Kunnen eigenlijk niet zonder dat ding. Nederlanders en autobezit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wij zijn gek op auto’s. Niet alleen als vervoersmiddel, maar juist door de emotionele connectie ermee. Een leven zonder auto is maar moeilijk voor te stellen. Maar dat blijkt ook het geval voor de doorsnee Nederlander. Uit een nieuw rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat het autobezit in Nederland juist toeneemt. Het gaat hier om het 131 pagina tellende Achtergrondrapport: De maatschappelijke effecten van het wijdverbreide autobezit in Nederland.
Autobezit in Nederland
Het openbaar vervoer is in Nederland best goed geregeld. Tenminste, als je in een grote stad woont. Voor kleinere gemeenten ben je al gauw aangewezen op eigen vervoer. Met het openbaar vervoer kan het enorm veel tijd (en geld!) kosten om van A naar B te komen vanuit een dorp. Dan is het hebben van een eigen auto toch wel prettig.
In het onderzoek komt naar voren dat het autobezit onder particulieren in centrum-stedelijke gebieden daalde. In landelijke gebieden nam het autobezit juist toe. Een logische conclusie. In de steden doen gemeenten er steeds meer aan om autobezit minder aantrekkelijk te maken. Bovendien zijn er veel meer alternatieve mobiliteitsoplossingen. Naast het OV heb je bijvoorbeeld deelauto’s of deelscooters om gebruik van te maken. Wie veel in de stad is heeft in principe geen auto nodig. Dat is wel anders in een landelijk gebied.
26 procent van de Nederlandse huishoudens beschikt over een auto. We tellen in ons land 8 miljoen huishoudens en 17,4 miljoen inwoners. Dat zijn cijfers van begin 2020. In totaal goed voor 8,7 miljoen auto’s.
Vreddy_B zegt
Ik heb afgelopen weekend mijn auto verkocht. En er staat nog geen andere. Ondanks dat ik hem helemaal niet echt nodig heb op dit moment. Ben je gewoon zo gewend aan het ‘gemak’ er van.
Maar een kratje bier krijg ik ook op de fiets wel mee.
gregorius zegt
Ruben, Even wakker worden.
26% heeft GEEN auto.
47% heeft 1 auto.
21% heeft 2 auto.
6% heeft 3 or meer auto’s.
Als je opschrijft dat 26% van de huishoudens in NL een auto heeft; dan moet er toch ergens een belletje rinkelen dat er iets niet klopt aan wat je schrijft?
Overigens: bestrijden van het hebben van een auto (of 2, of 3 of 4) heeft weinig zin.
Bestrijden dat men regelmatig langere afstanden moet rijden met een auto: dat heeft zin. Meer dan 30 km van je werk wonen: waarom is dat nodig? Dat is de vraag.
rogerzz zegt
Pfoe wat kortzichtig, meer dan 30km van je werk wonen mag niet? Ik werk in Rotterdam (80km rijden) maar daar wil ik nooit van mijn leven wonen. Mijn vriendin moet in de plaats wonen waar zij werkt, dus ik ben daar aan gebonden en hier heb je niet de bedrijven zitten waar ik kan/wil werken. Dus twee auto’s op de stoep, het kan niet anders.
Communistische gedachten ‘je mag niet verder van 30km van je werk wonen’ – brr. Overigens is die 80km rijden 55 minuten met de auto, en 1:55-2:05 met het OV voordat dat weer niet goed is ;)
pomoek zegt
@rogerzz: Dat zegt hij toch niet? Hij stelt de vraag: waarom is dat nodig?
flutterby zegt
@gregorius: wonen waar je werkt, wat ouderwets. Ik woon langer in een huis dan ik vaak op dezelfde locatie werk. Daarnaast is het een beetje onzin dat mijn kinderen van school moeten wisselen en mijn partner een andere baan moet zoeken alleen omdat ik ergens anders ga werken.
cloverleaf zegt
@gregorius: ik woon 400km van mijn werk.
