Klassiekers, youngtimers en de beste supercars hebben vaak een bouwjaar ‘ergens in het verleden’. Voor we met die verduvelde BPM en CO2-tax te maken kregen. Vroeger was alles beter en waren de auto’s goedkoper.
Auto’s komen van ver. Ze hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt vanaf omstreeks 1900. Leer, airco, cruise control, airbags, ABS en noem het maar op. Verbruik en gewicht mogen dan weinig zijn ‘geëvolueerd’, crashveiligheid en gemakken voor de inzittenden zijn veelal toegenomen. Misschien nog het minste voor de meest luxe automobielen op deze wereld, verschillen tussen de instappertjes van ’toen’ en ‘nu’ zijn enorm. Dat moet wat kosten.
We hebben er voor de zondagavond eens 5 ‘gangmakers‘ bij gepakt om te kijken hoe de autoprijzen zich hebben ontwikkeld. Een Volkswagen Golf 1 (en 3), Peugeot 205, Porsche 911, Volvo 740 en BMW 7 Serie E38. Van al deze modellen hebben deze merken een modern equivalent rondrijden.
Pak je de kale catalogusprijzen van toen erbij dan is het verschil schokkend. Vlak na de onthulling (1974) kon je bij Volkswagen een Golf 1 ophalen voor omgerekend €7200,-. Peugeot vroeg in 1984 voor de 205 een even minimale €7500,-. Daarentegen wilde Porsche voor een 911 graag €100k vangen en mocht je bij Volvo pas met een goed aangeklede 740 weg als je een cheque van €30.000,- achterliet. Een BMW 728i kostte in 1995 €69.000,-.
Helaas koop je voor een euro (of gulden) anno 2012 niet hetzelfde als 30 jaar geleden. Pakken we de ‘Historische cijferreeksen’ van het CBS erbij dan zien we vanaf 1974 een flink stijgende inflatie-lijn. Omgerekend naar geld van nu kostte een instapper-Golf in 1975 al €19.000,-. Een Peugeot 205 kostte in 1984 €12.500 en in 1992 omgerekend €18.000,- (toen kregen we BPM). Vergeleken met die laatste is €13.000 voor een Peusje 208 een koopje. Hetzelfde zien we bij de Porsche 911 Carrera S. In 1991 betaalde je inflatie-gecorrigeerd €160.000 voor de snelle 911/964, nu koop je al een 911/991 Carrera S voor €130k. De BMW 7 Serie-instapper heeft net als de Volkswagen Golf zijn prijs behouden. Omgerekend is de €30.000,- van een Volvo 740 GLT in 1989, nu €50.000,- waard, de nieuwprijs van een leuke V70 T5.
Klagen kunnen we in Nederland als de besten maar niet alles is altijd zo zwart als het lijkt. Consumentenvertrouwen mag laag liggen maar als autoliefhebber ben je voordeliger uit dan 20 jaar geleden. Nouja, bijna. Nog eentje omdat je soms wat te zeiken moet hebben: medio jaren ’80 reed je voor €95.000 de aller-aller dikste Mercedes G-klasse diesel, dat lukt anno 2012 niet voor minder dan €160.000,-. Balen. Oh, en die fucking inflatie, dat is ook balen.
Bartholomeo zegt
Allemaal leuk, maar wat verdiende de gemiddelde jan-met-de-pet toen? Om de vergelijking compleet te maken.
Alwood zegt
@Bartholomeo: ik kan je een heel flauw ‘let me google that for you’ linkje geven maar hier staat direct een antwoord.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970.php
klopt dus (verrassing..) vrijwel met de inflatie.
mrB zegt
Je zal toen maar hebben gekozen voor die 50.000 british gas shares…
Mpower zegt
@mrB: denk dat je dan beter af bent!
