Wartburg was een automerk uit het voormalige Oost-Duitsland. De merknaam werd reeds in 1899 gebruikt voor een auto van de Eisenacher Automobilfabrik. Een deel van de fabriek werd door Opel gekocht en is nog steeds in gebruik. Om de fabriek in Eisenach draaiende te kunnen houden wil Opel het merk herlanceren. Volgens Autobild zal men een vereenvoudigde versie van de Corsa onder de naam Wartburg in de markt zetten.
De keuze voor de Corsa is niet vreemd, aangezien dat model in Eisenach wordt geproduceerd. Het plan zou op dit moment onderdeel zijn bij de overname van Opel, waarbij de baas van GM Europa (Carl-Peter Forster) onderhandelingen voert met Fiat en Magna. Het enorme succes van de laaggeprijsde Dacia’s heeft GM geïnspireerd om ook een goedkope badge te introduceren, en zo Wartburg een nieuwe kans te geven.
De auto’s van het merk Wartburg werden van 1956 tot 1991 gebouwd door Automobilwerken Eisenach in Eisenach. Wartburg was samen met de merken Trabant, en Barkas een onderdeel van Industrieverband Fahrzeugbau (IFA). De modellen 311, 312, 313 en 353 werden aangedreven door een driecilinder tweetaktmotor. Vanaf 1988 werd een door Volkswagen ontwikkelde 4-cilinder motor gebruikt in het model 1.3.
Jesko zegt
Kunnen ze niet een wat leukere naam bedenken dan Wartburg?
Jorrit zegt
Maar een Wartburg was toch de onbereikbare droom voor elke Oost-Duitser? Of vergis ik me nu met een ander merk?
floryn zegt
poeh wat een visie van de opel groep zeg. Een wartburg wie zit daar op te wachten? De ostalgisten?
SJ zegt
Kunnen ze beter NSU nieuw leven in blazen, hoewel ik niet weet hoe het met de eigendom van die merknaam zit.
SJ zegt
*het eigendom uiteraard.
HUMMFREAK zegt
Een auto met VW blok gaat naar Opel >_>
super zegt
goede zet; kunne ze de inzetbaarheid van hun oudere technologie verlengen en dus de ontwikkelingskosten nog meer spreiden.
OT; al 4 topics niets over Audi, wordt het niet weer tijd voor een Audi topic? ze hebben vast wel iets te melden, ander lettertype op de mistachterlicht schakelaar ofzo;)
clubbtraxx zegt
@SJ
Ik dacht dat Auto Union & NSU samen Audi is geworden een eeuwigheid geleden dus het lijkt me niet dat Opel ineens de naam NSU zou kunnen gaan gebruiken voor hun budget merk.
Bovendien, zoek eens op NSU RO80, niet bepaald een budgetauto.
Als je die gevonden hebt, kijk dan nog eens naar plaatjes van de Audi 80…
hippopotamus zegt
@ Jorrit: Ik gok dat je een Deusenberg bedoelt, ook al is dat Amerikaans.
Mean Green zegt
In Eisenach is in (een deel van) de voormalige Wartburgfabrieken een aardig museumpje over de geschiedenis van de automobielbouw te Eisenach. Als je in de buurt bent leuk om te bekijken: http://www.ame.eisenachonline.de/
Hier nog een linkje waar je de modellen van Wartburg kunt zien: http://members.home.nl/frankstoffer/wartburg.htm
gogogomagazine.com zegt
Vreemde zet, alleen maar weer meer marketingkosten om dat merk te lanceren. En dan willen ze ook Dacia weer na-apen, zucht..
super zegt
@gogogomagazine.com
helemaal geen vreemde zet; hiermee kunnen ze nog wat geld halen uit technologie die niet modern genoeg meer is voor in opels maar op zich nog wel acceptabel is voor een budget merk. Wat dacht je dat er in dacia’s zat? geen zelf ontwikkelde techniek maar oud renault spul.
blokker5 zegt
ik krijg hier meer een zastava idee bij dan een dacia idee. Ik denk niet dat je hier nog veel over te horen krijgt…
M-lover zegt
fock budgetmerken, koop dan een goede occasie!
florisw zegt
Jeetje! Nog meer budget dan Opel? Dat is best knap..
