Een Honda Civic zoals je die nog nooit gezien hebt, met amper kilometers op de klok en voor een -gezien de zeldzaamheid- alleszins schappelijke prijs.
Informatie over deze bijzondere verschijning is zeer schaars. De zoekterm Honda Civic Lady, zoals de auto officieel heet, geeft heel ander soort resultaten en ook over designer Sergio Coggiola zijn geen boeken vol geschreven. Daarom moeten we het doen met de informatie uit de advertentie: Honda zou Coggiola de opdracht hebben gegeven een drietal auto’s te bouwen, waarbij dit exemplaar uit 1975 de enige overgebleven is. Begin 1976 schijnt de auto geschitterd te hebben op de autoshow van Genève, maar ook daarvan kunnen we geen bewijs vinden.
Wat we wel weten is dat we hier hoe dan ook met een unieke auto te maken hebben, die ondergetekende in ieder geval zojuist voor het eerst van zijn leven heeft gezien (dat overkomt me meestal alleen met nieuwe auto’s). De auto heeft onmiskenbaar Italiaans design uit de jaren ’70. De voorzijde heeft wel wat weg van de door Giugiaro ontworpen VW Scirocco I en FSO Polonez, terwijl het interieur niet zou misstaan in een Maserati of Lamborghini uit die dagen.
De prijs voor al dit moois? Net geen twintig mille. Flink voor een veertig jaar oude Civic, best schappelijk voor een uniek prototype, dat in Italië met de hand is gebouwd. En in prima staat lijkt te verkeren en volgens de verkoper zelfs gewoon rijdbaar is.
E34M5Touring zegt
Soort eerste Civic Aerodeck. Grappig ding.
suzikubelona zegt
@E34M5Touring: Ik zie eerder het front van de Civic Shuttle en de achterkant van de Y-RV. Het autootje heeft iig de potentie voor nog een Braking Bad spin-off.
klaasjevaak zegt
Ik had dat maser/lambo interieur wel willen zien.
ikbenmnzus zegt
@klaasjevaak: Zie MP link
krizus zegt
@klaasjevaak: Ik stuurde dit artikel net via WhatsApp door naar een vriend. Als je op de link in WhatsApp klikt, worstje verwezen naar de website van Autoblog. Daar staat in het artikel wel een foto van het interieur. Apart dat de foto in de app niet wordt weergegeven.
krizus zegt
@krizus: worstje = word je
Robert zegt
Ontworpen met enkel een liniaal en een geodriehoek op de tekenplank. In één woord: geweldig! (Dat is overigens wat anders dan ‘mooi’.)
potver7 zegt
@RRRobert: Vergeet niet dat in de jaren ’70 de koetsen niet vierkant genoeg konden zijn. Het bijzondere is eigenlijk dat Honda’s uit die tijd nog heel barok waren.
norge zegt
@potver7: Die Honda lady kwam 6 jaar later als VW polo op de markt. En dat in een tijd dat de Jappen beticht werden van het betere jatwerk…
Dutchdriftking zegt
Soort shooting brake. Ik vind het wel geinig. Maar voor die 20k koop ik wel wat anders.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Voor 20k koop je niet veel prototypes..
thearchitect zegt
Meestal kan ik wel schoonheid ontdekken in prototypes, maar bij dit ontwerp lukt me dat met de beste wil van de wereld niet.
Godsamme wat een lelijk hok is dit.
DennisS65B40 zegt
@thearchitect: echt een hondenhok.. Maar Italiaans design, dus perenkistje.
norge zegt
Ziet eruit als een hobby project van een studentje met te veel tijd …Nooit eerder gezien..
kutjong zegt
Tja.. dit is het ook net niet
sgs555 zegt
Bewijs dat de Wagen in Geneve heeft gestaan vindt je hier:
http://www.allcarindex.com/auto-car-model/Japan-Honda-Lady/
Zwitsers Kenteken: GE – 157 347
st33fie zegt
@sgs555: http://www.planete-honda.com/les-autres/honda-lady/ dit is het bewijs van de auto zelf http://www.planete-honda.com/les-autres/honda-lady/
sgs555 zegt
Deze Wagen met het chassis-Nummer SEA-1007952 werd op 8-12-1975 door de Honda importeur ( Honda Autombiles S.A ) te Carouge-Geneve verkocht aan Meneer Per Gabrielson.
deladude zegt
De ultieme hipstermobiel. Saai, lelijk en uniek in zijn soort.
