Het merk dat bijna weigert elektrische auto’s te bouwen, is dat de grootste fabrikant in 2022?
Toyota was destijds een van de eerste fabrikanten die hybride-techniek toepaste. Eigenlijk was Honda iets eerder met de Insight, maar de toepassing van de Prius was onovertroffen. De auto was de basis voor een milieuvriendelijke beweging.
Als je het milieu een warm hart toedroeg, reed je een Toyota Prius. Later zou Toyota de techniek gebruik voor bijna alle modellen. Alleen de stap naar volledig elektrisch lijken ze te gaan missen. Je zou zeggen, dat gaat wel ten koste van de verkoopaantallen. Dus is Toyota niet meer de grootste in 2022? Of toch wel? Nou, wij hebben het antwoord je!
Is Toyota nog de grootste in 2022?
Toyota is nog altijd het best scorende automobielconcern qua verkopen! Dat is extra knap als je bedenkt dat Toyota het moet doen met enkele merken zoals Toyota, Lexus, Hino en Daihatsu. Toyota als concern verkocht 10.483.024 auto’s, slecht 0,1 procent slechter dan het voorgaande jaar. Het Volkswagen-concern, dat bestaat uit véél meer merken, verkocht slechts 8.300.000 auto’s en behaalt daarmee de tweede plaats. Die 8,3 miljoen is de slechtste score van VW als concern in tien jaar 10 tijd.
Ondanks dat Toyota iets minder verkocht, bouwden ze wel meer dan voorheen. De productie steeg met 5.3 procent. In 2022 bouwde het Japanse merk 10.610.604 exemplaren.
Stabiel
Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nou, nee. In de Verenigde Staten moest Toyota de nummer 1-positie afstaan aan General Motors. Toyota verkocht daar 2.108.458 auto’s, terwijl General Motors er 2.274.088 wist te slijten in het land vaan Uncle Sam.
Voor het komende jaar is Toyota niet enorm ambitieus, maar ook niet pessimistisch. In 2023 hoopt Toyota als concern 10.600.000 auto’s te verkopen, dus ongeveer hetzelfde als dat ze nu gedaan hebben.
Nokia van de autowereld?
Waarom gaat het dan zo goed met Toyota, terwijl ze nauwelijks EV’s maken? Simpel, Toyota is een merk dat wereldwijd enorm veel auto’s verkoopt. In Noorwegen en Nederland zijn we al heel erg ver met laadfaciliteiten en EV’s, maar dat is buiten Europa een stuk minder het geval.
Nu komt hoogmoed voor de val. Een paar jaar nadat de iPhone gepresenteerd werd door Steve Jobs, was Nokia verreweg de grootste fabrikant qua mobiele telefoons. We weten allemaal hoe dat is afgelopen. Wordt Toyota het Nokia van de autowereld? Laat het weten, in de comments?
Via: Motor1.com
Meer lezen? Deze betaalbare auto’s zien wij niet meer terug in 2023!
fanboy zegt
Ze kunnen zich een vrij late instap in EVs veroorloven. Ja dat kost hun echt wel verkopen op korte en lange termijn, en ook al in recente verleden.
Maar dat kunnen ze hebben. Slim is het echter niet, en het kan hun zeker even de nummer 1 positie kosten voor een paar jaar.
Overigens als je gaat kijken naar letterlijk welk merk het meeste verkocht wordt ipv de merkengroep, dan zal je zien dat dat echt al jaren Toyota is en waarschijnlijk ook nog wel even zal blijven.
meetsysteem zegt
Toyota komt snel met een uitbreiding van het EV-gamma maar gaan door met hybride. Een van de weinige fabrikanten die doorheeft dat alleen elektrisch op wereldschaal ver weg, of zelfs een utopie is. Een tweesporenbeleid dus en blijven zo de grootste.
