Een rechtsgestuurde auto: is dat interessant voor de Nederlandse occasionkoper?
Op de redactie hebben we geregeld discussies. Denk aan onderwerpen als ‘Zou jij de zoon van Jos Verstappen kunnen zijn?’ Tot ‘wie heeft de laatste gevulde koek opgegeten?’ Om jullie met al deze futiele onderwerpen te belasten, gaat ons te ver. Maar toevallig hadden we laatst een onderwerp waar wij eigenlijk jullie lieve lezers bij wilde betrekken.
Zoals jullie begrijpen kopen wij geregeld ook zelf auto’s. Ondanks dat we als geen ander topauto’s kunnen adviseren en aanraden, kopen we zelf altijd onbetrouwbare auto’s. Zo stond mijn 530d eergisteren bij de garage voor garantie-issues, de verlaagde Mini de week ervoor (oliedrukperikelen) en kun je Loek zijn Golf GTI herkennen aan de subtiel gele bergingswagen die eronder staat.
Rechtsgestuurde auto
Maar ons laatste onderwerp: auto’s met het stuur rechts. Hoofdredacteur @michaelras is een vervend liefhebber van lichtgewicht auto’s. Hij heeft al een bijzonder gave Panda 4×4, maar dat is vooral lichtgewicht, niet echt een sportwagen.
De Opel Speedster die hij tegenkwam op Marktplaats is 100% een volbloed sportwagen. Het enige nadeel: het was geen Opel Speedster maar de BIJNA identieke Vauxhall VX220. Zo’n pretpakket kun je voor minder dan 15 mille oppikken. Alleen dan heb je een rechtsgestuurde auto en niet links.
Wij vroegen ons toen af? Is dat erg? Want in sommige gevallen scheelt het heel erg veel geld voor in principe dezelfde auto. Het is niet zo dat de auto 200.000 km méér heeft gelopen of er schade aanzit.
Voordelen rechtsgestuurde auto
We beginnen met enkele voordelen van een auto met het stuur aan de rechterkant. Want ja, die zijn er gewoon! Komen ze:
Beleving
BARF! Ja, kom op, het is ook beleving. Elke keer als je instapt en toch weer aan de passagierskant, dat is gewoon humor. Zonder gekheid, het is een zeer duidelijke feature van een auto die de beleving versterkt. Op deze manier zijn ook een Daewoo Lanos of Peugeot 306 geweldig spannend om mee te rijden.
Goedkoper
Ze zijn goedkoper! Ja, goh. Om met Bert Visscher te spreken: je verwacht het niet, hè? In sommige gevallen lijken de verschillen niet groot te zijn, maar dat is hoopvolle Marktplaats-kwats. In de handel is een RHD dik 40% goedkoper dan zijn LHD-evenknie, soms wel meer.
Keuze uit veel leukere auto’s
Dit staat compleet los van de prijs. In het Verenigd Koninkrijk zijn simpelweg meer petrolheads. Het aandeel sportieve topuitvoeringen van normale auto’s ligt vele malen hoger. De keuze uit toffe Vauxhall VXR’s, Renault Sport-producten of Honda Type-R’s is enorm groot. Niet alleen dure Porsches of Ferrari’s, maar juist ook veel betaalbare sportieve auto’s. Omdat Engeland zeer beperkte exportmogelijkheden kent, zijn die auto’s ook nog eens spotgoedkoop.
Perfect voor roadtrips:
Dit is een heel erg stomme reden, maar is dat wel zo? Met een rechtsgestuurde auto heb je ineens de ideale auto voor de landen waar men links rijdt. Op Malta en Cyprus valt er niet niet heel erg veel te beleven voor de petrolhead, maar het Verenigd Koninkrijk is een walhalla. De B-wegen daar zijn episch. Zeker als je richting Schotland of Wales gaat, is het absoluut genieten. Dank aan de vele trackdays.
Ook in Ierland valt er voldoende te ontdekken. Het mooie is dat je zo veel makkelijker (en veiliger) met het verkeer mee kunt rijden. In een linkstgestuurde auto is het toch altijd lastig en onwennig.
Met de global warming op komst is Spanje, Italië en Frankrijk in de zomer niet te doen, dus is het Verenigd Koninkrijk een perfecte destinatie. Voor de goede orde, met rijdt links in Engeland, Wales, Schotland, Ierland, Cyprus en Malta. Alle andere roadtrips zijn doodeng.
