Zuigende gaspedalen hier, kleverige vloermatjes daar, soms doen de remmen het niet of airbags exploderen zo hard dat ze je verwonden. Er wordt nog wel eens wat over het hoofd gezien, of zelfs genegeerd bij het in elkaar zetten van nieuwe auto’s. Om die reden stelt de Amerikaanse overheid nu een onderzoek in naar de mogelijkheid van een zwarte doos in iedere auto. Natuurlijk om vluchtgegevens bij te houden, maar wie weet wat je nog meer kan ‘monitoren’. En jij maar denken dat Camiel extreem was met zijn GPS-kastje?
Bij het construeren van een auto telt iedere cent. Vooral grote fabrikanten kunnen enorme bedragen besparen door toch voor net wat goedkopere elektronica te kiezen. Gevolg is dat er wel eens te veel bespaard wordt. Pas als de gevolgen grotere schade dreigen op te leveren dan de kosten om het te verhelpen roept de fabrikant de auto’s terug. Ook in die afwegingen worden wel eens inschattingsfouten gemaakt.
Om verdere misverstanden en fouten in de toekomst te voorkomen ziet Amerika wel wat in de invoering van een blackbox. Deze ‘doos’ moet het gebruik van gas- en rempedaal registreren maar ook de snelheid van de auto. Op die manier kan je bij een ongeval als overheid meteen belangrijke data verzamelen. Bovendien kunnen fouten ook voor fabrikanten sneller aan het licht komen. Uiteindlijk kunnen misschien zelfs de verzekeringspremies wel aan gegevens uit het kastje gekoppeld worden. Wat is het toch fijn, overal van op de hoogte te zijn.
Met dank aan Timberleek voor de tip!
hanz zegt
hmm ben wel benieuwd hoe dat weer gaat.
iig zonder GPS kan je niet zien waar er gereden is.
in het land waar privacy hoog in het vaandel staat zal er wel een rechtszaak komen en dan begint het echte schieten.
vincent996 zegt
Gaat ze niet lukken. In ’the land of the free’ zal dit niet geaccepteerd worden. So, no worries! :p
hamaa zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ole zegt
In the land of the free …. Now way.
Gaat ze nooit lukken.
Svenska Aeroplan AB zegt
En Camiel maar zeggen dat hij ‘om privé-redenen stopt’…
Baantje in Washington gekregen??
;)
rene zegt
Laat maar komen.
Kunnen we eindelijk dat commercieel sensatiegedoe ontmaskeren.
dw zegt
dit willen ze al heel lang, om na een ongeluk te kunnen analyseren wat er gebeurt is. Eigenlijk bestaat het al, want de ECU van de meeste auto’s bevriezen de data van de laatste seconden. Kijk maar bij een crash van een moderne auto, km-teller en toerenteller staan dan hetzelfde als ze stonden op moment van impact.
rene zegt
dw, Het bevriezen van de data gebeurd alleen indien een DTC wordt gemaakt ,bv in het geval bij een ongeval de airbag wordt geactiveerd.
Data wordt dus niet constant opgeslagen.
rene zegt
Bedankt.
rene zegt
Al eens nagedacht waarom men die motorcomputer van die Amerikaanse Prius die gestopt werd door de politie niet heeft uitgelezen .
Duurt drie minuten.
HyperTeHK zegt
Ze hoeven alleen maar te zeggen dat dit terrorisme verminderd en die achtelijke Americanen slikken het als zoete koek.
Net als de dooddoener hier “Je hebt toch niks te verbergen” achtelijk malloten, mijn vingerafdruk komt niet mijn passpoort en er komt ook geen rekeningrijden kastje in. Dan ga ik wel de illegaliteit in.
Achtelijke kutmaatschappij.
Larrs zegt
In Amerika vind ik het niet erg, is ook nog een nuttig tijdens rechtszaken. En daarom mogen ze van mij die kastjes wel monteren in Amerika.
Zolang Europa maar niet mee doet. ;)
TWJ zegt
“maar wie weet wat je nog meer kan ‘monitoren’.”
Hoppaaa… weer onder het labeltje “Oooeeeh wantrouw de enge overheid”. Jullie zitten altijd te zeiken dat de politie verkeersovertredingen zo makkelijk lijkt te kunnen opsporen maar dat mensen die echte misdrijven begaan zo goed als niet te pakken zijn.
Dat klopt dat is ook moeilijker.. en weetje waarom? Omdat jullie zitten te zeiken als er een trackerkastje in je auto moet…
Stelletje blinde hypocrieten.
TWJ zegt
Of als je in een DNA databank moet.. of als je ID-plicht introduceert.
Stelletje zeikers jullie zeg.
JPM zegt
@ TWJ
Leg mij dan eens uit waarom Nederland een databank wil voor alle vingerafdrukken?
Vingerafdruk op een paspoort prima, dat schrijft de EU voor maar waarom moet Nederland dan net een stapje verder gaan en een databank aanleggen. Of een medische databank.
Men wordt uitgekleed en alle informatie wordt geregistreed. Misschien is het wel ‘veilig’ maar het idee is niet leuk.
Ze weten hoeveel je verdient, je dna, je vingerafdrukken, ze kennen je volledige medische achtergrond, ze weten op welk moment je gas geeft of remt etc.
Er is geen grote boze overheid die daar kwade dingen mee wil maar het voelt niet lekker. Dingen die je altijd voor jezelf hebt kunnen houden zijn ergens anders en zullen voor altijd bewaard blijven.
rene zegt
Een media dat ongegronde en niet bewezen commercieele onzin verzint is nog veel erger.
Yanktank zegt
Hoeveel mag dat kastje eigenlijk wel niet kosten?
rene zegt
Dat kastje moet eigelijk niks kosten ,gewoon een kleine toevoegsel aan de engine ECU.
Dimglor zegt
Ik denk niet dat dit meteen zal gaan gebeuren…
Griffin zegt
Hoe zo gaat dit niet lukken, een blackbox is er al in heel veel Amerikaanse auto’s. En met dingen als OnStar is men in de USA al stappen verder: continue controle waar een auto zich bevindt en bij “extreme” situaties neemt een dame op afstand zelfs zelf contact op met de bestuurder. Go figure…
Mairsil zegt
Een datarecorder lijkt me op zich geen probleem, als hij alleen genoeg ruimte heeft voor een minuut ofzo aan data, en niet van buitenaf uitgelezen kan worden. Dan is het eigenlijk alleen bij een crash te gebruiken, en dan lijkt het me prima als de laatste minuut te reconstrueren is.
Heel wat anders dan een rekening rijden kastje wat continue data registreert en verzend.
Cantago zegt
Datarecorder is geen probleem… mits hij alleen voor ongelukken gebruikt wordt! Maar de stap naar een draadloos systeem om gegevens uit te lezen is te klein om het toe te vertrouwen in je auto!