De winter is in aantocht, dus het Nederlandse wagenpark begint langzaamaan te switchen naar de bijbehorende bandenset. Alleen is het nog heel aangenaam najaarsweer, met bijbehorende winterband-onvriendelijke temperaturen. Wanneer maak je de overstap?
Algemeen geldt de volgende vuistregel: een buitentemperatuur van 7 graden Celsius is het keerpunt tussen zomer- en winterrubber. Echter, deze week is het buiten ongeveer 10 graden warmer dan dat, met een verwachting van een graad of 20 (!) voor vrijdag. Vroege wisselaars krijgen derhalve te maken met flinke extra slijtage, waardoor de profieldiepte straks, tijdens daadwerkelijk winterse omstandigheden, is afgenomen, en dat ga je merken op sneeuw of ijs.
Nu overschakelen op winterbanden is eigenlijk hetzelfde als je sigaar met een briefje van 50 aansteken of aandelen PSA kopen: kapitaalvernietiging. Vergelijk het met het monteren van full-wets op een medium natte baan in de Formule 1: je rijdt ze aan gort (dit werd goed geïllustreerd in o.a. de F1 van Maleisië van 2009, om maar een voorbeeld te noemen). Bovendien heeft een winterband meer profieldiepte nodig: eigenlijk moet je ze bij 3-4 mm al vervangen.
Een verse zomerband presteert (ook nog iets onder de 7 graden) zowel op droog als nat wegdek beter dan een soortgelijke winterband. Pas zodra vrieskou, aquaplaning of sneeuw om de hoek komen kijken (vooral het laatste natuurlijk), heb je profijt van je asfaltopwerpende winterslofjes, zoals je in deze grafiek kunt zien.
De pest is, dat wanneer je een auto least, je het wisselmoment niet in eigen hand hebt: het halve Nederlandse wagenpark gaat deze maand over, leasemaatschappijen gaan over het algemeen per 1 oktober of 1 november over volgens mij. Compleet funest als het kwik aan het einde van deze week de 20 graden aantikt, en het zelfs ’s nachts boven de 10 graden blijft.
Het handigste zou zijn om gewoon elke ochtend even te kijken hoe warm het is en of het gaat sneeuwen en indien nodig bandjes wisselen voordat je van huis gaat. Helaas leven we in de echter wereld, waar niet iedereen een garage met pitcrew tot zijn beschikking heeft.
Dus wat doe je? Wachten totdat je via Luxemburg/Duitsland op wintersport gaat, of de Nederlandse temperatuur daadwerkelijk altijd onder de 10 graden ligt, of toch maar je verlies (en bijbehorende ruitschade) nemen en je winterbanden aan een slijtagetest onderwerpen? De discussie over op welke wielen je ze moet zetten houden we maar even in de kast, maar wel even slotboutjes monteren graag.
Over tekorten hebben we dit jaar in ieder geval nog niets gehoord..
Update – Als je de bergen in wilt zijn wintersloffen wel zo handig: al 12 bergpassen in de Alpen gesloten.
Susp1cious zegt
Deze week mag ik ze al weer monteren. Even naar Solden aan het einde van de maand en die Gletsjerweg kan toch echt verraderlijk zijn.
Een tip voor Nederlanders in de grensstreek, als zij nieuwe winterbanden nodig hebben: Ga even in Duitsland kijken, daar zijn vanwege de hoge kwantiteiten de banden vaak goedkoper.
zender zegt
@Susp1cious: Komen al jaren in Sölden en werkelijk nog nooit aangehouden. Winterbanden zijn trouwens wel belangrijk, rijden er sinds afgelopen 3 jaar sowieso mee. Je ziet steeds vaker ongelukken (ook veel Nederlands) waarbij gewoon op zomerbanden werd gereden. Misschien geen directe oorzaak, maar toch. Gletsjerweg? Rij jij soms helemaal naar boven? (Ik bedoel daar waar je op een gegeven moment van die poortjes krijgt, lijkt een soort grensovergang/tankstation). Wat ga je daar doen? :p
Pordon zegt
@zender: als die er eind deze maand naartoe gaat, voor wellicht de opening van de World Cup, zal die toch echt helemaal naar de gletsjer moeten rijden. Zelf ook jarenlang tijdens de herfstvakantie naar Sölden geweest om op de Gletsjer te trainen en het kan maar.net zo zijn dat het sneeuwt. Precies zoals momenteel het geval is
zender zegt
@Pordon: Dat was ik even vergeten dat het nog maar oktober was. Vraag me toch altijd nog af of dat nou wel echt lekker skiën is, vooral nog wat eerder in het jaar, want nu komt er toch steeds wel wat nieuwe sneeuw bij.