Ik ga ook maar twee keer in de maand
mashell zegt
Ik ook, een paar kilometer meer nog zelfs, jarenlang en toen kwam er een pandemie en zat ik alleen nog maar thuis.
maxidyne zegt
Woon 10 kilometer van de dichtstbijzijnde winkel, zie mijzelf nog niet de wekelijkse boodschappen doen met de fiets of het openbaar vervoer. Voor woon werk verkeer ga ik te voet, bedrijf aan huis. Wij gebruiken de auto’s uitsluitend voor de boodschappen en plezier ritjes.
toniominestrone zegt
Na zo’n winderig weekendje met een onbetrouwbaar openbaar vervoer dan weet ik het wel!
pomoek zegt
@toniominestrone: deze gemist? https://www.youtube.com/shorts/JKcT2C2hjDw
cloverleaf zegt
Het stomme is dat we in Nederland alleen maar kleine steden hebben en heel veel grote dorpen. In de babyboom hadden we veel meer rond de steden moeten bouwen en minder in de open ruimte.
berlinetta zegt
Ik maak hier niet uit op dat Nederlanders verslaafd zijn aan de auto, maar dat het buiten de grote steden steeds meer bittere noodzaak is om een auto te hebben.
faalhaas zegt
@berlinetta: Helemaal geen bittere noodzaak, het is een kwestie van willen. Maar dat doe ik lekker niet, ik ga niet 3 uur per dag in zo’n drukke stinkdoos zitten als ik met een uurtje per dag in m’n eigen comfort verschijn.
cossiekiller zegt
Autobezit is ook helemaal het probleem niet. In België snappen ze dat ook nog altijd niet.
De liefhebber die bv. 3 auto’s heeft betaald zich blauw aan taksen, ook als hij maar 10dkm per jaar rijdt.
Ik heb een buurman die 30dkm rijdt met zijn hybride met 400pk. En die wordt niet opgeladen omdat het een auto van de zaak is. De benzine wordt betaald, maar de stroom niet…
Dus laat die km heffing maar komen en straf bezit niet af. Een auto die amper rijdt vervuilt ook niet.
mashell zegt
In de eerder genoemde steden is het autobezit juist wel een probleem, want meer auto’s dan parkeerplaatsen. Niets zo frustrerend dat jij s’avonds na je werk niet meer in je straat kunt parkeren omdat je buurman met zijn “liefhebbersauto’s” veel parkeerplaatsen inneemt. Daarom is het beter het bezit hoog te belasten en het gebruik laag want het gebruik van de auto wordt meestal gedaan om een economische bijdrage te leveren (naar het werk of naar de winkel te gaan).
schuurfonds zegt
@mashell: inderdaad, iedereen die denkt dat de bezitsbelasting geschrapt gaat worden met de invoering van de kilometerheffing zal van een koude kermis thuiskomen. Het wordt gewoon en-en. Waarschijnlijk zelfs wel een progressief mrb-tarief bij meerdere auto’s omdat het vooral niet tot minder overheidsinkomsten mag leiden.
kenner zegt
Sinds 4 maanden nieuwe baan en geen auto van de zaak meer. Werk nu in hartje Rotterdam en ben met de scooter in 20 minuten op m’n werk, vanuit Noord. Dat doet geen ov, fiets, deelscooter, auto me na. Dus voorlopig vind ik het prima zo. Mis het autorijden en sich wel
dree16v zegt
Openbaar vervoer is buiten de grote steden gewoon waardeloos geregeld. Eén keer per uur een bus en de spits als sardientjes in een blik, nee bedankt.
Brol zegt
Een auto is vrijheid, waar je ook woont. Je gaat waar je wilt, wanneer je wilt en hoe vaak je wilt. Het is en blijft één van de beste uitvindingen.
Je kan rijden met de meest extravagante en moderne techniek of met een stuk geschiedenis, het brengt altijd emoties op.
Vakantie bvb begint bij ons bij de eerste kilometer met de auto, maar pas op destinatie als we vliegen.
Al rij ik ook graag met de fiets, de motor, de step en de trein, ik zou nooit zonder een auto willen.