Deze BMW M8 heeft namelijk te veel vermogen.
Energie is heel erg zeldzaam en kostbaar. Een litertje peut is nog maar net goedkoper dan een keurige Speyside Single Malt. Om brandstof te besparen en emissies te beperken rijden we daarom nu allemaal met auto’s met turbomotor óf een elektrische auto. Beide motortypes hebben het voordeel dat meer vermogen geen enkel probleem is.
Elektrische auto’s zijn nu nog vaak vrij eendimensionaal. In veel gevallen verhoogt de fabrikant (of tuner) in kwestie het vermogen, al dan niet flink. Als je vroeger 100 tot 150 pk extra wilde, moest een tuner een complete kit ontwikkelen met wilde nokkenassen, grotere kleppen, uitgeboord blok, mechanische compressor, extra koeling en ga zo maar door. Tegenwoordig zijn er zat auto’s die met enkel en alleen chiptuning al 100 pk extra kunnen leveren.
M8 met te veel vermogen
Bij de BMW M8 is dat niet heel veel anders. Met eenvoudige aanpassingen levert deze geen 625 pk, maar minimaal 700 pk. Maar wat als je meer moeite in de motor steekt? Wat is er dan mogelijk? Nou, daar kwam G-Power achter. Die pakten namelijk een beeldschone diep donkerrode (Rubinschwarz lijkt het op) BMW M8 bij de kladden.
De motor werd vervolgens voorzien van gesmede zuigers, zuigerstangen, twee enorme intercoolers en nieuwe turbo’s. Het geheel wordt vervolgens afgemaakt met een speciale ‘Deeptone’-sportuitlaat. Deze moet weer een beetje het originele V8-geluid voortbrengen. Eigenlijk klinkt de M850i beter dan een M8, dus we zijn benieuwd wat G-Power ervan gebrouwen heeft.
Het resultaat? 888 pk en 1.000 Nm! Had een BMW M8 dat nodig om beter te worden? Nee. Is het leuker? Ja. En daar is het natuurlijk allemaal om te doen. Wat het doet met de prestaties in dit geval, zeggen ze niet. Maar een topsnelheid van 330 km/u is uiteraard geen enkel probleem.
Aerodynamische stabiliteit
Qua uiterlijke aanpassingen hebben ze zich bij G-Power behoorlijk goed ingehouden. Zo is er bijvoorbeeld een bescheiden carbon splitter, precies op de locatie waar een drempel veel schade kan aanrichten.
Dan zijn er diverse velgdesigns waar je uit kan kiezen, helaas wel beide in het niet al te tijdloze ‘bicolor’. De spoiler aan de achterzijde is een tikkeltje vulgair, maar een auto die op zijn sloffen 330 km/u, mag wel een klein beetje aerodynamische stabiliteit hebben.
Minder opvallend is de motorkap. Deze is niet alleen lichter, maar laat ook de nodige extra koude lucht toe. Dan zijn er nog wat upgrades voor het interieur. Het stuurwiel geeft een bijzondere dimensie aan het woord kitsch, maar het zal mensen zeker blij maken. Uiteraard kun je bij G-Power zelf kiezen welke upgrades je precies wenst op je dikke BMW. Dus alleen de technische aanpassingen doen en de optische achterwege is mogelijk.
Meer lezen? Dit zijn de 9 snelste vierzits cabrio’s!
lekkerlinksrijden zegt
Ik blijf het een raar ding vinden, verhoudingen kloppen niet en is het nou een GT of sportwagen?
Otua zegt
Maakt dat wat uit? In mijn ogen is het vooral een hele dikke wagen in een wel heel bijzonder kleurtje, of het nou een gt of sportauto moet voorstellen. zet hem maar voor de deur, of een amg gt in dezelfde kleur
berlinetta zegt
Dit is toch overduidelijk een GT. BMW maakt geen sportwagens.