Stiekem vind ik dit gewoon wel lollig. Het aloude cliché blijft voor mij echter gelden: Voor het geld, liever wat anders..
lekbak zegt
@deladude: Dit is juist helemaal niks voor hipsters. Niemand weet immers wat het is. Hipsters kopen allemaal hetzelfde ‘unieke’ item voor veel teveel geld. Zodat ze allemaal op dezelfde manier ‘uniek’ zijn.
potver7 zegt
Het enige wat ik erover kan vinden op het web, is dat het geen Civic is, maar dat de auto ‘gewoon’ Honda Lady heet, en gebouwd is in opdracht van Honda Zwitserland. De kans is natuurlijk groot dat de auto gebaseerd is op de een Civic, maar pas vanaf de tweede generatie Civic (vanaf 1979) was er een 1.5-liter-motor beschikbaar in de Civic.
utregcity zegt
Uh, apárt.
rob5nismo zegt
Wat dat op marktplaats doet ?
Lelijk zijn
aquila2003 zegt
@rob5nismo: ba dum tsss
gtwillem zegt
Ik kan dit wel waarderen. Als ik een grote, ruime loods had en een grote, ruime portomonnee, dan kwam deze erin. Heerlijke curiosa! Qua lijnvoering moest ik meteen, net als @norge, aan de eerste generatie VW Polo denken. Maar de lijnen maken deze Honda niet zozeer bijzonder, dan wel de proporties. Deze auto is laag en breed. Best bijzonder. En het interieur is helemaal fantastisch (check die stoelen!!). Leuk artikel!
maxidyne zegt
@gtwillem: Polo steilheck kwam ook direct bij mij op!
carmasterr zegt
@gtwillem:
Dat is dan natuurlijk wel de tweede generatie Polo.
De eerste was de Audi 50 rebadge van 1975.
lekbak zegt
@gtwillem: Ik heb dit letterlijk liever dan welke ferrari (of andere supercar) dan ook. In mijn ogen ben je ook pas een autoverzamelaar als je dit soort eigenaardigheden in je verzameling hebt. De meeste verzamelingen waar autoblog over schrijft vind ik maar fantasieloos en saai.
kaasisslecht zegt
Duurste Honda van Nederland.
toeter11 zegt
hebben!!!
pomoek zegt
Het lijkt, op die interieurfoto, dat de pedalen wat veel naar rechts staan gezien het beige vlak dat het interieur in steekt…
hplh zegt
Dit lijkt me niet duur voor zo’n zeldzaamheid.
Ooit moet er toch een verzamelaar met veel geld zijn, of de fabrikant die m terugkoopt?
Als het verhaal tenminste klopt.
carmasterr zegt
Een steilheck Polo met een Austin Princess front.
Apart is het wel, mooi is anders.
mout zegt
Het is een generatie auto’s die ik indertijd vreselijk vond. Maar nu toch wel een soort guilty pleasure zijn geworden. Qua design zeg ik Nissan Prairie. Al moest je daarvan wel een erg luxe versie bestellen om een interieur te krijgen dat hierbij ook maar in de schaduw mag staan.
Deze heeft met afstand het fraaiste interieur uit die tijd. Wortelnoten-plastic, en veel bekleed met die bruine skai. Omdat het een proto is, zou het zelfs kunnen dat je er echt hout en leer in treft. Bovendien heeft de bekleding tenminste een fatsoenlijke pool. Heel wat beter dan die kale stoffen die je nu overal treft.
Alfarobert zegt
Als ik miljonair was zou ik hem meteen kopen.Een one off voor nog geen 20.000euro.Een Ferrari hebben de meeste rijken al.Dit kunnen ze niet kopen,Lijkt me super..
doewap zegt
Komt uit Zwitserland. Zou Sven een zoon van Per Gabrielson zijn?
Zie oorspronkelijke eigenaar:
http://www.planete-honda.com/index.php?action=dlattach;topic=8316.0;attach=31795;image
schuimbekje3 zegt
De enige reden dat het nog niet is weggeroest is?
Hondas van 197x waren nog niet zo goed in de lak en Italiaanse autos begonnen in 197x al te roesten in de lakstraat.
Met anderw woorden, auto moet wel nep zijn ;-)
FB_100002177943068 zegt
leuk als je een onderdeel nodig heb