zender zegt
@zender: nog maar oktober is*
Pordon zegt
@zender: Ik zou er heel veel voor over hebben om nu in Oostenrijk te kunnen zijn. Heerlijk de poeder in! Overigens is het in Oktober best prima te skiën meestal, weinig toeristen en vrijwel alleen maar wedstrijdskiërs. Grote kans altijd om world cup skiërs tegen te komen aangezien het laatste weekend van Oktober altijd de opening is van het world cup seizoen.
zender zegt
@Pordon: Het is dan wel lekker rustig inderdaad, misschien dan toch maar eens (ooit..) proberen :)
C220AMG zegt
Tja, ik heb ze er al omgelegd maar dat had meer te maken met de conditie van het achterrubber…
sdk16420 zegt
@C220AMG: Je hoeft je niet te schamen voor je C63, C220AMG.
kaasboerin zegt
@C220AMG: Grapje zeker??
C220AMG zegt
@kaasboerin: Helaas niet…
Design_Driven zegt
@C220AMG: Als je hiermee op de openbare weg gereden hebt vind ik het bijna crimineel. Niet iets om hier stoer mee te doen.
C220AMG zegt
@sketcher: Ik kan er weinig aan veranderen dat ze zo hard slijten. Het zijn nogal zachte, dunne, brede banden en met een negatief chamber wil dat wel slijten. Laat ik voorop stellen dat ik hier ook niet stoer mee wil doen en er dus voor gekozen heb mijn winterbanden vervroegd eronder te leggen. Deze zijn gelukkig iets slijtvaster in vergelijk met m’n zomersloffen.
CBR600rr zegt
@C220AMG: Dunne brede banden??
kaasboerin zegt
@C220AMG: Die had je er al af moeten halen voordat ze er zo uit kwamen te zien, dit zijn complete slicks, dat wordt schaatsen als ’t regent……..
@cbr600rr: Hij bedoelt breed van achter/voor, en dun vanaf de zijkant.
CBR600rr zegt
@kaasboerin: Dat begreep ik ook wel, maar ik vond het grappig geformuleerd.
zender zegt
@C220AMG: Met normaal rijgedrag slijten je banden toch niet zó erg?
C220AMG zegt
@zender: Mijn rijstijl is vlot maar om nou te zeggen asociaal hard nee, ik rij graag door maar overdreven is het niet hoor… Ben wat betreft de banden ook absoluut niet tevreden dat ze zo snel verslijten, heb al verschillende merken geprobeerd en eigenlijk bij ieder merk dezelfde problemen daarbij is de keus in deze maat ook vrij schaars heb ik de indruk.
Iemand verder ervaring met deze maat achter?
255/30 R 19
dennisr zegt
@C220AMG: Goed gedaan hoor, beetje profiel meer of minder maakt niet uit.. gezeik altijd direct bij gladde banden xD
zender zegt
@C220AMG: Moet toch wat meevallen met een diesel zou je denken, of is het nou typisch Mercedes? Of je reed xiaohung banden, tsja… Succes met je nieuwe set :p
C220AMG zegt
@zender: Haha, nee zijn (lees; waren) bridgestones
tampie zegt
@C220AMG: Ook al Michelin gehad? In het algemeen slijten Michelins wat minder dan een Bridgestone of een Pirelli band. Weet alleen niet of dit verhaal ook nog op gaat bij deze maten aangezien deze maten meestal bij auto’s horen waarbij grip belangrijker is dan slijtage. In jouw maat kun je kiezen uit Michelin, Bridgestone, Dunlop, Pirelli, Goodyear, Vredestein, Toyo en nog wat B-merken. Is zo wel een dure hobby met +300,- per band.
pieter-jan_catteeuw zegt
@C220AMG: slicks!
Aan de ene kant, als leasing bedrijven hun banden te vroeg verleggen dan kosten ze zichzelf geld.
Aan de andere kant, je wilt niet heel uw wagenpark in een weekend moeten aanpassen zodra het weer omslaat, wat vlug kan zijn.
Benny_Weisz zegt
@C220AMG: …en tegen de tijd dat de winter intrekt zien je winterbanden er ook zo uit. Goed bezig!
kaasboerin zegt
Thanks voor de waarschuwing v.w.b. het 20 graden.
