Het is niet aardig om te zeggen, maar de Wald International Maserati Quattroporte is niet helemaal gelukt.
Voordat we beginnen met deze Wald International Maserati Quattroporte is er de gewone Quattroporte, de ‘M156’ voor intimi. Deze auto heeft een heel groot nadeel en dat was zijn voorganger, (de M139). Dat was een redelijk geslaagde sportsedan, die dankzij een Ferrari-motor en Pininfarina koetswerk een zeer exotisch ‘randje’ had.
M156
De huidige Quattroporte (M156) heeft het een stukje zwaarder. Het is lastig om de vinger erop te leggen bij de grote Maserati. Het koetswerk is absoluut niet lelijk, alhoewel het ontwerp ditmaal van Fiats Centro Stile komt in plaats van Pininfarina. Ook komen de motoren nog van Ferrari. Wellicht zijn het de Chrysler 300-buitenspiegels.
Wald International
Mocht je een pre-facelift Quattroporte in de garage hebben staan en een beetje visueel onderscheid wel kunnen waarderen, zijn er diverse opties. Zo kun je gaan voor de Novitec Tridente-behandeling, die op zich best geslaagd is. Een andere optie is deze Wald International Maserati Quattroporte. Wald International is een Japanse tuner die ‘ingrijpende’ tuning niet schikt.
Mat wit
In sommige gevallen kan tuning van Wald goed uitpakken, maar nu slaan ze een paar planken mis. Ten eerste de kleur. Waarschijnlijk hadden ze het niet voor het uitkiezen, maar mat-wit is een beetje 2013. Nu komt de auto waarschijnlijk ook uit 2013, dus dat zou het kunnen verklaren. Ten tweede is de Italiaanse toplimo te veel verlaagd. Een decente verlaging voegt wel degelijk wat toe, te veel verlagen ziet er een goedkoop uit op zo’n statige slee.
LED-strip
Dan de voorbumper van de Wald International Maserati Quattroporte. De laag geplaatste LED-strip is ook meer ‘2008-Audi’ dan 2020 Maserati. Het design van de voorbumper is ook te druk en zal ongetwijdeld staan op een getunede Fairlady Z, maar niet op een Maserati.
996 Turbo
Maar het houdt niet op voor met deze Wald International Maserati Quattroporte, want ook aan de achterzijde zijn er te veel foute en oude tuningskenmerken. De in elkaar overlopende uitlaten doen denken aan de 996 Turbo-uitlaten van Porsche Exclusive. De ‘diffuser’ en het laag geplaatste derde remlicht passen niet echt bij het design van de auto.
22″ velgen
Het ergste zijn misschien nog wel de velgen. Er is keuze uit drie verschillende modellen qua wiel. We zijn benieuwd naar de andere twee, want deze tarten de goede smaak wel een beetje. Dat komt ook door het enorme formaat: 9 x 22 voor en 10,5 x 22 aan de achterzijde. Daarmee is het totaalplaatje van de Wald International Maserati Quattroporte naar onze mening niet helemaal geslaagd. Mocht je er anders over denken: dan kun je bij Wald al deze mooie spulletjes bestellen voor jouw Maserati.
alcantara zegt
Op zich toch best een mooi gelijnde wagen om te zien, in de basis dan.
Zonder al die petjes frutsels en onderlippen zou het veel beter tot zijn recht komen volgens mij.
Poulusma zegt
Kan aan mij liggen, maar ik zie geen petjes op de foto’s ?
rodrieck2007 zegt
Kan er ook nog een trekhaak aan??
pietertjep85d zegt
Achterkant zou van een Mazda kunnen zijn.
Boomer zegt
Ach de quattroporte is de laatste jaren van zichzelf toch al lelijk, dus daar heeft Wald niets aan veranderd.
paulvtec zegt
Hoezo niet gelukt? Smaken verschillen en ik vind hem wel leuk.
Stefje zegt
Wederom verschillen smaken. Ik vind de wielen eveneens vreselijk, maar de rest van de kit vind ik juist heel geslaagd. Zou het zo op AliExpress bestellen ;)
poes zegt
Echt, wie koopt zoiets… ?
mustang750supersnake zegt
beter dan het origineel…
kjeld012 zegt
De voorkant vind ik nog wel te pruimen. De rest vind ik inderdaad niet zo mooi. Achja ieder zn ding, dat houdt het wel leuk als autoliefhebbers.
sntial zegt
De AB redactie heeft veel lelijkere auto’s dan deze mooi en geslaagd genoemd, dus ik snap de redenering hier niet echt. Ik vind het een classy Japanse sedan.
pindakoning zegt
Zijn er überhaupt nog mensen die een nieuwe QP kopen, de Ghibli vind ik wel een leuk ding
skinny058 zegt
@pindakoning: Voor mij juist liever een QP dan die E-segment Ghibli…heb ook liever een S-klasse dan een E-klasse bijv.
thomcarspotter zegt
Flesje azijn gedronken voor het typen? @willeme ;-)
In het thuisland Japan worden de spulletjes van Wald redelijk goed verkocht, vandaar dat ze inmiddels al wat jaren bestaan. Ik vind de bumpers too much maar de velgen zijn wel tof!
willeme zegt
@thomcarspotter:
Een Wald op de nuchtere maag is niet altijd succesvol ;-). Meestal kan ik Wald wel waarderen, maar nu lijken de onderdelen niet ‘lekker’ te passen bij de QP. Smaken verschillen gelukkig ;-)
Dutchdriftking zegt
He bah.
zeevink zegt
Origineel is zonder twijfel fraaier maar ook saaier. Daar komt dit deze set om de hoek kijken. Fitting van de set is wel discutabel op sommige punten. Hoe dan ook lekker fout en ordinair, is best lekker om naar te kijken. Kopen nee dank je maar dat heeft te maken met persoonlijke smaak.
baklava zegt
Behalve de airride vind ik hem echt dik
plakloodventer zegt
Waldstaltig
kniesoor zegt
Om niet te zeggen : waldgelijk.
ericd zegt
Probleem is van/voor de huidige Q: hij kon gestileerd zijn door een Aziatisch of Amerikaans designburo. De eerste Q lijkt alsof Ferrari zelf een poging heeft gedaan om een limo neer te zetten – tijdloos ook.
dalmore zegt
Stukken beter dan die hoge bmw’s en Audi’s die getuned worden
Design_Driven zegt
Handig ook, die zwarte refelectoren.
frank2b zegt
Fraaie wagen. Jammer van die airride – verlagen is bijna altijd een slecht idee. De wielen moeten netjes in de kuipen passen. Nu lijkt-ie defect. Maar goed, als-ie rijdt zal dat wel weer in orde zijn hoop ik dan maar….
herve11f zegt
Investeren in een auto dat niet verkoopt en dat in deze tijden? Wat een businessplan.