Waar koolstofvezel in de jaren ’80 en ’90 nog serieuze hocus pocus was, wordt het lichte en sterke materiaal steeds meer toegepast door grote autofabrikanten. De vraag is alleen wanneer we op grote schaal velgen van carbon kunnen verwachten.
De allereerste auto waarvan de monocoque volledig van carbon (vooruit: carbon fiber reinforced plastics om precies te zijn) was gebouwd is natuurlijk de legendarische McLaren F1. Zoals we eerder al in een special uiteenzetten worden productiemethoden goedkoper, wat maakt dat het spul ook gebruikt kan worden op minder exotische auto’s. Niet dat we de BMW i3 en de Alfa Romeo 4C weg willen zetten als standaardautootjes, maar je snapt ons punt.
Wat velgen betreft is carbon nu vooral nog het terrein van aftermarket-bedrijven en zeer exclusieve fabrikanten als Koenigsegg. Da’s ergens ook logisch, want een setje van vier van die dingen kost je al gauw een klein vermogen. De exemplaren die hierboven afgebeeld staan onder een Porsche 997 GT3 mogen bijvoorbeeld voor 15.000 USD mee naar huis.
Grootschalige toepassing in productiemodellen
Toch is er goede reden om aan te nemen dat ook koolstofvezel velgen binnen niet al te lange tijd gemeengoed worden. ThyssenKrupp kondigde onlangs aan te gaan samen werken met Maxion Wheels. Beide partijen willen een ultra lichtgewicht hybride-velg gaan maken die deels uit aluminium en deels uit carbon bestaat.
Per velg moet een gewichtsbesparing worden behaald van maar liefst 40% ten opzichte van gesmede aluminium exemplaren, daarnaast speelt het esthetische (en dus subjectieve) aspect een rol. De bedrijven mikken op het wat luxere segment en SUV’s. Het merk waarmee wordt samengewerkt is Volkswagen, zoals we eerder al aanstipten bij een Audi met al dan niet neppe carbon sloffen.
Ford is ze echter een stapje voor. De Amerikanen kondigden onlangs aan hun Mustang GT350R uit te rusten met carbon wielen, die worden vervaardigd door Carbon Revolution. Inderdaad, wederom het merk dat ook de patta’s voor bovenstaande Porsche maakte.
Om er zeker van te zijn dat toekomstige eigenaren niet bij het eerste het beste gat in de weg hun velgen naar z’n mallemoer rijden worden de rims uitvoerig getest, maar de voordelen voor wat betreft de rijeigenschappen zijn evident. Minder onafgeveerde massa helpt de handling aanzienlijk en eigenlijk op vrijwel alle fronten.
Het wijst er dan ook op dat we over niet al te lange tijd carbon rims onder (redelijk) standaardauto’s terug zullen vinden, al valt het te hopen dat we tegen die tijd nog zelf mogen rijden. Nog effe over dat esthetische puntje, zijn jullie voor of tegen?
griffendahl zegt
Esthetisch maakt het me niet zo veel uit, doorgaans vind ik velgen gewoon het mooist in een conventionele zilvertint, maar niks zou me in de weg staan de verfspuit ook even over een carbonvelg heen te halen. De ‘carbon-look’ op een velg kan me verder gestolen worden…
Dutchdriftking zegt
@griffendahl: Helemaal mee eens, voor het gewicht top, maar het ziet er niet uit….
av_diver zegt
Echt gemeengoed zal het niet worden, ze zijn te kwetsbaar voor de gemiddelde rijder vs stoeprand.
MARS zegt
@av_diver: leuk, zie net dat jij hetzelfde hebt getypt..
poes zegt
@av_diver:
Precies. Daarbij is het (huidige) productieproces nog dermate kostbaar dat de prijs nooit concurrerend zal zijn met een mainstream lichtmetalen velgje.
MARS zegt
Dat gaan wij niet meemaken, is veelste kwetsbaar..
vtechlover zegt
@mars: als we allemaal het zelfde dachten als u, dan reden wij nog steeds op een paard met wagen..
MARS zegt
@vtechlover: zolang ’t merendeel nog steeds niet fatsoenlijk kan autorijden Is dit niet echt handig, vind je niet!
vtechlover zegt
@mars: misschien is het nou nog te vroeg inderdaad! Maar u weet ook dat ze het het gaan evolueren en verbeteren en of mixen met andere materialen
moveyourmind zegt
Een paar inch kleiner en iets smallere brede banden en je bent er ook met de gewichtsbesparing.
