Er kleeft maar één nadeel aan de dikke wagon.
Weinig auto’s combineren populariteit en ‘bijzonderheid’ zo goed als de RS6. Er wordt dagelijks wel minstens één fotoset op Autojunk gegooid waarin de dikke Duitse estate te zien is. Er zijn er genoeg dus, maar de auto blijft gaaf genoeg om de foto’s steeds weer te delen. De A6 C7, waarop de nieuwste RS6 gebaseerd is, staat echter niet meer bij de dealer en de nieuwe RS6 is er nog niet. De nieuwe A6 al wel, maar die wordt in het beste geval geleverd met een 3.0 TDI, eh, 55 TDI motor met 286 pk.
Ondergetekende is niet kapot van het design, maar het begint te wennen. Ook de Avant, waarop de RS6 ongetwijfeld gebaseerd zal worden, is met een dikke bodykit best te pruimen. Maar zoals al aangegeven, prestaties zijn in de huidige samenstelling nog matig. Daar komt de Duitse tuner ABT om de hoek kijken. Zij pakken de 55 TDI en geven de auto een performance-boost tot 330 pk. Zo komt hij iets dichter in de buurt van zijn concurrenten, de BMW M550d en de Mercedes E400d.
Diesel-power is niet weggelegd voor de S en RS-modellen van Audi (behalve dan de SUV’s, maar goed), dus wat dat betreft heeft ABT de krachtigste diesel-Audi in hun arsenaal. De RS6 zal naar verluidt de 330 pk van de ABT verdubbelen, dat geeft een goed beeld van hoe hard het gaat met het aantal pk van nieuwe auto’s.
petrolhead68 zegt
Het is toch 50 tdi en 55 Tfsi??
pcooperworks zegt
Bouwkwaliteit bij Audi gaat ook achteruit, enorme kieren tussen plaatwerk zoals bij motorkap. Lijkt wel Tesla ;)
dutchc4rs zegt
@pcooperworks: niet goed dicht gedaan na het showen van de motor. Normaal is die motorkap goed afgesloten
gasskaas zegt
@dutchc4rs: nee man.
pcooperworks zegt
@gasskaas: heb even gegoogled, (b)lijkt optionele luchtkoeling te zijn
VeniVidiVici zegt
@pcooperworks: Inderdaad, hoe meer zuurstof hoe beter die brand.
towi1989 zegt
@dutchc4rs: autism alert
henk123456 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dirkiii zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
thereisnosubstitute4cubicinches zegt
@720s: Dit is blijkbaar wel jouw dienst maar zeker niet jouw avond… Wat een slecht geschreven artikeltje en inhoudelijk klopt het ook al (weer) niet. Come on, you can do better!
ghost zegt
Denk dat ik toch voor M550D zou gaan..
toyotafortuner zegt
>Er kleeft maar één nadeel aan de dikke wagon.
De Alpina D5
888natan zegt
Gaaf hoor. Zou een RS6 zo naar ABT brengen.
bimmerfan zegt
In de buurt van een m550d? 540d
narcotic zegt
De komende S6 (en S5 en S7) komen zowel in diesel (BiTDI) als benzine (BiTFSI). De beide 3 liters zullen voldoende power geven, maar de benzine zal hoger uitkomen dan de dieselversie, die overigens 347 pk zal hebben.
Ik kan al uit naar de styling, maar de dieselversie van de S zal 2 linkse uitlaatpijpen hebben en 2 rechtse. Die rechtse zijn echter enkel voor de show en kiet aangesloten. Helaas.
Dutchdriftking zegt
Het wordt tijd voor weer écht dikke diesels in de A6. Als de V6 Bi-TDI weer in de SQ5 kan, dan ook in de A6! JD of MTM kuurtje er over en gaan! En nogmaals de 4.0 V8 TDI zou perfect zijn voor de S6. Dit Abt gedrocht is een typisch gevalletje ‘net niet’. Net niet écht snel, de looks zijn net niet, de ‘Coolfactor’ is het ook net niet.