Wist ik niet, had eigenlijk volgend weekend in gedachte.
Kan echter bijna niet wachten, heerlijke winterbanden met supergrip.
Vredestein Wintrac Xtreme’s.
nibor zegt
@kaasboerin: Zoveel grip hebben die Vredesteijns niet hoor. Ondanks dat ze er mooi uitzien met dat Giugiaro design zijn het maar matig/gemiddelde banden.
kaasboerin zegt
@RRenault: De beste band die ik tot nu toe heb meegemaakt.
Weet niet hoe jij eraan komt maar ik zou zeggen google wat reviews..
Mixpower zegt
@kaasboerin: Zijn echt ruk banden! Heb ze zelf ook onder de auto gehad, hoop lawaai, slechte waterafvoering en niet geweldig veel grip. Nee dan toch liever een paar Michelin Pilot Sport 3 bandjes super waterafvoering, goede grip, en erg stil! Je ben schijnbaar niet veel gewend als je Vredestein banden een goede band vind, voor de prijs misschien maar dat is het dank ook!
kaasboerin zegt
@Mixpower: Prijs? Dat is 200,- per stuk, dus daar doe ik ’t niet voor..
Vind het maar apart, geluid is er bijna niet, grip is fenomenaal (kon redelijk makkelijk over letterlijk pakken sneeuw heen komen met de RWD auto toen bijna niemand de weg op durfde.)
Het kan ook zijn dat jullie het over oudere versies hebben.
jack_abarth zegt
@kaasboerin:
Zal ook wel per auto verschillen. Heb hier ooit eens discussie over gehad met jou of met Jzaero. Ging toen over de Bridgestone Potenza 050. Vond ik onder mijn auto gruwelijk klote banden aangezien die pas fatsoenlijk grip hadden bij 20 graden en hoger. Maar onder de BMW van jouw of van Jzaero waren het blijkbaar zeer fijne banden.
kaasboerin zegt
@jack_abarth: Dat denk ik zeker! :)
Want ik hoor hier verdacht vaak dat winterbanden een no-go zijn.
Dat is voor mij eigenlijk geen optie.
Maar het voordeel is gigantisch bij mijzelf, toen er een pittige winterstorm langs was gekomen vorig jaar reed er geen moer op de weg.
Ging allemaal met redelijk gemak, de tractiecontrole deed prima z’n werk. Moet je natuurlijk geen gekke stuurfratsen uithalen.
heidekonijn zegt
@kaasboerin: Ook best wel tevree van v’stijn. Pirelli ook trouwens. Op sneeuw is Nokian top. Michelin scoort trouwens meestal niet best in de tests. Zelf al een tijd niet meer gehad – geleden van toen ik er werkte.
kaasboerin zegt
@heidekonijn: Hmm, Pirelli P zero’s zeker goeie ervaringen mee.
De Michelin PS2’s, daar hoor ik zo vaak mensen bij zweren dat daar ondertussen wel een fan-forum op gericht zou kunnen worden.
Zaten af-fabriek op m’n ma’s Boxster S, prima dingen maar nooit echt ‘uitgebreid’ op zitten letten. (Not my car ;p)
Emile_Benz zegt
@heidekonijn: Als zomerband is Nokian ook top. Winter dus ook. Mooi! Wintersetje wordt dus 4x Nokian. Nu nog 4 originele velgen naar mijn smaak.
kaasboerin zegt
@Emile_Benz: Origineel? Peperduur man..
Emile_Benz zegt
@kaasboerin: 2de hands zoeken… Misschien heeft mijn specialist (Henny van Doorn) nog wat inruilertjes liggen… En anders marktplaats.
kaasboerin zegt
@Emile_Benz: Als je iig nog (zeer) goede replica’s zoekt voor ‘reasonable’ prices, gooi een PB’tje, weet een goede tent.
nibor zegt
@heidekonijn: ik heb de beste ervaring met Continental banden. Zowel zomer als winter erg stil en veel grip.
heidekonijn zegt
@RRenault: Conti? De sportcontacts op m’n golf waren nogal luid meen ik me te herrineren, maar dat was waar voor de hele auto. Nooit wintercontacts gehad.
w0o0dy zegt
@heidekonijn: onder een Golf V werd ik bijkans doof van de (zeer snel cuppende) Sportcontacts… wel een erg fijne band in de regen.. Had aan het eind Bridgestone ER300 onder dat hok en die waren op elk vlak vergelijkbaar of beter maar ook stiller (alleen voelde de limiet iets onrustiger… maar goed wanneer rij je nou op de limiet met je leasehok?)
