De overheid gaat enkele investeringen doen die ervoor zorgen dat dergelijke zaken binnenkort tot het verleden behoren.
Onder de ronkende titel “Partnership Talking Traffic” gaat het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de komende vier jaar maar liefst 90 miljoen euro investeren in zogeheten innovatieve verkeersoplossingen. Het gaat hierbij om een samenwerking tussen het bedrijfsleven, lokale overheden en natuurlijk het ministerie zelf. Het grote doel van dit plan is het creëren van toepassingen die zorgen voor een betere doorstroming. Da’s bovendien goed voor het milieu (minder vaak afremmen en optrekken) en natuurlijk voor de verkeersveiligheid.
Het eerste project waar het ministerie over spreekt is een nieuw type stoplicht, dat continu signaleert of er fietsers over gemotoriseerde voertuigen naderen. Dit stoplicht zou afrekenen met (bijvoorbeeld nachtelijk) wachten voor een stoplicht terwijl er niks aan komt. Hartstikke handig, want iedereen kent dat duiveltje op z’n schouder dat zegt dat je dit rooie licht best even mee kunt pikken. Daar staat wel tegenover dat verkeerslichten voor fietsers langer op groen blijven staan als het systeem detecteert dat er een hoop ongemotoriseerde tweewielers voor het licht staan te wachten. Je ritje van en naar het werk plan je binnenkort dus het beste tussen de schooltijden door, maar dat deed je waarschijnlijk toch al.
Iets vergelijkbaars zagen we al in Rotterdam, waar verkeerslichten met behulp van infraroodcamera’s het aantal wachtende fietsers detecteren. Daarnaast is Audi in Amerika druk aan het testen met verkeerslichten die continu communiceren met het verkeer, om het wachten tot een minimum te beperken. Maar goed, binnenkort lezen we allemaal de krant Autoblog achter het stuur terwijl onze voitures zelfstandig van A naar B rijden, dus geniet er nog maar even van als je staat te wachten voor rood licht. Nu het nog kan.
camber24 zegt
Mogen ze ook in belgie mee beginnen. Nog steeds stoplichten zonder sensoren. Uitermate ouderwets. Regelmatig sta je daar minutenlang voor een totaal leeg kruispunt.
josvanrey zegt
@camber24: ik moet zeggen dat ik de laatste tijd alleen maar stilsta..
lincoln zegt
@camber24:
Minuten wachten op nix !!
Hoe dom kan je zijn ??
stfu zegt
@camber24: wij betalen dan wel meer wegenbelasting (ja ok, ik niet dan) maar qua infrastructuur zie je dat gelukkig terug. Belgie loopt hopeloos achter.
pinut187 zegt
@camber24: ze hebben daar het geld niet voor..
rob5nismo zegt
Dat zou idd mooi zijn want soms vraag je jezelf idd echt af waarom moet ik nu stoppen.
lincoln zegt
@rob5nismo:
Dat zijn ook de 90miljoen redenen van onderzoeksbureau,s ..
shalomleon zegt
Oke goed idee. Bij ons in het gehucht Duiven hebben ze ook zoiets moois. Als er een fietser /voetganger nadert gaan er boven de weg waarschuwings lampen knipperen. Zeer innovatief, auto’s zien een oversteekpunt en remmen af. Graag het verzoek om dan ook niet net zolang stil te staan totdat je voorrang mag verlenen, maar dit enkel te doen als er iets aankomt. Dan hebben ze oo een ander punt het fantastische idee gehad om het meetgedeelte (bewegingsmelder) naast een treurwilg te hangen. U weet wel die boom met die lange slierten. U begrijpt, het idee is goed.? maar laten we ook even om de uitwerking nadenken
vinz667 zegt
NXP heeft dit al jaren in zijn assortiment zitten: Vehicle-to-Vehicle (V2V) and Vehicle-to-Infrastructure (V2I). Chip is software configured dus erg flexibel. Het is moeilijker dan je denkt want normale computer communicatie kan niet (Wifi met TCP/IP is te traag) daarbij is het ook handig dat het beveiligd is. BTW V2X is active veiligheid.
lekbak zegt
@vinz667: dude. Dat is een stevig stukje onbegrijpelijk jargon!
vinz667 zegt
@lekbak: oops, idd wat voor mij dagelijks is … dacht dat ik makkelijk maakte. Zal proberen wat te verduidelijken. 70 second filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=LWCJSxF3cus
Je auto praat met zijn omgeving en andere auto’s. Het weet zijn situatie en remt automatisch als het nodig is om een ongeluk te voorkomen (denk aan auto die stilstaat vlak na een blinde bocht). Probleem is dat normale draadloze netwerken te langzaam zijn (hoelang duurt het voordat je laptop met je wifi verbinding heeft?) en stel voor dat je met 120 kph er voorbij rijd. NXP heeft daar oplossing(en) voor.
dailydriver zegt
Iets zegt mij dat dit geld verspilling is. Fietsers gaan dan ook niet wachten voor rood licht.