Mpower zegt
Mhm die 30.000 euro zo nu ongeveer 360.000 euro zijn geweest kan je toch een leuke auto van kopen!
http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/8898538/Privatisation-shares-how-have-they-fared.html
“Anyone who spent £135 on 100 shares in British Gas at privatisation would now own 100 shares in Centrica (current value about £294), 84 in BG (£1,123) and 31 in National Grid (£199). So their holding would now be worth a total of £1,616”
Mpower zegt
@Mpower: ow en dan reken ik al de dividend die is betaald voor het gemak ff niet mee!
mrB zegt
@Mpower: hehe, dat is ook wat ik bedoelde ;) Vind 360.000 ponden trouwens nog wel mee vallen, is ‘maar’ een half miljoen eurootjes. Nog steeds meer dan die bmw nu waard zou zijn
kaasboerin zegt
@mrB: Ja, je moet alleen een glazen bol hebben gehad toen.
koenh zegt
Niet echt versassend met alle prijzen die ze tegenwoordig hanteren, slurptax en dat soort zooi
jrk68 zegt
@koenh:
Dan vergeet je voor het gemak even dat dure auto’s sinds de invoering van het nieuwe stelsel (minder bpm maar wel Co2 tax) elk jaar goedkoper zijn geworden.
Bovendien had je voor de invoering van de BPM al de BVB (Bijzondere Verbruikers Belasting), en dat was exact hetzelfde.
Alleen de naam is veranderd en heel vroeger waren motorfietsen hiervan vrij gesteld.
De echte zuipschuiten hadden wel pech….
De hoofdoorzaak van de prijsstijgingen boven de inflatie ligt in het feit dat de watjes van tegenwoordig niet meer zonder alle veiligheidssystemen en luxe kunnen….
straatpiraat zegt
@jrk68: Grutjes, dus al die mensen die dodelijk zijn verongelukt door het gebrek aan “veiligheidssystemen” zijn geen watjes. Nou daar zullen ze boven blij mee zijn!
kaasboerin zegt
@jrk68: Haha, watjes?
Als jij is ziet waar jij aan moet voldoen als fabrikant zijnde..
Nee, ik zou geen automerk gaan beginnen.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Je bent pas een vent als je na 1,5 uur gebroken uit je auto komt en daar ook nog serieus geld aan uitgeeft. Mensen die in 1 ruk naar Zwitserland rijden en daar totaal uitgerust aankomen om te kunnen gaan genieten van hun vakantie, zijn zooooo 2007…..
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Je bent een echte vent als je niet aan vakanties doet..
(grapjuh)
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Jawel man, lekker survival in de Ardennen, met een gids, tent, GPS,Thermoslaapzak, Ipad, telefoon, kookstel en genoeg voer en drank voor 6 wkn……..Survivallllll
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Bezoek een ‘wereldstad’ in Europa, ga daar de voute wijk in en je maakt nog veel meer mee dan survivelen in de Ardennen.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Ga in Barca maar is 500m links of rechts van de Ramblas af. Daar is meer dope te koop dan in Amsterdam op zaterdagavond… Met alle gezellige dames en heren die daar bij horen.
alcantara zegt
Niets, in die tijd had ik namelijk nog geen rijbewijs laat staan een auto.
MARS zegt
Heb ’t idee dat in het volgende stukje de € een f moet zijn.
“Pak je de kale catalogusprijzen van toen erbij dan is het verschil schokkend. Vlak na de onthulling (1974) kon je bij Volkswagen een Golf 1 ophalen voor omgerekend €7200,-. Peugeot vroeg in 1984 voor de 205 een even minimale €7500,-. Daarentegen wilde Porsche voor een 911 graag €100k vangen en mocht je bij Volvo pas met een goed aangeklede 740 weg als je een cheque van €30.000,- achterliet. Een BMW 728i kostte in 1995 €69.000,- “
MARS zegt
@MARS: een golf 1 voor €7200,- dat is ongeveer f15000,- in 1974, echt niet!
Alwood zegt
@MARS: je denkt dat dat te veel is? In 1985 vroegen ze al bijna 40.000 gulden voor een Golf 2 GTI.
jrk68 zegt
@Alwood:
Zeker weten doe ik dat niet van de Golf.