Bart_V zegt
@jack_abarth: mua of je moet ze goed warm rijden
maar met regen mis ik mijn oude turanza’s
varln1991 zegt
31 oktober gaan de winterbandjes erop, de auto staat dan toch bij de dealer.
flippert zegt
Eerst herfstbanden, dan pas winterbanden!!!!
desoper zegt
Ik gebruik het marketingrubber alleen wanneer ik naar oost-europa moet.
pietjepuk zegt
Als leaserijder bepaal je gewoon zelf wanneer het winterrubber er onder gaat, je krijgt alleen een advies van de leasemaatschappij om dat in deze periode te doen. Vooralsnog rijd ik door op regulier rubber. Winterbanden liggen namelijk op een andere set velgen, wisselen is een kwestie van zo’n twintig minuten. Voorlopig niet dus ….
Alain40 zegt
@pietjepuk: Nou,dit verschilt dan heel erg per leasemaatschappij…..ik ken verschillende rijders die gewoon worden opgeroepen om te verschijnen bij een Kwikfit of een Euromaster,of je nu wil of niet: eraf met die zomerset!!
kaasboerin zegt
@Alain40: En terecht, niet jouw eigendom.
CBR600rr zegt
@kaasboerin: boekhoudtechnisch kan een geleased object weldegelijk als jouw eigendom worden beschouwd. Of het de jure ook zo is is maar de vraag
w0o0dy zegt
@CBR600rr: nee, alleen financial lease (lees gefinancierde) objecten zijn eigendom van de gebruiker.. een operationeel geleased object is en blijft eigendon van de leasemaatschappij.
pietjepuk zegt
@kaasboerin:
Helemaal niets “terecht” ….
Een wagenparkbeheerder met 250+ auto’s is immers een interessante klant voor een gemiddelde leasemaatschappij. Je maakt afspraken over diverse zaken, zoals o.a. de winterbandenregeling. Sowieso of je überhaupt een winterbandenregeling wil gebruiken, daarnaast wat de voorwaarden zijn.
Dwingend een wissel opleggen zal door veel bestuurders niet worden gewaardeerd, afspraken met eigen klanten krijgen voorrang, mobiliteit mag niet lijden onder verplichting om op een bepaald tijdstip je banden te moeten wisselen. Daarin moet de bestuurder een bepaalde flexibiliteit hebben, en als goed ‘huisvader’ zelf de keuze maken wanneer hij de bandenwissel laat uitvoeren. Sommige werkgevers hebben een afspraak met de leasemaatschappij voor een haal/brengservice t.b.v. bandenwissel. Kost te veel tijd/geld om de volledige populatie aan leaserijders naar de Profile of Euromaster te sturen. Laat goedkope studentjes maar op en neer rijden ….
72bug zegt
Heb ze er al een week of 2 onder zitten, moest mijn banden vervangen en heb toen maar direct winterbanden gekocht in plaats van een nieuwe set zomerbandjes..
mout zegt
@72bug: En, wat doe je in het voorjaar?
72bug zegt
@mout:
Voldoende geld hebben om dan wel een set aan te kunnen schaffen, in plaats van 2 in korte tijd.
rnej zegt
m’n zomerbandjes zitten rond de 2 mm, dus ik ga mn winterrubber er ook vroeg om leggen, dat heeft nog 5 mm… denk dat dat in regen wel scheelt.. in droog weer niet, maarja.. ik rijd maar 250 km per week, dus over 1000 km heb ik ze echt nodig en dan zal er geen 3 mm afgesleten zijn :P
jack_abarth zegt
Net zoals alle andere jaren, ik wissel niet maar pas mijn rijstijl aan.
kaasboerin zegt
@jack_abarth: Ja, ik neem aan dat iedereen dat ook doet, tóch heb ik ze nodig.
Met 265 achter en rwd red je ’t niet op ’n pak sneeuw.
Mixpower zegt
@kaasboerin: Ik heb 255 rondom met een gezellig Quattro systeem ook ik ga niet wisselen, laat maar komen die winter! Heb het in het verleden met 255 achter en 225 met achterwielaandrijving ook gered!
Maarten123 zegt
@Mixpower: Quattro is fijn tegen vastzitten, maar doet natuurlijk niets voor je remweg.
