Of als je een andere reden nodig hebt, in 2022 hoef je over je spaargeld (bijna) geen belasting meer te betalen, dus dan heb je geen excuus meer om het uit te geven. Doe het dus NU!
Stel dat de sterren allemaal op 1 lijn staan de 10e, rij je dan de straat in met deze Aprilia RSV4-X? Sowieso niet, tenzij jouw weg afgesloten wordt af en toe voor een trackday, of je woont aan de Ring, want dit is een stuk gereedschap voor de circuitdag van je dromen. Zonder goedkeuring voor de weg.
Aprilia RSV4-X
De Aprilia RSV4-X werd in maart van dit jaar voorgesteld aan het publiek tijdens een Aprilia event in Misano wat gehouden werd om 10 jaar RSV4 te vieren. Waar de verkoopcijfers in die tien jaar voor de Supersport categorie zeker geen reden waren om te juichen, waren de successen op het circuit dat zeker wel. Niet in de laatste plaats door de titels in de World Superbike van de Romein Max Biaggi. En precies hij is een van de kopers van de RSV4-X (Romeins voor 10, snap je hem) versie die Aprilia Racing heeft uitgebracht. En Max mocht hem van de week ophalen bij de fabriek. Dat zijn aankoop meer Aprilia marketing-actie lijkt, als Ex-Piaggio man, dan echte liefde, daar kan die motor niets aan doen natuurlijk.
De 10 X’en vlogen over de toonbank of in dit geval werden er snel online 10 boodschappenmandjes gevuld. Dus als jij er nu eentje wilt ben je weer veroordeeld tot de normale RSV4 range.
De X is een track-only fiets met de voor de hand liggende afwezige straatzaken als lampen / spiegels / kentekenplaathouder. Maar met een opgekrikt vermogen van 225pk (van 217pk bij de RSV4 1100 Factory). Naast Biaggi ging er nog een exemplaar naar Iannone, een van Aprilia’s huidige MotoGP coureurs. Daarnaast is het misschien voor de gegoede trackdayrijder nog wel leuker dat de RSV4-X afgeleverd wordt in de snoepwinkel van Aprilia Racing. Daar kan je sowieso terecht wanneer je een RSV4 voor een (inter)nationaal kampioenschap wilt aanschaffen of gewoon de snelste motor naar Assen, Spa of Zolder mee wilt nemen voor een circuitdag.
Zoals elke goede limited edition is er ook een mooie gimmick aanwezig. Die zit bij de Aprilia verborgen in de versnellingsbak. Aprilia geeft aan dat in haar lange ervaring op het circuit ze 1 ding hebben geleerd dat ze nu graag naar een ‘productiefiets’ willen brengen. Namelijk ANN (Aprilia No Neutral)..In plaats van tussen de eerste en tweede versnelling zit de neutraal bij de X onder de eerste versnelling. Volgens Aprilia voorkomt dit schakelfouten en versnelt het het opschakelen van 1 naar 2. Nooit geweten dat we het verloren bij het opschakelen van 1 naar 2 in de pitstraat.. Maar goed, laat vooral in de comments weten welke bochten jullie tijdens circuitdagen in 1 pakken.
Naast de versnellingsbak is er nog een primeur. De RSV4-X was de eerste productie motorfiets die uitgerust is met de nieuwste generatie Brembo remklauwen, de Brembo GP4-MS exemplaren. Groot voordeel is de combinatie gewicht/stijfheid omdat ze uit 1 blok aluminium gefreesd zijn. Dat kom je normaal niet tegen bij een fiets die van de band loopt. Nog meer te vertellen dus aan je bewonderaars tussen sessies op de circuitdag.