Maar ik weet wel dat een 911 in 1982 112000 gulden kostte en een Manta GTE iets boven de 30 mille.
Maar toen had een Porsche nog gewoon stoelen i.p.v. tig maal elektrisch verstelbare relaxmassagezetels….
Om maar iets zinloos te noemen.
Alwood zegt
@jrk68: voor Porsche ben ik van de 964 S uitgegaan. Voor Porsche ben ik niet uitgegaan van de instappers. Omgerekend kost die 1982-er trouwens ook grofweg 90k nu…
w211 zegt
@Alwood:
Alwood zegt
@w211: dat zijn nuttige boeken! staan de simpeler golfjes er ook in? de 1985-er is de dan kersverse Golf 2, die was blijkbaar dus aanzienlijk duurder dan de Golf 1 GTI.
Alwood zegt
zie ook http://www.autotekoop.nl/testverslagen/search.htm
MARS zegt
@Alwood: de instapper golf 1 in ’74 koste om en nabij de f8200,- we hebben ’t hier niet over een golf 2 GTI
RobTWo zegt
@MARS: Mijn pa kocht in 1975 zijn eerste Golf voor ruim f 16.000,-, dus wel!
RobTWo zegt
@MARS: Oh ja, dat was wel een aangeklede Golf LS met 75 pk.
Alfarobert zegt
Mijn allereerste auto was een Opel C kadett special.Die was uit 1975 en heeft toen 10000 gulden gekost.Stond tenminste in het P.Olieslager werkplaatshandboek wat ik erbij had.Gedeeld door 2,20.Reken maar uit.4.500 euro zoiets?Wat kost een Astra nu?
dnadave zegt
@Alfarobert: 10 jaar na invoering van de euro kan je niet blijven rekenen met 2,2 …. Inflatie…
Alwood zegt
@dnadave: inflatiecorrectie tot en met 2000 = 2,2.
In 2000 kon je dus rekenen met 2.2000 gulden = 10.000 euro. Inflatiecorrectie voor de euro sinds 2000 is ongeveer 1,2.
Die Kadett is omgerekend naar vandaag dus €12.000. Die is wat in prijs gestegen ;)
norge zegt
Inflatie is prachtig voor een eigenaar van een koophuis.En auto’s zijn goedkoper geworden . Life’s good…
michelyman zegt
Een MR2 in 1994 kostte gewoon meer dan 60.000 gulden! Dure Toyota! Aan de andere kant, daar heb je nu nog geen GT86 voor. ;)
Tommy2 zegt
Inflatie bestaat niet.
koenh zegt
@Tommy2: nee het is alleen een theorie… -_- leg eens uit
Tommy2 zegt
@koenh: Met 2% inflatie krijg je de prijs niet over de kop in pak’m beet 10 jaar tijd. Daarbij wordt er door de overheid al jaren gefraudeerd met de cijfers en is inflatie het ideale excuus.
Initial_D zegt
Het verschil is dat een kale Opel Corsa nu meer luxe heeft dan een Rolls Royce uit de jaren 70. Een Golf 1 zou je nu met een Dacia moeten vergelijken qua luxe, dus ook prijs.
Hupke zegt
@Initial_D:
Nee dat noemt men vooruitgang. En je betaald niet voor luxe je betaald voor relatieve luxe en dan is die golf nog altijd zowat dezelfde wagen.
jack_abarth zegt
5 gangmakers: golf 1, golf 3, Peugeot 205, Porsche 911 Volvo 740 en een BMW 7-serie.
Volgens mij zijn dat toch echt 6 wagens, moet wel zeggen dat voor de rest van de tekst de golf 3 niet meer genoemd wordt.
Alwood zegt
@jack_abarth: iets aangepast, die golfjes vegen we natuurlijk op 1 hoop ;)
E34M5Touring zegt
Mijn BMW was geloof ik ook bijna 200k Dmk destijds. Sick voor een 5 serie.
midasracer zegt
Inflatie is voornamelijk iets wat de overheid aanjaagt. De maakt alles per 0101 van dat jaar iets duurder (allerlei belastingen, bekeuringen, btw etc.).Als gevolg daarvan moeten de salarissen weer stijgen, waardoor producten en diensten weer duurder worden enz. Ik heb nooit begrepen wat daar nou het doel van is behalve de gewone man te pakken zodat er meer geld aan pluche kan worden uitgegeven.
