Op de Nurburgring gaat Walter Rohrl 24 uur lang een Porsche GT3RS tot het uiterste drijven. De race wordt in 15 en 16 mei verreden.
Rohrl zelf ziet het helemaal zitten. Hij is ambassadeur en testrijder voor het merk, en geeft aan dat de GT3 RS écht heel dicht bij de raceauto’s van het merk staan. Het zou dan ook geen probleem moeten zijn de 24 uur vol te maken. De 24-uurs race moet aantonen dat de nieuwe RS het juiste gereedschap is voor mensen die circuits willen bedwingen én weer naar huis willen rijden.
De Porsche GT3 RS facelift beschikt over een 3.8 zescilinder met 450pk. Standaard zit er een short-throw versnellingsbak in en de auto is natuurlijk voorzien van plakrubber en een rolkooi. Het is de vraag hoeveel weerstand de straat-GT3 kan bieden tegen het nog agressiever circuit-tuig. Uiteindelijk moet de race natuurlijk vooral de kwaliteit van de auto bewijzen. De 911 heeft een sterk imago, ze blijven lang heel. Als je vervolgens door een Nissan in het nauw gedreven wordt is een stevige duurtest natuurlijk een prachtige imago-boost. Een volle 24 uur op race-tempo volmaken op de Nordschleife is een een prestatie van formaat. Zowel voor de piepjonge GT3, als voor de 62-jarige Walter Rohrl. Ik ben benieuwd.
BmwMPower zegt
Hij zal en moet toch wel een vervangend coureur hebben?
Hij kan onmogelijk 24 uur achter elkaar rijden, zeker met zijn leeftijd.
Al met al geloof ik er wel in, de 997 GT3RS is een beest als vanouds.
vla zegt
Dat is een originele reclamestunt!
Maar of de GT3 RS het aankan… Het blijft een straatauto, en die zijn niet gemaakt om constant af te remmen en op volle toeren te draaien. Maar in hoe ver is de GT3 RS een straatauto…
Btw die short ratio versnellingsbak is naar het schijnt echt, écht kort. En bijgevolg accelereert hij als een raket!
RenesisHP zegt
@vla:
Dit is net nog straatauto. ;)
Daarbij zijn er genoeg straatauto´s die van aftrappen houden en dus flink lang hoge toeren aan kunnen.
Er zijn flink veel mensen die trackdays rijden. Die rijden weliswaar minder uren achter elkaar. Sommige rijden op jaarbasis wel meer uren. Dit met dezelfde onderdelen. Enkel banden vervangen en standaard onderhoud.
Juist 911’jes zijn hier goed in. Die zijn echt sterk gebouwd.
vla zegt
@RenesisHP: & @sarcast:
Maar er zijn niet veel andere auto’s die daartegen kunnen hoor!
Mijns inziens zijn het de kleine dingen die de GT3 RS onderscheiden tot een straatauto: de vering, de hoogte, de motor die gemaakt is om erg lang mee te gaan…
WoutJan15 zegt
@Bmw,
Met zo’n gt3rs kan alles! Wat een wagen!
Op m’n verjaardag, leuk cadeautje om daar heen te gaan! :mrgreen:
Svensson zegt
@ “Alwood”:
Ik sluit me bij “BmwMPower” aan, dit was ook het eerste wat ik dacht: Hoe kom je erbij dat Walter in z’n eentje de hele 24H gaat volmaken? Dit lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk. Zelfs de door en door getrainde jonge honden rijden maar stints van hooguit een paar uur, voordat er van rijder gewisseld wordt, dus als Walter een heel etmaal volmaakt op racesnelheid dan zal dit een prestatie van wereldformaat zijn.
Ferdinand1 zegt
Heerlijk dit! Alsof ik het zelf verzonnen heb.
Maar natuurlijk kun je niet de volle 24 uur zelf rijden..
Ik ben ook wel benieuwd naar de ronde tijden, want Röhrl is toch echt wel de snelste en het meest consequent in Porsches.
mrB zegt
Ik denk dat hij heus wel bedacht heeft dat hij het niet alleen gaat doen :P Hoeveel testrijders heeft porsche?
EJS zegt
Klinkt als een prestatie van formaat, zeker op zijn leeftijd nog.. Dat hij niet 24h rijdt is logisch, lijkt me, maar zelfs als hij van die 24h ong. één derde rijdt is het op die leeftijd een knappe prestatie, daar moet je een aardig uithoudingsvermogen voor hebben, zelfs als je het niet aansluitend doet..
Verder natuurlijk een goede reclamestunt voor Porsche:)
porsche_fan zegt
Dit kan de 997 GT3 RS zeker wel aan!
en tis idd de ultimetest! ;)
ga het zeker volgen!
Peter v zegt
Goh.
Alwood zegt
Rohrl zal inderdaad niet alleen rijden, er werden echter geen andere rijders genoemd in het persbericht… Verder zal hij de overige uren van de race niet thuis op de bank zitten.
Entwicklung88 zegt
Tijdje terug stond er een leuke reportage in de CARROS meen ik, over Gijs van Lennep en zijn tijd bij Porsche. De auto’s waren en zijn van legendarische kwaliteit. Denk dat de 911 GT3RS goed kan meekomen.