Overigens zou het zomaar wel eens de laatste stuiptrekking kunnen zijn van de RSV4 want eerlijk is eerlijk, de jaren gaan visueel tellen. de facelift van de RSV4 1100 Factory met de toevoeging van de winglets voorop in 2018 (zie foto RSV4 1100 Factory hierboven), die net onder de koplampen links en rechts op het bodywork zijn ‘gefabriekt’.. Je zou het functioneel kunnen noemen, of je zegt: het wordt misschien teveel make-up op een inmiddels oude dame.
The Basics:
Aprilia RSV4-X
Motor: 65 graden V viercilinder
Cilinderinhoud: 1078 cc
Vermogen: 225 pk
Gewicht: 165 KG (zonder vloeistoffen)
Prijs: € 39.900,- (Italiaanse prijs)
Leverbaarheid: Nope, te laat (10 stuks)
Op het wensenlijstje?
Het is natuurlijk een beetje flauw om te verwijzen naar de 10e van deze maand, maar als het dan echt een keertje gebeurd.. Dan is het potje met ‘silly money’ wel gevuld. Dan kunnen we vast wel een van deze 10 exemplaren losweken bij de eigenaar. Maar staat deze Aprilia dan wel bovenaan je verlanglijst? Als Aprilia jouw smaak is dan zouden we toch gewoon de telefoon pakken en direct Aprilia Racing bellen.
sander1980 zegt
Gaat ding, maar eerlijk is eerlijk… het is inderdaad wel tijd voor een opvolger. Hoewel… “Op een oude fiets moet je het leren…”.
sudbina zegt
Over een paar jaar voor een prikkie op marktplaats dus :)
Het is verbazingwekkend hoe snel die RSVs hun waarde verliezen; ik heb er serieus over na zitten denken om er eentje voor de lol aan te schaffen om zo nu en dan op t circuit te gaan rijden; heb t niet gedaan en ben toch maar gebleven bij een sport waar je wel ballen voor nodig hebt; enduro’s rijden.
Overigens zijn uit een stuk gefreesde remklauwen niet nieuw; monoblocks noemen ze dat en die maakt Brembo al vele jaren; dit is gewoon een nieuwe generatie ervan.
michaelras zegt
@sudbina: klopt, het is vooral de eerste ‘productietoepassing’ van de GP4-MS range volgens de mannen uit Noale. Maar ja, kunnen we van productie spreken als het maar om 10 stuks gaat?
boomhauwer zegt
@sudbina: gefreesde monoblocs op een productie motor is wel uniek. Een brembo M4 of M50 is inderdaad niet zo uniek. Deze wel remklauwen van deze motor wel.
sudbina zegt
@boomhauwer: Bijna alle monoblock remklauwen zijn gefreesd; de hele Brembo reeks sowieso; gegoten monoblocks zijn er nog nauwelijks (daar begon het overigens wel mee) en die van een Bugatti, die worden uit titanium vervaardigd via een 3D print methode.
Het enige wat uniek is hier, is dat het de nieuwe Brembo’s zijn die in de MotoGP gebruikt worden; die kan je overigens al een tijdje los krijgen voor net iets boven de 2k voor een setje.
mlbenz zegt
Het is een beetje een rare benadering om te zeggen dat je je spaargeld moet gaan uitgeven terwijl je er minder belasting over hoeft te betalen. Dat zou natuurlijk eerder moeten stimuleren om geld te sparen.
Buiten dit om zou ik dan eerder voor een R1M gaan!! Mijn inziens toch wel een stuk fraaier!
mp014 zegt
@mlbenz: ik moest de tekst idd ook even een paar keer lezen maar het staat er echt… minder belasting betalen dus uitgeven…?
On topic: volgens mij is die 40k helemaal geen verkeerde prijs voor deze bike, bij andere merken zit je hier al ver boven voor een “Street IL-legal”.
