In het recente verleden hadden ze bij Ferrari veel écht compleet verschillende modellen. Zet maar eens een Testarossa of F40 naast een willekeurige andere auto en je wist precies welk type je voor je had, je kon ze niet door elkaar halen, geen enkele twijfel mogelijk. Tegenwoordig heb ik het er moeilijk mee, misschien ook wel omdat ik niet de allergrootste Ferrari-fan ben, maar toch. Ik durf best te zeggen dat ik nog steeds behoorlijk veel verstand van auto’s heb, maar de huidige Ferrari-stal vind ik slechts meerdere (mooie) variaties op slechts één thema.
Of zoals de Italianen het zouden vergelijken, het is dan macaroni, spaghetti en lasagna, allemaal lekker, maar allemaal pasta met hetzelfde sausje. Natuurlijk weet ik dat er ook veel verschillende sausjes bestaan, maar blijkbaar is Ferrari dat vergeten. We zien natuurlijk bij heel veel merken dat ze een éénduidig familiegezicht proberen te creëren en vast te houden, maar me dunkt, dat heeft Ferrari toch niet nodig…, lijkt me? Ferrari moet het toch hebben van fantastische motoren en een meesterlijke Italiaanse vormgeving. Je gaat die ontwerpers van Ferrari toch niet beperken in hun creativiteit, geef ze de ruimte! Laten ze hun fantasie weer eens de vrije loop laten en met net zo’n afwijkende auto als bijvoorbeeld de Testarossa op de proppen komen, ik bedoel hiermee dus heel duidelijk geen retro-Testarossa, maar iets echt vernieuwends, sportief, stijlvol en zéér herkenbaar.
Ferrari heeft een gigantische geschiedenis van prachtige en bijzondere auto’s, maar wat is nou de meest bijzondere en fraaie Ferrari aller tijden, iedereen heeft hier zijn mening over, die van mij kennen jullie, maar wat vindt de rest van Autobloggend Nederland?
Laue zegt
Het is helaas een trend die ook doorgeslagen is bij de supercars.maar nog erger is het eigenlijk bij de modale auto’s want die zie je het meest. vooral VW,audi,ford hebben er momenteel veel last van vind ik.
Egon8 zegt
Voor de 599 en de 612 heb je misschien wel een punt, maar bv. de 458 en de California kan je bezwaarlijk kopiën van elkaar gaan noemen. Het is zeker nog niet zo erg als bij BMW, laat staan bij Audi.
sven2 zegt
Ferrari 599 GTB Fiorano HGTE is de mooiste van het gamma, wat nu in de showroom staat en De mooiste… de F430 denk ik, hoewel ik de california ook absoluut niet lelijk vindt, alleen de nieuwe Italia vindt ik echt niet mooi, dankzij de koplamp units
MattCurlew zegt
Tegenwoordig zijn bijna alle nieuwe auto’s minder mooi en bijzonder dan voorheen omdat iedereen zo enorm met de mode mee doet. Vreselijk is het..
MattCurlew zegt
355 Spider, mijn favo Ferrari
papageno zegt
De oudste ferrari’s en in het bijzonder de Vignale Ferrari 250 Europa GT Coupe ‘Liliane de Réty’
http://www.coachbuild.com/gallery/main.php?g2_itemId=36324
Wat een beauty. Wat een elegantie. Een achterruit van een amerikaan (buick?) gebruiken als voorruit en toch elegant blijven..
J. zegt
De Testarossa is voor mij de mooiste Ferrari :). 250GTO mag er ook zijn overigens.
Van het huidige gamma vind ik de 599 en 430 Scuderia zeer mooi.
laatste-man zegt
Mooiste Ferrari? 250GT SWB, 250GT Lusso, 288GTO, 512BB, 246GT, 456 of toch de 250GTO. Ik kan moeilijk kiezen. Of misschien de enige Ferrari waarin ik eens heb kunnen meerijden: 308GTS. Voor de nieuwe modellen wil ik nog enkele jaren wachten om een oordeel te vellen.
robbie zegt
Kan het hier niet echt mee eens zijn. Hoogstens lijken de 599 & 612 een beetje op elkaar. Maar je kan toch niet met droge ogen beweren dat de California, 458, 599 & 612 als twee druppels op elkaar lijken?
MattCurlew zegt
@robbie: dat zegt ie ook helemaal niet. Lees nog maar eens..
robbie zegt
@MattCurlew: Ik weet dat je graag wil dat ik tegen je praat, maar volgens mij heb ik hier toch echt niks tegen je gezegd…
MattCurlew zegt
@robbie: klopt, ik reageer dan ook alleen op jou..
GOD zegt
ik ken niet alle Ferrari’s ooit gemaakt maar een paar mooie kan ik wel opnoemen:
F355
308 GTB
288 GTO
250 GTO
275GTB, GTB/4
250 GT Lusso
F40
Testarossa
Huub zegt
F355 is toch voor mij echt een van de mooiste
PantheraLeo205 zegt
De 512 Testarosso is anders best te verwarren met de 348, zeker voor de niet-kenners, dus met die gelijkenissen van tegenwoordig valt het nog wel mee.
President zegt
Ik de mening der Robbie
GOD zegt
@ laatste-man
wow zeer vergelijk baar lijstje.
Sousa zegt
Mooiste van het moment: 599…
Mooiste ooit: F355
focus zegt
@ papageno
fuckin ell echt een beauty.
Maar van de huidige ferrari’s vind ik de 599 het mooiste.
Ik heb het ontzettend moeilijk met de achterzijde van de 458.
