LeasePlan is niet meer Nederlands trots. Ze zijn nu overgenomen door de Fransen.
In Nederland kennen we niet veel automerken of fabrikanten. Uiteraard zijn we heel erg trots op Donkervoort en zijn we altijd benieuwd naar de escapades van Spyker. In Born worden duizenden auto’s geproduceerd. Als het gaat om toeleveranciers is Nederland al een heel stuk groter, met dank aan bedrijven als Koni en Vredestein. Maar wat te denken van LeasePlan?
Het is weliswaar geen fabrikant of toeleverancier, maar toch een enorm automotive bedrijf waar Nederland trots op mag zijn. Nou ja, mocht zijn. Zoals we al compleet verklappen in de titel is het bedrijf niet meer Nederlands!
NewALD
Het Franse leaseauto bedrijf ALD heeft namelijk LeasePlan overgenomen, zo meldt LeasePlan. De Franse leasemaatschappij betaalt 4.900.000.000 euro voor het Nederlandse bedrijf. Het is de bedoeling dat de deal dit jaar afgerond wordt. Het bedrijf krijgt dan ook een nieuwe naam: NewALD.
LeasePlan was voorheen eigendom van onder andere PGGM (een pensioenverstrekker) en Goldman Sachs (bankje in de VS). De kans dat jouw auto ook van LeasePlan is, is vrij groot. Op dit moment heeft het bedrijf namelijk 200.000 auto’s rondrijden in Nederland. Ook rijden er auto’s van ALD in Nederland: zo’n 80.000 voertuigen.
LeasePlan eigenaar van jouw auto
Omdat leasen steeds populairder wordt in plaats van kopen (logisch, een Polo GTI kost tegenwoordig 38 mille), willen de twee bedrijven zo samenwerken om een grotere doelgroep aan te kunnen spreken. Ook wil NewALD zich meer en meer gaan inzetten voor duurzame mobiliteitsoplossingen (lees: elektrische auto’s verkopen).
Wereldwijd is LeasePlan overigens echt een grote jongen. Er rijden namelijk 1.800.000 voertuigen rond op deze globe die eigendom zijn van LeasePlan. ALD heeft een ongeveer even grote vloot.
Via: Nu.nl.
(ooo--V--ooo) zegt
Plan du Lease?
potver7 zegt
Plan du Bail
En bij Max staat er binnenkort VoitureSuivante op z’n cap.
sportabgasanlage zegt
@potver7 LeasePlan is in juli 2021 zelfstandig verdergegaan, dus Max zal gewoon met CarNext rond blijven rijden (mits ze zijn sponsor blijven)
David zegt
Is dat dan niet de Outlet van ex leaseauto’s van hetzelfde Leaseplan?
kniesoor zegt
Épouvantable !
pignon zegt
@amghans: Pourquoi? mieux vaut un propriétaire français qu’un actionnaire américain, non ?
c-ad zegt
Leasen met de Franse slag 👍🏽
Hubert zegt
Dan zijn ze bij inleveren van de auto wel wat deuken rondom gewend.
gilettelubbers zegt
‘Omdat leasen steeds populairder wordt in plaats van kopen (logisch, een Polo GTI kost tegenwoordig 38 mille)’ Dus doormiddel van leasen betaal je niet de (nieuw)prijs van een auto + alle bijkomende leningskosten? Volgens mij is kopen altijd nog voordeliger. Autorijden in Nederland is gewoon erg duur, hopelijk wordt het leasen aantrekkelijker gemaakt door deze stap.
wimof zegt
Tuurlijk is kopen voordeliger, heel de logistiek en infrastructuur erachter betaal je mee plus de lonen en de dividenden van de aandeelhouders.
pier zegt
Tegenwoordig zijn er voorbeelden dat private lease goedkoper is dan kopen. Moet je wel een goede aanbieding hebben, maar het kan wel.
dawwg zegt
Geloof er niets van … ‘meer voor minder’; zo werkt de wereld niet.
bmw1cabrio zegt
@gilettelubbers: je totale kosten zijn natuurlijk hoger, maar voor bedrijven heeft dit te maken met cashflow en geen auto’s op je balans.
