De prijzen gaan weer lekker door het dak dat er niet op zit.
Niet te evenaren, die Ferrari F50. De meningen over het uiterlijk lopen uiteen, maar de techniek is beslist om van te watertanden. Een hoogtoerige V12 à 520 pk met een relatief beperkt slagvolume (4.7 liter) die direct aan het chassis is vastgeschroefd en natuurlijk een heuse handbak.
Maranello was bij de introductie in 1995 niet al te scheutig met testritjes voor journalisten, bovendien was de F50 in rechte lijn niet beduidend sneller of misschien zelfs langzamer dan z’n illustere voorganger: de F40. Gevolg was dat het 90’s jubileummodel lange tijd het kind met het rugzakje was binnen Ferrari’s rijke historie.
Het tij is voor de F50 allang gekeerd en prijzen gaan geheel naar de huidige trend de lucht in. De cabrio (met hardtop) ging onlangs op een veiling de deur uit voor 1,232 miljoen ekkermannen, maar dit exemplaar staat op Jameslist voor het zachte prijsje van omgerekend ruim 2,37 miljoen!
Op de teller staat slechts 8.500 km, dus na wat (prijzig) onderhoud is de F50 zo goed als nieuw. En als ik het geld had, was het zo goed als de mijne. Vandaag nog.
rufctr01 zegt
Dan kocht ik wel iets anders.
gt500eleanor zegt
Het blijft een mooie auto!
awesome zegt
@gt500eleanor: meeeh, ik hou niet zo van die zachte vormen. Net als de 360 kan ik deze niet mooi vinden.
Maar gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak.
roppp zegt
@awesome: dat dacht ik ook. Tot ik op joetjoep ergens een Engelse testdrive tegenkwam met een F40 en een F50. Als je dat geluid van de F50 hoort, vergeet je accuut hoe lelijk dat ie is.
Shenkie zegt
@roppp: Ik vind de F40 qua uiterlijk mooier dan de F50, maar bij het geluid van de F50 komt de F40 nog niet eens in de buurt! Wat een hemelse/helse soundtrack!
https://m.youtube.com/watch?v=XcSnaHcAlKU
martijn1993 zegt
Bij de eerste aanblik vond ik de F50 best lelijk, maar met de jaren is het ontzag voor deze auto gekomen, en nu vind ik hem gewoon heel erg cool eigenlijk, ook heel gaaf om te zien. Absoluut een acquired taste zou ik zeggen.
gash zegt
Ik wacht nog steeds op het moment dat Skoda Octavia Combi’s gigantisch in waarde stijgen.
Joost1990_2 zegt
@gash: zodat we die uiteindelijk minder gaan zien? ;-)
sr20det zegt
@gash: plak er een ferarri logo op en maak van combi, combinetta, misschien werkt het.
jobberns zegt
2.37 miljoen, en dan moet je er ook nog geld achteraan gooien om m technisch 100% in orde te maken? Gekkenhuis, maar ik zou het ervoor over hebben
bofkont zegt
Naar mijn mening echt mooier dan de F40, dat is veel meer een racer.
kjeld zegt
@bofkont: Ik moet altijd aan dit https://youtu.be/3MDTcXGsjuo filmpje denken.
De opmerking dat de F50 een motor heeft die aan de monocoque zit zonder motorsteun vind ik altijd geweldig.
Dat is dat “racing” wat jij bedoeld. Het ding is Formule achtig. Vet imo.
sjeppie156 zegt
@kjeld: blok is toch een offspring van de ferrari v12 uit de f1?
kjeld zegt
@sjeppie156: Ja dat klopt.
bofkont zegt
@kjeld: geweldig gaaf filpmje ken hem al, zie die Chris een lol hebben ?
clarkson zegt
@bofkont: sterker nog! De f50 werd toen de tijd geintroduceerd als “an f1 car for on the road”.
danielj zegt
@clarkson: Jeremy Clarkson stem aan: “an F1 car… Pause for effect… For on the road
jordy14 zegt
Al verliefd op hem sinds dat ik er vroeger een schaalmodel van heb gekregen:)
janmetdelangeachternaam zegt
@jordy14: hahah jup voor mij precies hetzelfde verhaal
robskilov zegt
Met dit soort foto’s heb ik altijd het idee dat ik naar een schaalmodel kijk
gtwillem zegt
@robskilov: ik had hier volgens mij een schaalmodel of twee van. Een open versie van Maisto en een dichte van Bburago. Good old days!