Maarten123 zegt
@Maarten123: daar komt nog bij dat een brede band averrechts werkt in de sneeuw. Hoe dunner je band, hoe meer grip in de sneeuw. Simpele natuurkundige wet van gewichtsverdeling.
mgmgb zegt
Simpelweg wanneer de zin er is. Altijd het omwisselen combineren met onderhoud aan de velgen. Mooi poetsen/in de was zetten en ze blijven zelfs in heel vies weer mooi.
Alain40 zegt
@mgmgb: heel goed! Doe ik precies zo,ze blijven netjes en als nieuw!
michelyman zegt
Ik ga gewoon lekker door op mn zomerbandjes.
Alain40 zegt
Tja, dat zijn de ‘geneugten’ van het hebben van een auto van de zaak maar het zou mij enorm tegenstaan als je weet dat het verplicht (veel te vroeg) omgelegde rubber extra hard slijt én je brandstofverbruik een stuk hoger ligt én je auto er niet uit ziet door die (in de meeste gevallen) lelijke zwarte velgen! Dat laatste vinden sommige rijders nog steeds erg ‘stoer’ getuige de geluiden die ik in de wandelgangen hoor ;-) Bij mij komen de winterwielen (uiteraard licht metaal) er pas op zodra de buitentemperatuur onder de 5 graden ligt en/of er winterse nattigheid valt. Vorig seizoen hebben ze er maar een paar maanden omgelegen. En oh ja, ik monteer ze natuurlijk zelf om zodat ik de set meteen grondig kan reinigen en weet hoe ze opgeslagen worden…….u wilt niet weten hoe er met die wielen wordt omgesprongen in en op weg van/naar die ‘bandenhotels’!
Alex_79 zegt
@Alain40: deze leaserijdert heeft zijn winterschoeisel in opslag bij Hotel Profile Tyrecenter. Voordeel daarvan is dat je zelf je moment mag bepalen wanneer ze eronder komen, maar wel rekening moet houden met ong 21 dagen wachttijd door de gekte die nu loskomt.
Het zou nu ook kunnen, want de Pirelli’s doen het net zo goed in regenachtig rotweer als de Dunlops die ik er zomers onder heb liggen, maar ik wacht tot begin november.
lacasitos zegt
Winterbanden/sneeuwbanden zijn in NL vrijwel onzin. Meestal ben je met zomerbanden beter af.
kaasboerin zegt
@lacasitos: Hoe dat zo??
Omdat je A-merk zomerbanden hebt en Z-merk winterbanden??
Alfarobert zegt
Winterbanden onzin?Ben ik niet met je eens.Blijkbaar nog nooit winterbanden gehad.In de sneeuw en rotzooi scheelt het echt.Remweg is ook veel korter,meer grip en minder kans op schade.Blijkbaar vinden mensen winterbanden te duur maar als ze schade hebben doordat ze weggegleden zijn is er wel geld.Ik heb Vredesteins om lichtmetaal.S’zomers een mooie Alfa,s’winters ook.
Alain40 zegt
@Alfarobert: oftewel als autoliefhebber koester je je auto ’s zomers net zo als in de winter ;-)
mashell zegt
@Alfarobert: maar de remweg is alleen korter op sneeuw! Op ijs maakt het geen verschil en op nat en droog wegdek is de remweg met winterbanden minstens 10% langer.
koelkast zegt
@kaasboerin
Die had ik vorig jaar, bevielen goed. Dit jaar net als m’n zomerbandjes voor Hankook geopteerd, die bevallen uitstekend dus ben erg benieuwd naar de winter prestaties. Het wordt een lekker maatje ook; 225/40R18 voor en 225/40R18 achter (op 255’er velgen achter dus de wielkasten blijven lekker ‘gevuld’)!
Design_Driven zegt
@koelkast: Heb ook Hankook´s voor de winter, bevallen heel goed.
gforce zegt
Ik ben een leaseslet (no shame), en ik mag zelf de afspraak maken. Sterker nog, anders gebeurt het überhaupt niet. Ik zat er laatst aan te denken, maar idd met dit weer sowieso nog niet. Dus ik wacht nog even, waarschijnlijk midden november ofzo.
Alain40 zegt
@gforce: haha, leuke naam :-) En je zit bij een verstandige leasemij die het aan de berijder over laat.
