Nieuwe techniek dat niet goed uitpakt voor wanbetalers, want niet betalen betekent niet meer rijden in je auto.
Veel mensen kopen geen auto meer, maar leasen deze. Of dat nou private lease is of een abonnement zoals bij Volvo, het kan allemaal tegenwoordig. Prima natuurlijk, zo heb je wat meer keus en kan je in een nieuwe auto rijden. Toch lopen de autofabrikanten tegen wat problemen op: wanbetalers die niet over de brug komen met geld.
Auto’s wanbetalers uitgeschakeld
Niet betalen, maar wel blijven doorrijden. Dat zou je een soort van fraude kunnen noemen. Of diefstal. Autofabrikanten kunnen in de toekomst auto’s uitschakelen als klanten hun rekening niet betalen. Dit blijkt uit een patent van Ford. Eerder in het jaar heeft de autofabrikant deze officieel ingediend, dit is het eerste bedrijf dat een patent heeft verkregen om wanbetalers flink aan te pakken.
Een debiteur is iemand die een rekening moet betalen. Ford heeft nu een patent dat de strijd makkelijker moet maken om het geld te innen van een niet betalende debiteur. Want, wat is nou het vervelendst voor een automobilist? Juist, het niet meer kunnen rijden. En dat is precies wat dit patent regelt.
Niet direct
Natuurlijk doet Ford dit niet direct. Eerst worden er enkele waarschuwingen gegeven, voordat het uitschakelen wordt gebruikt. Dit noemen ze ‘escalatiefasen’. De klant weet dus dat hij of zij moet betalen, maar weigert dit na eerdere berichten en notificaties.
De techniek kan deze boodschap in de auto overbrengen aan de bestuurder. Door berichten in het dashboard bijvoorbeeld. Elke keer dat je gaat rijden zie je dan dat je moet betalen. Ergerlijk ja, maar dat is precies de bedoeling. Het kan nog erger, in het patent staat namelijk dat er ook individuele functies uitgezet kunnen worden. Denk aan je navigatie of je radio. Ultieme middel is dat de autofabrikant de auto kan uitzetten, je kan hem dus niet meer starten of erin komen.
In de toekomst, bij zelfrijdende auto’s, zou het voertuig zelfs naar de dealer zelf terug kunnen rijden. Ontsnappen aan die rekening is dus niet meer mogelijk! Blijft wel een enge ontwikkeling, dat een fabrikant van afstand zoveel kan doen, ongeacht of je nou een wanbetaler bent of niet.
Foto politieauto met een wielklem, gespot door @jasbelle
Dutchdriftking zegt
Prima voor een auto welke je wel gebruikt maar welke feitelijk niet van jou is. Bij aanschaf of Financial lease kan dit straks niet neem ik aan?
dawwg zegt
Natuurlijk wel; ze zeggen uiteraard van niet, totdat een hacker het alsnog aantoont en een dikke cheque ontvangt … of erger: duizenden auto’s brickt !
ghengiskhan zegt
Ik was al fan van wat oudere auto’s en dat wordt alleen maar meer zo. De enige connectiviteit en scherm in mijn auto is mijn iPhone als ik erin zit. En dat wil ik graag zo houden.
none1234 zegt
Tesla’s schijnen je rijgedrag bij te houden, en als je veel ‘sharp turns’ maakt, gaat je rating naar beneden en je premie omhoog. (weet niet precies de details, zag laatst een post van iemand die er over klaagde)
CYBRTRK zegt
Dat heet Tesla Insurance en die maakt inderdaad gebruik van de Safety Score om te bepalen hoeveel premie je moet betalen. De ANWB heeft ook zoiets in Nederland onder de naam Veilig Rijden Autoverzekering. Maar het is niet verplicht maar gewoon een optie die je hebt als verzekering in de USA voor een Tesla. Je kunt ook gewoon een verzekering nemen met een vast bedrag aan premie.
mashell zegt
Je zegt dus eigenlijk “ik ken geen details maar neem een waanzinnige claim van een wildvreemde maar gewoon voor waar aan”. Recent nog lizard people gezien?
roadster zegt
Daarom neem ik ook niks van wat jij zegt voor waar aan. Je bent ook een wildvreemde.
mashell zegt
Heel verstandig, dus als ik beweer dat je de waarheid op facebook kunt vinden dan weet je wel hoe laat het is. Overigens omschrijf ik mezelf niet als wild of vreemd maar gewoon als raar.
