De Subaru Casa Blanca zou vandaag de dag niet meer kunnen. In de nineties kon het eigenlijk ook al niet. Waarom bestaat hij dan?
Zelfs al ben je een doorwinterde autofanaat en weet je perfect alle uitvoeringen van een Volkswagen Golf op te noemen, dan nog durven wij te stellen dat heel af en toe je mond openvalt van verbazing bij sommige auto’s. Ondergetekende had zoiets toen in een Facebook-groep een foto werd gedeeld van een Subaru Impreza Casa Blanca.
Vreemd
Een stationwagon-versie van de Impreza is het vreemde er niet eens aan. Dat was een wat ongebruikelijk uitziende versie van de eerste generatie rallyheld. Je moet je echter voorstellen dat die rallyheld ook gewoon een ‘modale’ versie had, als sedan en dus als stationwagon. De WRX-versies zijn als de M-versies van BMW.
Wat de Casa Blanca vreemd maakt is natuurlijk de styling. Het lijkt alsof iemand wat obscure badges, chromen zooi en vreemde achterlichten heeft gemonteerd op een standaard Impreza. Dat was ook het geval, alleen degene die dat deed was Subaru zelf!
Retro
Aan de voorkant is het wellicht nog erger, maar daar komt wel tot stand waarom de Casa Blanca er zo uitziet. De ronde koplampen, grote chromen grille en velgen doen Brits aan, maar dan heel ver terug in de tijd. Een beetje wat de Jaguar S-Type probeerde, maar de Casa Blanca is gewoon een ombouw van een reguliere Impreza, niet vanaf de grond af ontworpen als een speciale retro-auto. Je kunt dan ook zien dat de koplampen in de bumper zitten en die bumper helemaal doorloopt tot waar de koplampen ooit zaten. De lijnen verraden dat het design ooit radicaal anders was.
Obsessie
De reden dat het deze speciale Impreza ooit bestond is een vreemde obsessie door retro namens de Japanners. Wat te denken van de creaties als die van Mitsuoka? Voor Subaru had het als voordeel dat de Impreza Casa Blanca er een beetje luxueuzer uitzag. Subaru is en was een leuk merk, maar je gaat er vooral heen voor de sportievelingen of de goedkope derivaten daarvan. Luxe, dat niet. Maar die luxe werd dus gecombineerd met een nogal veel onvoorstelbaar retrosausje wat de Casa Blanca een bijzondere machine maakt.
Zeldzaam
De auto die op Facebook gezet werd – en daar een ware storm van reacties opleverde onder stationwagon-fanaten – rijdt rond in Chili en is een import vanuit Japan. Dat is de enige markt waar de Casa Blanca geleverd werd, er zijn ongeveer 5.000 stuks van verkocht in 1999 en 2000. De wens om retro te zijn werd niet vervolgd en de Subaru Casa Blanca is een zeldzame eendagsvlieg. Een bizar idee met een nog vreemdere uitvoering.
Edge zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog nooit van had gehoord. Mijn eerste gedachte was dan ook dat het een oude Mitsuoka op basis van een Impreza was. Nooit geweten dat Subaru zelf aan die gekke “trend” van totaal niet bij de auto passende “Britse” neuzen heeft meegedaan.
bouwt zegt
Lijkt erop dat ze naar de Lancia Lybra hebben gekeken ter inspiratie. Ze hebben echter niet zo heel goed gekeken…
kniesoor zegt
@bouwt: De Lybra is inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht bij het zien van dit vehikel. Geen geslaagde copy-paste, though.
bernoulli zegt
Subaru is vooral een merk waar je heen gaat als je met pensioen bent en een dikke caravan wilt trekken.
En af en toe inderdaad een sportieveling.
toniominestrone zegt
@bernoulli: Doet het inderdaad goed bij ANWB leden, liefst met fietsendrager en bijpassend Gaastra wind jacks.
lekbak zegt
@bernoulli: en toch is mijn eerste subaru (de meest saaie gezinswagen uitvoering) het eerste koekblik wat mij blij maakt.
“Oddly satisfying” noemde mijn vrouw het rijden nadat ik volledig onverwachts in een legacy thuis kwam.
