De autowereld heeft het zwaar, maar Tesla bleef altijd maar gaan. Echter nu daalt ook de vraag naar Tesla’s, zo lijkt.
Elon Musk is er altijd erg trots op geweest: elke auto die hij bouwt, wordt verkocht. Nu was dat eerst vooral het geval omdat Tesla wat moeite had de productie op te voeren. Dat is natuurlijk ook een manier om niet aan je vraag te kunnen voldoen, maar niet per se een lucratieve. Inmiddels bouwt Tesla echter al een tijdje (meestal) een respectabele hoeveelheid auto’s per jaar en is de vraag nog steeds groter dan het aanbod. Wellicht hebben we het al wel eens eerder gezegd, maar Tesla is wat dat betreft het Field of Dreams van de autowereld. If you build it, they will come.
Maar blijft dat dan altijd maar doorgaan? Als men lang genoeg wacht is het antwoord daarop natuurlijk neen. Echter, wellicht duurt het minder lang voordat het zo ver is dan wij dachten. Tesla’s fameuze backlog (het aantal auto’s dat ze nog in bestelling hebben staan) is de afgelopen maanden namelijk duidelijk gedaald ten opzichte van de hoogste pieken. Sites zoals InsideEV’s en Elektrek meldden op basis van Twitteraar Troy Teslike dat eind september Tesla’s backlog nog goed was voor 78 dagen productie van auto’s.
De verwachting is dat het aantal nog zal dalen de komende tijd. Voor Tesla en Tesla klanten/fanb0iz is het een dubbelzijdig zwaard. Aan de ene kant zijn de gigantische wachttijden die er zitten tussen aankoop en levering in veel gevallen nu verdwenen. En zo lang de vraag maar minimaal min of meer gelijk blijft met het aanbod, is er geen probleem. Als de vraag echter blijft zakken tot (flink) onder de productiecapaciteit van Tesla’s gigafactories, kan het allemaal pijnlijk worden.
Voorlopig maken de Tesla-minnende sites zich echter nog geen zorgen. Naast de wat afkoelende markt zijn er nog een aantal redenen om te denken dat dit een tijdelijk effect is. Sommige Amerikaanse klanten wachten wellicht op volgend jaar als ze weer keiharde subsidie kunnen slurpen. Wat denk jij, doorstaat Tesla deze storm ook weer, of ligt peak Tesla inmiddels achter ons? Laat het weten, in de comments!
metalmike zegt
Heel simpel: ze zijn gewoon te duur op het moment. Ze hebben de prijzen net zo lang verhoogd totdat de consument ze te hoog vond.
Nu hebben ze mooi de achterstand kunnen inlopen en de auto’s die ze verkochten met extradikke winst kunnen verkopen. Straks als de achterstand is ingelopen verlagen ze de prijzen weer iets.
pramm zegt
Misschien goed om alle feiten even op een rijtje te zetten. De productie piekt opnieuw dit kwartaal. Met een productie die ca 1/3 hoger ligt dan hetzelfde kwartaal in 2021.
Je ziet altijd dit soort golfbewegingen. De vraag neemt toe, wachttijden lopen op, productie wordt opgeschaald maar dat kost enkele jaren en zodra er dan weer 500.000 extra auto’s in een jaar geproduceerd kunnen worden, neemt de levertijd weer af. Daardoor zal de vraag ook weer aantrekken, zeker ook zodra de model s en x ook weer op grotere schaal beschikbaar komt waardoor… Productie weer moet uitbreiden… Etc
CYBRTRK zegt
Technisch gezien hoeft dit ook niet te betekenen dat de vraag daalt? Want als de fabrieken een hogere productie draaien (wat nu gebeurd) en de vraag zou gelijk blijven, dan zou de backlog dalen. Dus zolang de productiesnelheid sneller stijgt dan het aantal orders dat binnenkomt, zal de backlog dalen maar zou de vraag alsnog kunnen stijgen
Flutterbear zegt
50k voor de Y SR is niet duur.
monsieurleloure zegt
He weer een negatief stukje over Tesla.
Jammer, Musk blijft een eindbaas.
ffw88 zegt
Da’s het nadeel van fanb0iz, die trekken weer anti-fanb0iz (zoals Jaap) aan om het tegendeel te willen bewijzen en eens in de zoveel tijd hun frustratie kwijt moeten.
Zijn BMW/Porsche artikelen zijn een stuk geloofwaardiger, volle overtuiging en met passie geschreven.
Hmmmm….bmw/Porsche fanb0y much?
Flutterbear zegt
Dat valt toch wel mee? Het is een blog waar meningen onderdeel van het vermaak zijn. Gelukkig staan er tegenwoordig geen onwaarheden meer in.
wimof zegt
Heb binnen mijn bedrijf nooit kunnen accepteren dat we een prijs hoger stelden om in geval “van” hem te verlagen.
Vandaag (en toen reeds door mijn collega’s) noemen ze mij naïef.
