We kijken of Nyck de Vries slecht was, of dat hij wederom domme pech had.
Eindelijk weten wij Nederlanders hoe Duitsers zich in 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 en 2004 voelden. Heel erg leuk dat jongens als Heinz-Harald Frentzen, Nick Heidfeld en Ralf Schumacher meedoen, maar allemaal kwamen ze en masse naar de Hockenheimring én de Nürburgring voor Der Schumi.
Voor de Nederlandse successupporter is het ook vrij eenvoudig. Bij alles dat Max Verstappen doet kun je juichen! De beste man staat immers altij wel vooraan. Voor die andere Nederlandse coureur gaat het vooralsnog niet zo heel erg denderend. Vandaag zag het er niet denderend uit. Was Nyck De Vries echt zo slecht of was het een samenkomst van omstandigheden?
Strategie, slijtage, Ocon
Nou, uiteraard is het het laatste. Dat liet de coureur weten na de race aan ViaPlay. Uiteraard hebben wij ook met argusogen gekeken, daar de winst van Verstappen vrij snel een formaliteit leek te zijn (tot de laatste herstart, uiteraard). Deze race was echter wel heel erg zuur, want in principe beleefde de Fries een goed weekend. In de trainingen kon hij eindelijk wat kilometers maken en hij wist Q2 te halen. Dat is gewoon goed, zeker als je bedenkt dat de AlphaTarui AT04 niet echt topmateriaal is.
Het ging ook nog eens een keertje fout met de strategie. Althans, ze hadden goed in de gaten dat wegrijden op harde banden en dan zo lang mogelijk doorrijden een goede optie was. Albert Park is vrij glad en heeft veel rechte stukken. De slijtage valt behoorlijk mee. Helaas was er een herstart waarbij iedereen gratis over kan op de harde band. Om het extra zuur te maken moest De Vries vroeger dan gewenst (al na 8 ronden) over op de medium-band.
Is de Vries nu slecht of gewoon drie keer pech?
Maar er ging meer verkeerd. Tijdens de race raakte hij Esteban Ocon, waarbij De Vries even de lucht invloog met zijn bolide. Dat leverde wat schade aan zijn vleugel op. Omdat de vleugel niet goed functioneerde, belaste hij extra zwaar de banden en sleten deze heel erg snel. Als klap op de vuurpijl werd hij bij de laatste herstart ook nog eens de baan af gekegeld door Logan Sargeant.
Gaat het nog goed komen met Nyck de Vries? De eerste drie races met nul punten en elk weekend wel wat gedoe is natuurlijk geen lekker begin. Het is nog even wachten op de juiste baan voor de AlphaTauri, die er zelden zo slecht voor hebben gestaan als in 2023. Wellicht dat ze op banen als Silverstone en Imola wat beter voor de dag komen.
Dan is het hoge woord nu aan u, waarde lezer! Gaat Nyck de Vries nog wat moois laten zien dit seizoen of had Helmut Marko moeten kiezen voor een jong talent uit de eigen poule? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Gezien het feit dat hij ook deze race (weer) betrokken was bij meerdere incidenten én daar eigenlijk de hand niet voor in eigen boezem hoefde te steken, wil ik Nick De Vries nog wel het voordeel van de twijfel geven.
vetnek zegt
Dat de man kan rijden is duidelijk maar toch ben ik van mening dat zijn toetreding in de F1 te danken is aan de stunt van vorig jaar.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer..
pomoek zegt
De Vries is bij AT ingestapt op voorspraak na een tip van Verstappen. Anders had hij waarschijnlijk bij Williams gereden. Een beetje lood om oud ijzer dus. Het is voor jonge talenten natuurlijk erg lastig om in een auto te debuteren die het niet doet. Anderzijds zijn er ook genoeg coureurs die in staat zijn om toch mooie prestaties neer te zetten in een slechte wagen. Verstappen, Sainz, Leclerc, Russel, Norris zijn daar voorbeelden van.
Verstappen en Sainz konden debuteren in een TR die aanzienlijk beter was dan de AT waar de Vries en Tsunoda nu in moeten rijden. Tsunoda heeft al een flinke beuk ervaring in deze auto. De Vries nog niet. Ik denk dat 3 races nog veel te vroeg is om conclusies te trekken, behalve dat de Vries niet het super talent lijkt te hebben van Sainz en Leclerc.
pomoek zegt
het moet natuurlijk “op voorspraak of na een tip van Verstappen” zijn…
MaartenD zegt
Als je gewoon objectief naar de resultaten tot zover kijkt (0 punten, 3x kwali & 3x race achter zijn teamgenoot geëindigd) en niet met een Friesche Vlag dan lijkt het mij wel duidelijk. Hij heeft bewezen een goede coureur te zijn maar de formule 1 is tot op heden een maatje te groot voor hem gebleken…
fastshifter zegt
Eens, zeker omdat Tsunoda zelf ook niet te boek staat als briljant coureur. Het zijn natuurlijk nog maar 3 races, maar hij moet wel op reguliere basis aan yuki voorbij zien te komen dit jaar.
jaapiyo zegt
Het is niet slecht, maar zeker ook niet erg goed wat Nyck tot op heden laat zien. Zeker niet gezien het feit dat Gasly in feite meestal nog een stapje beter was dan Tsunoda. Ik verwacht wel dat Nyck zichzelf zal verbeteren gedurende het jaar. Misschien kan hij in Monaco wat laten zien. Maar het zal echt een stuk beter moeten om dit zitje te houden. De Red Bull talenten in de F2 (en Super Formula) kloppen dit jaar veel nadrukkelijker op de deur dan vorig jaar (het scheelt ook dat ongeveer een derde van het F2 veld Red Bull junior is).
ronnys zegt
Het laatste jaar was Gasly lang niet altijd sneller als Yuki. Nu lag dat volgens mij ook aan de motivatie van Gasly.
