wegen. Want dan kun jij, die wél winterbanden heeft, de mensen zonder keihard uitlachen. En wat is nou leuker dan die mensen uitlachen terwijl je in je Bentley zit?
Bentley introduceert nieuwe wintervelgen
Het lijkt alsof de Britse fabrikant hetzelfde in gedachten had. Want Bentley komt dit seizoen met een gloednieuwe set winterwielen. Die meten 21 inch en zijn speciaal ontwikkeld voor onder de betere Bentley.
Bentley zegt er zelf het volgende over.
Bentley presenteert vier 21 inch winterwielensets: één voor de Continental GT, GT Convertible en Flying Spur, één voor de Continental GT Speed en twee voor de Bentayga.
Dankzij de speciaal ontwikkelde winterbanden – die zorgen voor maximale veiligheid bij lagere temperaturen – kunnen eigenaren blijven genieten van de prestaties van hun Bentley, ook tijdens sneeuw en de meest barre weersomstandigheden.
Continental GT- en GT Convertible-rijders kunnen deze winter voor het eerst kiezen voor een prachtige lichtmetalen tienspaaks velg die in donkergrijs is gelakt en een glanzende afwerking heeft.
Het nut van winterbanden onder je auto
Over het nut van winterbanden onder je auto is al de nodige discussie geweest. Want zoals bekend geven die banden pas een voordeel als het kouder is dan 7 graden en merk je pas écht verschil als er sneeuw ligt. Zelfs in een Bentley.
Veel mensen kiezen daarom voor vier seizoenenbanden, een beetje als een compromis tussen het goede van de zomerband en het goede van zijn wintercollega. Al is daar natuurlijk ook het een en ander op aan te merken.
Maar goed, welke band je ook kiest in de sneeuw, mocht je een Bentley hebben, kun je vanaf deze winter dus een setje dikke, speciaal voor de winter ontwikkelde velgen onder je auto schroeven. De prijs moeten we je even schuldig blijven, die wil Bentley niet met ons delen.
Maar met een beetje mazzel kun je ze over 8 jaar betaalbaar op de kop tikken, zodat je ze onder je aftandse Golf 6 kunt leggen. Want dat is toch meestal het lot van de ooit zo speciale Bentley-velg.
lecomte zegt
Ah de gewone 10-gaats 21 inch grey painted and bright machined velgen die al beschikbaar waren, alleen nu met winterbanden. Poeh, nou, had ik zelf niet kunnen verzinnen hoor. Ik vind zelf dan de 21 inch five tri-spoke velgen eleganter staan. Kunnen vast ook winterbanden om.
lpgbarrel zegt
Ja echt, nu wil ik écht een Bentley! Alleen mijn bank werkt niet mee..
Bastiaan Williams zegt
Wat een onzinnig topic. Gewoon reclame. Doe het dan wat creatiever..pff..
Svenska II zegt
Welk banden merk? Continental zeker?
ouwedibbes83 zegt
Ik dacht wel eens gelezen te hebben, dat je wintersetje beter 1 of 2 inches kleiner in diameter kan zijn, dan een zomerset. Vaak zijn ze dan ook iets minder breed. Zo heb je een smallere band met iets meer wang. Die blijft makkelijker soepel en vergevingsgezind en voert door de geringere breedte ook beter water en slush af. Met andere woorden; het is niet enkel de rubber samenstelling en het profiel ontwerp waarin de winterband verschilt, maar ook de dimensies vd winterset die het geheel meer geschikt maken voor lage temperaturen en een hoop drek op de weg.
mashell zegt
Nee joh, je winterset moet zeker geen kleinere diameter hebben. Smaller wellicht maar zeker niet kleiner want een hogere bandwang is nou net wat je niet moet hebben. Van een winterband is de rubbersamenstelling zachter, de band daarmee minder stabiel en daarmee de auto op hogere snelheden ook instabieler. Ga je voor een kleinere velgmaat en daarmee voor een hogere bandwang versterk je dat negatieve effect nogmaals. De ware reden om in de winter op kleinere velgen te rijden is gewoon dezelfde als altijd: kosten.
cossiekiller zegt
Een gepolijste velg met een vernis over is zo ongeveer de slechtste keuze die je kan maken om in de winter mee rond te rijden in het zout.
Dan nog liever een zwarte stalen 20″ eronder. Zullen ze vast ook wel voor een prijsje kunnen laten maken.