Jan Rap zegt
GOD zegt
tis moeilijk kiezen maar de mooiste Ferrari ooit kan heel goed een F355 zijn.
laatste-man zegt
@GOD: goeie smaak ;-)
Misschien de 250LM nog vergeten
GOD zegt
wel in het rood en coupe vorm zoals hier afgebeeld.
spykerboy zegt
als je de verschillen niet kan zien ben je best dom, zelfs me zusje ziet nog het verschil!!
en de allermooiste ooit gemaakt is een 1993 F355 GTS, ik ben niet kieskeurig over de kleur zet maar voor de deur en de sleutels in de brievenbus :)
Maarten zegt
Ik vind ze allemaal mooi haha :D ieder z’n eigen smaak he
GOD zegt
@ laatste-man
zekers ;)
John zegt
That’s why I love Lamborghini !
OT: Ik heb hier ook altijd last van maar dat komt denk ik ook doordat er zo veel verschillende modellen zijn met vreemde nummers. Ik vind de huidige generatie juist weer erg onderscheidend van elkaar. De verschillen zie je nou toch echt wel duidelijk..
Vincenzo zegt
Wat een ruk artikel weer zeg. Ga maar snel schrijven over de fantastische VAG meuk.
Nogmaals: Ferrari heeft geen concurrentie. Waarom schrijf je niet over Porsche?? Over hetzelfde gesproken…maar nee dat is Duits!
Neluz zegt
Nou ik zie toch echt duidelijk verschil tussen de modellen van Ferrari. 599 en 612 lijken beetje op elkaar maar dat is het ook. als je naar aston martin, porsche en lamborghini kijkt ja dan zie je pas echt dat er (bijna) geen verschil in zit. ;)
Benno zegt
Laat ik dat nou net met Mercedes hebben, die persen het ene model na de andere eruit, variatie op de kubus beetje groter beetje langer of korter plak een ster erop klaaar!
Thomas zegt
De 355 is een heel leuk ding. Echter qua beleving, sound en weet ik veel wat steekt er 1 bovenuit:
[img]http://home.hetnet.nl/~hhuurnem2/images/viva_italia_2006/ferrari_512_lm_02.jpg[/img]
Thomas zegt
Nah jah, hier de afbeelding:
http://home.hetnet.nl/~hhuurnem2/images/viva_italia_2006/ferrari_512_lm_02.jpg
Flamingo zegt
Ferrari Enzo natuurlijk!
Wouter, wanneer ga je die eens testen??? Of een Carrera GT (geen Ferrari)!!
Andrew zegt
Jan Rap’s afbeelding is een schitterend exemplaar van mijn favoriet, de f355.
Dimitri zegt
Nounou, je kunt maar iets uitzoeken om over te zeuren zeg.
Typisch staaltje Nederlandse azijnpissen.
CasperH zegt
Hmm, ik ben het er niet echt mee eens. Persoonlijk ben ik van mening dat Ferrari de California niet had moeten maken, zeker niet nu de 458 er is en ook in spiderversie gaat komen. Maar om te zeggen dat het allemaal op elkaar lijkt, nee. De 612 en 599 hebben misschien een paar stijlkenmerken die overeenkomen maar zijn twee totaal verschillende auto’s.
Persoonlijk vind ik het jammer dat Ferrari niet meer om auto’s maar om merchandise draait. Dat het steeds meer marketing is en steeds minder auto’s. Dat een Ferrari steeds bereikbaarder moet worden voor het “normale volk” (getuige klapdakgebakje California) en dat het niet meer zo excentriek is als vroeger. Natuurlijk begrijp ik dat het om inkomsten draait in deze tijd, ik kan de keuzes van het management rationeel ook wel begrijpen, maar ik vind het wel jammer. Ferrari verliest steeds meer karakter en dat is voor de liefhebbers triest.
Majinstar zegt
De Testarossa met stipt op 1. Geen enkele andere ferrari kan daaraan tippen.
Mao zegt
“Tegenwoordig heb ik het er moeilijk mee”
Verder dan dit ben ik niet gekomen.
Dt Audi’s op elkaar lijken ok, maar dit
FAIL
Flamingo zegt
Wat ik trouwens ook een heel erg mooie Ferrari vind is deze:
Ongelofelijk mooie haai!
Merry zegt
ohohohoh de Ferrari fanboys zijn weer op de tenen getrapt.
De gebruikelijke uitspraken zijn er ook weer zoals “Ferrari heeft geen concurentie” en “Duitse auto zijn pas lelijk”
Maargoed de 348TR vind ik de mooiste Ferrari en dan de F40 en de dan de 512TR die is me net te groot en dat maar zijn kleine broertje in mijn ogen mooier.
Eigenlij zijn alle Ferrari’s na deze modellen minder dan de concutentie.
Osca zegt
de F40 , de enige echte ferrari in mijn ogen :D
Flamingo zegt
oeioeioei doe mij maar:
wat ik jammer vind van een aanatal ferrari van nu )599,612 en clifornia) vind ik de koplampen. Verder zijn het plaatjes maar deze Superamerica! MWA!*zoen*
robbie zegt
@Flamingo: Dat is geen Superamerica ;)
laatste-man zegt
@CasperH
Ik ben het niet echt eens met jou ;-) Ok, de California is niet echt uitzonderlijk (hoewel in levende lijve is het toch een prachtbak hoor) maar je kan niet zeggen dat hij geen plaatsje verdient in het gamma. 458 (Spider) is toch een heel andere wagen en spreekt toch ook een ander publiek aan.
Dat je vindt dat Ferrari te commercieel geworden is en niet meer zo excentriek: ik denk dat dit altijd al geweest is hoor. Vooral voor de Amerikaanse markt zijn vroeger ook reeds
‘brave’ auto’s gemaakt (de hele V8 lijn is hierdoor ontstaan). En de prestaties van van de California zou ik nu ook niet alledaags noemen… (0-100 in <4sec, 310km/u)
CasperH zegt
@laatste-man: de California vind ik ook in levende lijve een lelijk hok. De kont is volledig uit proportie. Niet op een Shakira-manier of Jennifer Lopez manier, maar op een Viola Holt-manier. En een stalen klapdak op een Ferrari heeft niets meer te maken met passie voor auto’s of autorijden, het is gewoon een marketingcompromis tussen open en dicht rijden voor verwende mensen.
