Renault mag namelijk de gehuurde accu’s van wanbetalers niet op afstand uitschakelen.
Renault doet al een tijdje mee in de wereld van de elektrische auto. Hun grootste succes is natuurlijk de elektrische Zoe. Die kwam in 2013 op de markt en doet het al jaren erg goed. Sterker, vorig jaar was het een van de allerbest verkochte elektrische auto’s van Renault.
Het bijzondere aan die Renault Zoe was dat je hem ook kon kopen zonder accu’s. Die huurde je er dan bij met een lagere aanschafprijs tot gevolg. Het scheelde bijna 8000 en dat is best een flink bedrag. Als je dan 120 euro per maand aan Renault overmaakte, mocht je onbeperkt van hun accu’s gebruik maken.
Maar je weet; waar er betaald moet worden, heb je ook wanbetalers.
Renault mag accu’s niet op afstand uitschakelen
De huurder tekende een contract waarin stond dat bij wanbetaling de accu’s op afstand uitgezet zou worden. Fair enough, zou je denken, alleen is een rechter in Duitsland een heel andere mening toegedaan.
Die vindt het namelijk een ‘onredelijk nadeel’ als een wanbetaler niet meer kan rijden. Renault zou volgens de uitspraak voor eigen rechter spelen en dat mag niet van de… eeeh.. echte rechter.
En da’s een bittere pil voor Renault, want voor sommige mensen zal zo’n uitspraak ongetwijfeld een precedent scheppen. Die denken; “lekker niet betalen en toch mooi rijden, dikke prima!”
Er is nog hoop voor Renault
Renault laat het er niet bij zitten en gaat in hoger beroep. De Franse autobouwer denkt een goede kans te maken, omdat andere bedrijven vrijwel exact hetzelfde doen, maar niet worden teruggefloten. Denk daarbij aan autoverhuurbedrijven die hun auto’s ook op afstand onbruikbaar maken voor wanbetalers.
Wanneer het hoger beroep dient, is nog niet bekend. Ook weten we wel dat de uitspraak geldt voor Duitsland, maar niet of een Nederlandse rechter er eventueel in mee zou gaan. Maar dat gaan we allemaal zien als het zo ver is!
In de tussentijd is Renault hier gestopt met het verhuren van accu’s voor de Zoe. Je kan zo’n autootje sinds kort alleen nog als compleet pakket kopen.
Scheelt toch weer wanbetalers.
Stefje zegt
Ik begrijp wel sat het voor een huurauto een heel andere kwestie is dan voor een gekochte auto. Dat moet gewoon met een incassobureau opgelost worden.
Autokenner zegt
Wanbetalers hou je altijd. van mij part mogen die best een retour ticket heropvoedingskamp gratis ontvangen.
dawwg zegt
LOL; je snapt hopelijk wel dat het in de meeste gevallen helemaal geen kwade opzet is he ? Zeker niet in deze onzekere Corona tijden … misschien moet je in de geest van de feestdagen niet meteen iedereen over een negatieve kam scheren en aan je empatisch vermogen werken.
Redrum zegt
Waar haal jij dat het in de meeste gevallen geen kwaad opzet is? Het is ook niet zo dat Renault dit voor 1 of 2 vergeten betalingen zal willen doen. Als je je Netflix niet betaalt, gaat hij ook uit. Ik zie weinig verschil.
Autokenner zegt
Empatisch vermogen brengt geen € vermogen op.
Dan zorg je maar dat je je schulden kan betalen, neem een extra baan, verkoop je auto. Denken in oplossingen ipv bedrijven met onbetaalde facturen op te zadelen.
mashell zegt
Haha. Je wilt de oplossing laten komen van de kant waar het probleem ontstaan is (de klant die niet kan betalen). Maar dat heeft natuurlijk geen enkele kans van slagen want die klant heeft al die voor de hand liggende oplossingen natuurlijk al geprobeerd. Dat het geld niet komt is weliswaar veroorzaakt door de klant maar is het probleem van het bedrijf en het bedrijf is dus ook de plek waar de oplossing vandaan moet komen.
potjak zegt
@dawwg: mooie gedachte alleen werkt dat niet zo in de échte wereld.
