• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wanneer is veel vermogen te veel vermogen?

Auteur: willeme, gepost 12 maart 2023 om 09:05 – 26 Reacties

te veel vermogen

Deze BMW M8 heeft namelijk te veel vermogen.

Energie is heel erg zeldzaam en kostbaar. Een litertje peut is nog maar net goedkoper dan een keurige Speyside Single Malt. Om brandstof te besparen en emissies te beperken rijden we daarom nu allemaal met auto’s met turbomotor óf een elektrische auto. Beide motortypes hebben het voordeel dat meer vermogen geen enkel probleem is.

Elektrische auto’s zijn nu nog vaak vrij eendimensionaal. In veel gevallen verhoogt de fabrikant (of tuner) in kwestie het vermogen, al dan niet flink. Als je vroeger 100 tot 150 pk extra wilde, moest een tuner een complete kit ontwikkelen met wilde nokkenassen, grotere kleppen, uitgeboord blok, mechanische compressor, extra koeling en ga zo maar door. Tegenwoordig zijn er zat auto’s die met enkel en alleen chiptuning al 100 pk extra kunnen leveren.

te veel vermogen

M8 met te veel vermogen

Bij de BMW M8 is dat niet heel veel anders. Met eenvoudige aanpassingen levert deze geen 625 pk, maar minimaal 700 pk. Maar wat als je meer moeite in de motor steekt? Wat is er dan mogelijk? Nou, daar kwam G-Power achter. Die pakten namelijk een beeldschone diep donkerrode (Rubinschwarz lijkt het op) BMW M8 bij de kladden.

te veel vermogen
te veel vermogen

De motor werd vervolgens voorzien van gesmede zuigers, zuigerstangen, twee enorme intercoolers en nieuwe turbo’s. Het geheel wordt vervolgens afgemaakt met een speciale ‘Deeptone’-sportuitlaat. Deze moet weer een beetje het originele V8-geluid voortbrengen. Eigenlijk klinkt de M850i beter dan een M8, dus we zijn benieuwd wat G-Power ervan gebrouwen heeft.

te veel vermogen
te veel vermogen
te veel vermogen
te veel vermogen
te veel vermogen

Het resultaat? 888 pk en 1.000 Nm! Had een BMW M8 dat nodig om beter te worden? Nee. Is het leuker? Ja. En daar is het natuurlijk allemaal om te doen. Wat het doet met de prestaties in dit geval, zeggen ze niet. Maar een topsnelheid van 330 km/u is uiteraard geen enkel probleem.

te veel vermogen

Aerodynamische stabiliteit

Qua uiterlijke aanpassingen hebben ze zich bij G-Power behoorlijk goed ingehouden. Zo is er bijvoorbeeld een bescheiden carbon splitter, precies op de locatie waar een drempel veel schade kan aanrichten.

Dan zijn er diverse velgdesigns waar je uit kan kiezen, helaas wel beide in het niet al te tijdloze ‘bicolor’. De spoiler aan de achterzijde is een tikkeltje vulgair, maar een auto die op zijn sloffen 330 km/u, mag wel een klein beetje aerodynamische stabiliteit hebben.

te veel vermogen

Minder opvallend is de motorkap. Deze is niet alleen lichter, maar laat ook de nodige extra koude lucht toe. Dan zijn er nog wat upgrades voor het interieur. Het stuurwiel geeft een bijzondere dimensie aan het woord kitsch, maar het zal mensen zeker blij maken. Uiteraard kun je bij G-Power zelf kiezen welke upgrades je precies wenst op je dikke BMW. Dus alleen de technische aanpassingen doen en de optische achterwege is mogelijk.

Meer lezen? Dit zijn de 9 snelste vierzits cabrio’s!

Ook interessant!

  • BMW terugroepactie i4
    Elektrische BMW kan spontaan vermogen verliezen
  • BMW M3
    Waarom zou jij een BMW M3 willen
  • Video - BMW M4 Cabrio verliest een passagier
  • Mijn Auto: BMW M4 Cabrio van Daniel
    Mijn Auto: BMW M4 Cabrio van Daniel

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

8-serie, BMW, g-power, m8, spoiler, tuning, velgen, Video

Vorig bericht: « Autoblog Garage: introductie Volkswagen ID. Buzz duurtester
Volgend bericht: Tesla Cybertruck wordt wel/geen hit »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    12 maart 2023 om 09:13

    Ik blijf het een raar ding vinden, verhoudingen kloppen niet en is het nou een GT of sportwagen?

    Login om te reageren
    • Otua zegt

      12 maart 2023 om 11:05

      Maakt dat wat uit? In mijn ogen is het vooral een hele dikke wagen in een wel heel bijzonder kleurtje, of het nou een gt of sportauto moet voorstellen. zet hem maar voor de deur, of een amg gt in dezelfde kleur

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      12 maart 2023 om 12:00

      Dit is toch overduidelijk een GT. BMW maakt geen sportwagens.

