Waar deelt Porsche de nieuwe 911 uit? De 992 vult in rap tempo het Nederlandse straatbeeld alsof het een goedkope A-segmenter is.
De nieuwe Porsche 911. Alleen al die zin is magisch toch? De 911 is en blijft een icoon. Over smaak valt niet te twisten en met name de gewijzigde achterkant is een puntje van discussie. Het zal Porsche allemaal een zorg zijn, de 992 is een hit en voorlopig duiken wekelijks spots op van de nieuwe 992 op Autojunk. In dit artikel een overzicht van de nieuwe elfjes die tot nu toe gespot zijn. De meeste eigenaren kiezen voor grijs of zwart, gelukkig zijn er ook een aantal 992’s gespot die wél opvallen. De goedkoopste uit dit lijstje kost 188.816 euro, de duurste ruim 218.000 euro.
Wat naar voren komt in dit voorlopige lijstje is dat er voornamelijk gekozen wordt voor de 4S. Men lijkt massaal voor de vierwielaangedreven variant te kiezen ten opzichte van de achterwielaangedreven Carrera S. Porsche Nederland had niet direct een verklaring hoe dit zou komen. Bij de 991 werd vooral gekozen voor een 4S vanwege de dikkere heupen. De bredere body is standaard op de 992, of je nu een Carrera S of Carrera 4S koopt. Porsche Centrum Gelderland meldt dat men vooral kiest voor de 4S vanwege een extra stukje veiligheid. De meerprijs voor een 4S ten opzichte van een S is dermate klein (ongeveer 10.000 euro) dat klanten toch voor de 911 met vierwielaandrijving gaan. In het geval van Porsche Centrum Gelderland kiezen ongeveer 65 procent van de 992-klanten voor een 4S. Wouter schudde hier op de redactie zijn hoofd en riep heel hard ‘watjes!’. Porsche Nederland zegt dat één derde van de klanten kiest voor een 992 Carrera S en twee derde opteert voor de 992 Carrera 4S. Dit zijn verkopen van de Cabrio en Coupé gecombineerd.
911 Carrera 4S – zwart – 188.816 euro
Een zwarte 911 in zijn natuurlijke habitat (Amsterdam).
911 Carrera 4S – zwart – 189.164 euro
Deze 992, gespot in Leiden, is geheel zwart uitgevoerd. Batman-style!
911 Carrera 4S – zwart – 195.586 euro
Zwart blijkt een populaire kleur, de derde 992 uit dit lijstje komt wederom met deze tint
911 Carrera S – rood – 196.965 euro
De eerste achterwielaangedreven 992 uit het lijstje. Met gelijk een goede kleur.
911 Carrera 4S – grijs – 197.255 euro
Grijs staat de 992 heel goed. Zeker zo in deze samenstelling.
911 Carrera 4S – grijs – 199.255 euro
Een beetje flets, deze grijze Porsche.
911 Carrera 4S – rood – 200.337 euro
Deze 911 lijkt sterk op het andere rode exemplaar uit dit lijstje.
911 Carrera S – zwart- 200.633 euro
Kijk, zo kan het ook. Een 992-eigenaar (m/v) die niet bang is om dingen anders te doen.
911 Carrera 4S – grijs – 201.923 euro
eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit geen hele spannende 911 is.
911 Carrera 4S – zwart – 204.545 euro
Wel 911 rijden, niet willen opvallen. Naast een flinke M760Li oogt de 992 bijna klein!
911 Carrera 4S – grijs – 206.854 euro
Van deze kleur grijs kan de schrijver van dit artikel nooit genoeg krijgen.
911 Carrera 4S – grijs – 212.567 euro
De eerste cabrio van het lijstje.
911 Carrera 4S – grijs – 214.484 euro
Het neusje kan de stoep bijna proeven. Met een prijskaartje van ruim 214k behoort deze 911 tot de top drie van dit lijstje als het gaat om de duurste exemplaren.
911 Carrera 4S – grijs – 216.957 euro – 911 Carrera S Cabriolet – wit – 190.850 euro
Wat is beter dan één 911? Twee 911’s natuurlijk.
