De orkaan die recentelijk door bijtellingsland raasde, blies de plug-in hybride compleet van z’n sokken. Komen de BMW’s echter nog op tijd om voor de zakelijke rijder een interessant alternatief te vormen?
Laten we bij ’t begin beginnen. De modellen waar het om gaat zijn de 330e, de 740e en natuurlijk de stekkerauto waar BMW-minnend Nederland al z’n hele leven op wacht: de 2-serie Active Tourer plug-in. De nieuwe 7-serie met stekker werd pas recent geïntroduceerd en die auto we hoeven we dan ook pas in de zomer van 2016 te verwachten. Volgens BMW is de aandrijflijn goed voor 49 gram CO2/km bij 326 pk, dus da’s in elk geval goed nieuws.
De 330e en 2-serie AT komen gelukkig al eerder deze kant op. Beide auto’s hebben een CO2-uitstoot onder de 50 gram per kilometer en komen daarmee dus in aanmerking voor 7%-bijtelling. Mits ze dit jaar worden gelanceerd en da’s nog maar de vraag. Mócht de productie inderdaad nog voor de jaarwisseling op gang komen, dan vinden de eerste exemplaren in elk geval hun weg naar de Nederlandse dealer. Hou daarbij rekening met een max van enkele honderden exemplaren. Desondanks staan de officiële launchdata voor beide auto’s gepland voor 2016.
Onlangs spotten we trouwens een roedel stekker-BMW’s toen we een gloednieuwe Mustang op de Autobahn uitlieten, het resultaat check je in onderstaande video.
lekkaah zegt
Wanneer komen BMW en Toyota nou met hun yüberhybridsportscar a la supra/Z4?
Dutchdriftking zegt
@lekkaah: Ik denk nooit… Jammer maar helaas….
uselessblogger zegt
@lekkaah: verwacht een concept eind dit jaar/volgend jaar en een jaar later de productieversie.
azuli zegt
Wat een gedoe om niks. In 2015 rij je voor 15% een BMWplugin. Dat is zelfs met een cataloguswaarde vanaf €59000,- en 52% nog steeds een uitstekende deal.
tombe zegt
BMW gekend voor iets sportievere wagens, nog ns 300kg aan batterijen meezeulen voor 20km electrisch rijden?
Alles boven 1200kg is imo niet meer sportief, maar gewoon snel, dus ik zit er echt niet op te wachten.
Hybrides zijn imo de best verkochte hoaxen:
-fiscale voordelen die ze erna aanpassen om toch maar zoveel mogelijk te kunnen innen
-extra gewicht, dus na die 20km verbruik je meer door die extra kilo’s
-laat ons ook niet vergeten die extra electrische meuk ook z’n onderhoud en fouten zal hebben.
Van downsizing heb ik ook m’n lesje gehad toen ik zag dat m’n 2013 1.6HDi berlingo eigenlijk even veel verbruikt of m’n 1999 1.9D berlingo.
Wil je zuinig rijden? Leer economisch rijden, door:
-rollen (zonder verkeer te belemmeren aub)
-rustig in files te rijden (maakt geen reed uit of je nu volop op de gas gaat of rustig vertrekt, laat iets afstand en volg rustig het verkeer. Die remmen toch uiteindelijk terug, blijf gewoon in beweging zonder kleven)
-hard accelereren mag, zolang je niet na 50m moet stoppen
-zie je rood in de verte … rol! WTF! Ik ben soms nog in beweging als het op groen springt
-enz enz enz
mazdarx zegt
@tombe: Hoewel ik het grotendeels met je eens ben denk ik dat volgens jou definitie BMW helemaal geen sportieve auto’s maakt. Er is namelijk momenteel geen enkele BMW die 1200kg of minder weegt!
Van mij mag heel die hybride plug-in zooi oprotten. Ik heb er werkelijk helemaal niets mee. Als je zuinig wil rijden dan moet je (zoals jij ook al zegt) gewoon anders leren rijden.
denniz zegt
Van mij mogen ze wegblijven……waar blijft de tijd dat we gewoon een auto konden rijden zonder alle nare belerende regeltjes..
Of heel de wereld de zelfde regeltjes of niet.
Waarom alleen hier…. Ik hou van een gezond milieu hoor. Echt wel. Maar daar zijn zo veel meningen over. Sommige vulkanen stoten meer CO2 uit dan wij met onze autootjes in honderd jaar hebben uitgestoten. In Duitsland en eigenlijk de rest van de wereld, kun je gewoon een ” normale” auto rijden zonder alle belastingen en achterlijke regels.
Ik hoop dat er een politieke partij opstaat voor de auto’s en autorijden. Ik stem er meteen op!
Het moet maar eens afgelopen zijn met die onzin.
tonno zegt
Wat een onzin dat een auto boven de 1200 kg niet meer sportief is. Volgens mij weegt bijna iedere Ferrari, Lambo. en zelf Mclaren meer dan 1200 kg. Zijn die niet sportief?
730ld zegt
Neeeeeee!!!! Geen BMW plugin!!! Dan kun je net zo goed een Toyota hok kopen want dan is het toch geen Freude am Fahren meer? Die slogan mogen ze van mij intussen wel vervangen door iets anders…
mrrallycross zegt
Zal wel snel komen als ze er nog wat aan willen verdienen
beamerleasert zegt
Ik heb er net één bested (niet via een dealer, want dan pas leverbaar in maart/april 2016) en is beloofd dat deze dit jaar nog wordt geleverd.
Wat snelheid betreft: naar 100 in 6,1 seconden. 252 PK. Is mee te leven lijkt mij.
lmer zegt
Prachtig toch een BMW met alles erop en eraan en met “Freude am Fahren & Sparen”! Ik hoor graag waar en hoe je deze besteld hebt. Ik wil hem ook wel bestellen! :-)
bmwporschefan zegt
Wil ‘m ook graag bestellen mits nog in december geleverd. Wie kan me verder helpen?