Bejaardenbak of niet, ook voor het jongere volk en voor autoliefhebbers zijn het auto’s die “iets” hebben.
bierbuik zegt
Ach zo heeft Nissan toch ook de Figaro, Pao en nog een aantal van die retro gebakjes.. Deze Casa Blanca kit zou wel gaaf zijn op een echte WRX STI
tenaci zegt
@bierbuik: ja maar met dat verschil dat de Figaro en Pao wel gelukt zijn. Vooral omdat ze een compleet eigen design hebben en niet zoals deze een paar retro elementen op een bestaande auto.
bierbuik zegt
@tenaci: ik ben volledig met je eens dat die modellen een stuk beter geslaagd zijn dan deze. Dat dit geen eigen ontwerp, maar eerder een verbouwde boterham is, is in mijn ogen niet het grootste probleem. De gebruikte basis is gewoon niet geschikt voor het doel wat ze wilde bereiken. Alsnog vind ik hem gaaf, ik vind het spreekwoordelijke zwarte schaap (mag je dit nog wel zeggen?) van de familie altijd interessant. Net als bijvoorbeeld de Multipla, zeker geen knappe wagen om te zien, maar juist daardoor vind ik het een cool ding, al helemaal omdat je met z’n 3en voorin kan zitten!
tenaci zegt
@bierbuik: eens, ken je de autoclub ‘Elk merk Waardig’? Die is helemaal gericht op dergelijke obscure modellen. Erg leuk. Persoonlijk ben ik nogal weg van de Nissan Cube. Ook zo’n lekker vreemd ding.
bierbuik zegt
@tenaci: nog niet eerder van gehoord, dank voor de tip! Daar gaat de nachtrust..
erwinlagcher1977 zegt
@bierbuik: Dat denk ik dus ook. Dan komen de rally looks nog beter uit de verf.
cossiekiller zegt
Een scoop op de motorkap en een gtt blok erin!
deSjonnies zegt
De wil van de Japanners om iets geniaals uit te vinden een superniche of de bakens te verzetten zoals de Mini en de Kever hebben gedaan leeft diep in de Japanse autocultuur. Daarom was er die Daihatsu die een Mini grille en Mini achterlichten had, rücksichloos gekopïeerd; daarom was er het Mazda 121 bolhoedje, waar de lelijke eend model voor heeft gestaan, daarom was de Datsun 240Z een Jaguar E type coupé cloon, daarom is de oer-Mini pas in 2000 met pensioen gegaan, Japanners kochten ze als gekken om ze vervolgens voor een fortuin terug te laten bouwen naar een oer-oer Mini (tot 1969) met kleine achterlichten, buitenliggende portierscharnieren en alle badges en grilles die erbij hoorden.
Japanners kunnen fantastische auto’s bouwen, maar ze zijn nog steeds op zoek naar de ziel !
Soms vinden ze die, zoals de Impreza GC 8 WRX STi’s, of de Lancer EVO’s maar dan moet de volgende en de volgende en de volgende weer zoveel worden verbeterd dat de hele idee van de wagen verloren gaat.
toniominestrone zegt
@deSjonnies: Ze waren op de goede weg met de prachtige Toyota 2000GT
mashell zegt
En in 2000 kwam de Impreza facelift met een nog vreemdere voorkant ook bij ons op de markt.
E550 zegt
Kijk, dit is leuk nieuws. Nog nooit van gehoord, en dat terwijl ik een groot interesse heb in auto’s die nooit zijn geleverd op de Europese markt.
fanboy zegt
Als je in Japan rond rijdt zie je wel vaker, af en toe, zo’n retro karretje van een gewone auto. Soms heel geslaagd, soms totaal niet.
tenaci zegt
Als we het dan toch over vreemde Impreza derivaten hebben:
Wie kent de Saab 9-2x nog?
JaxDryke zegt
Jep, mooie bak. Mij persoonlijk gaat het om het model, niet om welk merk er op de voorkant staat.
De Dacia Duster vind ik ook een heel mooi geslaagd model. Ik heb het model eens laten zien aan een Mercedes-rijder pur sang, vlak voordat ie daadwerkelijk op ’s Neerlands grondgebied werd waargenomen. Daarbij het merk en de modelnaam verborgen houdend. De Merc-fahrer vond het zelf ook een mooi model. Toen ik hem een minuut later vroeg wat ie van Dacia vindt, zei hij dat Dacia lelijke auto’s maakt. Niet eens zozeer slechte auto’s (want dat is voornamelijk een hear-say verhaal), maar puur lelijk. Totdat ik hem vertelde waar dat model van is. Toen had ie niet veel meer te zeggen :) Nu rijdt ie zelf in een (ietwat uitgebouwde, getunede variant) Duster v2 (met de mooiere, een beetje Jeep-achtige voorkant).
Dutchdriftking zegt
Nooit van gehoord, en eerlijk gezegd ga ik hem ook snel weer vergeten. Het is een mooi verhaal, maar wat een gedrocht!
milon zegt
Hij is inderdaad spuuglelijk,kan naast de pacer begraven worden wat mij betreft