      Login om te reageren
    • Autokenner zegt

      12 maart 2023 om 12:56

      Coupe

      Login om te reageren
    • mclovin zegt

      12 maart 2023 om 19:00

      Het is een sportwagen waarmee je dus ook prima op vakantie kunt. Het beste van beide werelden dus. Ik vind het een mooie auto.

      Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    12 maart 2023 om 09:16

    Ligt aan wat je wilt, in mn e46 m3 vond ik 997pk toch wat overkill…

    Login om te reageren
    • madmarky zegt

      12 maart 2023 om 11:48

      Allememachies, dat was ook vast niet met de originele S54 er nog in

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        12 maart 2023 om 15:00

        Defineer originele s54… gaat het om een S54 in zn geheel ipv een v8 of een S54 met originele internals? er lag nog wel een S54 in, maar die was stevig aangepakt natuurlijk, vrijwel alleen de krukas was nog origineel aan dat blok….

        Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      12 maart 2023 om 21:30

      Waarom heb je m dan zover “opgepompt”?

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        13 maart 2023 om 11:20

        Omdat het kan? En ik wou ooit een 1000pk auto bezitten, die kan ik van mn auto bucketlist afstrepen sindsdien…

        Login om te reageren
  3. HZW zegt

    12 maart 2023 om 09:19

    Afgezien van die lelijke achterspoiler en onnodige interieur frutsels een mooie ingetogen auto.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      12 maart 2023 om 09:21

      Precies dat!

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      12 maart 2023 om 13:35

      Exact, hele fraaie auto zonder dat spoilertje! 👌🏼

      Login om te reageren
  4. kennone zegt

    12 maart 2023 om 09:49

    Ligt aan hoe het vermogen opbouwt. Heb een tijd terug in een bijn 600PK Impreza WRX gereden. Bij zo’n 4500tpm kwam pas de turbo in waardoor je gewoon echt een harde schop in je rug kreeg. Was niet echt relaxt rijden en zou bij deze zeggen dat minder vermogen met minder turbo lag een betere optie was. Gaf overigen wel een hele goede kick👌🏼

    Login om te reageren
  5. SpiderIV zegt

    12 maart 2023 om 10:19

    Volgens mij laten de chauffeurs zien wanneer het vermogen te veel was (in combinatie met te beperkte rijvaardigheden en ontbrekend IQ)

    Login om te reageren
  6. bietje zegt

    12 maart 2023 om 10:25

    Onwijs gave kleur !

    Alleen die Halfords uitlaat-opzetstukjes slaan als een tang op een varken, die staan zo goedkoop, dat snap ik dan weer niet. Gewoon 4 RVS pijpen, BAMM… Kan verder wel genieten van de plaatjes van al die onderdelen, ziet er mooi uit.

    (die achterspoiler negeer ik maar gewoon 🙈)

    Login om te reageren
  7. lexis zegt

    12 maart 2023 om 10:45

    300 tot 400 pk lijkt me meer dan voldoende voor openbare weg me dunkt

    Login om te reageren
  8. Boem Parterre zegt

    12 maart 2023 om 10:55

    Ik dacht ff dat het vermogen op 1000+ pk zou uitkomen. Een hoop bombarie voor niks dus.

    Login om te reageren
  9. dawwg zegt

    12 maart 2023 om 13:13

    Als ik zie hoeveel idioten in EVs zich binnen de bebouwde kom misdragen met sprintjes, terwijl die auto’s vrijwel stil zijn – en zodanig veel gevaarlijker dan een gillende verbrandingsmotor – dan is 300pk al te veel.

    Login om te reageren
  10. racerx zegt

    12 maart 2023 om 13:37

    Is het wel zo makkelijk om een EV wat meer vermogen te geven? Ik heb nog geen enkele chiptuner gevonden die een Taycan van extra pit kan voorzien.

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      12 maart 2023 om 15:01

      Waarom zou je? Of die nou 600 of 900pk heeft, saai blijft het toch wel in een EV….

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        12 maart 2023 om 19:24

        Daar valt over te twisten, maar dat was ook niet de insteek van mijn opmerking…

        Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      12 maart 2023 om 18:50

      Een motor op dinosap is tegenwoordig altijd een compromis tussen rijdbaarheid, efficiency en emissies. Vaak is door concessies te doen aan een van die drie best een leuke vermogenswinst te halen. Bij een EV is er voor een fabrikant veel minder reden om een motor niet gewoon het maximale te laten leveren, de bottleneck is het maximale vermogen dat de accu kan leveren. En daar valt met software niet zo veel aan te doen.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        12 maart 2023 om 19:25

        Ik geloof je direct, daarom snapte ik de opmerking van AB in de tekst ook niet.

        Login om te reageren
  11. Ot92 zegt

    12 maart 2023 om 15:18

    Vermogen is nooit genoeg. Het went gewoonweg veels te snel.

    Login om te reageren
  12. ponnie zegt

    12 maart 2023 om 19:28

    Dit is echt niet te veel vermogen voor zo’n enorme en moderne wagen.
    Pk gewichtverhouding is zelfs een heel stuk slechter dan een licht sportautootje met zeg 300pk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North