Een opmerkelijke move van Elon Musk: met de grote ontslagronde kan ook zo’n beetje het hele Supercharger-team vertrekken.
Het succes van Tesla is aan diverse factoren toe te schrijven, maar het Supercharger-netwerk is er zeker een van. Het eigen laadnetwerk was een van de USP’s van Tesla en heeft ze geen windeieren gelegd. Daarom komt het nu als een verrassing dat de Supercharger-divisie grotendeels op straat wordt gezet.
Dat Tesla een hoop mensen de laan uit gaat sturen is wisten we natuurlijk al. Twee weken geleden gaf Tesla aan dat ze zo’n 14.000 mensen gaan ontslaan. Nu blijkt echter dat onder deze ontslagen ook 500 medewerkers van de Supercharger-afdeling zitten. En dat is zo’n beetje het hele team. Ook Rebecca Tinucci, die de scepter zwaaide, kan vertrekken.
De move van Elon Musk zorgt voor veel gefronste wenkbrauwen in de auto-industrie. Met het toelaten van andere merken was het Supercharger-netwerk juist aan een nieuw hoofdstuk begonnen. Ford en GM passen speciaal hun auto’s aan zodat ze ook kunnen laden bij de Superchargers.
De wegen van Musk zijn soms ondoorgrondelijk, maar hij laat op X weten dat hij nog steeds van plan is het Supercharger-netwerk uit te breiden. Dit zal alleen op een langzamer tempo gebeuren, met meer focus op uitbreiding van bestaande locaties. Aldus de grote baas himself.
Deze ontslagen betekenen dus niet meteen het einde van het Supercharger-netwerk, maar het heeft dus niet meer de hoogste prioriteit voor Elon Musk.
Via: Bloomberg
Johanneke zegt
Vraag mij af hoeveel van dit soort beslissingen hij zelf maakt. Neem aan dat ie onder zich de best geïnformeerde mensen heeft zitten die met deze plannen komen.
mashell zegt
Ben een beetje bang dat nou net niet zo is. Dat het typisch Musk is, 0.0% lange termijn visie. Wat mij betreft zit de waarde van Tesla juist in dat supercharger netwerk. De auto’s zijn niet zo bijzonder, dat autonoom rijden is veel te ambitieus gebleken. Maar dat supercharger netwerk dat doet niemand zo na in die omvang op zoveel locaties.
William zegt
Supüerchager netwerk is nu juist een uitstekend voorbeeld van een geslaagde lange termijn visie.
De kosten waren te hoog, die mensen leverden te weinig rendement. En blijkbaar zijn ze niet per se nodig.
Hij heeft dan de ballen om ze er uit te gooien.
Andere bedrijven zouden ze nog jaren door laten knoeien.
Blijkbaar zijn de superchargers min of meer uitontwikkeld en zijn die lui niet meer nodig.
Het is routine geworden om die stations te bouwen.
Wat Tesla dus ook blijft doen. En bestaande locaties uitbreiden wat schijnbaar efficienter is.
En je kunt met veel minder van dergelijke dure medewerkers toe.
Flutterbear zegt
Tesla levert ook haar laders aan thirdparty suppliers. Laat heb lekker het laadstation beheren, hoeft Tesla alleen de techniek te faciliteren.
Trojan zegt
Tsja, zolang ik alle informatie niet heb, de autoindustrie nog niet op z’n grondvesten heb laten schudden en de miljarden zich nog niet verzameld hebben op mijn bankrekening, ben ik terughoudend bij het net doen alsof ik zogenaamd de wijsheid in pacht heb. Gelukkig lijken hier enkele top-analisten te zitten die deze gereserveerdheid totaal niet voelen en ons maar al te graag inspireren met verhalen over hoe Musk zakelijk eigenlijk toch maar een sukkeltje is zonder visie. Die informatie nemen wij natuurlijk direct voor waarheid aan. Als zij inderdaad wel de benodigde visie bezitten, kan het niet anders dan dat wij hun prestaties ook snel terugzien in de media!
drdre1 zegt
Precies. Want met een trackrecord als Musk moét alles wel goud zijn wat er blinkt toch?
Trojan zegt
Ik weet niet waar je die bewering hebt gezien, maar met een trackrecord als Musk kan je er wel rustig vanuit gaan dat hij heus niet over 1 nacht ijs gaat bij het maken van grote beslissingen.
drdre1 zegt
Okay, laat me het even uitleggen. Je zit hier op een blog. Daar wordt een onderwerp uitgelicht waarop wordt gereageerd. Als ik jouw reactie lees, probeer ik te begrijpen wat je bedoeld met de woorden die je schrijft. Ik kan er eigenlijk weinig anders van maken dan dat je minimaal hetzelfde moet hebben gepresteerd als Musk om in jouw ogen een zinvolle reactie te geven. Maar zoals je zelf stelt: we hebben onvoldoende informatie. Dus reageren we met wat we wel weten of we gaan ergens van uit. Net als jij. Maar volgens jou moet ik er van uit gaan dat Musk niet over één nacht ijs gaat. Okay. Ik weet niet waar je die bewering hebt gezien, maar ik ga er vanuit dat niet alles goud is wat er blinkt.
mashell zegt
Wie het inhoudelijk niet kan winnen maakt het maar persoonlijk…
Maar als ik je hoogdravende verhaal kort mag samenvatten zeg je “hij is rijk dus hij heeft lange termijn visie”. Dat lijkt mij nou weer een ongefundeerde conclusie.