Richmond zegt
Waarom dan wel verbonden zijn met de internet wereld via je telefoon, maar niet in je auto?
escort77 zegt
Ik ben benieuwd of deze patent-aanvraag geaccepteerd wordt. Als ik het zo zie, worden gewoon bestaande technieken gebruikt en hier in een werkwijze/procedure beschreven, ik vraag me af of je dat kan patenteren.
none1234 zegt
In de VS is het volgens mij zo dat je alles kunt deponeren wat niet al gedeponeerd is, de rechter bepaald later dan of je uberhaupt aan die deponering rechten kunt ontlenen.
Dit soort diensten bestaan al, is dus een kwestie van ouderrecht. Elk (auto) bedrijf kan dit gewoon toepassen.
none1234 zegt
Patent :D Die Amerikanen sporen toch echt niet. Hou er rekening mee dat je niet niet “Happy birthday to you” zingt in de VS, daar zit namelijk ook trademarks/copyrights op.
Moet je je voorstellen als deze trend zich doorzet in de gezondheidszorg. Niet betaald? Pace maker uit, dialyse uit. Oh shit, blijkt dat de betaling niet correct is verwerkt …
Het wordt tijd dat in de grondwet wordt opgenomen dat je recht hebt op een werkelijke vergoeding die makkelijk opeisbaar is. Ik heb dan geen probleem met dit soort constructies, maar als het dan fout gaat daar betalen. Groot bedrijf maakt foutje = failliet aan kosten die ze moeten uitbetalen. Groot bedrijf past 100x voorwaarden aan = iedereen betalen voor het lezen. Dan gaan ze wel beter nadenken over hun bedrijfsprocedures.
skid zegt
Niet nieuw en de vraag is wat het patent dan zou moeten, zoals eerder hierboven werd afgevraagd.
In Nederland rijden er al enige jaren een aantal mensen rond met een (huur)auto met daarin een extra kastje, waarmee betaling van huur/afbetaling/premie wordt afgedwongen voor er gereden kan worden d.m.v. startblokkering op afstand.
Dit zijn wel vooral mensen met een eerder, laten we zeggen, financieel- of verzekeringtechnisch turbulent verleden, die toch nog een kans krijgen om een soort van eigen auto te gebruiken.
Grijs gebied allemaal overigens.
Renault heeft in 2021 in Duitsland nog van een rechter te horen gekregen, dat het niet toegestaan is om op afstand auto’s en of accu’s stil te leggen waar de accuhuur niet van voldaan werd, Maar, de Fransozen kunnen dit dus blijkbaar ook al.
Dus wat Ford nu precies patenteert…?
flow82 zegt
Waarschijnlijk ben ik niet alleen, maar ik ben zo langzamerhand schijt en schijt ziek van al die abonnementen. Kost echt werkelijk klauwen met geld. Waar is de tijd dat je iets kocht en dat het daadwerkelijk van jezelf was? Dat je software op je pc via een abo up to date houdt, soît. Maar met een auto verwacht je gewoon dat die doet wat die moet doen. Geen gezeik. Als er toch iets moet worden bijgewerkt, doe dat bij de eerste beste beurt die de auto krijgt. Zo moeilijk is het allemaal niet.
jasbelle zegt
Niemand verplicht je.
Sowieso lijkt mij dit iets wat meer voor de Amerikaanse markt van toepassing is. Daar worden auto’s vrijwel altijd op afbetaling gekocht.
mashell zegt
“You own nothing and will be happy” we leven in de tijd van abonnementen. We kopen geen CD’s meer maar hebben Spotify. We hebben naast Netflix ook nog Disney+, Videoland, Amazon Prime en Viaplay. En natuurlijk een telefoon abonnement met onbeperkte data om al die streamingdiensten te kunnen kijken. En natuurlijk een leuke Polo in de private lease. Dat er dan geen geld meer overblijft om een hypotheek te betalen is niet onze schuld, de huizen zijn gewoon te duur…