Vroeger was het in ieder geval een stuk minder. Toen werd er in ieder geval nog meer verdiend met auto’s verkopen dan met de merchandise.
Nogmaals: ik snap de marketing. Maar ik vind het wel jammer.
Stef_4 zegt
Enzo is een erg mooie Ferrari maar ook de 458 ziet er in het echt ERG goed uit, had niet dat niet verwacht
Arnoud zegt
Ik ben het ook niet eens met de stelling. Maar ik ben wel de mening toegedaan dat Ferrari niet meer is wat het ooit was. De Ferrari’s van vandaag zijn gewoon niet super genoeg meer. Ze worden bijkans ingehaald door sommige modellen van eenheidsworsten merk Audi.
Het door sommigen als goddelijk betitelde Ferrari dat wordt ingehaald door het schorem van de straat. Ik denk dat Enzo Ferrari de tent zou sluiten als hij zag wat er gaande is. Er komt te weinig innovatie uit Maranello.
rider zegt
@Original_Arnoud: te weinig inovatie? lig jij te slapen of zo? ferrari is het eerste merk dat het volgende in productie nam:
F1 schakelbak
geen merk die zoveel vermogen uit een normaal ademend blok weet te halen.
compleet vlakke bodemplaat
venturie (diffusor) op een straatauto.
e-diff met meerdere settings
standaard op alle modellen carbon/ceramic remmen.
drive by wire
en dat alles in de afgelopen 20 jaar!
daar kan porsche niet veel tegenover zetten als je het mij vraagt;
ze waren de eerste die ceramische remmen brachten
de eerste met een ceramische koppeling.
en dan ook nog eens het design van pinninfarina. ik vind dit anders behoorlijk innoverend.
Chevelle zegt
De 365 GTB/4 AKA de Daytona, veruit de mooiste Ferrari ooit. De Ferrari’s van tegenwoordig zijn allemaal zo proleet.
baert wolfgang zegt
288 GTO
JamesBond007 zegt
De rode:
Kan zoveel erover vertellen waarom dit voor mij de mooiste ferrari allertijden is maar als je naar het plaatje kijkt is dat niet nodig.
Deze is trouwens ook bizonder in mijn ogen
f650cs-rider zegt
De mooiste vind ik persoonlijk de 365 GTB “Daytona”. Mooi (redelijk) tijdloos design. En vele mensen met mij vinden hem nog steeds mooi.
Maksimum zegt
1. F40 natuurlijk!
2. 355
3. 550 GTO
Benjamin1 zegt
Wat een gelul, als je het verschil niet kan zien tussen de verschillende Ferrari’s moet je echt een nieuwe bril kopen.
De 458 is toch ook anders van vormgeving dan de F430? Dat is echt niet zoals bij de A3 of de A4, waar de vormgeving eigenlijk niet veranderd. Daarnaast ziet iedereen de verschillen tussen een Enzo en een 612 scaglietti bv.
Zie ik het verschil nog tussen een Audi A6 / A8?
Eerlijk gezegd niet….
RenesisHP zegt
Ik ga voor wat anders. Iets subtielers.
Ik zie ze regelmatig en ze hebben de eigenschap om niet te veel op te vallen als de gemiddelde Ferrari.
Ik vind het uitermate aantrekkelijk.
RenesisHP zegt
=> Niet zo veel.
laatste-man zegt
@Original Arnoud
Toch enkele opmerkingen: ik vind juist dat Ferrari vernieuwender is dan vroeger. Voor Enzo Ferrari gold eigenlijk slechts één principe: smijt er een knoert van een motor in en we gaan wel vooruit (bij wijze van spreke) Wegligging, handling,… vond hij niet erg belangrijk.
De nieuwe generatie Ferrari’s doet het juist slimmer: in de plaats van een wedstrijdje om ter meest pk (nu niet dat 570pk weinig is…), wordt nu meer aandacht besteed aan wegligging, rendement, gewichtsbesparing, motormangement (vermindering intern wrijving),…
En qua innovatie: een dual-clutch met ultrasnelle schakeltijden, eerste met bodemplaat op productiewagens, eerste met schakelpeddels, 9000trm en 127pk/l, instelbare E-Diff, FXX series,…
jurrian zegt
@laatste-man: Volledig eens met je laatste bericht! ferrari is in topvorm. En dit is toch waar ferrari’s dezer dagen voor zijn? de emotie en de rijervaring? dat houd het merk allemaal in leven en voor de pozerwagens moet je indd tegenwoordig bij lamborghini zijn.
over de herkenbaarheid van ferrari’s ik kan je zo 20 mensen aanwijzen die de nieuwste ferrari’s herkennen uit de hele stapel nieuwste modellen over de hele wereld dit jaar gemaakt. en ik gok dat 95% van de autoblogreageerders dat ook kan. dus daar is weinig mis mee gok ik zo.
