Jawel, je begeeft je nog steeds op Autoblog. En jawel: dit artikel gaat over auto’s.
Ben jij ook een van de vele wandelaars die er na het werk op uit gaan om de stappenteller flink op te krikken? Lekker bezig! Maar let wel goed op wat je aantrekt wanneer je naar buiten gaat. Draag je reflecterende kleding tijdens het wandelen? Dan blijkt uit onderzoek dat je juist gevoeliger bent voor auto-ongelukken. Tenminste, auto-ongelukken met jonge auto’s.
Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) deed onderzoek naar de werking van automatische noodremsystemen op auto’s. Een eerder onderzoek toonde aan dat deze systemen overdag zorgen voor 27 procent minder botsingen met andere weggebruikers. Dit ligt heel anders in de avond. De sensoren die voetgangers moeten detecteren, hebben moeite om hen in het donker te zien. Het effect van het noodremsysteem is daardoor in het donker ”verwaarloosbaar” volgens het IIHS.
Wandelen met reflecterende kleding nog gevaarlijker
IIHS gebruikte een Mazda CX-5, Honda CR-V en Subaru Forester voor de tests. Er werd onderscheid gemaakt tussen overstekende voetgangers met donkere kleding en reflecterende kleding. Daarnaast werden de experimenten uitgevoerd onder verschillende lichtomstandigheden: zonder lantaarnpaal, met een beetje licht van een lantaarnpaal en veel licht van een lantaarnpaal.
De conclusie is duidelijk: voor crashdummies met reflecterende strips op hun kleding stopten de Mazda en Honda geen enkele keer. De Subaru deed dat wel in het donker en bij veel licht, maar met een beetje licht reed de Subaru zachtjes door.
Zelfs een volledig reflecterende jas biedt bij de Honda geen extra veiligheid. In alle lichtomstandigheden rijdt de CR-V net zo hard door. De Mazda remt af van 40 km/u naar ongeveer 18 km/u en de Subaru gaat gelukkig wel helemaal stilstaan.
Volgens het onderzoek is het dragen van witte kleding het veiligst. Maar ook dan heb je kans dat een SUV tegen je aan rijdt. Zo remt de Mazda maximaal 38 procent af voor een overstekende wandelaar met witte kleding. De volledige uitslag vind je hier.
Er is nog geen oplossing
Nog wat opmerkelijks: De Amerikaanse instantie voor snelwegveiligheid heeft geen verklaring voor de moeite die sensoren hebben met het detecteren van voetgangers in het donker. Je zou dus kunnen zeggen dat de onderzoekers in het duister tasten.
Mensen kunnen de reflecterende strips goed zien, maar dat geldt niet voor de software. ”Helaas hadden de bewegende strips niet hetzelfde effect op de noodremsystemen die we hebben getest. Waarschijnlijk brengt het de sensoren in de war”, zegt onderzoeker David Kidd. Zijn collega roept fabrikanten op om hier naar te kijken en noemt het een ”zorgelijke blinde vlek”.
Daar kan de onderzoeker zomaar eens gelijk in krijgen. Steeds meer auto’s hebben een noodremsysteem en andere zelfrijdende functies. En wat te denken als zelfrijdende auto’s straks écht zo goed zijn als sommige automerken denken/hopen. Probeer dan maar eens te remmen in Tesla Cybercab als ie een wandelaar over het hoofd ziet.
Foto: Ferrari F355 gespot door @gwnfinn via Autoblog Spots
Bron: Insurance Institute for Highway Safety
Boeman zegt
Misleidende kop. Want het is nog steeds veiliger mét reflecterende kleding, dan zonder. Mensen zien je beter als je reflecterende kleding draagt, alleen de sensoren van auto’s hebben er moeite mee. Nog een reden om voorlopig niet over te gaan op zelfrijdende auto’s.
leefvrij zegt
Als je meer moet vertrouwen op je noodremsysteem, dan op je eigen ogen, dan moet je geen auto (mogen) rijden.
Robert zegt
Onzin. Ik loop 2x per week ’s avonds, en dus op dit moment ook in het donker, en draag daarbij verlichting vóór en achter. En ik kom genoeg hondenuitlaters, (hard)lopers en fietsers tegen zonder licht of reflecterende kleding, en die zie je op bepaalde stukken zonder straatverlichting écht niet. Ook niet als je zelf te voet bent of fietst.
mashell zegt
Tegenwoordig dragen om een raadselachtige reden heel veel mensen vooral donkere kleding. En als ze dan de hond uitlaten hebben ze vaak een lichtgevende halsband voor de hond, heel goed. Dan rijdt je in het donker en zie je ergens een halsband en dan weet je dat er ergens in de buurt van die hond ook een onzichtbaar persoon rond moet hangen. Het zou handig zijn als die mensen met die donkere jassen ook zelf zo’n halsband om zouden doen…
007 zegt
Er is wel een technische oplossing door naast visuele camera’s en radar ook gebruik te maken van thermische/warmtebeeldsensoren. Hiermee wordt voldaan aan de eis voor Pedestrian Automatic Emergency Braking (PAEB) welke vanaf 2029 verplicht wordt is de VS (Federal Motor Vehicle Safety Standard, No. 127).
560pk zegt
BMW, en vast en zeker de andere premium merken, hebben een aantal jaren een infrarood nachtzicht systeem aangeboden, ik heb het op m’n auto. Volstrekt nutteloos, je moet het eerst aanzetten, en vervolgens zie je de resultaten in je centrale scherm (en dus niet, wat wél nuttig zou zijn, in de head up display). Maar het werkt feilloos, het kan dus wel, maar er is een extra (IR) sensor voor nodig. Vinden de fabrikanten natuurlijk te duur.
007 zegt
Het gaat hier over iets wat op je dashboard geprojecteerd wordt, maar een warmtebeeldsensor. Een sensor die samen met een visuele camera en radar het automatische remsysteem aanstuurt.
007 zegt
…Het gaat hier over iets wat NIET op je dashboard geprojecteerd wordt…. (editknop werkt niet).
Gulli zegt
Totaal geen reden om die F355 op de voorpagina te zetten, maar ik waardeer het wel :D