Én voor het oog banden die nog ouderwetse wangen hebben. Zoveel mooier dan die banden die strak om de velg getrokken zijn. Zelf hoop ik het goede voorbeeld te geven door met veel te kleine 16 inch velgen (gewoon OEM) onder mijn Jag rond te rijden.
pesu zegt
@moveyourmind: Woon je toevallig in Nijmegen? Op weg naar het station staat altijd een jag xj met 16 of wel 15 inch velgen. Ziet er echt niet uit.
moveyourmind zegt
@pesu: Nee, daar woon ik niet. Maar als het een oude XJ is heeft die waarschijnlijk 16 inch velgen. Met van die mooie hoge banden (60 hoog). Mits de auto er mooi opgepoetst bijstaat vind ik dat juist wel deftig en klopt het plaatje ook. Tot zo’n twintig jaar geleden was 16 inch heel normaal, ook voor een auto van dik vijf meter. Maar smaken verschillen, wat ik bloedmooi kan vinden is voor een ander wellicht gewoon een ordinaire ouwe sloep.
Zelf vind ik trouwens ook onder een moderne vijf serie of een E-klasse vind ik de standaard velgen vaak nog het mooiste. Zeker als het interieur dan wel van alle luxe is voorzien en er een dikke motor onder de kap ligt en de typeplaatjes eraf gehaald zijn. Laat de buitenwereld maar denken dat je een eenvoudige versie hebt.
pesu zegt
@moveyourmind: Hoewel ik fan ben van Jaguar, ben ik nooit echt op de hoogte geweest van hun modellen. Heb net even wat modellen opgezocht en het betreft de XF 2008.
Als ik er weer langs fiets zal ik een foto maken en uploaden of opsturen. Is wel een leuk voorbeeld van verschillende smaken. Mijn inziens geeft het de auto geen deftigheid.
Verder zie ik best vaak 5 series van 2008 met die veelste kleine standaard velgen rijden. Doodzonde in mijn ogen, maar voor de ander weer erg mooi.
Is maar goed ook dat smaken verschillen. Anders wordt het dagelijks beeld zo saai.
dikdraak zegt
@pesu: Het verschil is denk ik dat de meeste moderne auto’s voor een groot deel afhankelijk van de wielmaat zijn om hun design mooi uit te laten komen, terwijl veel oudere auto’s wielen behandelen als wat ze zijn: een hulpmiddel om te bewegen dat esthetisch verder van weinig waarde is.
phaeton zegt
@moveyourmind: Dat ik dit nog mee mag maken. Onder de vorige E-klasse staat die 16 inch velg inderdaad goed, mits de carrosserie in zilvergrijs is gespoten. Als E280 CDI met leer en satnav een auto waar ik mij niet voor zou schamen. Maar die dikke 18 inch 11×2(?) spaaks staan helemaal fantastisch (dan weer donkere kleur Avantgarde benodigd).
nasty zegt
@moveyourmind: schuif dat eens over big brakes heen? Tegenwoordig heb je al echt 18″ nodig als je van serieuze stoppers bent voorzien
TommyGT3 zegt
Ter info – correct me if i’m wrong: Gewichtsbesparing op velgen is een driedubbele win: Zoals vermeld zorgt dit voor minder onafgeveerde massa wat leidt tot een beter (lees constanter) contact met weg. Als tweede is er de überlogische massa die niet meegesleurd moet worden maar ten derde is er ook massa die niet rondgedraaid moet worden, wordt al te vaak vergeten!
ghost zegt
Koolstof is ook niet in enorme geraken aanwezig, daarom is Carbon ook zo duur.
metalmike zegt
@ghost: Koolstof is aanwezig in gigantische hoeveelheden, waar denk je dat aardolie uit bestaat?
Het is de productie van de koolstofvezels die het zo prijzig maakt, dit proces is ingewikkeld, precies en kost veel energie.
marc94 zegt
@ghost: waar denk je dat je zelf voor een groot deel uit bestaat. Koolstof zit in bijna alles. Alleen niet in de vorm waarin je er een wiel van maakt.
napo zegt
Ik zie t niet gebeuren, de kwikfits van deze wereld met werknemers die t minder nauw nemen blaffen zo n velg op t bandenwisselapparaat, ff beetje scheef, haar scheuren erin, en jij knalt ff met 200 over de Duitse snelweg en je velg spettert uit elkaar. Waarom denk je dat t in de racerij noet gebruikt wordt? Omdat je kleine scheuren niet ziet en je zo velgen eenvoudig uit elkaar kan laten spetteren op de baan….
Ook superbike en motogp geen Carbon, hoogstens een magnesium.