911 Carrera 4S – grijs – 218.456 euro
Gele remklauwen op deze grijze 911. Wie weet wat voor opties deze eigenaar nog meer aangevinkt heeft. Het is in elk geval de duurste 992 tot nu toe gespot op Autojunk!
harrie zegt
Hij blijft ogen als een 991 met obesitas.
suzikubelona zegt
@harrie: Ik vind hem juist steeds mooier worden. Eindelijk eens een Porsche die er (oké, niet radicaal) anders uit ziet. Ik vind hem zelfs mooier dan de 991.
momo zegt
@harrie: Ik denk dat de plaatsing van de kentekenplaat ons dat doet denken. Wel opvallend dat niemand in het lijstje voor dat bumperpartijtje gekozen heeft dat ervoor zorgt dat de auto minder obese lijkt.
jupke zegt
Koopt er nou niemand een groene of blauwe? Ze hebben toch andere kleuren bij Porsche als grijs en zwart?
lekkerlinksrijden zegt
@jupke: jawel, 2 rode
trustmeiamanengineer zegt
Lekkere kleurtjes hoor…..
jeppie zegt
Als warme broodjes over de toonbank
str8six zegt
Donkergroen, gele remklauwen. Denk dat ‘m dat goed past.
bsxc2 zegt
Niet vernieuwend genoeg
9000cse zegt
@bsxc2: Het is maar zoals je het wilt bekijken. Één ding blijkt onomstotelijk vast te staan: Het ontwerp is in de basis gewoonweg tijdloos gebleken! Welke andere auto is immers al sinds 1968 qua design zo herkenbaar en toch zo succesvol gebleven? En vooral technisch gezien is hij ontzettend verbeterd. Vooral wat de wegligging betreft. De eerste uitvoeringen waren zéér wispelturig en onvoorspelbaar en heeft menigeen zelfs het leven gekost! Nu is die wegligging al sinds vele jaren perfect! En kijk ook eens naar de prestaties en het vermogen. De eerste had slechts 130 pk en trok in 8,9 sec. van 0 naar 100. Da’s nu toch wel even anders.
frederik zegt
@9000cse: 1964. Als je normaal rijdt in een klassieke 911 valt het trouwens best mee. De reputatie is erger dan de werkelijkheid.
kennone zegt
Niemand die het “sport design” optie aan vinkt?
Dutchdriftking zegt
@kennone: als je ze naast elkaar zet en een half uurtje kijkt dan weet ik nog zo net niet welke mooier is.
kennone zegt
@dutchdriftking: klopt, maar had onder tussen wel verwacht minstens 1tje tegen te komen, maar zelfs dat niet
jaapiyo zegt
@kennone: @ko4n: zb-382-k. Sportdesign en de dubbele dubbele pijpen, zoals het heurt. Echt veel mooier, vind de standaardversie met die Audi-pijpen nog steeds geen porum. We hebben ‘m helaas nog niet in ons archief staan, dus alle spotters die zich geroepen voelen…
hotze zegt
@jaapiyo: je vergeet nog te melden “handbak”.
SpiderIV zegt
@dutchdriftking: half uur naar kijken??? Naar zo’n obesitas 911? Zonde v je tijd en slaapverwekkend.
ko4n zegt
@kennone: xx251b heeft sport design
jaapiyo zegt
@ko4n: jungeh! Helemaal niet.
Dutchdriftking zegt
Het nieuwe kontje begint te wennen.
lekkaah zegt
Wat zijn nou die 2 rode strepen in die luchtrooster achterop?
Loek zegt
@lekkaah: derde remlicht. Ik had verwacht dat het een knipoog was naar iets uit het verleden, maar het lijkt gewoon een stukje design te zijn.
suzikubelona zegt
@720s: Aangezien het derde remlicht nog geen 20 jaar verplicht is, kun je je afvragen waar het dan een knipoog naar moet zijn. Het luchtrooster direct onder de achterruit is dat dan wel weer.
emping zegt
@suzikubelona: precies mijn gedachte
lekkaah zegt
@720s: @minicoopers: thanks
minicoopers zegt
@lekkaah: remlicht
leaper035t zegt
Waarom staat er een veiligheidshekken voor die BMW M760i
leaper035t zegt
@leaper035t: ?
stekel01 zegt
@leaper035t: Neem er nog één joh
leaper035t zegt
@stekel01: haha. Was het daarom maar! Gewoon ontzettend aan het knoeien!