De testarossa is inderdaad een gewelding ding om te zien, maar tegenwoordig, wie zou hem kopen in plaats van bijvoorbeeld de 599? de motor moet een kwartier stationair draaien voordat je er mee kan rijden. Er zit 400 pk in, maar in de sprint naar honderd word hij door menig auto voorbij gereden(5.8 sec. een impreza met 260 pk is sneller). en een echt monster op het circuit schijnt het ook niet te zijn.
rider zegt
@jurrian: hoeveel jaar verschil zit er tussen een testa rossa en een subaru impreza? de techniek staat ook niet stil. ook bij ferrari niet. 390pk is inderdaad niet veel voor een 4,9liter 12 cylinder maar vergelijk het eens met bmw’s v12, die had 5liter inhoud en kwam ook niet veel verder dan 326pk (in het begin zelfs maar 300pk).
een ander voorbeeld; een f50 met 521pk wordt helemaal zoek gereden nu door een porsche 911 turbo met 480pk, terwijl de f50 kort een referentie was op rijdynamiek. zo snel gaat dat nou eenmaal.
het is alleen heel erg bijzonder dat de Enzo het nog steeds zo goed doet. al word die al door kleinere modellen uit de eigen stallen voorbij gestoken op het testcircuit fiorano (lees de 430 scuderia en de 458 italia zijn allebei sneller op die baan) ook hier merk je dus dat de techniek en de doorontwikkeling niet stil staat.
Majinstar zegt
De echte ferrari kenners/liefhebbers e.a autokenners. Kiezen voor de Testarossa.
Johan zegt
Wat hebben julie toch met de 355 vraag ik me af. Blijft een mooie wagen , maar vind het maar een dinky toy man.Prestaties zijn nou ook niet bepaald super , interieur al helemaal niet , in tegen stelling met de 599 of 612.Het lijkt wel hoe jonger het volk hoe kleiner het wagentje moet zijn geloof ik.De 458 is in het echt gewoon een hele mooie wagen.Heb je wel eens een Enzo naast een 355 gezien ? nee dat klopt die 355 zie je dan ook niet meer.
Wat dacht je van een 430 spider ? o daar heb je zoveel verschillende mooie interieurs in en heel veel optie’s . Maar goed , smaken verschillen. Maar alleen als je ze allemaal in het echt hebt gezien ( en met verschillende hebt gereden ) kun je pas mee praten. Anders word het wie heeft het mooiste plaatje gezien. Amen
CasperH zegt
@majinstar: de mensen met een goede bril daarentegen… ;)
Thys zegt
De mooiste Ferrari is voor mij de F355 GTS. Maar om een antwoord te geven op je, hoogstwaarschijlijk retorische, vraag “Wat doet Ferrari toch?”.
Nou goede zaken dacht ik zo.
Marktaandeel is weer toegenomen onlangs.
Gaat goed.
Maar als ik dan toch 3 ton stuk moet slaan op een auto zou het een Aston Martin worden. Geen rood italiaans paard.
Voor een 355 occassion zou ik wel te porren zijn overigens :P
Cas zegt
De 365 GTB/4 Daytona, dat vind ik echt een schitterende klassieke Ferrari: http://www.jmooneyham.com/ferrari-365-gtb-4-daytona-three-quarter-view.jpg
Frankypanky zegt
Mijn lijstje;
1. F40
2. F355
3. Mondial
Mondial?!? Ja, Mondial…Gewoon een paar seconden langer naar kijken.
massarati zegt
@FrankypankyV8: Franky SPANKY zal je bedoelen!
Foei, een Mondial, hét crisismodel van Ferrari, mijn ogen doen er zeer van als ik een paar seconden er naar kijk!
Ik ben het overigens eens met laatse-man, Ferrari is vernieuwend bezig, de 458 kan dan niet je ding zijn maar het is wel vernieuwend en we hebben het er wel allemaal weer over.
Voor mij persoonlijk staat de 355 GTB hoog op de lijst, of een 250GT SWB…lastig lastig
MacGyver zegt
De schrijver wíl dat ze tegenwoordig op elkaar lijken omdat ‘ie geen inspiratie heeft voor het schrijven van een stuk met inhoud m.b.t. Ferrari.
Entwicklung88 zegt
Ferrari 550/575 Maranello. Mjammie.
rider zegt
meest spectaculaire is nog steeds de F40, daarna de enzo. de mooiste is in mijn ogen de 550 maranello en de 355. met de testarossa, mondial, 412 en 456 waren ze het spoor even helemaal beister. ook moet ik de f50 melden, die is bijna weer mooi van lelijkheid.
vla zegt
Nou, dit vind ik. Staat ook op AB ergens, maar eigen site pluggen is toch net dat beetje fijner. :D
micheloo0 zegt
@vla: heel knap geschreven al kan ik me niet echt vinden in je menig over de 599 de 612 wel natuurlijk ,maar toch een heel mooi stukje ;)
Cantago zegt
Ik ben het er wel mee eens dat een prestigemerk zoals Ferrari toch wat meer moet spelen met design. Net als de vroegere Lamborghini’s. Zet maar eens een Gallardo naast een Miura… Wat een verschil! Maar toch beide vol passie en een appart en redelijk uniek lijnenspel. Toch mis ik dit bij de nieuwe Lamborghini’s (en Ferrari’s een beetje. Als Lamborghini met de opvolger van de Murcielago komt dan verwacht ik dat ik aangenaam verrast en verbaasd wordt. Bij de nieuwe Ferrari was ik zeker verbaasd, maar niet op de goeie manier. De helft komt van vorige Ferrari’s en de andere helft ziet er niet uit! Nee, de 458 Italia hoort qua uiterlijk niet tussen de andere Ferrari’s.
De Fisher Karma, dat vind ik nou een voorbeeld van een nieuw idee (ookal heeft hij genoeg gelijkenissen met andere auto’s.). Ook de BMW Vision concept verdient bij mij erg veel lof!
Nu is het wachten op een ECHT nieuwe generatie auto’s, en ik hoop dat dit een verbetering is, en niet richting de plastic eco MEUK gaat die nu zo veel voorbij komt!
