Wij spraken al een paar keer eerder met General Motors topman Bob Lutz. Deze maand hadden we in Genève nog een gezellig onderhoud met deze typische Amerikaan. We vroegen hem toen of we wellicht ook een kleinere motor in de Corvette konden verwachten, waarop zijn antwoord was: “Zo’n auto hebben we al, namelijk de Opel GT”. Toch heeft Lutz wellicht nog een bestemming voor het blok uit de Opel GT.
Wat we tijdens het interview absoluut niet konden bedenken, is dat het het viercilinder blok uit de Opel GT wellicht ook een plekje in de aanstaande Camaro zou kunnen krijgen. Want, zeg nou zelf: wanneer je naar de gemene en agressieve muil van de brute All-American Camaro Concept kijkt, dan denk je toch in de laatste plaats aan een vierpitter onder de kap.
Natuurlijk komen er van de Camaro volgens de huidige plannen gewoon V6 en V8 versies, maar de 260 pk sterke geblazen vierpitter uit de Opel GT wordt in het kader van verbruik en uitstoot dus wellicht een extra optie. Dit blok wordt overigens ook al gebruikt in de Pontiac Solstice. Ik ben erg benieuwd of het werkelijk zover komt. We houden je natuurlijk op de hoogte. (via: automotive news)
wapz zegt
Binnenkort is er dus geen enkele reden een Amerikaan te kopen!
Dink zegt
Funest voor het imago.
Ontwerp dan een nieuwe (SWB) baby Camaro. Een V6 is al zielig . . . Muscle cars were all about huge effing V8 motors.
Die Opel 4 past wel weer in de Solstice.
Chrizzzie zegt
hmmmm denk eerder dat de redactie van Autoblog Lutz op een goed idee bracht. :)
Dotternetta zegt
Ach een mooie geblazen vierpitter is ook wel grappig!
jurrian zegt
ik zie de eigenaar al helemaal over zijn enginebay gebogen staan: “Wie is de koning van weeeezzzzeeeel?”
Mairsil zegt
@jurrian
Volgens mij heeft de gemeente Wezel gewoon een burgermeester hoor…
JesperF zegt
Jammer, het blok uit de opel GT is hoogtoerig. Dat is leuk, alleen niet in een muscle car. Hier zou juist een heel laag grauw(V8) geluid uit moeten komen. Dat is wat mij betreft toch wel het kenmerk van zo’n muscle car.
Tom zegt
let op, het volgende is zever: Misschien kunnen ze het geluid van een V8 reproduceren door de speakers van de Camaro net zoals bij de Fisker Karma
Citrofiel zegt
Oei, dit is toch erg… :| In elke andere auto mag het. Zelfs een S-klasse of een Ferrari met een vierpitter moet kunnen. Maar een oerAmerikaanse musclecar?! NEE! :x
RubenBaeten zegt
Ach, al zolang hij bestaat is de Camaro ook in pauperuitvoering met slap motortje beschikbaar geweest. Niet dat 260 pk direct slap is, maar goed. Oplossing: gewoon niet kopen en voor de V8 gaan. Ja toch?
Timmie zegt
Dat ding zal wel snel gaan (veel vermogen + laag gewicht…)
Rotary zegt
1 april is pas over 2 weken hoor :roll:
FiXeR zegt
Waarom plakken ze er geen 2 aan elkaar?
Tom zegt
@fixer
dat is nou een goed idee, waarom zijn ze daar niet eerder op gekomen! :p
Fej zegt
@ Citrofiel
Een Ferrari met een vierpitter!?!? Dan kunnen ze hem beter in een Amerikaan leggen! Ik zie liever duizenden Camaro’s rondrijden, dan dat opeens iedere Jonny met een vierpitter Ferrari rond rijdt!!
Citrofiel zegt
@ Fej; Met een paar honderd pk (laten we zeggen minimaal 400 :P ) is het voor mij dragelijker dan deze vierpitter in de Camaro, en dat meen ik serieus… Of toch maar niet. ;) Oke, oke, geen Ferrari dan. De Italianen mogen hun motoren ook houden. Nou, wat zal ik dan verzinnen. De Japanse supersportwagens dan maar. Die mogen van mij met een viercilinder. De Camaro niet.
RenJie zegt
jippie! een vierpitter! Het past inderdaad niet bij het imago van een amerikaan en bij deze car.. hoewel 260 pk ziek veel vermogen is uit een 4 cilinder, ik vind het leuk, maar het past inderdaad niet.
MFX zegt
Moet niet gekker worden, een camaro met een 4 cyl.
Hoe gaan ze dat blok noemen, little,mini,micro, (small) block?
als ze dan toch voor het milieu gaan heb ik ook nog wel een suggestie:
Camaro 3 cyl uit de Chevrolet (hahahaha) Matiz, mag ie wel rijden in californië ;)
Ertje88 zegt
het komt wel goed denk k
als het gewicht laag blijft heb je nog steeds een lekker rijdend bak
toch zou een V8 idd het beste bij het imago passen
hubert zegt
ik denk dat je er op termijn niet aan ontkomt om er kleinere, hoogtoerige en zuinigere motoren in te bouwen.