Veel gezonder!
Je wordt er slanker van! Eventjes een halve liter aspartaam en een halve kilo transvatten scoren bij de McDrive is er niet meer bij, want dat gaat niet zo handig. Dus kun je beter een banaan eten. Of een appel. Wordt je slanker van. Goed, hé?
Nadelen:
Het is niet alleen maar goud dat er blinkt, uiteraard. Er is ook een reden waarom ze zo goedkoop zijn.
Restwaarde en statijd
De reden dat je er eentje goedkoop kon halen, is ook de reden dat je ‘m niet kwijt raakt. De markt zit er niet echt op te wachten. Zeker als je er snel vanaf moet.
Soms ook minder toffe uitvoeringen
Dit is voornamelijk van toepassing met Japanse auto’s. In veel gevallen kregen wij Europeanen de dikste uitvoeringen met de tofste hardware. In Japan wordt er van één model veel meer verschillende versies geleverd, waaronder kale instappers die je niet wil.
Volwassen vrouwen denken dat je nog Gran Turismo speelt
Een auto met het stuurwiel aan de verkeerde kant is niet echt een rationele keuze. Je kiest ervoor omdat je écht wat aparts wil of omdat je de sensaties van een bepaalde auto wil tegen een fractie van de prijs. De andere sekse zit daar echt niet op te wachten. Tenzij ze zelf een Mitsubishi Lancer Evolution VII RS Sprint rijdt, uiteraard.
Schakelen is onhandig
Op zich went het rijden in een auto met het stuur aan de andere kant vrij snel. Het enige dat echt even lastig is, is het schakelen. De pedalen zijn gelukkig het zelfde, gasgeven doe je met rechts. Schakelen echter is wel iets dat enige oefening vergt.
Alles is onhandig
Dat stukje over de McDonald’s is natuurlijk een poging om grappig te doen. Het is natuurlijk wel zo dat de rest in het verkeer (tolpoortjes, parkeergarages) is ingericht op een stuur aan de linkerkant.
Dus: moet je een rechtsgestuurde auto kopen?
Dus ja, moet je het doen? Nou, dat is een lastige. Een belangrijke reden dat we benoemd hebben, maar even moeten uitlichten: kun je de auto ook met het stuur aan de linkerkant krijgen? Een Nissan 350Z, Honda S2000 of Mazda RX-8 kon je destijds in Nederland gewoon bestellen bij de dealer, evenals latere varianten van de Mitsubishi Lancer Evolution en Subaru Impreza WRX STI.
Dus als het gaat om een auto met het stuur rechts, zorg dan wel dat het iets bijzonders is. Een Impreza Spec-C (competitie-versies met sterkere techniek) zijn weer alleen rechtsgestuurd.
Tenslotte zijn er ook nog de luxe auto’s. Als er toch een automaat in zit (zoals bovenstaande BMW M5), heb je minder issues met rechts rijden. Dan hoef je je alleen op de breedte van de auto te focussen. En dat voor een fractie van de prijs!
Zonder gekheid, als het gaat om een exoot en/of hobbyauto, is het zeker het overwegen waard.
Check hieronder enkele Autobloglezers die gewoon een bijzonder toffe auto hebben die toevallig rechtsgestuurd is:
Of een M3 (E36) met het stuur rechts, dat kan natuurlijk ook:
Zelf ervaring met rechtsgestuurde auto’s? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit zijn de gaafste Opels met het stuur aan de andere kant!
ghengiskhan zegt
Het schakelen in een RHD vond ik geen probleem (snel gewend). Het enige waar ik constant mee te maken had was de binnenspiegel, die had iemand aan de verkeerde kant gezet.
hondafiel zegt
Ruitenwisser en knipperlichtbediening; omdat je aan de andere kant zit verwachtte mijn brein dat dit ook gespiegeld was.