NiNja zegt
Ferrari 288 GTO – Prachtig :)
[img]http://www.seriouswheels.com/pics-def/Ferrari-288-GT0-Red-Front-Quarter-Angle-4-st.jpg[/img]
NiNja zegt
Ferrari 288 GTO – Prachtig
mikkeeey zegt
tog wel de 458 Italia
ik vind het nieuwe ontwerplijn van ferrari er mooier op worden
NiNja zegt
lol srry verwijder mijn berichten maar, er gaat duidelijk iets fout xD
Tinus zegt
Ik ben t niet eens met het verhaal.
Er zit weldegelijk verschil tussen de huidige Ferrari’s
Kijk alleen al naar de Enzo, er is toch niets wat daar op lijkt?
Wat wel op elkaar lijkt zijn de twee Lambo’s (LP-nogiets en de LP-F, de voormalige Gallardo en Muricielago) en alle Audi’s.
StijnB zegt
Denk dat Ferrari’s vaak hard op elkaar hebben geleken, wat vrij logisch is. Denk aan de 308/328 en de 288 GTO en F40. Of de gehele 250 reeks. Of de 348 en de Testarossa.
In mijn opninie is het best dat Ferrari niet met een nieuwe wagen komt die eenzelfde breuk is met het verleden als de Testarossa. Omdat de Testarossa wel héél temporeel is vorm gegeven. Zijn styling deed het misschien goed midden jaren ’80 maar hij zag er ook snel verouderd uit, een klassieke schoonheid is het niet. En dat is wat een Ferrari wel dient te zijn (355, 288 GTO, 250 GT SWB,…)
Pruts0r zegt
Dino….
The Bear zegt
250 gt SWB. Absoluut een toppertje!
Panamera zegt
F40, gewoon een machtige machine!
http://www.sportwagenvermietung24.de/img/f_f40.jpg
Flamingo zegt
@ NiNja
van “NiNja” mogen ze er allemaal zo uitzien!
AMGJunk zegt
Wat een lul verhaal zeg, ongelofelijk.
Verder heb ik er niet veel over te zeggen want dit gaat echt nergens over.
Maargoed omdat iedereen zijn favoriet post zal ik dat ook maar doen:
F355 GTS in rood met handbak.
En als ik rijk ben en een eigen circuit zou hebben :D dan zou ik ook graag een enzo willen.
L-Fred zegt
.. en deze dan (even punten scoren :-))
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/211162/ferrari_gto.html
Euphoric zegt
Misschien moeten ze op autoblog maar niets meer over Ferrari plaatsen, het is inhoudelijk van een zwak niveau en meestal naar het negatieve neigende.
Betreffende gelijkenissen. EUUUHM
288 – 308 – 512 BB – 328 reeks????
348 – Testarossa
Helaas worden auto’s tegenwoordig meer op Aerodynamica en mode trends gemaakt dan puur op inspiratie, in zoverre wil ik de auteur nog gelijk geven.
De mooiste Ferrari’s in mijn ogen.
1. 250 California Spider
2. 288 GTO
3. 328 GTS
4. F40
5. 365
micheloo0 zegt
Hoe ik kan niet kiezen tussen de 250 gto , de f40 en de testarossa zen alle 3 legendarische auto’s
Merry zegt
Dat oude Ferrari’s weg gereden worden door andere auto’s is nog steeds zo hoor.
De 348TR was niet sneller dan de Honda NSX of de Nissan Skyline GTR R32.
laatste-man zegt
@Euphoric 250 Clifornia Spider… die was ik even vergeten. Idd ook een beauty
@CasperH nog een voorbeeldje van een commerciële wagen… Vroeger was het heus niet anders hoor.
1NteNSe zegt
Voor mij zijn de 3 mooiste Ferrari’s zeker de 348TS, de Testarossa, en op 1 de Superamerica. Godverdomme, wat is dat een mooie auto zeg..
Markus zegt
412, F40, Daytona en F355 zijn mijn favorieten.
En sommigen vinden een Mondial mooi!? Sorry hoor, wat een lelijk ding.
Markus zegt
Markus zegt
Grrrr, irritant dat plaatjes posten. Hier een link:
http://www.carlustblog.com/images/2008/02/13/412.jpg
Benz.. zegt
Absoluut de 288 GTO.. (in het rood, dat wel)
Aad zegt
Kijk nou eens bij Aston Martin. Ook allemaal een pot nat, toch?
GTR zegt
http://www.dragtimes.com/images/11110-2006-Ferrari-F430.jpg
Doemadiema! Love it.
Ikke_ferrari zegt
Je hebt helemaal gelijk!
De California / 599 / 612 lijken behoorlijk op elkaar en hebben veel overeenkomende kenmerken.
De 458 is anders, maar heeft weer veel overgenomen van de 360 en 430.
Enige moderne echt andere Ferrari is de Enzo… maar die is dan weer niet echt mooi… wel compromisloos, zoals in de good old days!
Tijd voor weer eens wat radicaal anders inderdaad!
Mijn mooiste Ferrari is niet helemaal duidelijk.
Als ik een oldie moet kiezen dan wordt het de 250 GTO (of aanverwanten), compromisloze sport fun, dan toch echt de F40! En voor echte stijl en klasse, de F355. Alhoewel ik de 550 Maranello van afgelopen weekend ook wel bijzonder goed vind!
Mies zegt
Zelf heb ik juist niet het idee dat ze op elkaar lijken en vooral Ferrari dingen “probeert” die misschien niet bij iedereen in de smaak vallen. Juist daardoor krijg je meer diversiteit in het supercar gamma. Plus heb ik het idee dat iedereen nu die paar critici/ journalisten achterna lult, om over te komen als iemand die er verstand van heeft. Ik hoor de laatste tijd veel mensen (opeens) zeggen dat na de 355 er geen mooie Ferrari meer is geweest, evenals iedereen na zijn dood opeens al jaren lang fan blijkt te zijn van Michael Jackson…
Gerben zegt
Net zoals velen hier vind ik dat de schrijver de bal kompleet mis slaat.
