Meerdere steden hebben plannen voor zero-emissiezones waar je met een gewone benzineauto niet meer welkom bent.
Zolang je niet in een oude diesel of een busje rijdt heb je tot nu toe weinig last van milieuzones. Daar gaat echter verandering in komen, als het aan meerdere Nederlandse gemeentes ligt. Zij hebben plannen om de zero-emissiezones nog veel rigoureuzer te maken.
Zo wil Amsterdam (niet geheel verrassend) vanaf 2030 niet alleen oude diesels, maar álles met een verbrandingsmotor weren. Dus ook een Toyota Aygo. En niet alleen Amsterdam, ook Utrecht, Eindhoven en Gouda hebben al concrete plannen in deze richting. En dan zijn er nog diverse steden die erover nadenken, zo meldt de Telegraaf.
“De effectiefste maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren, is het invoeren van een nul-emissiezone voor personenauto’s,” aldus de gemeente Amsterdam. Dat geloven we best, maar daarmee wordt iedereen dus wel verplicht een (dure) elektrische auto te kopen. Nu moet je doorgaans goed bemiddeld zijn om een huis in 020 te kunnen kopen, maar toch… er zijn ook Amsterdammers die het minder breed hebben.
Gelukkig is dit alles wettelijk nog niet mogelijk op het moment. Er zou dus eerst een wetswijziging moeten komen. Er is echter geen haar op het hoofd van PVV-staatssecretaris Chris Jansen die daaraan denkt, zo laat hij desgevraagd weten.
Als het aan Amsterdam ligt gaat heel de stad elektrisch rijden, maar dan moeten ze dus wel medewerking krijgen vanuit Den Haag. Die lijkt er met het huidige politieke klimaat niet te komen, maar je weet nooit wat voor politieke wind er in 2030 waait.
Via: Telegraaf
Foto: Een typische straat in Amsterdam Oud-Zuid, gespot door @marcel050
V8Vantage zegt
Amsterdam? Ligt dat nog in Nederland?
mjpamsterdam zegt
Het is mijn stad maar dit is een gevalletje volledig doorgeslagen ! Zeker als je weet dat dit Stadsbestuur graag middeninkomens terug in de stad wil.
Dimitriej zegt
In Amsterdam is dit in 2019 al besloten.. Beetje non-nieuws?
https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/duurzaamheid/schone-lucht/
lpgbarrel zegt
Amsterdam is een openluchtmuseum, logisch dat je daar niet doorheen mag rijden
banderas zegt
Een dure elektrische auto? Vanaf volgend jaar koop je voor 10k een Model 3 2e hands.
Lambrusco zegt
Precies. Een polo is duurder.
Hubert zegt
Kan misschien als een verrassing klinken, maar 10k is best wel veel geld voor velen.
harrie zegt
Dan ga ik wel met een kar.
superg zegt
Echt hilarisch. Lekker realistisch ook. En de hoogovens en Schiphol mag doorstampen. Te gek voor woorden.
cheatah zegt
Kinderachtig
Lars zegt
Dat is toch al jaren bekend? Vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s in de stad of helemaal geen auto’s meer. Vanaf 2035 geen nieuwe verbrandingsmotor meer
bietje zegt
Dit is weer het typisch links-activistische gekoer in Amsterdam 🤷🏻♂️
Ach… als ik alleen al denk aan de laad-infrastructuur die dan nodig zal zijn in de stad rol ik al over de grond van het lachen… De stroomnetten kunnen de vraag (nog lang) niet aan, maar als 900.000 inwoners hun samen ruim 270.000 auto’s (240K personenauto’s) moeten gaan opladen, zeik ik bijna in m’n broek 😂
Hoe willen ze dat in de binnenstad realiseren, om nog maar te zwijgen van de buitenwijken met hoge flats, veel bewoners en veel auto’s 🤷🏻♂️ want dat is natuurlijk stap-2.
Natuurlijk zullen we ergens in de toekomst uiteindelijk niet meer fossiel kunnen rijden, maar dat zie ik niet binnen 20 jaar gebeuren. Wel jammer als je een mooie klassieker hebt maar er geen peut meer in kan en mag gieten 🤔
Toch m’n voorgenomen aankoop maar even heroverwegen dan.
RiKe zegt
Toch grappig dat o.a. Amsterdam dit zo graag wil terwijl de stroom infrastructuur nu al de druk eigenlijk niet aan kan. Utrecht had dit enige tijd geleden ook naar buiten gebracht. Het is een heel vies spelletje wat gespeeld wordt met de mobiliteit van de gewone burger.
racerx zegt
Tja, vervelend voor degenen die er last van zouden krijgen.