Autokenner zegt
Coupe
mclovin zegt
Het is een sportwagen waarmee je dus ook prima op vakantie kunt. Het beste van beide werelden dus. Ik vind het een mooie auto.
petroldrinker zegt
Ligt aan wat je wilt, in mn e46 m3 vond ik 997pk toch wat overkill…
madmarky zegt
Allememachies, dat was ook vast niet met de originele S54 er nog in
petroldrinker zegt
Defineer originele s54… gaat het om een S54 in zn geheel ipv een v8 of een S54 met originele internals? er lag nog wel een S54 in, maar die was stevig aangepakt natuurlijk, vrijwel alleen de krukas was nog origineel aan dat blok….
ouwedibbes83 zegt
Waarom heb je m dan zover “opgepompt”?
petroldrinker zegt
Omdat het kan? En ik wou ooit een 1000pk auto bezitten, die kan ik van mn auto bucketlist afstrepen sindsdien…
HZW zegt
Afgezien van die lelijke achterspoiler en onnodige interieur frutsels een mooie ingetogen auto.
mp014 zegt
Precies dat!
racerx zegt
Exact, hele fraaie auto zonder dat spoilertje! 👌🏼
kennone zegt
Ligt aan hoe het vermogen opbouwt. Heb een tijd terug in een bijn 600PK Impreza WRX gereden. Bij zo’n 4500tpm kwam pas de turbo in waardoor je gewoon echt een harde schop in je rug kreeg. Was niet echt relaxt rijden en zou bij deze zeggen dat minder vermogen met minder turbo lag een betere optie was. Gaf overigen wel een hele goede kick👌🏼
SpiderIV zegt
Volgens mij laten de chauffeurs zien wanneer het vermogen te veel was (in combinatie met te beperkte rijvaardigheden en ontbrekend IQ)
bietje zegt
Onwijs gave kleur !
Alleen die Halfords uitlaat-opzetstukjes slaan als een tang op een varken, die staan zo goedkoop, dat snap ik dan weer niet. Gewoon 4 RVS pijpen, BAMM… Kan verder wel genieten van de plaatjes van al die onderdelen, ziet er mooi uit.
(die achterspoiler negeer ik maar gewoon 🙈)
lexis zegt
300 tot 400 pk lijkt me meer dan voldoende voor openbare weg me dunkt
Polo Fun zegt
Ik dacht ff dat het vermogen op 1000+ pk zou uitkomen. Een hoop bombarie voor niks dus.
dawwg zegt
Als ik zie hoeveel idioten in EVs zich binnen de bebouwde kom misdragen met sprintjes, terwijl die auto’s vrijwel stil zijn – en zodanig veel gevaarlijker dan een gillende verbrandingsmotor – dan is 300pk al te veel.
racerx zegt
Is het wel zo makkelijk om een EV wat meer vermogen te geven? Ik heb nog geen enkele chiptuner gevonden die een Taycan van extra pit kan voorzien.
petroldrinker zegt
Waarom zou je? Of die nou 600 of 900pk heeft, saai blijft het toch wel in een EV….
racerx zegt
Daar valt over te twisten, maar dat was ook niet de insteek van mijn opmerking…
dondeboer zegt
Een motor op dinosap is tegenwoordig altijd een compromis tussen rijdbaarheid, efficiency en emissies. Vaak is door concessies te doen aan een van die drie best een leuke vermogenswinst te halen. Bij een EV is er voor een fabrikant veel minder reden om een motor niet gewoon het maximale te laten leveren, de bottleneck is het maximale vermogen dat de accu kan leveren. En daar valt met software niet zo veel aan te doen.
racerx zegt
Ik geloof je direct, daarom snapte ik de opmerking van AB in de tekst ook niet.
Ot92 zegt
Vermogen is nooit genoeg. Het went gewoonweg veels te snel.
ponnie zegt
Dit is echt niet te veel vermogen voor zo’n enorme en moderne wagen.
Pk gewichtverhouding is zelfs een heel stuk slechter dan een licht sportautootje met zeg 300pk.