Maar Nick heeft al zoveel baan tijd verloren door gepruts van het team. Dus ik zeg nog even aankijken.
Zeker als hij wel goede technische input geeft waar ook Yuki mee verder komt is er zeker hoop.
Dat Robert er snel werd uit geschopt wil niet zeggen dat het altijd zo is.
Als hij binnen komt met de mededeling ik weet niet wat het is, maar ik kan er niets mee. Dan heeft het team natuurlijk sowieso weinig aan je.
flyerbunch zegt
Het lijkt 3x scheepsrecht, maar het was wederom een samenloop van omstandigheden van pech en schade. Hij zat indexeren chaos gewoon in de hoek waar de klappen vielen. Hoe het verder moet met Nyck? Er zullen idd nog circuits komen die de AT beter liggen, maar de kwalificaties zullen gewoon beter moeten dan dit. Hij zal zich nog dichter moeten schurken tegen Yuki dan nu het geval is want hij zit er nog steeds te ver vanaf wilt hij dit zitje behouden aan het einde van het seizoen.
Hawkeye72 zegt
Ja.
ghini zegt
Hij is nu al drie keer gepiepeld door slechte strategie. Soms kon het team er niks aan doen, zoals vorige race.. Maar vandaag had hij toch gewoon van hard naar hard kunnen gaan en dan later nog x naar medium? Ja dat is extra pitstop maar op de medium ging hij toch nooit de finish halen. Op dat vlak wordt hij elke keer door zn team genaaid tov Tsunoda die wel de juiste strategie krijgt. Dat komt ook doordat die altijd voor Nyck rijdt en dat zou dus ook zijn doel moeten zijn, dan krijgt hij eerste behandeling. Verder moet hij zelf ook verbeteren. Vandaag met Ocon was in mijn ogen wel echt een eigen fout. Onnodig. Hopelijk kan hij meer uit de auto halen, die is trouwens echt nog niet best zeg..
Henk zegt
Erg suggestieve en negatieve kop. Ieder F1-kenner ziet gewoon wat een draak van een auto die Alfa Tauri is. Ze gaan gewoon onderaan eindigen. Ik heb het idee dat aanremmen vooral ook nog lastig is voor De Vries.
Hij rijdt verder gewoon solide. In de kwalificatie 0,2 nu achter Tsunoda. En het zit erg dicht op elkaar, dus dan sta je al snel verder achter op de grid. Met de AT is dat niet goed te maken.
En het helpt ook niet mee als je strategie telkens bagger is. Waarom bleef hij niet op hard rijden vandaag bij de eerste rode vlag?
MaartenD zegt
Dat hij in een draak van een auto rijdt zal niemand ontkennen, maar dat hij inmiddels al 3x in de kwali en 3x in de race achter Tsunoda is geëindigd is ook een feit. Tot op heden heeft hij nog niets laten zien wat zijn deelname aan de formule 1 rechtvaardigt…
Henk zegt
Het is toch niet meer dan logisch dat je in het begin achter je teamgenoot eindigt? Hij zit er 0,2 seconden achter. Dat is gewoon netjes. Tsunoda heeft ruim 2 jaar ervaring met deze auto.
Ik vind dat Nyck de Vries solide voor de dag komt. De foutjes met rembalans en andere zaken zijn er na een paar races wel vanaf. Vanaf race 7 mag je gaan oordelen.
gregorius zegt
Je kan er eigenlijk weinig van zeggen. Eerste races was hij langzamer.
Deze keer had hij de snelheid te pakken in de quali, maar maakte hij een fout bij Ocon (DeV had hem moeten zien, dit was gewoon zn eigen fout).
En ja, dan kan je dus niet meer snel doorrijden.
Het is dat Tsunoda geluk had met dat puntje, wat op racepace verdiende ook hij het niet.
Het is wel te vroeg om m af te schrijven
1000bochten zegt
Volgens mij was het gewoon heel dom van AT om De Vries te laten starten op harde banden. Als je kijkt naar de statistieken van de laatste jaren, dan was er vaker wel dan niet een safetycar tijdens de race in Australië.
Wel SC: 2022/2018/2016/2015/2014/2012/2010. Geen SC: 2019/2017/2013/2011
Als de kans dusdanig groot is op een circuit dat er een safetycar situatie komt waarin je een “gratis” pitstop hebt, dan moet je gewoon nooit op hard beginnen. Dan heb je op hard allereerst een slechte start het gebrek aan grip en vervolgens loopt iedereen bij je weg. Komt er dan eenmaal een safetycar situatie waarin iedereen naar hard switcht, ben jij als coureur je “voordeel” voor later in de race ook nog kwijt. Dat is precies wat AT met De Vries nu heeft gedaan. Oliedom van het team.
Henk zegt
En als je op hard start, moet je niet bij de eerste de beste SC naar mediums gaan. Hij had gewoon op hard moeten blijven, dan had hij wat verder naar voren gestaan bij de SC.