Ferrari’s zijn nooit extreem geweest, zowel niet kwa prestaties als vormgeving. Ze hebben heel veel snelle GT’s gemaakt, met een compromis of beter gezegd evenwicht tussen comfort, uiterlijk en prestaties.
De extreme versies die ze maakten behoorden steeds tot het beste wat autofabrikanten te bieden hadden (zie de F40, Enzo)
Ze zijn de laatste jaren juist wel heel innoverend bezig. (zie reacties hierboven)
Heb ook de indruk dat er veel jonge mensen tussen de reageerders zitten want niemand noemt bijna de oude klassiekers die stuk voor stuk prachtig zijn.
Forza! zegt
360 Challenge Stradale, da’s er ook wel 1 van de oude stempel :) Jezus wat een herriebak, precies zoals het moet!
Favoriet is toch de F40, op grote afstand gevolgd door de F355. Top 5 dan maar:
– F40
– F355
– 250 GT SWB
– 288 GTO
– 250 GTO
integralechubasco zegt
@gerben
je reactie is hier aan dovemans oren gericht…
het principe hier is om een zo dom mogelijk stukje te schrijven waarover het achtereind van automobielminnend nederland zijn gal kan spugen.
evenwichtige uitspraken worden niet gewaardeerd.
Forza! zegt
Overigens, nu dat ik de Vandenbrinck GTO weer zie, ben ik
er toch niet zo kapot van.
Die auto wil te graag een klassieker zijn.
Retrostyling is een moeilijk iets en om eerlijk te zijn,
de P4/5 vind ik wat dat betreft (veel) mooier dan den GTO.
(No offense Michiel, je blijft een klassedesigner ;))
Scaglietti zegt
Pff mooie ferrari,
kort vraag leidt tot een lang antwoord:
namelijk
– F355
– F40
– F512 M
– 250 GT SWB
– 550
– 599 GTB HGTE
– 430 Scuderia
de toppers!
integralechubasco zegt
en ontopic, mijn favoriet dan maar:
slappehap zegt
Wie vindt dat de huidige lijn Ferrari’s variaties op slechts één thema zijn, moet natuurlijk wel eerst ff uitleggen wat dat exclusieve thema dan precies inhoudt.
Verstand (van auto’s) en gevoel (bij de vormgeving ervan) zijn twee verschillende dingen. Ik heb geen verstand van auto’s maar bij iedere auto die ik zie heb ik wel een platte mening. Het verstand dat ik wel heb zegt conform mijn gevoel dat de saus altijd naar Pininfarina smaakt. Als Ferrari voor een nieuw model naar Bertone was gegaan had je een Ferrari Mantide kunnen hebben, maar dan was Ferrari zichzelf niet meer geweest.
integralechubasco zegt
slappehap zegt
Belangrijker is dat de pasta die ik zodadelijk voor m’n gezin ga bereiden erg lekker is, maar het niet haalt bij welke Ferrari-pasta met Pininfarina-saus dan ook.
integralechubasco zegt
Steven Mcqueens 250 gt lusso:
integralechubasco zegt
330 p
integralechubasco zegt
nogmaals 330 p
HDM zegt
Huidig Ferrari stelt niets voor. Ze zijn de weg kwijt met de Kotsofornia en die mislukte 4567890 Italië, en ook de andere modellen hoef ik niet zo, zoals de 599 en de 612. Als ik een mooie Ferrari van de laatste paar jaren moet opnoemen ben ik snel klaar, F430, en niet meer, niet minder, maar vooral niet meer.
Rob zegt
Verhaal slaat nergens op. Wel toevallig dat jullie als voorbeeldfoto de mooiste Testarossa van Nederland gebruiken.Die eigenaar bezit ook een F50.
Jax zegt
@Rob: nu niet meer. die is gecrashed :D
—
Voor mij is en blijft de F40 de allermooiste Ferrari. Gevolgd door een 360 F1 Modena en de 412 GT. Ook de 355 F1 Spider komt voor in mijn favorietenlijst.
JDM__Wotevajjjj zegt
mooiste ferrari is duidelijk de P4/5 tenzij je die niet meetelt dan is het wel de 458
Gerben zegt
@ integralechubasco
eindelijk iemand die weet dat Ferrari langer bestaat als 1980
Hupke zegt
1Ferrari Felber modellen
2Ferrari 250 LM
3Ferrari 275 gtb lusso
4Ferrari 250 testarossa
5Ferrari 328 gto
henk zegt
ferrari daytona
De_Buurman zegt
In willekeurige volgorde:
F40
Testarossa (80’s)
288GTO
308GTB
De_Buurman zegt
En natuurlijk….hoe kan ik hem vergeten…250GTO
F355GTB zegt
Tsja… Ferrari…
Ik vind het jammer dat die California erbij is gekomen. Sowieso vind ik dat een sportwagen (en zeker een Ferrari) een middenmotor hoort te hebben. GT’s vind ik meer iets voor zusterbedrijf Maserati, al vind ik de V12-motoren in de GT’s van Ferrari wel weer lekker. Maar echt sportwagens zijn het niet. En een V8 voorin vind ik te gewoontjes voor een Ferrari. Ik vind een California ook een beetje een typische voetbal-vrouwen-auto.
Ik denk dat qua beleving de F40 de meest bijzondere Ferrari is.
Zelf vind ik de F355 GTB het mooist (wat mijn naam wellicht al een beetje deed vermoeden).
Na de F355 is het eigenlijk een beetje bergafwaarts gegaan. Schakelen moest ineens met die belachelijke flippers, de typische Ferrari-jank werd steeds minder, etc.