Joel_D zegt
@midasracer: wat denk je van die miljarden leningen die de oveeheid heeft uitstaan? Die worden door de inflatie relatief een stuk goedkoper. :)
rikus zegt
Zo lijkt het allemaal wel mee te vallen..
Helaas zijn auto\’s, mede door de belasting, nu veel te duur.
dragspert zegt
@rikus: Dat valt allemaal best wel mee. Ik ga aankomende week naar de Renault dealer, en ik ga een nieuwe Clio bestellen met werkelijk alle opties, en daar moet ik 18.000 voor betalen. Daar koop nog geen kale golf voor.
flippert zegt
@dragspert: kapper?
dragspert zegt
@flippert: Nee, autospuiter.
w211 zegt
Ik heb hier nen internationale auto tijdschrift van 1983 liggen 28.497 gulden voor en nieuwe GOLF GTI
4991 zegt
tijden veranderen nu eenmaal. that’s life.
Arnoud zegt
Wat ik me overigens al tijden afvraag: voor hoeveel guldens kon je in de jaren ’80 maximaal aan opties bestellen op laten we zeggen een Golf of een Corolla. Wat was het verschil tussen een 1.6 basis uitvoering en een 1.6 top uitvoering? Want tegenwoordig kan je een Golf ruim 2x zo duur maken door alle opties aan te vinken. Hoe was dat vroeger?
jweelden zegt
@Original_Arnoud: een hele goede!!
norge zegt
@Original_Arnoud: Vroeger was een rechterspiegel of een achterruitwisser al een optie bij de Golf.
jrk68 zegt
@norge:
En dan vergeet je nog het een en ander, bijvoorbeeld een 5bak, die had iedereen al jaren standaard en bij de Golf moest je het nog met 4 doen.
Zelfs een Fiat Panda was rijker uitgerust….
Ferry_76 zegt
De Golf 1 is qua formaat en luxe beter vergelijkbaar met de UP! dan met de Golf 7 natuurlijk.. De huidige Polo is ook net zo groot als de Golf II destijds was.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Alwood: top artikel!
albers zegt
Ik las laatst een stukje in een oldtimer magazine over de 250 gto dat die toen der tijd in Amerika $9000,- nieuw kostte
E34M5Touring zegt
@albers: Een E-type koste destijds 2.500 pond. En die was bij introductie geloof ik de snelste auto op dat moment.
rikus zegt
@E34M5Touring: ongelooflijk..
E34M5Touring zegt
@rikus: Scratch that, was de XK120 die ik in gedachten had. Excuse me.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Zoveel scheelt het niet hoor, de E-type was 5000 pond.
Alleen was een pond in die tijd een gulden of 5 waard.
Een brood kostte destijds echter een kwartje om het een beetje in perspectief te stellen….
mardec zegt
@albers: Zelfs goedkoper.
Maar nieuw waren we niet, het waren ‘afgeragde’ racebakken die niemand nog wou hebben omdat er sneller spul te koop was.
mercs zegt
Goed artikel Alwood. Maar bedenk wel dat de auto’s steeds veel groter zijn geworden. Een huidige 5 serie is net zo groot als een 7 serie van rond de millenniumwisseling. De Golf 2 is net zo groot als een Polo van vandaag, of zelfs iets kleiner. Dus eerlijk gezegd zijn wij Nederlands gewoon een stel zeikerds.
Maar Alwood, kan je zoiets ook niet doen met de benzineprijzen? Dus omrekenen naar inflatie en hoeveel procent meer we nu kwijt zijn?
xilver zegt
Lol, die reclame van BMW is wel erg scherp.
rs_1989 zegt
En dan zeggen ze dat audi’s allemaal op elkaar lijken.. :p