AMG Powerrr zegt
een budgetmerk van een budgetmerk :O
mashell zegt
In een tijd dat auto’s niet goed verkopen een tweede merk lanceren. Zelfs al is het een budgetmerk, het lijkt me een gevaarlijke strategie.
Tommy zegt
@super: Donder op man met je Audi topics, zeker een verdwaalde bezoeker van autoweek ofniet?? :P
Maarr… is Opel niet al bedget genoeg dan??
Citrofiel zegt
Een vereenvoudigde versie van de Corsa moet budget gaan worden. Volgens mij halen ze daarmee de status van de Corsa keihard omlaag… Alsof je een Dacia opeens als Renault gaat aanbieden, de Renault verkoopt dan echt nauwelijks. Ik denk dat het alleen werkt als je echt een eigen model hebt.
super zegt
@Tommy
humor is moeilijk he?
salipander zegt
Ik vraag me af of Wartburg (of Trabant) geschikte namen voor hergebruik zijn. Ze staan toch voor communistisch geleide, achtergestelde techniek, de vindingrijke Duitse ingenieurs ten spijt. Ik heb een Trabant en heb bewondering voor wat ze met de beperkte middelen ervan wisten te maken: dat ding is boven alles heel betrouwbaar, al zou je dat niet zeggen als je zo’n Trabi voor het eerst ‘meemaakt’. Onder het DDR regime heb de ingenieurs van o.m. Sachsenring heel veel modellen ontwikkeld waarbij betaalbaarheid hoog op de prioriteitenlijst stond. Helaas hebben ze nooit toestemming gekregen om een opvolger voor de pruttelende Trabant te lanceren. Als het aan hen had gelegen, was er zo rond 1970 al een auto a la Golf gebouwd! Die eenvoud en betrouwbaarheid zou wel als inspiratie kunnen dienen om een supersimpele goedkope maar wel betrouwbare auto te ontwikkelen – geen Corsa rebadging dus!
Bovendien is de naam Wartburg in west Europa tegenwoordig nogal onbekend geraakt. Dan zou ik eerder voor Trabant kiezen :-)
BananaFlip zegt
Misschien moet Opel dan wel eventjes de naam veranderen, Wartburg klinkt op een of andere manier een beetje suf.
@ Jorrit
Ik denk het wel, een tweetaktige driepitter klinkt nou niet echt onbereikbaar ;) .
Bob zegt
Als Fiat zeggenschap krijgt bij Opel is einde Eisenach.
Hanico zegt
@ salipander: Ik zou dan juist voor de naam Wartburg gaan vanwege de onbekendheid. Trabant is nog wel redelijk bekend en heeft toch geen goed imago onder de geacht doelgroep. Hoeveel geld je dan ook besteed aan imagoverbetering, mensen willen het toch niet kopen. Net als bij Lada.
OT: Wel slimme zet om je bezetting van je fabriek op te vullen als het gaat werken. Alleen het moment waarop Opel het merk wil introduceren is niet echt handig. De naam Wartburg lijkt nietszeggend, maar dat is Dacia ook en zie hun succes.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Misschien gaan ze gewoon het vorig model Corsa nemen? Renault en Peugeot doen dat ook (onder eigen naam dan) met de Clio Campus en de 206+. Waarschijnlijk wordt het zoiets. Want anders gaan ze idd problemen krijgen om nog Opel Corsa’s kwijt te geraken.
JanC zegt
Wartburg bestond al veel eerder. Daarna werd het Dixi. Dat werd BMW. BMW is dus dankzij Wartburg begonnen auto’s te maken.