#glazenbollenzijnvanglas
steephh zegt
@meetsysteem
Of juist een van de weinige fabrikanten die nog niet doorheeft dat acceptatie elektrisch rijden sneller gaat dan men verwacht. À la: https://youtu.be/TNwhIHqM60g Als je al kijkt hoe snel het wereldwijd gaat met adoptie van BEV-bussen, 49% van alle nieuw verkochte bussen wereldwijd is batterij-elektrisch..
https://www.wattisduurzaam.nl/41732/energie-besparen/transport/wereldwijd-de-helft-van-alle-bussen-elektrisch-in-2022/
13% van de nieuwverkochte auto’s wereldwijd zijn nu al elektrisch. Dus ver weg? Nee.. Dat Pieter-Jan die is geëmigreeerd naar Nepal en op 4000 km hoogte woont zonder stroom, laat staan laadplekken nu nog niet aan de EV kan? Zeker: maar daar richtte de autoindustrie zich toch al niet speciaal op.
Een omslag maken doe je niet in een paar maandjes. Dus Toyota gaat er nog wel even mee wegkomen, maar het zomaar kunnen zijn dat ze op termijn wel wat in mogen leveren.
meetsysteem zegt
Zou ook kunnen. Maar een elektrische auto ontwikkel je wel snel hoor, zeker als je al weet hoe je auto’s bouwt, voldoende middelen hebt én grote R&D afdeling. En Toyota is in de comfortabele omstandigheid aan geen van de drie gebrek te hebben…
steephh zegt
@meetsysteem
Daar heb je dan weer helemaal gelijk in. Plus, ze investeren er op dit moment al wel in (of althans, hebben ze aangekondigd). Dus ook al zien we nog weinig productiemodellen, wil niet zeggen dat de R&D afdeling stil zit. :)
Johanneke zegt
De Nokia van de autowereld worden ze sowieso niet. De smartphone (al was de 1e iphone niet eens een smartphone) was een nieuw product voor de massa (want de 1e smartphone komt uit 1994, IBM Simon, geproduceerd door Mitsubishi). En toen bleek dat apps nogal belangrijk zijn, en eigenlijk is er maar ruimte voor een paar spelers, dit werden Android en iOS, om verschillende redenen.
Toyota komt straks in 1 klap met hun solid state accu’s waar ze een miljoen patenten op hebben en al gruwelijk lang onderzoek naar doen, en dan doen ze ook weer mee op EV terrein. Ik denk dat ze heel goed snappen dat ze nu nog de grootste kunnen zijn met ICE auto’s, en zo lang mogelijk zoveel mogelijk geld willen maken nu dat nog kan. Die switch komt er wel.
Of ze dan nog steeds de grootste zijn valt te bezien. Zou mij niets verbazen als ze wereldwijd de grootste blijven, door in westerse landen EV’s te verkopen, maar in vooral Azië en het midden oosten nog loeiveel ICE’s.
tortuga zegt
Ja het is een moeilijke vooruit kijk voor Toyota, maar mijn optimisme denkt dat door ze zo veel verkopen, ze ook een grondige fundering hebben om eventueel onderzoek of produceren van elecktrische voertuigen, in een heel korte tijdspanne opgestart kan worden.
Ze hebben eigenlijk wel de meeste ervaring in hybride, die ze uitmelken, en al vaak aangegeven niet te geloven in 100% elecktrisch.
Dus om op de vraag te antwoorden: ik denk dat ze niet de grootste gaan zijn in de periode van 2025 tot 2030…
monsieurleloure zegt
Kwaliteit wint de strijd, zo simpel kan het zijn.
Resultaat van VW is teleurstellend, niet zo lang geleden haalden zij ook de 10 miljoen verkopen.
meetsysteem zegt
Alleen je tweede zin klopt.
herve11f zegt
Het is zielig hier te lezen hoe de meeste onder jullie de japanners onderschatten.
p993 zegt
Dat lees ik juist niet (in de comments)