Doe maar dan toch maar de Ducati Desmosedici of gewoon een Panigale ??
michaelras zegt
@mlbenz: je spaargeld KOST nu geld! (Door belasting op spaargeld) Vanaf 2022 potentieel niet meer. Dus dan verdwijnt ook het argument: ‘joh, je kan het beter uitgeven want op je spaarrekening wordt het alleen maar minder waard’
towi1989 zegt
@michaelras: Nee hoor, je betaald alleen belasting over spaargeld boven ~€30k. Dan moet je toch al een paar jaar goed gespaard hebben.
michaelras zegt
@towi1989: joh ;-) . Ik zou ook niet mijn eerste 30k in de Aprilia stoppen..
phaeton zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mark1055 zegt
Een Italiaanse kruisraket,mooie fiets
JanJansen zegt
Heb een Honda Z50A Monkeybike uit 1969. Die heeft ook de neutraal onder de 1e versnelling. M
Verder gaaf ding, maar heb liever iets wat er ook nog mooi uitziet. Het oog wil ook wat.
sudbina zegt
@janjansen: Honda Monkey ? ? blijft gaaf.
Zelf jarenlang Honda viertaktjes gereden, gebouwd en verkocht. Van Chaly tot SS, van Monkey tot C. Blijft leuk. Goede ouwe tijd dat ik nog ritjes organiseerde en dingetjes deed voor de HVN.
Ooit komt er nog een SS op motorkenteken bij…
sudbina zegt
@sudbina: trouwens; hadden niet alle semi-automaat Hondatjes de 0-1-2-3 configuratie?
poeperman zegt
@sudbina: nee hoor. De 3 bak in een dax was 1 -0 – 2 – 3 waarbij je de 1 helemaal “boven” zat en je dubbel moest schakelen om naar de 2 te gaan. Mijn Honda CY had een config zoals een typische moto en mijn chaly een 2-bak die bleef doorlopen 0-1-2-0-1-2-01…
sudbina zegt
@poeperman: oooowja. Een omgekeerde bak was da! Goeie oude tijd..
geelbarrel zegt
@janjansen: neutraal onder 1 heeft alleen zin met blokkade. Dat bij terugschakelen in race uiterlijk de 1 ingeschakeld staat. Zoals bij sequentiële bakken in autosport
mynameisjeroen zegt
Liever een Ducati Panigale V4
brammetjedeb zegt
Ik geniet liever wat langer van mijn geld…
potver7 zegt
“in 2020 hoef je over je spaargeld (bijna) geen belasting meer te betalen”. Ehhm, dat is nu alleen nog maar een voorstel, en bovendien zou het pas vanaf 2022 ingaan. Dua voorlopig kun je je geld beter in een Ducati investeren.
ricksmits zegt
Bocht 11 en bocht 16 op Hengelo / Varsselring
Paquaybocht circuit mettet
En De L’epingle bocht op Croix
Verder kan ik me er zo even geen voor de geest halen. Rij ik supersport, maar met n superbike doen sommige rijders ook de strubbe bocht op assen in zijn 1.
jerudo zegt
“Nooit geweten dat we het verloren bij het opschakelen van 1 naar 2 in de pitstraat”
Saarinen en Paquey op Mettet kan je in 1 doen, hangt wat af van je tandwielverhouding.
Chicane op Spa Francorchamp is ook wel aangenaam in 1. Er zijn eigenlijk zat bochten die in 1 genomen kunnen worden, vraag maar even aan een Moto Gp rijder.
ricksmits zegt
@jerudo: busstop ga ik niet durven op spa in zn 1?
jerudo zegt
@ricksmits: zal wel afhangen van motor tot motor zeker, ik doe meer dan 120km/u in z’n 1. Is voor mij snel genoeg in een 90 graden bocht.
ricksmits zegt
@jerudo: iedere motor.. maar aangezien ik in zijn 2 al moet opletten met accelereren omdat ik daar al een keer t achterwiel bijna voorbij zag komen lijkt 1 me geen meerwaarde in mijn geval
jerudo zegt
@ricksmits: denk dat ik met mijn Moto Guzzi al eerder in 4de zat eer ik de 120 aantikte. Maar dat is dan ook geen circuitmateriaal.