Author zegt
@gtwillem: Had je die van Maisto toevallig ook met de Shell-actie bij elkaar gespaard? :)
noodles zegt
@mauritsh:
Ik wel, een rode 1:24 en de gele 1:18, had trouwens de hele collectie.
maferick74 zegt
@gtwillem: ik heb hem nog steeds…. zullen ze ook foto s hebben van de f50cabrio met een dakje? Of zullen die hetzelfde eruitzien als de coupe?
gtwillem zegt
@maferick74: alle F50’s hadden een afneembaar dak. Dus er is geen onderscheid tussen een dichte en open versie: allemaal dezelfde. Net als met de Carrera GT, MC12 en 918 Spyder.
sr20det zegt
@gtwillem: mijn vader heeft er ook twee, een gele zonder dak en een rode met hardtop
fabiotol zegt
Kind met rugzakje, leuk gevonden!
norge zegt
Blijft een rugzakje ….Duur of niet…
kaasdevies zegt
Schaal 1:18
dillon zegt
Lievelingsauto sinds peuterperiode.
baap zegt
Het geluid uit die 4,7L V12 is echt magistraal!
jeppie zegt
Redelijk
papa zegt
F50 GT is leuker… Veel leuker
reistje zegt
@papa: Moet je toch wat meer geld meenemen ben ik bang.
ferrari94tr zegt
@papa: Jij hebt beide gereden? Kom op zeg dat verschil merk je echt niet als amateur.
gtwillem zegt
@ferrari94tr: ik de k dat je dat verschil wel merkt. De F50 GT was gewoon een raceauto. Niet toegestaan op de openbare weg. Daarbij zijn er maar drie van, dus de kans om er een te kunnen rijden lijkt mij heel erg klein, zels Leitner zou deze niet snel in zijn collectie krijgen. Volgens mij werden de auto’s verkocht onder de voorwaarde dat ze nooit doorverkocht zouden worden.
papa zegt
@ferrari94tr: als je het verschil tussen de beide niet merkt ben je een beetje bijzonder. Ik raad je aan filmpjes te bekijken van de f50 gt op YouTube voor een blijvende indruk. Er zijn er inderdaad maar drie, het verhaal gaat dat minstens 1 van de 3 950 pk heeft bij 10.500 rpm!!!
gtwillem zegt
@papa: nee, alle F50’s GT hebben 750pk, wat op zich voldoende is voor nog geen 1.000kg.
Er is wel een one-off exemplaar gebouwd met een F1 V12 van 3.5 liter. Maar ook deze kwam niet aan 950pk, wel ver boven de 10.000 toeren ;-).
papa zegt
@gtwillem: af fabriek hadden ze inderdaad 750 pk. Een exemplaar is in Japanse handen een keer gecrasht en terug naar maranello gestuurd ter reparatie. Toen hij terugkwam had hij 950 pk (bij 1070 kg)
Stukje van fchat:
“First of all, I’m gonna make a few observations:
1. the F50 GT1 develops around 950 HP, the other two F50 GT’s have around 750 HP.
2. Schumacher drove a regular FXX on the Top Gear track, not an FXX Evo.
New to answer your question:
1. The Zonda Revolucion doesn’t stand a chance against the F50 GT1.
2. It also get beat by the other 2 F50 GT’s.
3. I already mentioned on the LaF vs P1 vs 918 thread the fact that the F50 GT easily beat an FXX on a track.”
ippy zegt
2 miljoen neertellen en dan zelf de ramen omhoog mogen slingeren.
mrB zegt
@ippy: Moet je je voorstellen hoe het is om een willekeurige Ferrari 250 … aan te schaffen.
stephano zegt
Ik was al redelijk ver door de interieur foto´s heen voordat ik doorhad dat ik niet naar een schaalmodel zat te kijken!
spykerboy zegt
Absolute droom, had ik als kind naast mn bed staan terwijl ik opgroeide op schaal
Hupke zegt
Afschuwelijk lelijke wagen toch?
He punt waarop ferrari compleet van het padje is gegaan.
sr20det zegt
Dit is de enige ferarri die ik graag in mijn collectie zou willen hebben, dat geluid is zo waanzinnig
max038 zegt
Geweldig interieur, 3 keer beter dan het zooitje dat nu in een Ferrari word gegooid.
Dutchdriftking zegt
Blijft een droomwagen!
Mika_Hakkinen zegt
Jameslist, blijft een briljante site om weg te dromen
mrrallycross zegt
Wel echt lekker.
philipf zegt
Wat een heerlijke wagen is dit toch!