Trojan zegt
Je benoemt inhoud en gaat vervolgens volledig voorbij aan wat ik schrijf, da’s apart natuurlijk. Ik help even met de samenvatting: Ik bepleit terughoudendheid omdat ik conclusies trekken op basis van halve informatie juist hoogdravend vind.
Vanaf de zijlijn iemand betichten van het hebben van 0.0 lange termijn visie terwijl diegene altijd met niets anders bezig is dan de toekomst en daarmee (naast ook veel falen) z’n zakelijke sporen inmiddels wel heeft verdiend, is natuurlijk ook wel echt een goed verhaal.
basman147 zegt
@johanneke; heb ergens gelezen dat de bazen van iedere afdeling moesten doorgeven hoeveel mensen ze eruit zouden gooien, want de focus ligt nu op kostenbesparing (Zodat Elon zijn loon van 60 miljard voor de komende paar jaar betaald kan worden…). Toen de baas van de Supercharger-divisie niet ambitieus genoeg was is de hele afdeling op straat gezet om een voorbeeld te stellen.
https://www.automotive-online.nl/management/2024/04/30/musk-grijpt-in-bij-tesla-managers-tinucci-en-ho-ontslagen-honderden-banen-op-de-tocht/?gdpr=deny
THSD zegt
Tja de toekomst…is aan het afbrokkelen
William zegt
De grote tech bedrijven letten heel goed op wat Elon doet. Vaak durven ze zelf zulke beslissingen niet te nemen. Maar als Musk dan zeer duidelijk en succesvol ingrijpt (zoals bij X) dan volgen ze snel.
drdre1 zegt
Elon, is that you?
mashell zegt
Succesvol ingrijpen bij X? Daar lopen de adverteerders weg en wat er op Twitter staat zonder redactie wordt steeds meer een discriminerende puinhoop. Daar hadden we 4chan en reddit al voor…
kas_par zegt
Denk dat ze het vooral niet willen. Het is geen geheim dat werken onder de scepter van Musk voor de meerderheid een nachtmerrie is. Een cultuur van angst en intimidatie. Het leidt wel tot hard werken en innovatie. Maar als je een bedrijf zo runt zit er wel een houdbaarheidsdatum aan je bedrijf… daar weet Musk weinig van, want tot zover verkocht hij z’n bedrijven veelal voor die tijd. Dat gaat met Tesla en X niet lukken. Niemand wil die nog overnemen. En dus ontstaat het huidige paniek-beleid. Musk is briljant in het starten van innovatieve bedrijven, maar op duurzaamheid wijze een bedrijf runnen kan hij totaal niet.
MarcoM zegt
Erg vervelend voor het personeel, maar als Tesla niet meebeweegt met de opkomende Chinese markt, dan is het over 5 jaar gedaan. Ik verwacht dat Tesla hun prijzen drastich gaat verlagen om toch succesvol te blijven.
kas_par zegt
Probleem is meer de producten. Tesla is al sinds het begin ondermaats qua kwaliteit en service. Kopers pikken heel veel als iets nieuw en baanbrekend is, maar Tesla loopt steeds meer achter de feiten aan en verkoopt nu saaie, lelijke auto’s van matige kwaliteit die nauwelijks meer te bieden hebben dan de concurrentie. Let wel: nauwelijks. Want op dit moment wint Tesla het nog makkelijk qua accu technologie en ook software. Maar ook daarin worden ze binnenkort ingehaald…
Design_Driven zegt
2 mogelijkheden wat mij betreft. Elon denk dat de rek uit de ontwikkeling van de SuperChargers is, wat best zo eens zou kunnen zijn. De batterij is immers de beperkende factor bij het snel laden.
Of er was een verschil van mening over de strategie of technische mogelijkheden. In dat laatste geval zouden we zien dat er rap nieuwe mensen worden aan getrokken.
Flutterbear zegt
Ze leveren superchargers aan derde om te plaatsen bij restaurants, hotels en tankstations. Ze hoeven dan zelf de locatie niet te beheren, alleen de hardware.
rismo zegt
Paar toevoegingen, dit betrof met name het team dat nieuwe stations uitrolt, of te wel weinig tot geen nieuwe locaties in de US de komende tijd.
Tesla heeft zeer recent allerlei partijen overgehaald zijn netwerk te gaan gebruiken (Iets met North america car charging association.. )
Daarmee heeft zijn eigen monopolie op dat speciale netwerk vrijgegeven.
Weet alleen niet of de partners (Ford etc) nu hadden voorzien dat hij direct daarna stopt met nieuwe locaties.