Porsche werkte nauw samen met Lada aan de ontwikkeling van hun eerste voorwielaandrijver. Maar is er iets van die inbreng te merken en hoe had mijn auto gereden als Porsche zich niet met de ontwikkeling had beziggehouden? De horror…
Begin jaren ’80 wil Lada wel eens een auto zelf ontwikkelen, in plaats van maar eeuwig te blijven voortborduren op een oude Fiat uit de jaren ’60. Om voor eens en voor altijd te ontkrachten dat het communisme niets dan rommel kan voortbrengen, wordt besloten het project uiterst serieus te nemen. Een moderne voorwielaandrijver moet het worden, eentje die kan wedijveren met de Kadettjes en Escortjes van die dagen.
Officieel wordt de hulp van Porsche alleen ingeroepen om de motor te helpen ontwikkelen, maar in het Westen geloven maar weinigen dat Lada de Samara écht helemaal zelf heeft ontwikkeld. Het feit dat er een Samara-prototype in de museumcollectie van Porsche staat, zegt waarschijnlijk wel genoeg. Je kunt er van vinden wat je wil, bij zijn introductie in 1986 was de auto lang niet zo achterhaald als toen hij na 26 jaar in 2013 eindelijk uit productie ging.
Groot verschil was dat men in Europa blij zou zijn met inbreng van Porsche. Seat, dat destijds eveneens een nog wat discutabel imago genoot, plakte de eerste Ibiza vol met stickers ‘System Porsche’, terwijl de inbreng van de Duitsers bij Seat vermoedelijk geringer was dan die bij Lada. Alleen dat wilden die Communistische snorren dat niet toegeven.
Mijn exemplaar rolde in 1995 van de band in Togliatti, Rusland en was toen al hopeloos verouderd. De vorige eigenaren waren zo aardig niet om te kijken naar de optielijst. En dan ook nog eens de 1100-motor te bestellen… Deze instapper is met z’n 52 pk zo langzaam, dat ze hem te min vonden voor de thuismarkt en daar alleen de 1300 en 1500 leverden.
De topsnelheid van mijn Lada bedraagt 135 km/u, mits de wind me een flinke duw in de rug geeft. Bij een goede windkracht 5 tegen heb ik minstens een flinke helling nodig om nog boven de 120 km/u uit te komen. Over het verbruik bij vol gas wil ik het dan ook liever niet hebben. 0-100? Twintig hele tellen… Tijdens het accelereren heb ik dan ook zat tijd om te overpeinzen hoe mijn auto had gereden als Porsche zich helemaal niet met de ontwikkeling had bemoeid.
Ruk waarschijnlijk, pardon my language. Nog waardelozer dan hij nu al rijdt. Dan zou hij waarschijnlijk zo overhellen dat Eendjes er bij zouden verbleken en stoplichtsprintjes alleen tegen een Canta nog écht spannend zouden zijn. Aan de andere kant, als Porsche zich juist wat meer met mijn Samara had bemoeid, dan had ik waarschijnlijk meer gereedschap dan alleen een hamer en een sikkel nodig gehad om hem te kunnen onderhouden en meer betaald voor de aanschaf dan de prijs van een gemiddelde eetkamerstoel.
Overigens, Porsche bleek onlangs voor de derde keer op rij het meest betrouwbare merk en dat kan ik beamen. Terwijl het binnenspiegeltje voor de vierde keer naar beneden is komen zetten en de stoelen in 25.000 kilometer van nieuwstaat naar volledig versleten zijn getransformeerd, blijft het torretje vrolijk zijn rondjes draaien. For mother Russia!
Meer foto’s op Autojunk.nl
kets zegt
Wel een geweldig autootje hoor! Wie niet waagt wie niet wint
pudi zegt
Leuk artikel!
toyotafortuner zegt
Altijd leuk om over je Lada te lezen! Maar er gaat iets niet helemaal goed met de layout van de pagina (tenminste bij mij): de helft van de pagina heeft cursieve tekst!