Maar een naïeveling die altijd trouw is gebleven aan zijn basis idee: mensen bedriegen (manipuleren, kneden, een loer draaien) heeft nooit in mij gezeten.
BTW, ik heb daar nooit een gOD voor nodig gehad.
Flutterbear zegt
Als bedrijf zijn klanten niet je vrienden.. Naief is niet vriendelijke gebracht dat het onwenselijk gedrag js van een medewerker. De prijzen met een paar procent verhogen is geen manipulatie of een loer draaien.
arta zegt
Misschien de marge een beetje omlaag. Dan gaan de verkopen weer omhoog… Tesla’s zijn erg duur geworden de afgelopen jaren.
pramm zegt
De verkopen zijn niet gedaald…dus ik verwacht voorlopig nog geen grootse prijsdaling.
kas_par zegt
Tesla kan voorlopig nog wel teren op de fanboys. Die betalen graag kapitalen, ongeacht of het product goed is of niet. Het juiste logootje is voldoende. Teslas zijn qua accu techniek de concurrentie nog steeds voor, maar niet veel meer. Qua software komt vooralsnog geen ander merk in de buurt. Maar daar houdt het op. De auto’s zijn saai en de bouwkwaliteit is ronduit slecht. Dunne laklaag, alles zit scheef, vaak geleverd met beschadigingen of zelfs ontbrekende onderdelen…. maar wel voor de hoofdprijs.
Nb. Ik ken veeel mensen met een Tesla. Veel fans, maar hoor ze toch vrijwel zonder uitzondering klagen…. (En aangezien het een favoriet argument is van een fanboy: nee, ik ben niet jaloers. Rij zelf een elektrische auto in min of meer dezelfde prijsklasse. Maar gelukkig geen Tesla).
nissanfairladyz zegt
Collega van mij had geld genoeg een ton ongeveer om wel een EV te kopen. Hij heeft in echt alle SUV EV’s gereden. Niet de duurdere boven een ton. Maar ook dus de Audi E-trons. En alles van volkswagen, alles van de koreanen. Het was een Audi fanboy in zijn hart. Altijd een snelle audi gehad, gezin kwam toen een Audi Station wagen e.d. uiteindelijk is hij voor de Tesla Model Y Performance gegaan over alle aanbod van Audi in die prijsrange. Iets wat mij verbaasde want het was zo’n Audi fan. Hij zat ook de hele tijd te kijken naar de E-tron maar wou toch wel even weten hoe dat zit met die Tesla’s. Dus zo gaat het ook vaak. Eerst echt testrijden voordat je een conclusie trekt. Me collega vond dat de Tesla op allerlei vlakken veel beter was dan de E-tron.
v10m5 zegt
Er waren te weinig alternatieven en nu heeft Tesla oprecht last van de gevestigde orde. Men is bereid nu te kiezen voor iets minder range in ruil voor betere kwaliteit of prijs. Gevestigde merken hebben tenminste een dealernetwerk van gaan op een normale manier om met terugroepacties Ed. Door lang door te gaan met dezelfde modellen zoals de model S zien ze klanten terugkeren naar de merken waar ze vandaan kwamen. Ik zeg niet dat dit de oorzaak is maar deze redenen spelen zeker mee.
Flutterbear zegt
Jij vind het normaal dat je bij een fout van de leverancier naar de dealer moet voor een software update? Nee doe mij maar een Tesla terugroepactie die je vind een app kan approven zonder van de bank te komen.
Robert zegt
@deveon: “Jij vind het normaal dat je bij een fout van de leverancier naar de dealer moet”
Er is een tijd geweest dat we dat met z’n allen heel normaal vonden. Of het nu om regulier onderhoud ging, een terugroepactie of een defect. Het is leuk en gemakkelijk dat sommige zaken OTA kunnen worden opgelost, maar laten we dit soort zaken vooral niet ‘normaal’ gaan vinden, want er nog steeds is veel wat niet OTA kan worden opgelost. Zoals de mechanische malheur die veel Tesla rijders toch ook nog wel parten speelt (en te vaak maar tergend traag wordt opgelost).
Redrum zegt
Welke malheur juist? 4 jaar probleem vrij….ja, inderdaad, de verhalen komen vooral van de eerste model S’en en de eerste M3s maar die tijd ligt toch wel echt achter ons. Erg weinig op aan te merken.
Robin zegt
Tesla krijgt last van de gevestigde merken???
Waar haal jij je cijfers?
Tesla groeit met meer units dan VW produceert…
Dus ze lopen uit op de concurrentie.
De Model Y wordt dit jaar wellicht de 3e best verkochte wagen ter wereld! Na de Corola en de F150.
De vraag daalt niet. Die stijgt iets minder snel dan de productie.
Wat denk je dat er gebeurt als Tesla plots €5000 af doet van de prijs? Die macht heeft Tesla, want in tegenstelling tot bijvoorbeeld Toyota & Volkswagen hebben ze WEL deftige marges op hun wagens (20-30% versus 5-8% op ICE en verlies bij VW op BEV)!