Ik moet zeggen dat ik wel weer erg te spreken ben over de 458… maar dat geluid van de F355 is toch vele malen mooier…
Sportiva-Italia zegt
Ik vind sowieso de oude Ferrari’s mooier dan de huidige Ferrari’s (maar misschien vind ik dat later wel met de dan nieuwe Ferrari’s).
Ik denk dat mijn grote favoriet de 512BB is, met een gedeelde eerste plaats voor de 365GTS/GTB is (lichte voorkeur voor de GTS; in open uitvoering vind ik m nèt wat mooier.
Daarnaast is de bij velen van Magnum (die jaren ’80 serie) bekende 308 GTS (en in dichte uitvoering de GTB) een favoriet. Misschien dat de 288 GTO net wat aggressiever overkomt, maar dat is meer een raceversie van de 308, want de GTO was lichter gemaakt, ietsjes langer en had n twinturbo motor (kom ik net achter via een site over de GTO).
Testarossa: mm ja, maar die kan ik nooit als zelfstandig model zien, maar meet als n 512BB met aangeplakte wielkasten. Wel leuk (en breed).
De F40 was meer n die-hard racer, geen practisch nut met mooie lijnen of zo. Na die tijd ging het wat mij betreft bergafwaarts met Ferrari.
De huidige modellen, zoals de California, zijn leuk, maar doen me verder niets..
Geef mij maar Lamborghini ;)
Brokkenpiloot zegt
Ik ben blij dat de wereld zo veel mensen met een goedgevulde portomonnee kent, die meer om imago dat om het feitelijk ontwerp een auto kopen. Vandaag of morgen komt er wel weer een Ferrari met emotie,zo’n model dat ons van onze voeten veegt.
Maar daarvoor moeten ze dan wel de nodige armslag hebben, die ze dus verdienen in hun ‘massa-producten’. Daarmee kan ik dan wel weer leven.
NiNja zegt
@Flamingo Thx :D Dat wilde ik zien. Wat een prachtig model.
John zegt
Oude Ferrari’s…..prachtig
Nieuwe……BAGGER!
Als ik zoveel geld uitgeef (als ik het zou kunnen) dan wil ik een Ferrari! Maar als een (niet ferrari)dealer mij de details aanwijst van een F430, dar wordt je toch wel HEEL treurig van. Achterlichten: De achterlichten van een FIAT Bravo !!?. Folie ter bescherming van de lak(prima) maar zo slecht geplakt en in afwikende kleuren. Electrische verbindingen (net geen kroonsteentjes). ONGELOOFLIJK.
Dan toch maar Lamborghini……..Italiaans design (Prachtig) en de techniek uit duitsland. Inde toekomst ook de redding van Ferrari. Want zolang de grootste omzet van een onderneming merchanidse (petjes, parfum, modelauto’s,vlaggen etc.) is gaat het een keer fout.
Citrofiel zegt
Huh? Ik kan me nu eens totaal niet vinden in een column hier. De moderne Ferrari’s vind ik totaal niet op elkaar lijken. Variaties op hetzelfde thema? Mijns inziens kan je dat juist zeggen van die ‘Testarossa en F40’ waar de schrijver het over heeft. Die vierkante dingen hebben allemaal dezelfde lijnen, en daar heb ík nu juist moeite mee (oke, met de F40 dan weer niet).
NiNja zegt
Klopt, ik vind de nieuwe Ferrari’s ook niet echt op elkaar lijken. Er zijn nu alleen zoveel modellen waarbij Ferrari zich op een bredere publiek richt. Vandaar dat er ook minder extreme ontwerpen zijn. (Enzo niet meegeteld)
Benno zegt
308 series en Testarossa, F430, Enzo, 612 Lekerr!
RenesisHP zegt
Eigenlijk is dit de mooiste. :D
BmwMPower zegt
F40 LM, F50 LM, F40, F50, Enzo, Enzo FXX, 288 GTO, 250 GTO SWB, 575 Superamerica, 360 CS, 430 Scuderia, F333 Risi, F355 Berlinetta, F512 M, 599 XX, 612 Scaglietti, 250 GT Lusso. En nog wat verscheidene race modellen.
Dan heb ik het mooiste van Ferrari wel gehad!
En ja, beste lezers, de 458 Italia is lelijk! Het is een feit! ;)
berto zegt
Meest bijzondere…. vast deze |Lancia thema 8.32 ferrari|
|Ferrari 250 GTO|
|Ferrari 250 Testa Rossa|
Die zul je niet zo vaak gaan tegen komen lijkt mij!
Meest racy |F40|
|F50|
|Fxx evo|
Mooiste naar mijn mening! |212 Europa Pinin Farina Berlinetta| is erg leuk om in rond te mogen rijden.
Uiteraard is een 360 Challenge Stradale in het rood ook erg leuk om door het verkeer heen te vertoeven.
jelle zegt
F348TS!
Brokkenpiloot zegt
Een afdoend antwoord op de vraag is het nieuwe topic over de Testarossa’s.
Gerjan zegt
de allermooiste is de F 5o.
gister nog achter het stuur van een 599 gtb gezeten wat een geluid. alles van carbon van binnen een rooie! F430 vond zijn vrouw te klein konden ze niet mee op vakantie. verder heeft deze man noud rs6 en gt3 in de garage.
pvj zegt
250 gt swb competizione
link:
http://media.photobucket.com/image/250%20gt%20swb%20competizione/scdigest/Arizona%20Auctions%202009/Ferrari250GTSWB_main.jpg
Jan Groothuijse zegt
Niet gelezen uiteraard, maar op de titel en eerste paragraaf af:
BS, de 512TR lijkt best wel op de 348GTB, de 512 BBi in een kleur rood lijkt op de 308 en zelfs de 288GTO lijkt erg veel op de latere 308-en en daar zat kwa prijs, sportieve presestatie en karakter toch zeker wel verschil tussen.
