Verstappen was er fel op Pérez in bocht 2. Was dat terecht?
De spanning tussen Verstappen en Pérez is om te snijden! Dat zeggen we op deze manier om een vorm van spanning en sensatie te creëren. Gisteren tijdens de sprintrace was de strijd om de koppositie slecht voor enkele, eh, bochten heel erg spannend.
Pérez wist zijn teamgenoot te verschalken, iets waar Max het overduidelijk niet mee eens was. Dus hij pakte Pérez terug, met een kenmerkende stijl van racen: hard, niet chic, maar gewoon volgens het reglement.
Actie Verstappen fel te noemen
Je zou die inhaalmove verwachten bij een spannende titelrace tussen Hamilton en Verstappen of als je de kans ruikt om ein-de-lijk een race te winnen (zoals de GP van Oostenrijk in 2019). Maar niet bij een coureur die nu al bijna zeker lijkt te zijn van zijn van de wereldtitel, toch? Volgens Verstappen lag dat aan de move van Checo in de eerste bocht. Die nam de Mexicaan niet helemaal perfect, waardoor hij bijna Verstappen (bij het uitaccelereren) in het gras forceerde.
De exit van de eerste bocht was niet heel erg netjes. Dat kon heel gemakkelijk een groot ongeluk zijn geworden. Daar moeten we even over praten. Het was niet okay.
Max Verstappen, geeft Checo de schuld.
En wat denkt Perez dan?
Kan allemaal zijn, maar uiteraard ziet Sergio Pérez het toch een beetje anders:
Ik had een beetje een gevecht met Max en daardoor kon Nico een positie opschuiven. Hij had een paar hele goede eerste rondes, dus het was lastig om er voorbij te rijden. Ik denk dat Max boos was in bocht 2, maar ik zag hem daar niet. Ik had een hele slechte bocht 1, dus ik probeerde mijn positie te beschermen. Toen ik realiseerde dat hij daar zat, opende ik deur zodat hij in bocht 2 zijn positie terug kon pakken. Het is allemaal prima. We hebben erover gesproken.
Sergio Pérez, geeft Max de schuld maar ook zichzelf.
De wedstrijdleiding heeft uiteraard niet ingegrepen. Dit soort moves zijn toegestaan. Zeker in de eerste raceronde zijn de stewards iets vergeeflijker. De auto’s zijn dan op hun zwaarst (in de sprintrace valt dat wel mee, overigens) en de banden nog niet helemaal op bedrijfstemperatuur.
Horner
Tegen SkySports laat Christian Horner het volgende weten:
Zoals ze zeiden: ze hebben erover gesproken. Ik dat dat Checo Max niet goed in het zicht had in bocht 1 aan de rechterkan. Gelukkig raakten ze elkaar niet. Een 1-2 finish is geweldig voor het team. De regels zijn heel erg fair. Je kan hard racen, maar je moet elkaar wel de ruimte geven. In bocht 1 en 3, daartussen werd het een beetje spannend. Ik denk dat Checo Max gewoon niet gezien heeft.
Christian Horner, noemt bocht 2 niet bij naam kennelijk.
Dan is het woord nu aan jullie. Was Verstappen hier te fel op zijn teamgenoot? Die bovendien wel een klein succesje kan gebruiken om nummer 2 te worden? Of moet Pérez niet zo miepen en gewoon genoegen nemen met het uitzicht op de achterkant van de auto van de Nederlander? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Natuurlijk was Max fel. Want hij werd net het gras opgeduwd. En toen ging ie lekker in ‘ik pak je terug gek’ modus. Dan is even niks belangrijk behalve dat. Kunnen we vanaf de zijlijn bekritiseren, maar als fervent (amateur)sporter ken ik het gevoel heel goed. Niet je verstand, maar je hormonen besturen je lichaam dan.
Rick-dos zegt
‘De exit van de eerste bocht was niet heel erg netjes. Dat kon heel gemakkelijk een groot ongeluk zijn geworden.’
