Bijna alles is connected en vrijwel iedereen heeft een apparaat met internetverbinding in de broekzak. We kopen ons online helemaal suf en tetteren daarover op de sociale media. Maar waarom kopen we nog maar zo weinig auto’s online?
Capgemini heeft een onderzoek naar de invloed van online binnen de auto-industrie uitgevoerd, waarvoor meer dan 10.000 consumenten uit tien landen zijn ondervraagd. In het forse rapport staan een aantal interessante bevindingen. Wij lichten ze hier even voor je uit.
44% wil best online een auto kopen
Volgens Capgemini hebben online consumenten een substantiële invloed op innovatie binnen de auto-industrie. Tuurlijk, even bij de dealer langs en tegen banden schoppen blijft voor ons petrolheads leuk, maar er is een groeiende behoefte aan online interactie met autodealers en leveranciers, naast een toenemende invloed van sociale media en digitale winkelgewoonten op de auto-industrie.
Hoewel de online automotive retailers nou niet als paddenstoelen uit de grond schieten, is 44% van de ondervraagden bereid om online een auto aan te schaffen. Bij consumenten van Generatie Y (18-34 jaar) ligt dit percentage iets hoger, op 50%. Best opvallend dat een vrij grote groep er absoluut niet aan wil, maar het online kopen van een auto is dan ook niet te vergelijken met een paar schoenen of een nieuwe gadget.
Ruim de helft (55%) van de respondenten geeft aan dat de autodealer nog steeds de belangrijkste bron van informatie is bij de aankoop van een auto, maar bijna alle consumenten (97%) maken ook gebruik van internet in hun zoektocht naar een auto. Ook de zoekmachine wordt steeds belangrijker voor informatiegaring. Geen verassing hier.
Sociale media zijn ondertussen een sleutelfactor geworden in de zoektocht naar een auto. Maar liefst 85% van de respondenten verwacht van dealers dat zij interactie met hen hebben via sociale media. 73% van de respondenten wordt bij de aankoopbeslissing beïnvloed door positief commentaar op sociale media.
Gevraagd naar de ideale manier om een proefrit uit te voeren, gaf 40% aan dat het voor de deur afleveren van een testauto de voorkeur heeft, gevolgd door een bekende locatie naar keuze.
Online verkoop + proefrit voor de deur = heilige graal?
bollegek zegt
Dit maakt de leuke showrooms wel een beetje overbodig, lijkt mij wel een leuk idee voor middenklassers.
c-ad zegt
De hele beleving van een auto kopen is er dan niet meer bij.
norge zegt
Leuk voor leasers maar niet voor prive kopers,die willen een bloemetje , een kopje koffie en een ijsje voor de kindertjes.
e1000bmw zegt
@norge: En een volle tank, een proefrit, een mapje voor de kentekenpapieren, …
autoblogger zegt
@norge: ik niet, ik wil de laagste prijs. We blijven Ollanders he;)
Robert zegt
@autoblogger: ik wil gewoon rijden in een auto, vóór dat ik besluit om hem te kopen. Echt dat internet is verdomd handig als het gaat om het zoeken naar auto’s, maar tot daar en niet verder. Ik heb ook nooit al die mensen begrepen die een nieuwe auto durven te kopen op basis enkel een full color glanspapieren folder.
n54coupe zegt
Onderhandelen over de prijs is online een stuk lastiger…
parker zegt
@n54coupe: hoeft niet, er zijn al zat online aanbieders van nieuwe EU auto’s die standaard met 15 tot 35% korting worden verkocht, dan hoef je dus niet veel meer te onderhandelen :-)
Rob zegt
Sommige zaken koop je gewoon niet 1-2-3 online. Auto, huis, boot, vliegtuig, stuk grond, noem het maar op.
Dan zijn en blijven grote investeringen. Die wil je het toch eerst even zien en voelen voordat je weet ik hoeveel geld uitgeeft.
Neemt niet weg dat het oriënteren op het web steeds groter wordt. Maar dat was ondertussen toch wel algemeen bekend…?
Hupke zegt
Waarom niet? Omdat je toch eerst in een wagen gezeten moet hebben. Op een foto zie je geen goedkoop plastic, voel je niet hoe dik/duk het leer is. En het is toch een stuk gemakkelijker om je als consument rond te bewegen naar verkoopspunten dan van de verkoopspunten tot bij u te laten kopen.
Overigens maken van die online retailers zoals Zalando enzo nog altijd geen winst.
awesome zegt
@Hupke: komt dat omdat Zalando niet voldoende verkoopt, of omdat ze investeren in distributiecentra etc?
shicomm zegt
Ik denk dat het met name om de voordeel factoor gaat.
Als ik online shop heb ik een ruim aanbod en verwacht ik duidelijk lagere prijzen.
Het aanbod is wel ruim maar zo goed zijn online prijzen niet van auto’s imho.
Ik heb net een aankoop gedaan en me via internet georienteerd maar ben wel naar de dealer geweest voor de koop.
Wellicht dat ik via een site een deal had kunnen doen maar ik was in mijn geval niet onder de indruk van het prijsniveau.
knipperlichtje zegt
Ik struin het web wel af voor de reviews en om kleuren te vergelijken, maar de hele voorpret van om een demo heenlopen, foldertje mee naar huis, proefritje zou ik niet willen missen.
FIAT127 zegt
Die dealer belevenis kan me gestolen worden. Horkenreservaten zijn het.
Dacht dat http://www.auto.nl toch goede zaken deed? Inclusief betere belevenis? What happened to them?
Hubert zegt
Ik heb nu 2x een auto op internet samengesteld en met een uitdraai naar de dealer gegaan om de bestelling te plaatsen.
Had van te voren geen meter in een soortgelijke auto gereden of er zelfs maar in gezeten.
Ook de aflevering ging op mijn verzoek simpel : geen bloemetjes, ballonnen voor de kids of uitleg over de auto. Dit is trouwens veel leuker om zelf allemaal uit te zoeken.
Heb er geen spijt van gehad en zie dus niet de toegevoegde waarde van dure showrooms en kostbare verkooporganisaties.
yorick zegt
Nee ik zou nooit online een auto kopen ik zou toch echt eerst even willen kijken voelen. Er zijn altijd dingen die je dan wel ziet wie je op een foto niet ziet.
mipmip zegt
Nee, maar mobiliteit wordt al lang mobiel ingekocht, carsharing waar je een middenklasser op knopdruk tot je beschikking hebt.
eklasse zegt
Gewoon bij de dealer rondneuzen, lapjes leer voelen en kleuren bekijken. Daarna in alle rust thuis configureren en op “bestel” klikken. Na paar weken auto ophalen bij dealer. Met bloemetje indien aangevinkt.
lithiumion zegt
@eklasse: Ik denk dat dat een mooie overgangsfase is naar online kopen. Dit zal misschien eerst met de goedkope/binstap/budget-modellen gebeuren, want meer dan een ton uit geven aan een auto doe je pas als je deze gereden, geroken en gevoeld hebt