Ferrari heeft het jarenlang volgehouden om zelfs de namen verwarrend te maken, 308 was in princiepe een 2-zitter, behalve de 308 GT4, verder waren in deze tijd alle auto’s voorzien van middenmotor, iets wat pas met de 465 is opgehouden.
S16 zegt
250 GTO
288 GTO
250 GT California
250 GT SWB
F40
456 GT
Allemaal geweldige auto’s
Wat betreft de nieuwere, eerst maar eens afwachten hoe we er ovewr 25 tegenaan kijken.
koreantaxiproductions zegt
en de P4/5 dan?
Michiel_vd_Brink zegt
@hupke: De Felber ‘Ferrari’s’ zijn geen echte Ferrari’s, want ze maken geen gebruik van een Ferrarichassis. Het zijn geslachte 330 GT’s, waarvan ze de aandrijving aan een nieuw chassis hebben geschroefd en daaroverheen een nogal raar Felber koetswerk hebben geplaatst. Deze koetswerken waren ook nog eens hele slechte herinterpretaties van een serie prachtige klassieke race-Ferrari’s. Felbers waren slechts Hotrods met Ferraritechniek.
Marco zegt
Wat is Ferrari ? wat is Lamborghini ? Emotie !!! Of het nou een 355 is of een Enzo , zodra je er in zit zie je de buitenkant niet meer. De kracht , het geluid , het gevoel !!Dat is de kracht van deze wagens.Wat is een mooie vrouw?blond, bruin enz. In bed kom je er waarschijnlijk pas achter.haha.Ik zelf rij in een Lambo Gallardo en heb tijdje F 360 gereden ,allebei super man.Wat is beter? moeilijk, Toen ik die 360 had vond ik dat de mooiste op aarde , na 2,5 jaar niet meer. Nu heb ik dat met de Gallardo.What’s next. Ferrari is gewoon een super auto om mee te rijden , de buitenkant is puur persoonlijk. ik zeg altijd maar op dit soort forums : de beste stuurlui staan aan wal !!
Frankypanky zegt
@Marco,
Precies! En men kan wel klagen over de “lelijke” Mondial, maar ik heb in een Mondial (cabrio) gereden en ervoer dezelfde emotie. Jammer kwam er een kink in de kabel, anders had ik hem gekocht…Maar ooit, ooit staat er een Mondial in mijn garage naast mijn Corvette’s!
Appeltje zegt
Met de helft van het verhaal ben ik het wel eens. Ferrari is uit richting geraakt met onevenwichtige, net-iets-te-alternatieve designs.
Bij de 612 en óók bij de F430 ging het wat mij betreft al mis. Te vage vormen, respectievelijk lelijk uitgewerkte details die uit verhouding liggen (luchthappers/lichten F430, algemene verhoudingen lijn).
De California en de 458 zijn wat mij betreft dieptepunten omdat de lijnen van beide auto’s een nogal lukraak, onzorgvuldig gekozen verloop hebben. Daarnaast zijn ze in detail ook iets te extreem geworden. Dat extreme, afwijkende had niet echt gehoeven, Ferrari had een prima “reeks” met de 308-328-348-355-360, zonder tussendoor echt heel rare wijzigingen aan te brengen. Dat hadden ze wel zo mogen houden.
Aan de 599 moest ik eerst ook nog even wennen, en de achterkant is nogal vreemd om te zien door die matig (lees:niet) geïntegreerde flappen.
Echter, dat maakt niet dat alle Ferrari’s momenteel te veel op elkaar lijken, vroeger gold dat veel meer gezien stijlelementen die op veel verschillende modellen terug te vinden waren.
De heel oude modellen vind ik zelf erg mooi, maar ze missen vaak wel de agressie van de middenmotor modellen. Voor mij:
365 GTB/4 “Daytona”
250 Europa GT. Of nee… GTB Lusso. SWB? GTO? Of toch een Cali… Ach, geen idee welke precies…
500 Superfast, gewoon omdat het een heel zeldzaam neusje van de zalm is.
F40, omdat de auto zelfs met touwtjes is uitgerust om de deur mee te openen… Zo hardcore en rauw
En stiekem ook de Enzo, in real life de meest intimiderend vormgegeven auto die er is. Niet echt elegant in esthetische zin, maar hij maakt wel ècht een statement met zijn buitenaardse lijnen.
RenesisHP zegt
@Appeltje:
Ik stond ooit eens tussen een Enzo en een Carrera GT te kwijlen.
Het gevoel wat jij met de Enzo ervaart heb ik dus bij de Carrera GT.
Ik vond de Enzo in real life opvallend en inderdaad vrij imponerend. Echter ook heel erg lelijk.
Ik schonk daarom om logische redenen veel meer aandacht aan de Carrera GT.
arjens zegt
de GianniFerrari Turbo grass, ooit staat deze ook eens op mijn perk…… tot nu toe, is het nog een droom…
Ferdi zegt
Dat Ferrari alleen de laatste jaren modellen maakt die veel op elkaar lijken vind ik grote onzin. Ferrari staat er juist om bekend zolang ze bestaan modellen die maken die een doorontwikkeling zijn van oudere modellen. Neem bijvoorbeeld de 365 GT/BB, de 512 BB en de 512BBi uit de jaren 70.
De Testarossa moet je uiteraard niet naast een F40 zetten, maar naast de 512TR of de F512M.
Hiervan zijn nog tal van andere voorbeelden op te noemen, zoals bijvoorbeeld de 308 GTB, de 308 GTB QV en de 328 GTB.
KrimpenDrummer zegt
Wat vind de rest van Autobloggend Nederland? Nou, begin eens met het kopen van een bril?