Er zal veel moeten gebeuren eer Tesla last krijgt van de gevestigde waarden. De concurrentie zal eerder komen van BYD.
chrisvis zegt
Komt allemaal wel goed voor Tesla. Mijn voormalige werkgever voor 15 jaar was een enorm grote aluminiumproducent in België. Onze klanten waren vooral automotive en aero(Boeing, VW groep, BMW, Mercedes,…) Door de huidige energiecrisis zien zij zich genoodzaakt om de productie stil te leggen van de ovens dus er gaat schaarste van aluminium onderdelen komen…dat gaat zorgen voor schaarste op de markt en zo gaan de prijzen weer omhoog en de wachttijden evengoed.
Jantje_555 zegt
vermoedelijk weer een non-artikel zoals wel vaker bij/over Tesla. Uiteindelijk gaat het toch weer super goed gaan.
papa zegt
Niemand die de huidige economische malheur in dit verhaal betrekt? Rationeel gezien zal de vraag naar Tesla’s afnemen. Er komen immers steeds meer alternatieven. Daarnaast is de modellijn van Tesla bejaard. Ik hoop voor Tesla dat de semi een goed product is.
nissanfairladyz zegt
Snap dat je de modellen bejaard vind als in al heel lang dezelfde uiterlijk. Dat klopt. Maar de techniek is en blijft mijlen ver. Nog steeds geen Duitse concurrent of welke dan ook die zoveel kilometers uit een kWh kan persen als dat Tesla doet. En het verschil wordt alleen groter als je sneller gaat rijden zoals 100 tot 130km/u dan begint het verschil helemaal uit de pas te lopen. Dat komt voornamelijk door de aerodynamica. Dus ja. Je kan wel roepen bejaard. Maar waarom kan de concurrentie nog steeds… nu na 10 jaar nog steeds niet de nummers van Tesla verslaan? Ik krijg nooit antwoord op deze vraag.
mashell zegt
Er zijn auto’s die de verbruikscijfers van Tesla verslaan. De Hyundai Kona is er zo eentje.
De reden dat Tesla’s zo efficiënt zijn is niet de batterij of de aandrijflijn maar omdat ze zo licht zijn. Ze zijn zo licht omdat ze zo simpel zijn. Klassieke fabrikanten bouwen de wagens met veel meer onderdelen. Dat brengt meer gewicht. Die fabrikanten doen dat zo omdat in hun beeld dat nodig is om aan de wettelijke eisen te voldoen en omdat het de beste kwaliteitsbeleving geeft.
pramm zegt
In dit verhaal wordt niet eens betoogd dat de vraag afneemt enkel afname van de wachttijd. Het wordt overigens wel indirect gesuggereerd.
In de praktijk worden er dit kwartaal 100.000 meer auto’s geproduceerd dan hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Oftewel, jaapio heeft wat moeite om de juiste conclusies te trekken en verzuimd om hiervoor de juiste informatie te combineren.
nissanfairladyz zegt
Als je kijkt is het vooral de Giga Shanghai waar de backlog van krimpt. Dat zijn dus de LFP auto’s. Instapper Model 3’s. Denk toch dat de recessie er aan begint te komen. Ze hebben nog een backlog maar die moet natuurlijk straks wel gevuld blijven. Ik denk dat met Tesla die veel hogere marges heeft dan de rest van de markt altijd nog de prijzen omlaag kan gooien om de concurrentie dwars te zitten.
Collega heeft een Model Y Performance uit Duitsland. Geen enkele panelgap of problemen met de lak. Uiterst hoge bouw kwaliteit. Dus dat is ook al een klacht minder van velen als je iig een model uit Berlijn krijgt.
Van mij mag de backlog wel omlaag. De prijzen moeten omlaag. Ben zelf aan het sparen voor een performance model. En hoop ooit eens een Plaid te bemachtigen. Ooit.
hotze zegt
De daling lijkt volledig veroorzaakt door Chinatown. Heeft daar niet de fabriek deels stilgelegen ivm coronamaatregelen? Misschien is het daar weer terug naar normaal?
Zegt me niet zo heel veel deze grafiek. Aantal geplaatste bestellingen geeft meer aan hoe het staat met de vraag. Is daar mss een grafiek voor beschikbaar?
CYBRTRK zegt
Klopt die fabriek is 3 weken dicht geweest, daarnaast hebben ze upgrades uitgevoerd. Nu draait de (geüpgrade) fabriek weer volledig. Dus niet gek dat de backlog daalt
mashell zegt
De backlog is het aantal auto’s dat nog geproduceerd moet worden. Als de backlog daalt terwijl een fabriek stil ligt dan betekent dat de vraag is ingestort. Dit is dus het moment om je beurshandelaar te bellen en sell, sell, sell te roepen.