Voor private lease geldt vrijwel hetzelfde. Mensen kunnen niet in 1x een groot bedrag missen (hoog risico), maar wel een bedrag p/m. Tegenwoordig kun je ook eenvoudig je contract weer stopzetten als dat nodig is.
David zegt
Met name private lease blijft een vorm van financiering, omdat mensen meer uit willen geven dan ze in één keer kunnen betalen. Eigenlijk een soort lening dus.
Dat contract stopzetten kan ook enkel bij de duurdere contracten, maar bij een standaard contract zal flinke kosten voor vroegtijdige beëindiging in rekening worden gebracht. Zeker zodra het economisch even minder gaat zullen leasemaatschappijen zich daaraan houden.
Best zorgelijk dat men dit “op de pof” gedrag maar normaal is gaan vinden. En dan bij een scheiding of baanverlies daarover zielig gaan doen zeker?
Dylan De Taeye zegt
@gilettelubbers: ik zal zelf nooit een fan zijn van leasen.je auto is niet van jezelf. Betaal liever elke maand mijn lening af dan te leasen. Dan is ie tenminste van mezelf. En waarom wordt er ook altijd een dure bak vernoemd? Een mens kan ook nog blij zijn met wat goedkoper spul
wza1979 zegt
Ik heb vroeger wat auto’s van ALD gereden.
Paar keer liepen ze te miepen:
Ik reed rond de 200k per jaar en was heel zuinig op mijn auto als enige van het bedrijf. Auto moest nog een paar maanden mee en was al over de 160k ( lease 150k ) maar ik had mijn eerste set banden nog en die begonnen erg slecht te worden. Ik begon te glijden. ALD wilde ze niet vervangen.
Even met ze gebeld en nieuwe banden eronder.
Bij een andere auto liepen ze te zeiken over een gaatje in de bekleding, ze wilden 600 euro daarvoor. Terwijl de rest van de auto nog als nieuw was. Ook maar even gebeld en ze deden niet meer moeilijk.
Ik heb ook met bedrijven zelf vaak in de clinch gelegen vanwege schades en eigen risico. Als ik schade had wat niet mijn schuld was dan betaalde ik dat echt niet en het was voor het werk. Eigen schade in mijn tijd uiteraard wel .
dawwg zegt
Leaseplan wilde mijn D-segmenter banden ook niet vervangen 10K km voor de inlevering terwijl het winter was en de banden echt op waren (en nee, ik verbruikte niet excessief banden). M.a.w. de levens & gezondheid van mijn familie waren minder belangrijk dan een paar euro extra marge op een contract ! Uiteraard de banden er gewoon op laten zetten (had ik contractueel recht op); ze vervolgens de huid volgescholden bij LeasePlan en sindsdien nooit meer geleased.
seicilindri zegt
En dan noem je als toeleverancier de 2 Nederlandse merken Koni en Vredestein.
Die zijn net zo Nederlands als Leaseplan na de overname nog is. Niet.
Henk O zegt
Uhhhh, mijn auto’s zijn gewoon van mij…
reset zegt
Dag dag PON! Fransen zullen altijd hun eigen merken voortrekken.
sportabgasanlage zegt
@willeme Wellicht interessant om erbij te vermelden. CarNext, voorheen onderdeel van LeasePlan, is sinds juli 2021 zelfstandig en gaat dus niet mee in de overname.
alassad zegt
@sportabgasanlage: ah kijk dan weten we ook meteen waarom die verzelfstandigd is destijds
joosstra zegt
Een kans van 1 op 40 – ofwel 2,5% – dat mijn auto van Leaseplan is, noem ik niet vrij groot, maar vrij klein. En dat klopt, want ik heb een auto privé.
outlook zegt
Ben eigenlijk wel benieuwd wat het leasen van een Polo GTI bij die Fransen kost? Kopen kost je al gauw 37.000 EUR hier in Nederland.
Fr13ndlyGh0st zegt
@willeme misschien nog een goede toevoeging aan dit verhaal dat de merger/koop is aangekondigd, maar dat dit nu nog goedgekeurd moet worden door Brussel en andere (consumenten) autoriteiten ivm competitie en andere marktinvloeden. Dus helemaal rond is het nog lang niet! Las in het FD dat het nog wel een jaar kan duren voordat de deal echt beklonken is ;)