kennone zegt
Dat is volgensmij enkel bij de Jappen bij engelse auto’s zitten die wel goed. Had dit ook met mijn Lancer EVO. Bij elke rotonde deed ik zelfs na een jaar nog mijn ruitenwissers aan. Heel irritant
Robert zegt
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Ook niet aan het autorijden in het VK, Ierland en al die andere landen waar ze nog aan ‘de verkeerde kant van de weg’ rijden. Ik heb me als linkshandige al mijn hele leven moeten aanpassen aan een maatschappelij waarin vrijwel alles op rechtshandigen is ingericht en ik verwacht gewoon dat mijn brein die omschakeling niet meer kan maken.
seatleon zegt
Ik zou met name een potente auto met het stuur rechts laten staan omdat je niet (veilig) kunt inhalen. Het zicht is gewoon behoorlijk minder.
ponnie zegt
Dit zie ik juist omgekeerd, je kan veel minder roekeloos inhalen, dus je moet je wel gedragen.
pietertje123 zegt
vervend
bedoel je fervent?
linkstgestuurde
Als je kort van stuk bent is het een stuk onhandiger.
kniesoor zegt
Heb zelf geen interesse in RHDs voor gebruik in Nederlandje wegens minder overzicht vanachter het stuur. M’n ervaring met die dingen beperkt zich tot huuroto’s in het Verenigd Koninkrijk. Daar rijden went op zich inderdaad vlot
kennone zegt
Vond het wel meevallen. Enkel met het inhalen moet je meer afstand nemen omdat je anders niet kan zien of er iets aankomt. Echter lost de auto dit probleem vaak zelf wel op omdat het in de meeste gevallen om de snellere JDM’s gaat.
Edge zegt
Ik zou het niet zo snel doen. In het VK heeft het natuurlijk z’n voordelen, maar daar ga ik niet met m’n eigen auto heen. Vliegtuig + huurauto is dan toch the way to go voor mij. Ik zou het hooguit overwegen als ik iets heel speciaals zou kunnen krijgen waarbij RHD niet geleverd is of schier onmogelijk is om te vinden, maar dan hebben we het over een tweede of derde auto. M’n daily zal altijd LHD zijn.
tenaci zegt
In de meivakantie een campertje gehuurd in de UK. Ondanks dat je dan in het verkeer wel aan de goede kant zit kon ik er niet aan wennen. Aan het eind van de week de camper weer ingeleverd en het laatste stuk met mijn eigen auto gereden. Ondanks dat je dan ‘verkeerd’ zit toch erg blij weer op m’n vertrouwde plek in de auto te zitten. Ik bleef de hele week kortsluiting in mn hoofd houden. Lang verhaal kort: ik zou geen RHD auto kopen. Ook al zijn ze een stuk goedkoper.
ponnie zegt
Ik heb links en rechtsgestuurde auto’s en voor sportief rijden rijd ik liever in de rechtsgestuurde.
Als je rechtshandig bent heb je altijd je dominante hand aan het stuur.
Ook is het fijn om aan de kant te zitten waar normaal geen ander verkeer zit.
scrmeagle zegt
Ik bezit ook een rechtsgestuurde wagen, muv parkeergarages is het toch echt niet vervelend. Ik heb deze auto ivm mijn liefde voor het milieu het rijden in GB.
Harald.370 zegt
Ik mis nóg een goede reden: circuitrijden.
Gezien veel circuits met de klok meerijden heb je er best vaak baat bij om rechts te zitten om de rechterbochten (waarvan er op een circuit met-de-klok-mee sowieso méér van zjn) beter in te kunnen schatten en de bocht beter te pakken. Ik ken Lotuseigenaren die vaak op het circuit zitten en om die reden een RHD auto hebben…
bassrt zegt
Mijn mening is wanneer je auto niet in lhd te krijgen is, dan pas overstappen op de rhd auto.
Het rijden zelf is niet zo erg, maar alles eromheen is gewoon vervelend vind ik.