banderas zegt
Het is toch bizar dat je nog steeds zou moeten betalen per maand, terwijl we inmiddels allang weten dat de accu’s bizar lang mee gaan. Zit je dan voor een occassion nog steeds per maand te dokken voor iets wat allang afbetaald is.
vbarchetta zegt
Het gaat er meer om de degradatie van de accu capaciteit. Zodra deze beneden de 75% komt krijg je een nieuw accupakket van Renault, mits je de huur netjes betaald natuurlijk…..
metalmike zegt
Het schijnt dat Renault daar nogal moeilijk om doet, degradatie ontkennen ze. Kwestie van het BMS updaten door de dealer en claimen ‘er is niets mis met uw accu hoor, kijk maar 95% capaciteit’.
vreekfonk zegt
@metalmike: denk niet dat een dealer dwars zal liggen indien een accu vervangen moet worden. De dealer is geen verlengstuk van RCI (Renault Financiële Services) lijkt me eerder dat dit omzet voor de werkplaats genereert mits de dealer aan kan tonen dat de accu beneden de 75% SOH zit.
sprankel zegt
Jij hebt geen idee hoe dealers werken dus laat ik het je uitleggen, de dealer rekent altijd zijn uren en kosten door of het nu garantie of geen garantie is. Echter de dealer mag pas werken uitvoeren als hij goedkeuring heeft gekregen van diegene die betaald.
Onder terugroepingen mag de dealer enkel herstellingen uitvoeren waarbij de fabrikant aansprakelijk gesteld kan worden (bv omdat er brandgevaar is). Voor de rest enkel als de klant klaagt, dus ook al ziet je dealer dat de verf van je spiegel afbladerd en ook al mag hij onder garantie dat herstellen, hij mag dat enkel doen als jij erover klaagt.
Dus om terug te komen op het accu verhaal, klant klaagt (vereist), dealer heeft een procedure klaar liggen van diegene die betaald (RCI) en die procedure zal sowiezo inhouden, update eerst de software en voer een hercallibratie uit. De kans is vrij reëel dat de dealer eerst een onderzoeksrapport moet doorsturen naar RCI om een manuele goedkeuring te krijgen wat vrij gewoon is als de kosten aan de hogere kant liggen.
pindakoning zegt
@banderas: ik vind de constructie niet vreemd eigenlijk, zeker voor tweedehands exemplaren die al uit de garantie zouden zijn gelopen. Je zal in de toekomst maar een elektrisch auto kopen -zonder garantie- en je accupakket gaat kapot
mashell zegt
Is dat nou zo heel veel anders dan een kapotte koppakking of een kapotte versnellingsbak? Als er in de toekomst ook gebruikte accu’s beschikbaar zijn dan lijkt me een accu vervanging van de gelijke orde te zijn als een dure reparatie aan een verbrandingsmotor.
flutterby zegt
Hoezo hoger beroep? Incassobureau en deurwaarder erop en beslag laten leggen op de auto waar de accu in zit.
Aan de andere kant zijn er genoeg accu’s die buiten de garantie van Renault vallen en in plaats van vervangen hoef je dan opeens niet meer te betalen. Echter heb je dat wel een waardeloze auto met een rotte accu..
mashell zegt
Beslaglegging op de auto kan natuurlijk niet want de rechter heeft juist geoordeeld dat de auto stilleggen te ingrijpend is. Die deurwaarder moet dus gewoon heel ouderwets de plasma televisie komen ophalen.
flutterby zegt
@mashell: maar zonder de plasma kunnen ze geen nieuws meer kijken. Volgens mij kan je prima beslag leggen op iemands auto, echter is dat niet aan autofabrikant om te oordelen.
XM'etje zegt
@flutterby: plasma? Haha, die haal je alleen nog bij de vuilstort.
theghost zegt
Kunnen ze niet gewoon de capaciteit terugschroeven op afstand? Dan kan de wanbetaler bijvoorbeeld nog maar 10 km op een lading rijden, technisch gezien is de auto dan nog gewoon bruikbaar.
mashell zegt
Maar juridisch gezien is die accu dan toch niet bruikbaar?