Ja, dus dan pak je hem in bocht 3 terug net alsof dat geen groot ongeluk kon worden. De appel is niet ver van de boom gevallen met hem. Laten we voor hem hopen dat hij geen losse handjes heeft zoals Jos.
Hij staat mijlen voor op Perez in het kampioenschap, hij is de veel snellere coureur en dat bleek aan het einde wel, en dan moet en zal je hem inhalen in bocht 3 om een punt te maken. Die jongen moet echt nog volwassen worden en wat hersencellen er bij krijgen.
brammetjedeb zegt
Waar is deze info in godsnaam voor nodig??
Rick-dos zegt
‘De exit van de eerste bocht was niet heel erg netjes. Dat kon heel gemakkelijk een groot ongeluk zijn geworden.’
Ja, dus dan pak je hem in bocht 3 terug net alsof dat geen groot ongeluk kon worden. De appel is niet ver van de boom gevallen met hem. Laten we voor hem hopen dat hij niet zoals Jos wordt.
Hij staat mijlen voor op Perez in het kampioenschap, hij is de veel snellere coureur en dat bleek aan het einde wel, en dan moet en zal je hem inhalen in bocht 3 om een punt te maken. Die jongen moet echt nog volwassen worden en wat verstand er bij krijgen.
Rick-dos zegt
En weer wordt mijn comment tegengehouden. Ik weet niet hoe die filters hier staan maar misschien wel goed om er eens naar te kijken. Anders moet je me even uitleggen wat ik precies verkeerd schrijf. Heb zelfs een nieuwe geplaatst met wat aanpassingen dat mogelijk de reden is dat het tegengehouden wordt maar ook die wordt tegengehouden.
racerx zegt
En nu heb je twee keer je punt mogen maken, take the win ;-).
Gulli zegt
AL mijn comments moeten door de ballotagecommissie. Ik heb volgens mij in 1997 iets verkeerds gezegd over het gebruik van titels als manier om meer verkeer te genereren op de site en daar moet ik nog steeds voor boeten dmv een positie op de zwarte lijst ofzo. En dat terwijl ik me inmiddels al jaren voorbeeldig gedraag (ok ik klaag, maar dan voornamelijk over lelijke auto’s).
Je doet er weinig aan ben ik bang.
damrakker zegt
Ff geduld hebben werkt vaak beter. Je spreek je eigen comment wel behoorlijk tegen met deze actie(s), ouwe driftkikkert..
jje003 zegt
Het valt mij op dat Perez eigenlijk altijd wel een excuus heeft. Het is vaak niet zijn (bewuste) schuld, maar dat neemt niet weg dat het toch gebeurt. In Australie waren het de remmen, in Canada de banden enz enz. De druk staat er heel hard op en hij heeft natuurlijk een compleet gestoorde fanbase die emotioneel niet helemaal honderd zijn, waardoor er inderdaad de indruk gewekt wordt dat het allemaal geweldig gaat maar Max voorgetrokken word. De laatste twee seizoenen is het 1 goede race per 5 middelmatige, dit is gewoon niet goed genoeg. De tijd van smoesjes is voorbij, hij moet nu presteren of hij gaat er heel snel uit bij RB. De gezichtsuitdrukkingen van Horner zeggen genoeg de laatste 4 kwalificaties. Ik denk dat het ondertussen vrij onrustig is bij Redbull, dit soort kamikaze acties zullen hem zeker geen goed doen. Het is tijd voor een frisse wind, er zijn coureurs in slechtere teams die minder tijd hebben gekregen.
Richmond zegt
Alle coureurs hebben smoesjes, mes culpa zit er niet in bij ze.
anthwan zegt
Tja wat moeten wij als toeschouwers hier van zeggen, Max gaat er altijd hard in als die de ons krijgt.
Wij vaak met onze oranje bril vinden dit geweldig maar voor het overige publiek soms wat tever.
