Stel: er kwam wasbenzine of terpentine uit de pomp in plaats van diesel, dan liepen onze zelfontbranders tot 20 procent efficiënter, aldus een Nederlandse onderzoeker die vandaag op de materie promoveert.
Niels Leermakers is verbonden aan de TU Eindhoven, en hij onderzocht het verbrandingspotentieel van alternatieve brandstoffen voor de dieselmotor, die weliswaar steeds meer wordt fijngeslepen, maar nog steeds NOx, CO2, en roet uitstoot.
Twee van deze alternatieven zijn wasbenzine en terpentine. Zij mengen beter met lucht, waardoor er een vollediger verbranding mogelijk is dan met dieselolie. De traditionele diesel wordt niet langer alleen uit aardolie gewonnen, maar tegenwoordig ook uit biologisch materiaal of aardgas, waarmee synthetische diesel gemaakt kan worden.
Hoewel laatstgenoemde producten potentieel betere eigenschappen hebben, worden deze niet benut, omdat ze door hun bewerking in het domein van de traditionele diesel worden teruggeduwd. De reden is eenvoudig: de bestaande motorblokken moeten er goed op kunnen draaien.
Als alternatief kan er wasbenzine getankt worden, maar het probleem hiermee is dat het minder breed inzetbaar is als diesel (of frituurvet); de toleranties zijn erg nauw. Of je er nou in Lapland of in Abu Dhabi mee rond rijdt, in Nederland of in de bergen van Nepal, dieselolie presteert overal redelijk identiek. Bij wasbenzine zijn die marges veel kleiner.
Bij zijn onderzoek gebruikte Leermakers standaarddiesels met een aangepast motormanagement, waarbij delen van de verbrandingskamer van (stevig) glas werden gemaakt, opdat er meegekeken kon worden. Met behulp van laserlicht en een aanpasbare zuurstofconcentratie kon er vervolgens geanalyseerd worden. Onder ideale omstandigheden werd een rendement tot ruim boven de 50 procent gehaald, veel meer dan de 43 procent die een vrachtwagenmotor momenteel haalt.
Toepasbaarheid
Mochten de externe factoren als temperatuur en luchtdruk op de een of andere wijze gereguleerd kunnen worden binnen de motor, dan heeft deze technologie in de praktijk op autogebied zeker kans. In de scheepvaart is het zelfs nog makkelijker, aangezien daar altijd op dezelfde hoogte gevaren wordt.
De vraag is alleen: wat doet een litertje wasbenzine? In de winkel nochtans enkele euro’s, en dat is zonder accijnzen.. (via Volkskrant)
bsxc2 zegt
Gewoon 2 1/2 liters in je tank gooien, kijken hoelang hij het volhoudt.
bsxc2 zegt
@bsxc2: 1/2 liters=schultenbrau
mathieus zegt
Scheepvaart dezelfde hoogte? Niet dat het zoveel scheelt maar er is toch een redelijk verschil tussen varen in het hooggebergte in Duitsland en varen op het kanaal Gent-Terneuzen.
matje140 zegt
@mathieus: het gaat hier natuurlijk over de hoogte waarop gevaren wordt in de zee/oceaan hè!
rufctr01 zegt
@matje140: en ook dat is verschillend doordat de aarde niet helemaal rond is en de maan ook behoorlijk aan het water trekt.
mathieus zegt
@rufctr01: Lake Erie, dat 174m boven zeeniveau ligt is hier ook een goed voorbeeld van
pjp911 zegt
Er zijn al zoveel alternatieven. Alles wordt toch geboycot door de oliemaatschappijen dus wat maakt het uit.
dutchneon zegt
Waarom niet meteen de toleranties vermelden, vermoed dat we hier in Nederland met het gematigde klimaat wel kanshebber zijn?
dutchneon zegt
1 liter is trouwens 1,35 bij de AH
Misschien bij de Aktion goedkoper :D
StijnB zegt
P.S. Reeds een post-doc en nu pas promoveren?
sir_smokalot zegt
@StijnB: Aangepast!
lohran zegt
Litertje wasbenzine kost bij de AH (eigen merk) €1,35. Diesel zit hier op de €1,41 en bij de goedkoopste zag ik het laatst voor €1,36. En als de auto daar efficienter op gaat lopen kun je d’r dus best een kleine winst op halen. Maar hoe blijft de motor en de leidingen daaronder? Als je op zonnebloemolie etc. wilt rijden moet je ook aardig wat dingen aanpassen.
mout zegt
Ik vind dit altijd wel leuk: heb indertijd ook wel eens een litertje slaolie in mijn diesel gegooid. Maar ik vind het artikeltje hier en daar wel lastig:
‘Hoewel laatstgenoemde producten potentieel betere eigenschappen hebben, worden deze niet benut, omdat ze door hun bewerking in het domein van de traditionele diesel worden teruggeduwd. De reden is eenvoudig: de bestaande motorblokken moeten er goed op kunnen draaien.’
Wat is het nou?
1) Een dieselmotor kan er op lopen – en nog 20% beter ook – maar ze worden ‘bewerkt in het domein van de traditionele diesel’ (= aardolie destillaat) en daarom helpt het nog steeds niet.
2) Een dieselmotor draait ermee in de prak, maar als je een aangepaste motor zou maken, was het een leuk alternatief voor diesel. (‘de bestaande motorblokken moeten er goed op kunnen draaien.’)
gop1 zegt
Kan je wasbenzine ook als vervanger voor normale benzine gebruiken?
matje140 zegt
@gop1: ik ben geen expert maar volgens mij is daar de ontbrandingstemperatuur te laag voor
trbn zegt
“DAN”
jack_abarth zegt
Noem mij maar cynisch, maar promoveren hierop?
Zeker met een regel als:
“Mochten de externe factoren als temperatuur en luchtdruk op de een of andere wijze gereguleerd kunnen worden binnen de motor, dan heeft deze technologie in de praktijk op autogebied zeker kans”.
Met de juiste factoren kan ik een motor nog wel op kattezeik laten lopen…
In mijn ogen had hij kunnen promoveren als hij de factoren onder controle weet te krijgen.
P.s. verder niks persoonlijks en de promotie is van harte gegund.
kroverbeek zegt
@jack_abarth: de regulering van de externe factoren slaat op het kleinere werkgebied van wasbenzine, waarbij inlaattemperatuur en -druk dus gereguleerd moeten worden op plekken in de wereld waar de lucht buiten het werkbare gebied valt (wat bij standaarddiesel niet/minder het geval is). Een van de grote factoren van het promoveren is het stukje “standaarddiesel met aangepast motormanagement”. Dit betekent dat mechanisch gezien het blok onveranderd is, oftewel oa de compressieverhouding en kleppentiming hetzelfde is (ik vermoed ook de hoeveelheid externe EGR). De essentie van het verhaal is dus dat “normale” dieselmotoren niet alleen kúnnen lopen op wasbenzine en terpentine, maar zelfs beter lopen. Echter zijn de gebieden van toelaatbare temperatuur en luchtdruk dus kleiner, en zou dit eventueel geregeld moeten worden in delen van de wereld waar dit buiten het werkbare gebied valt.
fapfap zegt
Wie probeert het als eerste?
robert110 zegt
Ik dacht dat je alles in een (oude) diesel kon werpen, als het maar brand en vloeibaar is.