lekkaah zegt
@leaper035t: ha, nice :)
leaper035t zegt
?
tvklarenbosch zegt
Hah zag XR-838-V laatst bij Schiphol. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik 3 keer moest kijken voor ik zag dat het een 992 is, pas toen ik de achterkant zag was het duidelijk.
erwh zegt
Beetje meer fantasie mbt de kleurkeuze zou het straatbeeld goed doen. Mijn keuze: PTS Oak Green met cognac interieur.
ericd zegt
Groen zou ik ‘m nemen. Ik twijfel nog tussen Wehrmacht metallic grün en eco-friendly green. Waar blijft trouwens de gewone Carrera?
niex zegt
De 911 heeft zijn magie al een tijd verloren.
suzikubelona zegt
@niex: Nee hoor. De cabrio en targa kunnen immers een dak tevoorschijn toveren. ?
mwti zegt
@niex: zei hij jaloers zonder uitleg.
raym zegt
@mwti: Heeft niks met jaloers te maken. Ben het volledig niex eens. De 911 model dat totaal niets heeft in mijn ogen, niks specials op gt 2 model na vind ik ze saai en weinig vernieuwd. Ze zouden een moeten durven het model er radicaal anders uit te laten zien.
probono zegt
@raym: als een 911 er radicaal anders uit zou gaan zien, noemen ze ‘m vast geen 911.
mashell zegt
@raym: waarom zou je een auto met een nagenoeg perfecte vormgeving er radicaal anders uit laten zien? Porsche heeft dat gedaan en doet het telkens opnieuw maar behoud daarnaast de 911 en geeft het model met de radicaal andere vormgeving een nieuwe naam. Ik presenteer u de 928, de 924, de Cayenne, de Panamera en de Macan!
mwti zegt
@raym: dan heb je het niet helemaal begrepen. Koop een Jap, elke keer anders.
raym zegt
@mwti: Nee ik ben geen porsche liefhebber. De 911 is zo ongelooflijk saai. Er zij 2 porsche die me wel aanspreken dat is 911 gt1 en carrera gt de rest doen me echt niks.
mwti zegt
@raym: zoals Honda met de NSX zeker, dat ding verkoopt voor geen meter.
bernoulli zegt
Die zilvergrijze kwam ik gisteren tegen op de A2 bij Maarssen. Dikke kar.
flatsixx zegt
Zelf een 991.2 Carrera S. Toch we een feestje met RWD
super007 zegt
@flatsixx: ???op de wishlist van deze 997.1 rijder
flatsixx zegt
@super007: 997 blijft ook geweldig!
MaartenD zegt
Dodelijk saaie auto deze sportauto voor de gewone man
E320cdi zegt
@maarten020: In welk universum rijden gewone mannen in 11jes? De gewone man is blij met een huis dat meer waard is dan de nieuwprijs van een dergelijk exemplaar.
MaartenD zegt
@e320cdi: je snapt mijn punt duidelijk niet. Op een normale dag zie je gemiddeld genomen wel zo’n 10 porsches op straat staan of voorbijrijden, in tegenstelling tot Ferrari’s, Lamborghini’s en andere merken die een stuk exclusiever zijn.
hidde_osinga zegt
Een tijdje geleden heb ik er nog een gespot die hier niet in het rijtje staat. Rijdt rond in Breda met kenteken XZ-902-J en een prijskaartje van €181.778 en daarmee zelfs de goedkoopste van deze lijst
E320cdi zegt
Weinig spannende uitvoeringen, maar wat vind ik ‘m mooi worden! Het design waardeer ik steeds meer, zeker toen ik er een paar in het echt bekeek. Zelf zou ik een geel of Miami blue exemplaar bestellen in combinatie met het sport design pakket?
grandmasterb zegt
Het uiterlijk is best fraai, hoewel niet van voren (net een soepkip) en bij de cabrio niet van achteren (net een bultrug), maar de ligging van de motor is nog steeds dramatisch slecht, ondanks 60 jaar geklungel eraan is dat nog steeds te merken en moet je daarmee rekening houden, want een ongeluk op hoge snelheid met een 911 is nog steeds vaak fataal, ook testrijders hebben dat moeten ondervinden.