W0ut zegt
Ik vind al die rode aggresieve streepjes op die porsches van tegenwoordig wel geslaagd. :)
Megakix zegt
Ik denk dat – behoudens remmen en banden – er weinig spannends kan gebeuren met een auto als je het afzet tegen 12 uur doordenderen of 24 uur doordenderen…Een gemiddelde Porscherijder rijdt (wat is het ?) 1 uur per dag, mss volvermogen…maar 24h is niet nodig om te doorstaan. Dus: publiciteitsstunt. Dus: wordt de tijd van Nissan GTR eraf gereden (meest belangrijk !). Dus: moeten we wachten hoe Porsche het in Le Mans gaat doen weer ;-)
bpc zegt
@Megakix: in een uithoudingsrace,op slicks? dacht het niet
@Ralph die is er al http://fiagt.com/teambio.php?countkey=12
OT: de hele race uitrijden moet doenbaar zijn ik denk dat de meeste straatauto’s dat wel kunnen mits ze geen accidenten doen, maar op iets van zegen hoeven ze natuurlijk niet te rekenen een straatauto kan het tempo van die racevarianten nooit bijhouden
http://www.youtube.com/watch?v=jHHR-miiD-c
Benjamin zegt
Geef de Walter wat speed na 6u en de speed zit er in voor 24u lol.
PCCB zegt
Je moet het toch maar willen doen op je 62ste. Rohrl heeft niets meer te bewijzen. Hij is een held voor alle enthousiastelingen.
Ik zie de GT3 RS het zeker aankunnen. Keramische remmen en een rolkooi zullen mooi van pas komen. Maar voor het overige is de RS een echte trackday racer, en volgens mij gebouwd naar functie.
Ralph zegt
De tijd van Nissan word eraf gereden?
Het gaat hier om een lange afstands race…
Rohrl wil gewoon aankomen met ‘standaard’ materiaal!
Keramische remmen kunnen het makkelijk aan, alsmede de bulletproof boxermotor.
Ik voorzie geen problemen, constant rijden en heelhouden die hap.
@Megakix.: de tijd word eraf gereden?
Gelijke strijd ook of niet? Semi-race uitvoering v. fully loaded GT-R!
Laat Nismo maar eens de FIA GT GT1-class R35 naar Europa komen!
PantheraLeo205 zegt
Rohrl heeft met de raketten op wielen – oftewel Audi Sport Quattro’s – sowieso alerter en geconcentreerder moeten rijden dan in zo’n GT3RS op strak asfalt.
Paul Newman won op z’n 70e nog de 24u van Daytona in zijn klasse, dus Rohrl kan nog ff mee.
Pieter-Jan zegt
Het zal pas echt tellen als Nissan meedoet met een standaard V-spec.
asdddffgg zegt
testen testen testen testen
w0o0dy zegt
tegen de concurrentie kunnen ze niet winnen bij de straatauto’s op de openbare weg en niet op de Ring en in de Gt2 klasse konden ze Ferrari niet kloppen dus bedenken ze een klasse binnen een race waardoor ze kunnen winnen omdat er geen concurrentie is? :twisted:
Niemand die een 24u race overigens alleen kan/mag rijden, ook/zeker Rohrl niet (wel goed, maar ook nogal oud). Hoop bla bla en foute info van/over Porsche…. Alwood= fanboy?
ZwerverRoodbaard zegt
Walther Rohrl FTW :P
Zag laatst nog een documentaire over hem waar hij bij een klassiekerrally rijdt, maar wat is die man nog competitief zeg :)
sarcast zegt
@ Vla: als er een standaard auto is die dit kan, dan is het deze wel !
Bruno zegt
dat is tenminste een test voor de gt3rs!
als een standaardauto dit volhoud dan is dit een teken van ultieme kwaliteit
als iemand Walther Rohrl heeft zien rijden zowel nu als vroeger dan moet je wel respect hebben voor deze piloot
zal proberen om te gaan naar de nurburgring om te supporteren voor deze man en zien waar mijn auto ook tot in staat is alleen aan een iets veel trager tempo want mijn pilootkwaliteiten zijn veel minder
Citrofiel zegt
Zo hé, da’s lang geleden. Een duurtest van een auto. Dan denk ik terug aan de jaren ’20 en ’30, lange monstertochten met de Kegresses, racen met een Rosalie voor Yacco Oil en een jaar lang dagelijks 900 km rijden met een Traction. Allemaal van Citroën, indeed. Maar goed, voluit rijden op een circuit zal altijd een uitdaging blijven om voor lange tijd te doen, zowel voor auto als berijder.
midasracer zegt
Oh wat een lekkere auto. Heb van het weekend bij de supermarkt een prachtig Porsche boek ontdekt, “ode aan de Porsche 911”. Een verzameling Engelse en Duitse artikelen, netjes vertaald en met mooie foto’s. Ook een prima overzciht van alle modellen. Ik ben er kompleet hebberig van geworden. Ik wil een Porsche 911! Gelukkig bestaat er Ebay tegenwoordig want in Nederland vragen ze debiele prijzen.
Cantago zegt
Dit zou wel een geweldige imagoboost zijn! Iets wat ik een GT-R nog niet zie doen, absoluut niet zelfs;)
lambo4all zegt
de RS heeft geen schijn van kans tegen de RSR’s en de Cup’s maar het is natuurlijk eigenlijk alleen maar voor het imago, nou ik wens je succes!