En wat kunnen we verwachten?
Het trio Ferrari LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918 Spyder is alweer even geleden. We hoeven echter morgen geen gloednieuw model te verwachen. Dat is ook niet zo vreemd, want de cyclus van een hypercar valt niet te vergelijkingen met andere productieauto’s. Tussen de Enzo en de LaFerrari en de Carrera GT en de 918 Spyder zat ook een gat van circa 10 jaar.
McLaren heeft met de gelimiteerde Senna laten zien nog niet klaar te zijn met het bouwen van bijzondere auto’s. De Senna valt echter niet in dezelfde categorie. Oneerbiedig gezegd is dit een opgedirkte 720S met zeer vooruitstrevende aerodynamica. Een echte opvolger van de P1 zal nog wel even duren.
Porsche topman Oliver Blume heeft in elk geval tegenover Drive op de Autosalon van Genève gezegd dat het merk momenteel onderzoek doet naar de mogelijkheden voor een opvolger. Blume wist nog niet te zeggen of het weer een hybride supersportauto gaat worden, of dit keer een high performance volledige elektrische auto. Qua technologie zitten we in een overgangsfase. Hybride hypercars zijn heet en actueel, kijk bijvoorbeeld naar de Aston Martin Valkyrie en de Mercedes-AMG One, en volledige elektrische hypercars zijn vooralsnog exotisch (Rimac).
Voorlopig zal het nog stil blijven vanuit Porsche, licht Blume toe. Pas richting 2025 of nog later kunnen we een eventuele opvolger van de 918 Spyder verwachten. Inmiddels is het zes jaar geleden dat Porsche de 918 Spyder onthulde op de Frankfurt Motor Show.
reactief zegt
Antwoord op de titel? Geen idee!
Antwoord op de ondertitel? Geen idee!
stanvalkje zegt
@reactief: er is wel een antwoord gegeven op de titel. Richting 2025 namelijk. Neem even de moeite om tot het eind te lezen volgende keer.
reactief zegt
@stanvalkje: Richting 2025 of later is mijn inziens hetzelfde als geen idee. Want dat kan volgend jaar zijn, maar ook 2040.
RubenPriest zegt
@reactief: dus als jij zegt tegen iemand; ik kom later kan daar ook 25 jaar tussenzitten?
reactief zegt
@rubenpriest: Je snapt ook wel dat dat anders is, maar ik snap jouw punt.
Als ik het interview op Drive lees, lees ik dat ze nog niet bezig zijn met een auto en in gedachten hebben om iets te doen met Solid State batterijen. Maar ze wachten die techniek eerst af, beslissen dan of het hybride of all-electric wordt en zouden dan pas gaan ontwikkelen.
Dan ligt er dus gewoon helemaal niks nu.
reactief zegt
@rubenpriest: enne… Als een vriend aan je vraagt wanneer je weer eens langskomt. Zeg jij dan ook; ‘richting 25 juni of later?’ ??
duckmefaddy zegt
Ik heb sowieso de eerste 917 modellen gemist, dus ik heb nog wel even nodig om in te halen
smultie zegt
@duckmefaddy: Ik denk dat je wel eens van de 911 gehoord hebt?
Dutchdriftking zegt
Ik vermoed dat men de kat nog even uit de boom kijkt betreffend elektrificatie. Als de ontwikkelingen daadwerkelijk zo snel gaan dan kan je beter over een jaar of 5 een daadwerkelijke elektrische auto ontwikkelen welke ook écht snel is IPV een hybride welke over 5 jaar door elke E-Golf ingehaald wordt.
JanJansen zegt
Daar hebben Ferrari, Porsche en Maclaren vast weer goede onderlinge afspraken over gemaakt.
Was toen een fantastische publiciteitsstunt.
mashell zegt
@janjansen: afspraken? Of gewoon op een economisch diepepunt (2008) beginnen te ontwikkelen zodat je bij een volgend economisch hoogtepunt een wagen kunt aanbieden.
karaya zegt
Die 918 blijft de mooiste van de drie.
hotze zegt
@karaya: zeker, helemaal mee eens; zag er nog 1 staan in Heteren bij Porsche Gelderland. Wellicht staat ie te koop; iets voor jou?
karaya zegt
@hotze: Liever een 917 Langheck. Mooie auto om me in dood te rijden.
hotze zegt
@karaya: right… je bent dus fan van oudere Charles Bronson films of wilt een Paul Walkertje doen?
rollingstoned zegt
@karaya: doe mij maar de vorige generatie: de McLaren F1, de Ferrari F40 en de Porsche 959…
karaya zegt
@rollingstoned: De F40 is voor mij de ultieme supercar.
ghost zegt
Geduld is toch een schone zaak, voor mijn gevoel is de houdbaarheidsdatum van de 918 nog helemaal niet verstreken..
technofreak zegt
Het verschil is dat Ferrari en McLaren hun bestaansrecht (core-business) afmeten aan de hypercar die ze bouwen en daarna in verdunde vorm van ‘instapper’ tot topmodel aan hun doelgroep slijten.
Porsche’s doelgroep zit niet te wachten op een super-/ hypercar. Het bouwen ervan is dus geen noodzaak/core-business voor ze.
TL;DR: Porsche is niet zo van het piemelmeten.
rollingstoned zegt
@technofreak: Nou nee, de core business van Ferrari is F1. De personenwagens waren alleen maar in het leven geroepen om de F1 te kunnen blijven bekostigen…
breakingpoint zegt
McLaren moet niet met een opvolger komen, de Senna rijdt gewoon rondjes rond die 3 “hypercars”. Veel te zwaar door die hybridemeuk. Dan is de Senna GTR er nog.
karaya zegt
@breakingpoint: De Valkyrie gaat daar lachend overheen.
breakingpoint zegt
@karaya: hopelijk. Ik vond dat hypercar trio een lauw gebakje marketing. Net niet wat ze hadden kúnnen zijn. Maar ja, het publiek MOEST warm gemaakt worden voor elektrificatie.
iphonistvongates zegt
Ik zou de vraag stellen aan de senior-accountant die belast was/is met het Porsche 918 project. Is het antwoord; Return On Investment = Big Plus, dan komt de opvolger er wel op termijn schat ik zo in.