Design_Driven zegt
@gforce: Als iedereen gaat dus
Design_Driven zegt
Ik hoef met mijn 4×4 banden met M+S voor Duitsland toch niet perse te wisselen dus ik wacht meestal tot eind november, begin december. Heb een extra set dus du het gewoon zelf.
arnocs zegt
ik heb van de zomer voor een prikkie een wintersetje gekocht met 5,5mm profiel…
als ik die er nu al onder gooi zijn ze af als er echt een keertje sneeuw komt, dus ik wacht rustig af tot het weer gaat vriezen.
norge zegt
Mijne liggen er al lang op, al moeten schrappen ook…
renezzzz zegt
Oktober vind ik inderdaad vroeg, maar het kan wel. Zoveel slijten die winterbanden nou ook weer niet. Ikzelf wacht nog een paar weken (half november). Mocht het weer hier omslaan doe ik het alsnog iets eerder. Is meestal niet nodig. We hebben hier net de eerste lichte nachtvorst gehad, maar dat is rond deze tijd meestal alleen met droog weer en heldere nachten.
De wielen heb ik aan de wand hangen en doe de wisseltruk zelf. Altijd een mooi moment om de auto en velgen goed schoon te maken. Kost me per auto altijd een volle morgen.
pier zegt
Waarschijnlijk pas wisselen eind november, of als het er naar uit ziet dat het langere tijd koud blijft. Nu nog vrij nieuwe Conti Ecocontact 3 erop liggen, straks nieuwe Dunlop SP Winter Response eronder. Allebei op stalen velg, kan ik zo de wieldoppen overzetten. Ik studeer nog dus niet zeiken over wieldoppen a.u.b, goed rubber vind ik belangrijker ;)
Alain40 zegt
@pier: mij hoor je niet zeiken, althans zolang je maar niet ZONDER wieldoppen gaat rijden ;-)
mashell zegt
Net voor 25 november. De laatste keren dat de winter onverwacht vroeg inviel was dat op 25 november. Het extra risco dat de langere remweg die winterbanden gewoon geven wil ik het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Jammer dat de global warming gestopt is, ik zou graag de winter zonder die nare sneeuwbanden doorkomen.
406_v6 zegt
@mashell: Wat mij betreft gaan we weer naar een “kleine ijstijd” zoals in de 17e eeuw… krakende winters van november tot diep in maart…. en net zoals in de winter van ’63 met je auto het IJsselmeer oversteken, halverwege ff tanken bij bij de Schelp.. :-))
http://www.innl.nl/page/5275
Alwood zegt
@406_v6: zou wat zijn… moet ik met olie en kvs ook nog gaan wisselen ;-)
406_v6 zegt
Ga meestal op de dag dat de winter intreed naar de garage… Michelin Alpin’s weer eronder.
Alpinaa zegt
Bij ons gaan ze binnenkort eronder. We hebben ze gewoon thuis in de garage staan, dus we bepalen zelf wanneer ze gewisseld worden. Voorbanden van mn vader zijn zo goed als op, dus daar gaan binnen twee weken de winterbanden onder.
Wesley zegt
Ik heb ze er al onder. Maarja, tis hier momenteel 4 graden, gisteren sneeuw. Dus ja, dan mag t wel :-)
Hupke zegt
Bij mij gaan ze erop van zodra de garage erom belt.
Thomas20vt zegt
Ik wacht nog even tot t wat kouder wordt… Dan even met de garagekrik naar buiten, bandjes en momentsleutel mee en t is zo gedaan. Gewoon een extra setje velgen liggen, zelfde als er normaal onder zit. Heb er Dunlop SP Wintersport 4D om liggen, zijn vorige winter erg goed bevallen!
mout zegt
Ik rijd door met zomerbanden. Of, beter gezegd: banden die niet voor modder en sneeuw geschikt gemaakt zijn. Vorig jaar welgeteld 4 ritten gemaakt met deels sneeuw op de weg. En dat bleef beperkt tot in mijn woonwijk, en de laatste km in de andere bebouwde kom. Ik heb ze stapvoets gereden. In totaal zo’n 5 km.
Wat die 7 graden omslagpunt betreft: de laatste test die ik las (kan ‘m niet meer vinden helaas), vond voor schoon wegdek pas een omslagpunt bij -3. De 7 graden zou bedoeld zijn als: de kans op een rit in winterse omstandigheden is aanzienlijk.
paulaner zegt
Ik heb een setje 15″ Continentals die er onder gaan omdat het in Duitsland verplicht is. Maar zolang ik de grens niet over ga gaan ze er in December pas onder.
drdedofi zegt
Algehele tekorten zijn er nog niet maar er beginnen al wel probleem-maten te komen, zoals 205/60R16 runflat voor de nieuwe 3-serie…
lincoln zegt
en zo laten de mietjes zich weer van de mannen onderscheiden ..
winterbanden zijn gay .. punt uit ..