Dizono zegt
@toyotafortuner: gefixt! ;)
scottishcarspotter2000 zegt
Leuk stukje over een bijzonder wagentje!
flik2punt0 zegt
Heel leuk artikel!!
bmwjarne zegt
Leuk artikel! Ontzettend droog, maar komt goed aan
desjonnies zegt
Zo’n gozer als Dizono, daar kun je toch alleen maar van houden !
Gewoon een LADA, en dan nog eentje met 52 trappelende paardjes !
Fan-tas-tisch
Gewoon, dat er nog mensen zijn die van de platgetreden paden afgaan.
e1000bmw zegt
@desjonnies: Hij is niet toevallig een verloren (of buitenechtelijke) zoon van je, hè…? ;-)
406_v6 zegt
@desjonnies: inderdaad! Vindt zo’n Lada Niva ook zo lekker no-nonsens
vonklausenburg zegt
Doe mij er maar eentje hoor! Lekker oldskool!
burgerbak zegt
Leuk, erg leuk… Veel leuker dan al die m5jes en amg’tjes toch…
norge zegt
Stickers?
Er stond Porsche op het kleppendeksel mooi uitgefreest/ gegoten….Mijn Ibiza was eigenlijk een Porsche in drag….
bietje zegt
Het artikel doet me direct denken aan m’n ouders met hun Lada 2105 blokkendoos… ik had toen net m’n rijbewijs, maar nog geen vliegbrevet om dat ding boven de 140 km/u op de weg te houden… jaja… ze hadden de 1500 ! Maar ach… kan ze niet ontzeggen dat ze altijd cult-auto’s hebben gereden. Begonnen in een 2CV, toen een Renault 4 en daarna de 2105 tot ik ze in een tweedehands Corolla kon kletsen en ze eindelijk fatsoenlijk rijgedrag konden meemaken.
Goeie oude tijd haha…
henkhupelschoten zegt
Heerlijk artikel @dizono: Eens wat anders is ook leuk! Waarom heb je eigenlijk voor een samara gekozen? Mijn tante had er vroeger ook een, weetniet waar die is gebleven
Dizono zegt
@henkhupelschoten: Op de bodem van de zee waarschijnlijk. Lada’s werden massaal opgekocht door Russische scheepslui. Hier waren ze aan de straatstenen niet te slijten en in Rusland lustten ze er wel pap van. Om importkosten te omzeilen werden de Lada’s onderweg van Rotterdam naar Rusland volledig gestript. De onderdelen bleven aan boord, de kale karkassen gingen zonder pardon overboord.
desjonnies zegt
@dizono:
Dat kan ik bevestigen, ik zit mijn hele leven al in de scheepvaart.
Met het uiteenvallen van het ijzeren gordijn flikten die Russen het in het begin om gewoon complete Lada’s bij de manifolds (waar je je laad- en losslangen aankoppelt op een tanker – een levensgevaarlijke plaats- ) neer te zetten.
Iets wat werkelijk waar niemand ooit had geflikt !
Prijzen van gebruikte Lada’s vlogen omhoog toen der tijd !
thisguy zegt
Zo’n oude rus lijkt me ook wel leuk als hobby auto. Maar waar koop je zo’n ding en belangrijker, hoe kom je in godsnaam aan informatie en onderdelen voor onderhoud?
Dizono zegt
@thisguy: er eentje vinden is de grootste uitdaging. Van de 19.000 Nederlandse exemplaren zijn er nog max 50-70 rijdend in NL. Onderdelen kun je gemakkelijk in Duitsland bestellen, het reguliere spul als filters e.d. hebben ze hier nog wel. Met een handboek in de ene hand en wat simpel gereedschap in de andere, kun je eigenlijk vrijwel alle klusjes wel zelf doen.
thisguy zegt
@dizono: Ha, er staat er toevallig eentje te koop in Rotterdam, voor nog geen 1000 euro. Ziet er optisch goed uit.