Nadeel van Carbon is dat het door weer invloeden als zon en zout op de weg broos wordt en gebeurt er ook weer hetzelfde als hierboven. *spetter*krak*
thijse zegt
@napo: bij motogp en WSB zijn carbon wielen verboden, waarschijnlijk omdat ze niet waarschuwen voordat ze kapot gaan.
Van magnesium wordt je voor dagelijks gebruik ook niet blij. Het is een erg corrosief materiaal, dat niet zo lekker reageert op lak beschadegingen. Jouw kwikfitvrienden zou ik ook geen magnesium velgen laten doen. Die zijn overigens wel toegestaan voor straatgebruik.
pesu zegt
@napo: Achja, zo dachten ze vroeger ook over de auto en zelfs het wiel. Alleen maar slecht en nadelig, met zo een instelling kom je nergens.
Op elke vraag is een antwoord, dat is juist het uitdagende van techniek. Anders was ik ook nooit een technische studie gaan doen.
sr20det zegt
@pesu: wat Napo zegt is wel degelijk waar. Carbon wordt gebakken in een oven waarna het een soort ei wordt, als een ei een scheurtje heeft verliest het zijn stijfheid en is de kans op breken veel groter.. Dit heeft carbon in principe ook. Een carbon fietshelm is kneiter hard maar wanneer je een val maakt en de helm heeft een scheurtje is ie net zo sterk als een rott banaan en kan je m weg gooien. Met velgen zal het ook zo zijn al hebben die nog een rubberen band er omheen.
pesu zegt
@sr20det: Zeg ik dan ergens dat hij ongelijk heeft? Ik begrijp hoe Carbon werkt en begrijp de nadelen maar weet ook dat we nog lang niet aan zijn technische limiet zitten.
awesome zegt
15k aan velgen. Beter laat je de vrouw dan niet meer fileparkeren…
henkhupelschoten zegt
Zelfs ik durf dan niet meer te file parkeren
henkhupelschoten zegt
Was op @awesome: Bedoeld
awesome zegt
@henkhupelschoten: eens hoor. Sowieso zouden de velgen meer kosten dan mijn auto waard is.
Ik hou het wel lekker bij OEM velgen.
henkhupelschoten zegt
Hmmm. Eerst zien dan geloven. Ik zit nog steeds te wachten op velgen die meegespoten zijn in de zelfde kleur lak van de wagen. Mijn 280se heeft het en ziet er altijd zo geweldig uit. Overigens kwam ik vandaag (volgensmij) langs de BBS fabriek naast de a5 in duitsland. Toch aardig groot nog, dat die aftermarket-meuk nog steeds nieuw wordt gekocht is toch knap
thijse zegt
@henkhupelschoten: ik denk dat veel wielen worden gemaakt door….wielenfabrikanten!
Ook jouw oem-hoepeltjes :)
Edge zegt
@henkhupelschoten: Met BBS noem je dan meteen ook een van de grootste spelers, en naast de aftermarket consumentensector is BBS ook nog eens goed vertegenwoordigd in de racerij, waar ze toch wat meer velgjes gebruiken dan de gemiddelde automobilist.
n54coupe zegt
@henkhupelschoten: BBS zit ook als OEM velg onder verschillende merken, waaronder BMW.
En als je je velg in een speciale kleur wilt dan houdt niemand je tegen om ze achteraf in de door jou gewenste kleur te laten poedercoaten.
Voor rond de €400,- is dat helemaal geregeld.
Moet je wel een klein beetje moeite voor doen natuurlijk.
lekbak zegt
@henkhupelschoten: je bedoelt zeker wieldoppen in kleur?
henkhupelschoten zegt
@lekbak: Sorry, inderdaad !
rijbewijzer zegt
Zelf rijden natuurlijk!
Al die gekken die in de poll hebben geantwoord “als het fiscaal voordelig is zou ik autonome auto’s willen” verdienen een ip-ban en inleveren van je AB account
Hupke zegt
We zullen wel zien. Ik zie het niet gebeuren omdat productie duur is en arbeidintensief.
Je moet als fabrikant zo iedere dag 40k tot 1M van die velgen buiten kunnen schuiven om een beetje mee te gaan met de auto-productie. Dat is verdomd veel voor een handgemaakt product.
ko3n zegt
Jay leno had een mooie video hier over
bozothenutter zegt
pffff, 40% besparing tov vergelijkbare wielen…de mijne zijn 6.3kg….dat zou dan 3.8 worden….bizar!
maarre…bring it on!
lekbak zegt
@bozothenutter: op de onafgeveerde massa vind ik dat nogal wat ja.
philipf zegt
Op een nieuwe auto oké. Maar alsjeblieft niet als aftermarket
mrrallycross zegt
Laat maar komen. Alleen dan wel een mooier model dan onder die porsche van ze