Misschien kun je via de MP3 en wat flinke woofrs nog een V8 geluid simuleren.
bruistablet zegt
in een amerikaan hoort een V8 …4 cylinders zijn voor europa of afrika of azie….2 cylinders voor de DDR….1 cylinders voor mongolen…hmmm.
victor zegt
Citrofiel, gewoon in die slechte fransen stoppen zo’n vierpittertje of in die middeleeuwse chinezen of koreanen
Rob USA zegt
Een 4 cilinder hoop ik niet maar een V6 zorgt ervoor dat de V8 bestaansrecht heeft ! En misschien later een SS versie! :)
lincoln zegt
goede zaak .. klanten bepalen wel of er vraag naar is ..
niet een paar datkannietwantdathoortniet fundamentalisten ..
goed bezig chevy ..
dekster zegt
Vast en zeker een misverstand. Zullen bedoeld hebben dat er 2 aan elkaar gelaste 4-cilinders in de camaro zullen komen ;)
rgseidl zegt
Lutz heeft ook laten weten dat er omstreeks 2015 veel hybrides en bijna helemaal geen V8 motoren meer zullen worden verkocht. Dat vindt hij zelf volgens mij erg spijtig maar diverse overheden maken het onmogelijk de mythe van de traditionele Amerikaanse musclecar nog lang vol te houden. Ik denk niet dat GM ooit een viercylinder in een Camaro zal gooien. Liever stoppen ze gewoon met de productie van het hele model.
Toekomstige generaties van autoliefhebbers zullen nog tientallen jaren met weemoed op deze laatste generatie musclecars terugblikken, net als ze dat vandaag doen op al het chroom en de vinnen van de Cadillacs uit de jaren ’50.
En dat is jammer, tenslotte is de totale CO2 uitstoot een functie van zowel de motor, als de rijstijl en het aantal gereden kilometers. Een auto met een V8 die je slechts af en toe gebruikt is niet slechter voor het milieu dan een kleine waarmee je elke dag naar je werk rijdt. Dat sommige mensen nijdig zijn als je een auto met een grote motor kan betalen heeft niets met het fysieke klimaat te maken.
De heren politici zouden er dus goed aan doen de wegenbelasting te baseren op de CO2 uitstoot van individuele auto’s, bepaald als het product van de officiele uitstoot per km en het aantal gereden kilometers. Dit laatste wordt vooraf geschat, achteraf gerapporteerd en dan met de belasting van het daarop volgende jaar verrekend. Tijdens je APK keuring wordt de kilometerstand ook afgelezen en aan de overheid doorgespeeld. Fraude door bijzonder klantvriendelijke beunhazen kan door geheime steekproeven worden geweerd. De verantwoordelijkheid voor de CO2 uitstoot verschuift door dit systeem van de fabrikant naar de eigenaar. Dat is terecht, tenslotte hij/zij is de vervuiler.
Om fraude met de kilometerteller zelf tegen te gaan, zouden fabrikanten de totale gereden afstand in de EOBD moeten bijhouden. Op het instrumentenpaneel wordt de waarde dan in een digitaal display uitgeprint, de aloude mechanische kilometerteller verdwijnt. Het betekent ook dat de wegenbelasting volgens het voorgestelde systeem alleen op auto’s toegepast kan worden die ervoor uitgerust zijn.
Peter zegt
Lutz een typische Amerikaan ? De man is een geboren Zwitser. En beroepshalve een zwetser; op Amerikaanse autosites kan je wel het één en ander lezen over de delirische prietpraat die Maximum Bob voortdurend uitbraakt terwijl het GM-schip reddeloos naar de haaien gaat.
Rick dos zegt
Een vierpitter is ook beter dan een zespitter.
Verbruikt namelijk minder gas. Daarom heb ik een achtpitter in mijn keuken. Screw the environment!
Guido van H. zegt
@Rgseidel,
ik denk dat per 2015 alleen de (puissant) rijken nog met een benzinegestookte 6 liter V8 kunnen rondrijden.
En het gepeupel gaat maar aan de gedownsized 600 cc turbo naaimachintjes gekoppeld aan een elektromotortje (Met dank aan Toyota)!
Of de waterstoftechologie moet een flink sprong maken!
Kunnen we toch blijven genieten van een heerlijke V8 geblubber… :D
six trey zegt
Haha, 1 april valt vroeg dit jaar. Alsof er iemand is die met een Camaro wil rijden met een 4cil haha
Valleyman zegt
No prob, die koopt toch niemand.
@rgseidl : No prob, dan gaan we zelf toch gewoon V8’s produceren ;-)
Screw the environment!
marruk zegt
het is wachten tot de eerste tuner 2 turbo’s op die 4-cilinder zet, vrees ik…
Rovvel zegt
@rgseidl: waarom maak je het zo ingewikkeld? Gewoon die kosten verrekenen aan de pomp is veel eenvoudiger, en bereikt hetzelfde doel, aangezien CO2-uitstoot en verbruik rechtstreeks gecorreleerd zijn.
Verder ben ik het wel volledig eens met je stelling.
Carmaster zegt
Waar gaat het heen met de wereld……
EEN 4 CYL???!!!
Ga toch fietsen man!
Helpt het milieu ook meer… ;)
phantom zegt
@ wapz ; de prachtige vorm van deze auto is een reden….