Bijv. Toen Ham Max van de baan “duwde” in Engeland kon ik Ham wel schieten maar ik van mezelf als het andersom geweest was ik stond te Jurgen.
sanderkomnogeensergens zegt
Nee. Wat denkt ie wel niet. Gewoon achteraan sluiten. En hopen dat je bij blijft.
RutgerK zegt
Het is een beetje als een bromscooter die bij een verkeerslicht langs de rij wachtende auto’s rijdt en voor je gaat staan om vervolgens bij groen licht langzaam weg te rijden en met 40-45 km/u in het midden van de baan blijft rijden en die je niet kan/mag inhalen.
Blijf er gewoon lekker achter als je weet dat je langzamer bent.
sanderkomnogeensergens zegt
Je beschrijft precies mijn ergernis. Pfff heb hetzelfde ook met motoren 🏍️ prima als je het doet. Maar dan moet je ook wegwezen als het groen is.
shibby zegt
Zoals ene Olav Mol al eens zei, de echte kampioenen zijn soms klootzakken op de baan. Max geeft geen cadeautjes en dat had Checo moeten weten
shibby zegt
Zoals ene Olav Mol al eens zei, de echte kampioenen zijn soms klootzakken op de baan. Max geeft geen cadeautjes en dat had Checo moeten weten
geelbarrel zegt
Er gebeurde tenminste wat. Kijk wat Senna/Prost terug en geniet van meer!
Richmond zegt
Toevallig gisteren die Senna film weer eens gekeken.. die rivaliteit tussen hen was echt giftig en daarom ook mooi voor de F1. Natuurlijk was Prost een matenaaier, maar dat zijn ze nu ook allemaal. Senna was weer niet zo, maar hard op een andere manier. Ze zeiden tenminste eerlijk wat ze van elkaar vonden, al dat dubbele wat ze nu zeggen en tussen de regels door moeten lezen wat ze nu werkelijk zeggen. Is alleen fijn voor sponsors, maar slecht voor de sport. Beter echte personages zoals prost, Senna, Schumacher etc
flatsix010 zegt
Ja hij was te fel, maar niet feller dan Perez. Iemand geen ruimte geven op een recht stuk vind ik anders dan geen ruimte geven in een bocht die van jouw is. Dealniettemin had Max hem op een ander moment ‘normaal’ moeten inhalen zonder dit soort onnodige acties. Dit zorgt toch weer voor onrust binnen het team.
racerx zegt
Bol van de adrenaline is dit begrijpelijk, als toeschouwer vond ik dat hij het vertrouwen in zn eigen snelheid moest hebben om er later zonder teveel poeha voorbij te gaan. Max begon met afknijpen voor bocht 1, Perez betaalde hem met iets meer dan gelijke munt terug waarna Max wel een hele diepe rem-actie initieerde. Spectaculair? Absoluut. Nodig? Nog niet misschien. Max had een veel duidelijker signaal afgegeven door er later fluitend voorbij te gaan denk ik.
Edge zegt
Het was van beide kanten te hard. Perez die Verstappen op een natte baan het gras in drukt terwijl hij er al naast zat is teveel van het goede, net als dat de inhaalactie van Verstappen in bocht 3 de schoonheidsprijs niet verdiende. Aan de andere kant moeten we ook niet van een mug een olifant maken, want dit soort dingen gebeuren nou eenmaal in een sport waarin de adrenaline hoog is en er 20 ego’s op de baan rijden. Ze hebben elkaar niet geraakt, er zijn geen punten verloren gegaan (zowel niet voor het team als niet voor een van de coureurs individueel) dus wat mij betreft is het gewoon oké.
avdb55 zegt
Je bent per ronde een seconde sneller!
Heb je het dan nodig om risico te nemen?
avdb55 zegt
Je bent per ronde een seconde sneller!
Waar maak je je dan druk over?
Als je er in de eerste bocht niet voorbij komt, dan toch in de volgende?
brammetjedeb zegt
Iets van een olifant een mug maken?