http://auto.autoscout24.nl/Lada-Samara-Benzine-Rood-268324979
Helaas heb ik net een huis gekocht en zit midden in de verbouwing. Ff geen tijd/ruimte voor hobbyvoertuigen. (En eigenlijk wil ik eerst een klassieke Series Landrover :)
Citrofiel zegt
Een bekende van een andere autosite, blijkbaar ben ik niet de enige overloper. Briljant dat je deze auto in ere houdt. Hopelijk overleeft hij tot het einde der tijden, zo’n 3d 1.1 vind je niet gauw meer.
mout zegt
Voor Seat Malaga / Ibiza is er een redelijk stukje van het antwoord te geven. (Ik heb een paar jaar Malaga ‘system Porsche’ gereden)
Die kreeg hydraulische klepstoters, een verbeterde smering en een andere flow van de gassen in het blok. Daarmee ging niet alleen het vermogen van 75 naar 100 pk, maar vooral: de onderhoudsinterval ging heel sterk omhoog. Als ik het me goed herinner van 7500 km naar 20000 km. In mijn geval het verschil tussen 1 beurt per jaar of 3.
Als Porsche zich al met het onderstel had beziggehouden, dan hoop ik dat ze een dubbele agenda hadden, en het merk een hak wilden zetten, want hoewel ik een aantal notoir ondergestuurde auto’s heb gereden, wat het de Malaga die het állerliefst rechtdoor wilde.
Orichy zegt
@mout: Ja, Seat Malaga’s gaan net, als die Lada’s, het liefst alleen rechtuit.
Mijn broer had zo’n Seat Malaga, daar heb ik wel eens mee gereden en die hield echt niet van bochten, nee.
Ook nog eens een paar keer een Lada mogen besturen, zon later type en voortbeduursel op de Samara. De auto van de dansleraar en eigenaar van een dansschool, als wij zijn verjaardag gingen vieren, mocht ik zijn Lada rijden, als vrijwillige Bob. Maar ook daarmee bochten maken, vond ie niet leuk en met een aardige bezetting van het voertuig, was het een nog minder prettige bedoening. Man, man, bij het derde feestje, hebben wij mijn eigen auto maar genomen, een Peugeot 206, het was wat krap, maar het ging beter vooruit en de hoek om.
850t5r zegt
Ergens heb ik altijd wel respect voor Lada’s, leuk stukje ook trouwens!
LJ zegt
Leuk geschreven en Lada’s zijn naar mijn mening gaaf!
Dutchdriftking zegt
Leuk artikel, al vind ik de auto eerlijk gezegd niet bijster interessant.
trident zegt
Een schande dat een blogger van autoblog een lada rijd direct ontslag aub
406_v6 zegt
@trident: want???
Stijnson zegt
@trident: Dit past juist bij iemand die van auto’s houdt. Cultheld noemen ze dat. Wat voor een auto rij jij?
trident zegt
@stijnson: cooper s mazda 6 en welk merk fiets jij?
trident zegt
@stijnson: cultheid? Nee sorry ik hou niet zo van hielelikkers zitten er hier genoeg, degene die dit stukje tof vinden zijn de hipsters van autoblog en daar kots ik op.
Stijnson zegt
@trident: Wist niet dat je kwaad werd… Ik ben verre van hipster en vind opzich zo’n Lada gewoon vet. Heb een Batavus Personal Bike (niet kapot te krijgen in de stad) en Ford Focus (poolauto)
frietjemet zegt
Doet mij deugd dat er weinig kritiek op de auto in de reacties te zien is. Maar wat wil je ook met iemand als Dizono, jouw stukken zijn iedere keer weer prettig om te lezen!! Ook nu weer een leuk stukje van een auto met karakter, van zo’n wagen ga je gewoon houden.
mrrallycross zegt
Geinig verhaal
Orichy zegt
Zelfs de Politie heeft er nog mee gereden, in 1989
philipf zegt
Heerlijk stuk!