Who_carez zegt
Ik heb RHD eigenlijk altijd gewoon cheap gevonden. Ik kan begrijpen dat je RHD rijd als het model gewoon niet anders te vinden is. Een Suzuki Cappuccino bvb of een Civic type r ek9 maar verder heb ik hier eigenlijk maar weinig begrip voor. Om een paar duizend euro te besparen ga ik niet aan de andere kant zitten. Wat nog erger is zijn RHD europese modellen. Een rechts gestuurde BMW? Echt niet…
Fernando zegt
Op vakantie in Scotland een prachtige Aston Martin DB7 Volante zien staan. Vraagprijs 12.000 Pondjes. Als nieuw. Ik kwijlde zo hard dat na proefrit en keuring in een garage de koop besloten werd voor 12.000 euros. Brexit was nog geen feit dus overbrengen naar Duitsland zou geen probleem mogen zijn. Nou dat viel tegen want voor een Duitse keuring moesten de koplampen vervangen worden! Dik 2 jaar van genoten en zelden was dat stuur aan de rechterkant een probleem tot dat een malloot de controle over zijn linker stuur verloor en mijn geparkeerde beauty total loss reed. Geluk bij een ongeluk kreeg ik van de verzekering 20K. Zou ik het nogmaals doen? Zekerst! Ben deze keer echter op zoek naar een mooie AM Virage
drdre1 zegt
Met zo’n vierwielbesturing kan prima achterstevoren de McDrive inrijden. Kom je perfect voor het loketje uit. Heb je dat niet dan moet je altijd een passagier meenemen om de bestelling te plaatsen.
kennone zegt
Heb 15jaar terug een Lancer EVO uit Japan gehaald omdat dit financieel inderdaad enorm veel scheelde. Echter lijkt dat gat nu een stuk kleiner voor de snelle JDM’s plus dat de prijzen bizar gestegen zijn. Een jongere Europese Golf R is voortaan goedkoper.
O plaat zegt
Het grootste probleem lijkt mij inhalen. Stel je zit achter een traktor op een één vaks baan, als je geen passagier hebt zie je niet of er een tegenligger komt of niet. Dat lijkt mij de voornaamste reden om er geen te kopen.
mashell zegt
Hoe vaak zit je achter een tractor. Er is overigens een truuk voor inhalen die ook bij linksgestuurde wagens goed werkt: houdt ruim afstand van het in te halen object. Dat geeft je de mogelijkheid er langs te kijken en te versnellen nog voordat je op het tegenliggervlak rijdt.
petroldrinker zegt
@O plaat kwestie van rechts langs de traktor (of ander verkeer waar je achter zit en wilt inhalen op zo een weg) kijken, of wat meer afstand houden van de traktor en links er langs kijken, veel mensen zien dit als een issue, maar ik vond dat in mn RHD autos echt de minste issue van alles, parkeer garages etc is ontelbaar x irritanter
Calimero zegt
Ik zie hier anders genoeg vuilniswagens/ straatveegauto’s en waardetransport auto’s rijden die ook rechtsgestuurd zijn. Dus er zullen voor bepaalde (beroeps)groepen wel meer voordelen dan nadelen zijn:-)
tenaci zegt
Bij die voertuigen vooral omdat je dan aan onze kant van de weg dicht bij de stoep zit. De veger kan zo goed de goot zien, de vuilniswagen kan de bakken beter pakken en de geldtransporteur kan goed dicht langs de muur manoeuvreren waar het luik zit. Maar in het verkeer biedt het verder weinig voordelen natuurlijk
mashell zegt
Het is leuk totdat er een parkeergarage op je pad komt.
petroldrinker zegt
RHD is alleen interssant als een LHD versie niet bestaat af fabriek (R33/R34 GTR’s) of als de LHD versie bijna 10x zoveel kost (Toyota Supra MKIV) heb er genoeg gehad in het verleden, maar puur en alleen omdat ik de LHD versie nooit kon betalen…
Probeer overigens niet achterin de Drive van de Mac te pakken, heb ik toen gedaan met mn supra ooit, de vestigings manager ging er gewoon politie bij halen want vond het niet okay etc, overdreven gedoe, anders had ie mij nooit gehoord als ik een bestelling wou doorgeven of kunnen aannemen uit het raam (en ze sluiten zelf het restaurant zodat ik de Drive moet pakken op dat moment)…
En parkeergarages zijn kut met RHD, of je moet zo een grijpding kopen waarmee je ook troep vd grond kan ruimen….
Stukje zicht is echt kul, je gaat wat meer rechts op de baan rijden en kijkt rechts langs de autos om in te halen ipv links erlangs kijken, daar ben je in 2 dagen aan gewend net als met links schakelen ipv met je rechter hand…
Dutchdriftking zegt
Prijsvoordeel vergelijken met de ombouw van rechts naar links gestuurd. In sommige gevallen kan het echt prima uit.