Huh, die was er toch al? Ja, de Volkswagen ID.7 GTX was er al, maar nog niet in deze uitvoering.
Volkswagen lijkt een koers te bevaren waarop de sedanliefhebber pech heeft. De Jetta is er al niet meer sinds de zesde generatie (hier dan) en sinds de B9-generatie van de Passat gaf ook de sedanversie daarvan de pijp aan Maarten. En nou heeft ook nog eens de Arteon het veld moeten ruimen!
Stationwagon-focus
Tenminste, de sedanversies. De Arteon is er nog als Shooting Brake en de Passat is er nog als Variant. Waarvan @willeme dan zou zeggen: ‘Variant’ stond voor ‘een variant van de Passat’, maar nu ís de Passat enkel nog de SW en dus is de term Variant fout. Edoch, de strategie is eigenlijk als volgt: als jij een wulpse VW-sedan wil, dan kan je voor de ID.7 kiezen. En waarom niet, het is best een knappe bak.
GTX
Maar ook dan delf je als sedan-kiezer het onderspit ten opzichte van de ID.7 Tourer, de stationwagon. Die laatste kun je namelijk ook krijgen als GTX, middels het sportieve label wat Volkswagen binnenkort ook weer de deur gaat wijzen. Dan heb je zowel op de vooras als de achteras elektromotoren om tot 340 pk uit te komen. Leuk, maar dus alleen voor de Tourer.
ID.7 GTX
Tot nu toe dan. Volkswagen doet eindelijk weer iets pro-sedans en introduceert de ID.7 GTX, zonder Tourer. In grote lijnen kunnen we stellen: het is gewoon een ID.7 Tourer GTX, maar dan als sedan. Dezelfde technische stats, dus 340 pk, 0 naar 100 in 6 seconden en een begrensde topsnelheid van 180 km/u. Collega Machiel zei al tijdens het onthullen van de ID.7 Tourer GTX dat het waarschijnlijk niet de snelste Volkswagen estate is en dat klopt, de Golf R Variant doet 0 naar 100 in 4,9 seconden en houdt het pas voor gezien bij 250 km/u. Als een EV een sportieve auto van een segment later niet kan bijbenen qua sprint, mag je spreken van een mildhete versie.
Qua uiterlijk kan je de Volkswagen ID.7 GTX onderscheiden van de reguliere ID.7 door zwarte details, unieke dagrijverlichting in de bumper en andere velgdesigns. Ook krijgt de ID.7 een panoramadak met ‘smart glass’ mee, waar je het glas ondoorzichtig kan maken met een druk op de knop. Dit kun je kennen van de Porsche Taycan GTS. En ten slotte: ook al krijgt de ID.7 GTX hetzelfde 86 kWh-accupakket als de ID.7 Pro S, die wordt qua snelladen beperkt op 175 kW terwijl de GTX 200 kW aankan. De actieradius is met 600 kilometer ietsje minder maar nog steeds ruim voldoende.
Prijzen? Die zijn er nog niet, maar worden eind juni bekend gemaakt. Vanaf dan kan je de ID.7 in zijn ‘sportieve’ GTX-trim in beide carrosserievormen bestellen.
degrotemuis zegt
Geen idee waarom je deze zou kopen? Ja, de gewone ID.7 met maar 286 ouderwetse paardenkrachten en achterwielaandrijving is een halve seconde trager naar de 100, maar loopt ook gewoon 180 en zal qua range ook niet echt onderdoen. En met de adaptieve vering van de normale lijkt me de meerwaarde knap beperkt zo.
harrie zegt
Ik zie al niet in waarom je de gewone zou kopen, laat staan deze.
rockefellar zegt
Helemaal mee eens. Doet mij iets te veel Chinees aan dit model
Stay Positive zegt
Ik vind m saai en ook niet mooi. Inderdaad teveel Chinees.
mashell zegt
Sneller snelladen zou een reden kunnen zijn.
degrotemuis zegt
Is het echt sneller snelladen? Daarvoor verbruikt de extra motor ook stroom. De ID.7 met kleinere accu komt verder dan de GTX, dus km per minuut DC laden komt aardig gelijk uit. Dan blijft eigenlijk alleen de AWD en de kleur over.
Voor een sportlabel niet echt de onderscheidende elementen die je verwachten zou.
mashell zegt
Sneller snelladen is sneller snelladen. Als je onderweg moet snelladen heb je belang bij sneller snelladen. Dat je met een zuiniger versie verder kunt komen is niet eens zo relevant want daarmee sta je dan toch weer langer bij de snellader. Omdat je af te leggen afstand niet altijd vast is kun je snelladen niet altijd voorkomen en daarom is sneller snelladen belangrijk. Daarom zegt een 1000km test ook niet zoveel, rijdt je 900 of 1100km kan de snelste wagen weer een heel andere zijn.
pyrat zegt
Ik zag gisteren de normale rijden, maar dit heeft niks met sedan te maken. Het is gewoon een SUV/crossover, wat een lomp hoog apparaat..
monsieurleloure zegt
Inderdaad de verhoudingen zijn compleet zoek bij de ID.7
Klopt geen reet van het ontwerp.
jippie zegt
Nou ja zeg… eerst BMW met z’n M Performance rommel, nu VW: blijkbaar denken ze in Duitsland dat er alleen nog maar Chinezen op de wereld wonen…
Batterijlikker zegt
Dan liever de Passat R-Line.
v10m5 zegt
Wat een fantasie loos hok….
Dutchdriftking zegt
Ik dacht dat het GTX label er uitging? Hoe dan ook, voor ondergetekende graag de Areon shooting brake.