Na WOII kwamen die BMW autofabrieken in de “Oostelijke zone” te liggen en werden onteigend, net zoals de fabriek van Horch, waar later de trabant werd gemaakt. Horch was deel van Auto Union, dat later deel van de VAG-groep werd.
De merknaam Trabant is van Herpa, een fabrikant van modelauto’s, dus de naam Trabant kan niet eens gebruikt worden. NSU’s merknaam is eigendom van de VAG-groep, na diens overname.
JanC zegt
De Wartburg was voor zijn tijd aanvankelijk niet eens zo ouderwets:
vergelijk met de West-Duitse 2-takter:
XM Break 3.0 V6 automaat zegt
Alle commentaar ten spijt vind ik het een briljant idee!
Helmut Kohl heeft met zijn snelle hereniging van beide Duitslanden op een afschuwelijke manier de DDR burgers belazerd, de oostduitsers zijn armer dan ooit en óf werkeloos óf ze zitten uren in de auto om te werken in westduitsland of nog verder.
De oostduitsers zijn helemaal niet blij dat Opel en VW hun autofabrieken hebben overgenomen, 10.000den arbeiders raakten hun baan kwijt, toen de nieuwe bazen geautomatiseerde montagelijnen plaatsen voor de nieuwe modellen!
Veel was handwerk en ondanks dat de produktie tergend traag verliep was er altijd werk, want de ouderwetse Trabant, Wartburg, Barkas en de vrachtwagens Robur en Ifa werden altijd nog goed verkocht in de oostbloklanden zoals Hongarije, Roemenië, de balkan en zelfs in Azië en Afrika, vlak Cuba ook niet uit!
Ik ga hier geen communistische planeconomie goedpraten, maar wat ze in 91 gedaan hebben is onvergeeflijk, de oostduitsers hadden gewoon geleidelijk aan modernere auto’s moeten gaan bouwen, maar nee, Opel ging zaken doen met Daewoo, en zo ontstond de Nexia, de opgewarmde kadett uit Seoul.
Die auto had prima als Wartburg gebouwd kunnen worden, had voldaan aan europese regelgeving en ze hadden ook meteen de oude vectra of ascona moeten gaan bouwen als Wartburg, immers als occasion vonden die wagens gretig aftrek in het toen “vrije” oostduitsland.
Ook de sterk verouderde dun gezaaide garages wisten absoluut niet wat ze met de moderne auto’s aanmoesten, de meesten waren veredelde smederijen. de meeste oostduitsers deden alle reparaties en onderhoud aan de oersimpele auto’s zelf.
Maar een corsa als Wartburg? beetje lulig autootje lijkt me, een Wartburg was een middenklasser met veel ruimte, een Dacia is ook geen veredelde twingo! al ben ik absoluut geen Opelfan, ik vind Duitse auto’s gebouwd onder GM of Ford vlag eigenlijk eigenlijk maar niks, Amerika beslist en dat zie je altijd terug in het eindprodukt, ietwat gedateerd en niet echt degelijk.
Bouw dan een auto in Eisenach gebaseerd op het mechaniek van bijvoorbeeld de VW Vento, de golf met koffer van begin jaren 90, geef het ding een eigen smoel en help die arme mensen daar weer aan het werk.
De halve stad staat leeg, veel huizen verkrotten, het is geen gezicht, na 20 jaar zijn de rijken nog rijker en de armen echt straatarm!
Met Skoda kon het toch ook? geleidelijk aan van de 130L met motor achterin via Favorit en Felicia naar de huidige fraaie auto’s, en de Tsjechen varen er wel bij, want ze verkopen meer Skoda’s dan ooit!
Voor Trabant is het te laat, die naam is gekocht door Herpa en die wil er iets exclusiefs mee gaan bouwen, de zoveelste veel te dure retro-auto zoals de mini.