Onehp zegt
In Zweden is dit zover ik weet zo voor alle gemotoriseerd verkeer. Tijdens de nacht met weinig verkeer sta ik bijna nooit stil voor een rood licht.
Fietsers en voetgangers mogen nog meestal op een knop drukken, dat is dan weer veel minder modern, want *altijd* moeten stoppen ook al is het groen op de rijbaan in dezelfde richting is enorm irritant en ook een reden waarom zachte weggebruikers hier massaal rode lichten negeren, en daarmee is iedereen geïrriteerd. Ziet ernaar uit dat NL dat veel beter gaat uitvoeren.
moveyourmind zegt
Honderd fietsers die tien minuten voor het stoplicht wachten stoten nog minder Co2 en fijnstof uit dan één automobilist die één minuut voor het stoplicht wacht. Zelfs als al die fietsers kettingrokers zouden zijn en met een zware Van Nelle op de lip zouden staan te wachten voor het rode licht.
Tel daarbij op dat fietsers geen haast hebben, anders zouden ze wel met de brommer of de auto gaan. Dan kom je vanzelf tot de conclusie dat er een veel simpeler oplossing is dan deze dure investeringen… Gewoon de stoplichten anders afstellen! Ik zeg:
“Meer groen voor auto’s, voor fietsers meer rood. Samen gaan we voor een betere doorstroming en een lagere Co2 uitstoot!”
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: Wat een fantastisch idiote redenering. Zal er maar van uitgaan dat je sarcastisch bent…
Dutchdriftking zegt
Als het écht werkt ben ik wel voor. Al dat gewacht….
frederik zegt
Men zou alvast kunnen beginnen met een groene golf hier of daar. Ik noem bijvoorbeeld het Stadionplein in Amsterdam met vijf stoplichten na elkaar op een stukje van 200m die volkomen willekeurig op rood springen…
lekbak zegt
@frederik: als ze echt de doorstroming willen verbeteren en het milieu willen redden moeten ze gewoon alle auto’s verbieden binnen de bebouwde kom van steden groter dan bijvoorbeeld 250.000 inwoners. Laat ze maar extreem goed openbaarvervoer rijden op die wegen. Maar dat is niet echt populair dus daar is de politiek te slap voor.
frederik zegt
@lekbak: Echt handig is dat ook niet hè… ik stel zelf ook wel prijs op een auto voor de deur ipv in een parkeergarage buiten de ring. En ook wel praktisch als je wel de stad in kan rijden als je bv iets wil transporteren. Ik vind wel dat woon-werkverkeer liefst met OV zou moeten (maar ik werk dan ook op fietsafstand van m’n huis).
desjonnies zegt
Ik zie nog genoeg mensen voor een rood verkeerslicht wachten die NIET op de detectorlus gaan staan maar er een meter of twee vanaf blijven.
En de overheid heeft eigenlijk geen enkel voordeel om verkeer goed door te laten stromen, er zijn instrumenten genoeg maar het meest belangrijke instrument het zgn autootje pesten dat zijn oorsprong vind in de zeventiger jaren is nog steeds de moraal.
U als niet uitverkorene gaat maar met het OV
josvanrey zegt
Ik sta hier altijd stil
lincoln zegt
Wachten voor een leeg kruispunt is voorbehouden aan hoger opgeleiden en ander achterlijk volk ..
Je rijdt toch zeker gewoon door als het gaat !!
90 miljoen down de drain dus ..
Mazzel losers ..
yvesx90 zegt
Kruispunt uithoorn bij de aldi is vreselijk
loggy zegt
Mevrouw van Hooijdonk GroenLinks Utrecht leest u mee?
marinepower zegt
In het buitenland zie je ook veel dat op een kruispunt het verkeer voor rechtsaf niet hoeft te stoppen, maar via een invoegstrook op kunnen rijden. Hier in nl zie je dit slechts heel sporadisch.