Pordon zegt
@lincoln: altijd vermakkelijk die inhoudelijke reacties van jou. Sommige zijn als baby met hun hoofd op de grond gevallen maar jij bent volgens mij, head first, tegen een muur gegooid.
Pordon zegt
@Pordon: *vermakelijk
norge zegt
@lincoln: Kom eens bij mij op bezoek op zomerbandjes ik zal wel in de krant om lezen…Gay…pffft…
lincoln zegt
@norge:
“pfffft” is zooooo gay ..
sir_smokalot zegt
http://www.youtube.com/watch?v=_OuAZW3OtBA
http://www.youtube.com/watch?v=qRVpYWKkauw
norge zegt
@lincoln: Tsss ;)
w0o0dy zegt
@lincoln: kom jij duwen als ik vast sta en naar een afspraak bij een klant moet? Kunnen we dat afspreken?
lincoln zegt
@w0o0dy:
moeten is gay ..
en zelf je auto niet kunnen verplaatsen helemaal ..
w0o0dy zegt
@lincoln: afspraken niet nakomen omdat er wat sneeuw is gevallen, DAT is pas gay. Overigens net zo gay als vaststaan met je leasediesel op een paar mter van je eigen oprit omdat je baas vond dat het op zomerbanden ook wel zou gaan… Winterbanden zijn veiliger bij echte kou en met sneeuw en zorgen dat je wel op pad kunt. Overigens nog nooit zo weinig grip gehad als met Continental sportcontact onder die Golf diesel in de sneeuw… drama-combi.
lincoln zegt
@w0o0dy:
lease !! baas !!
we gaan hier niet een beetje moeilijke woorden gebruiken tegen @lincoln ..
Pordon zegt
Ik gooi ze er pas eind November op, haast is er niet heel erg bij met mn 4×4 maar vanaf januari zit ik 3 maanden in Oostenrijk dus daar zal ik ze zeker nodig hebben.
Pordon zegt
Heb ze hier in Colorado ook nog niet echt nodig gehad, vorige week wel sneeuw gehad maar het is nu weer 25 graden. Helaas zal ik ze ook niet meer nodig hebben voordat mn visum afloopt en ik weer terug moet naar Nederland over 2 weken.
dennisr zegt
Heb speciaal een winter setje gekocht om mijn mooie velgjes niet bloot te stellen aan het sneeuw en zout mengsel..
Heb daar wijselijk zomerbandjes voor besteld.. :D winterbanden.. pfft!!!
165-45-15 nankang.. met zo’n beetje het anti-winter profiel..
mout zegt
@dennisr: Lol. En ik dacht dat ik radicaal anti-winterbanden was! Jij bent nog monteur ook, toch?
dennisr zegt
@mout: Jup.. zelfs de leraar heeft me niet weten te overtuigen..
Snelheid minderen en ogen verder open, zo kom je de winter door..
kaasboerin zegt
@dennisr: Nee, zo simpel is ’t niet helaashhhhh. :)
Het gaat hier over tractie, en dat hangt van vele dingen Het tractiecontrolesysteem van de betreffende auto, rwd/fwd/awd blabla, gewichtsverdeling. De bestuurder idd, maar ook de banden..
Ja, ik kan ook zonder sneakers hardlopen maar dat is niet zo prettig dan mét sneakers.
dennisr zegt
@kaasboerin: Tuurlijk zit er ook wel een kern van waarheid in..
maar ik vind voornamelijk hier in Nederland de winter niet streng genoeg om voor een paar honderd een paar winter bandjes te kopen.. is op zomerbanden met goed profiel ook prima te doen..
en wat ik voornamelijk veel zie, is dat de gene die hun winterbandjes erom hebben, denken dat ze onschendbaar zijn..
kaasboerin zegt
@dennisr: Ja maar die denken dat eigenlijk in elke situatie.
Klopt, maar toch had ik ze nodig vorig jaar, dan lach je fietsers, zelfs voetgangers gewoon uit.
kaasboerin zegt
@dennisr: En idd, veel dingen zijn ver te zoeken, maar banden??
