Volgens Volkswagen gaat het hier om de ‘ultieme GT-spec’ Amarok die door Walkinshaw is aangepakt.
Wie aan een GT-auto denkt, denkt waarschijnlijk aan iets Europees. Een leuke Aston Martin, bijvoorbeeld, of een Ferrari. Een auto met heerlijke stoelen en een wat zachter onderstel, waarmee je in alle comfort en gemakt van Amsterdam naar Nice kan rijden. Iets laags, een uitgestrekte motorkap en een benzinemotor met minimaal acht cilinders in V-vorm.
Waar je waarschijnlijk niet aan denkt, is een getunede Volkswagen Amarok. Toch is dat – volgens Volkswagen zelf – wél wat deze Amarok W580 is. Het gaat hier om een door Walkinshaw aangepakte Amarok, waarbij Volkswagen wil benadrukken dat het meer is dan alleen een paar Walkinshaw-stickers.
Dus de motor is flink gekieteld en produceert nu vijfhonderd pk? Nee, zo’n feest is het niet. De 3,0 liter V6 TDI produceert nog steeds maximaal 268 pk en 580 Nm koppel. Wél is de uitlaat nieuw. De twee uitlaatpijpen eindigen nu achter de achterwielen aan de zijkanten van de auto, bij ieder wiel is één uitlaatpijp. De 20″-Clayton-velgen zijn eveneens nieuw en hebben Pirelli Scorpion-banden met maat 275/50R20. De grille en voorbumper zijn aangepast en rondom zijn er wat stickers en badges toegevoegd.
De belangrijkste wijzigingen, vinden we echter onder de auto. De ophanging van de Amarok W580 is namelijk door Walkinshaw aangepast. De ophanging van de voorwielen is bijvoorbeeld met 40 mm verhoogd, waarmee de pick-up nu een agressievere stance heeft, aldus Volkswagen. De wijzigingen moeten ook voor meer grip en een verbeterd stuurgevoel zorgen. Tot slot heeft de W580 een moulded sports bar, opgeklopte wielkasten en W580 vermeldingen in het interieur.
Een prijs vermeldt Volkswagen nog niet, die komt in december. Wel weten we nu al dat de kans vrij klein is dat we de Amarok W580 ooit in Nederland gaat zien. Deze Volkswagen is namelijk exclusief ontwikkeld voor de Australische markt.
pomoek zegt
Lief
porker zegt
Brrr en wat een onzin, andere dempertjes en stickers
dondeboer zegt
@porker: ik vrees dat er zelfs geen andere dempers onder zitten, maar alleen twee andere veren aan de voorzijde. En een andere uitlaat. Snap niet dat Wilkinshaw zich hiervoor leent.
remarkable zegt
@porker: maar sticker met performance erop ?.
deepep zegt
Als aussie ga je toch meteen voor een Holden Commodore ss of een HSV GTSR Maloo achtig ding… dit is alles net niets.
lecomte zegt
@deepep: Dat zou dan een tweedehandse worden.
https://www.holden.com.au/announcement
alfalfa zegt
Verhogen is het nieuwe verlagen!
Robert zegt
Een ‘Ute’ als Grand Tourer verkopen. What were they thinking? Zeker in de Outback hebben ze maar weinig speciale behoeften:
– extra brandstof en water voor onderweg
– een goed werkende airco
– cruise control
Op dit soort initiatieven past maar één reactie; ???