Fucking belangrijk..
mout zegt
@dennisr: Voor de duidelijkheid: ik heb mijn zomerbanden vandaag laten wisselen… Van voor- en achter-as. Even oud, lang niet versleten, maar met de winter voor de deur vind ik die ene mm slijtage-verschil groot genoeg om het bij de APK (remblokjes achter + een lampje) mee te laten pakken.
dennisr zegt
@mout: ja winterbanden er om nu? of opnieuw zomerbanden..
ik heb wel nieuwe banden voor de winter, maar geen winterbanden..
voornamelijk omdat ie er in mijn maat niet was, en ik vind het niet belangrijk genoeg om dan andere maat te nemen..
mout zegt
@dennisr: Zomerbanden. Ik heb alleen tussen voor- en achteras gewisseld. Voorbanden hadden wel erg weinig grip op nat. Aangezien er achter een ander merk zat, maar even oud, heb ik het laten omwisselen. Het verschil is niet groot…
9000cse zegt
@sir_smokalot
Je schrijft:”…Een verse zomerband presteert (ook nog iets onder de 7 graden) zowel op droog als nat wegdek beter dan een soortgelijke winterband. Pas zodra vrieskou, aquaplaning of sneeuw om de hoek komen kijken (vooral het laatste natuurlijk), heb je profijt van je winterslofjes..”
Een rapport van de Duitse “Gesellschaft für Technische Überwachung”, GTÜ in Stuttgart meldt juist, dat (goede) winterbanden ook bij temperaturen boven de 7 graden C. bij nat weer een betere grip en veiligheid bieden dan zomerbanden.
De struktuur van het profiel van winterbanden voert water nou eenmaal beter af dan de veel fijnere struktuur van zomerbanden.
Daarbij zijn de temperaturen, die we momenteel hebben waarschijnlijk van korte duur en kan het weer zo maar omslaan, waardoor de grotere slijtage nauwelijks merkbaar zal zijn. Verder is de kans op regen nu groter dan in de periode van bijv. april t/m oktober.
Mijn winterbanden, Vredensteijn Snowtrac 2, gaan er binnenkort weer op. Gewoon voor de zekerheid. Wel zal ik ze, wanneer nodig, vervangen door Continental WinterContact TS 850.
9000cse zegt
-“Vredestein”- moet het zijn ;)
TheKeymaker zegt
Zaterdag gaan de (nieuwe) winterbanden er onder, de achterbanden zijn versleten. Heb nu vooral veel wheelspin als het nat is.
gunmeat zegt
Mooi man, die winterbanden. Jammer alleen dat je altijd het tempo op de wegen moet aanhouden van diegene zonder winterbanden en gewoon met gezond verstand zijn snelheid aanpast aan de weersomstandigheden (..) Nuttig in de Alpen, kansloos en melkkoe in Nederland.
the-budel-guy zegt
Over 2 of 3 weken gaan ze er op. Aangezien we in Frankfurt AM. Al af en toe nacht vorst hebben.
BaRa zegt
De mijne gaan er half november onder. Dat is vroeg genoeg voor mijn deel van Vlaanderen. Heb het de vorige jaren ook altijd zo gedaan, en werkt perfect.
dedromer zegt
Ik moest afgelopen maandag toch echt de ruitjes van een laagje ijs ontdoen.
SimonMc zegt
Ik leg geen winterbanden. Ik doe niet mee aan kluchten. Voor die 2 vlokken sneeuw per jaar…alsjeblieft zeg…
Homer55 zegt
Ik heb de vorige winter met RWD op zomerbanden gereden en dat ging redelijk goed. Met een gepaste rijstijl natuurlijk. Op sneeuw ben ik ook nooit vast komen te zitten en dat verraste wel. Op de motor afremmen is zo’n beetje hetzelfde als de handrem omhoog trekken.
Maar heb geen zin om hele tijd zo voorzichtig te rijden dus ga ik maar is een voor het eerst winterbanden proberen. Ben benieuwd. Met een FWD merkte ik het met remmen.
TDI-goeroe zegt
probeer eens een winterband te vinden die bij nat (en zeker droog!) weer en +7 graden beter presteert dan een Conti SportContact5.
Mijn winterbandjes Vredestein WintracExtreme komen eronder zodra de weerman sneeuw voorspelt.
grandmasterb zegt
Lekker vandaag in het zonnetje rondgereden in mijn cabrio. Je moet toch wel knettergek zijn om nu winterbanden te laten monteren, is trouwens in Nederland ook grote onzin want als je voorzichtig rijdt bij die paar dagen met gladheid kom je er ook wel (tenzij je een BMW hebt) of gewoon hem even laten staan.