In de markt voor een jong gebruikte Porsche Taycan? Wacht even!
Shoppen voor een gebruikte Porsche Taycan, een oudere met wat meer kilometers, be my guest. Ben je echter in de markt voor een zeer jong gebruikt exemplaar met weinig kilometers? Dan kan het lonen om heel even geduld te hebben en ‘gewoon’ een nieuwe te kopen.
Waarom? De nieuwe Porsche Taycan staat om de hoek. De elektrische auto begeeft zich in de laatste testfase van zijn ontwikkeling. Daarmee lanceert het Duitse automerk dit jaar twee ongelofelijk belangrijke volledig elektrische modellen: de nieuwe Taycan en de Macan EV.
Het voordeel van een occasion is dat je er bij wijze van spreken morgen mee kunt rijden. Voor de nieuwe Porsche Taycan moet je wat geduld opbrengen. De vernieuwde EV verschijnt in het voorjaar van 2024 op de markt. Net als het huidige model komt de elektrische auto weer in drie varianten: sedan, Cross Turismo en Sport Turismo.
Met de nieuwe generatie Porsche Taycan heeft het merk 3,6 miljoen testkilometers gemaakt. Op testbanen, maar ook op circuits en openbare wegen. Dat doet het merk onder allerlei omstandigheden. De ijzige kou in Finland met -41 tot 53 graden in Death Valley in Californië.
De nieuwe Taycan is praktisch op elk gebied verbeterd in vergelijking met het voorgaande model. Omdat de wijzigingen zo grondig zijn is het testprogramma vergelijkbaar met dat van een geheel nieuw model
Kevin Giek, Porsche Taycan-specialist
Veel details over de nieuwe Porsche Taycan wil het merk nog niet delen. Wel verzekeren ze dat dit meer is dan een facelift. En dat de laadtijd onder koude omstandigheden gehalveerd is.
Het uiterlijk zal niet enorm op de schop gaan. Het is nog steeds heel kenmerkend een Taycan. Maar verwacht een betere actieradius, een betere laadcurve, een beter interieur en nog puikere rijeigenschappen. Kortom, genoeg reden om even te wachten dan nu een jong gebruikte kopen.
Oopelkadet zegt
Ik zou ook even wachten ivm stroomtekorten en de aankomende bom die EVs BELASTEN gaat worden. 600 euro bijtelling per maand plus 200 euro per maand MRB en dan ook nog eens 1 euro 50 per KwH gaat flink aantikken. Of nieuwe verkiezingen waar PVDA/GL wint en alle steden auto no go areas maakt en je alleen nog met een fiets mag rijden.
grrrrrene zegt
1,50 euro per kWh? Dan wordt het eerst tijd voor een nieuw energiecontract, LOL. Dat is 4,5x zoveel als gemiddeld momenteel.
Als je dan toch dat soort absurde prijsstijgingen doorvoert, gaat beginnen zeker ook naar 8 euro de liter?
AudiRS zegt
Als je 600euro bijtelling betaald, betaal je niet ook nog eens 200 euro mrb. En stroom kost ongeveer 40cent per kwh. Niet zo piepen.
fanboy zegt
@Oopelkadet: 1,50 per kWh? Man waar heb je het over?
Het wordt juist goedkoper en je kunt op sommige momenten al geld toe krijgen.
drf76 zegt
Als dat je redenatie is, moet je helemaal geen auto meer kopen
Fernando zegt
Heb met de Taycan proefgereden. Van zaterdag´s 16u tot maandag 10u. Ik vind het een mooie EV, puik afgewerkt, mooie materialen en meer dan prima rijeigenschappen maar voor hier op de Autobahn is elke EV een mislukking. Bij +200 km p/u zijn ze sneller leeg dan een frisse pint. Onder de 80% acculading zijn de prestaties ook minder dan bij volle accu. Nee, bedankt maar intussentijd blijf ik wel verder rijden met benzine en LPG.
fanboy zegt
@Fernando: Dat van die prestaties verschilt per auto. Sommigen hebben daar minder last van.
Onze gezinsbak heeft op papier 150kW. Bij een volle accu is dat 160kW, dus wat bonus vermogen. Er is een heel groot midden gebied waar hij nog altijd wel die 150kW blijft leveren, en als hij dan bijna leeg is begint het wel af te nemen. Als hij echt bijna leeg is is het op het laatst 130kW. Dat merk je wel.
Maar gezien hij meestal gewoon rond de 150kW levert is het niet zo’n punt in de praktijk.
Hou je echt het 200+km/u vol voor meerdere uren? Als je vaak dat soort ritten hebt (zo hard en dan lang) is EV niet fantastisch. Maar ik vraag me af voor hoeveel dat geldt.
Als je 1 of 2 keer per maand zo’n rit hebt boeit het niet zoveel lijkt me.
lekkaah zegt
Hoeveel % van de Taycan koperspubliek gaan deze verschillen merken.. Laat staan de conservatieve design “updates” zien.
waterisnat zegt
Maar dan moeten ze het fietsen gaan belasten oid als ze auto’s verbieden?? Het is een verdienmodel (van de bureaucraten) om een probleem/crisis te verzinnen en uit te melken. Niet om het (niet bestaande probleem) op te lossen!
Oopelkadet zegt
Als er geen autos meer zijn, en helemaal geen benzine meer verkocht wordt of geen snelheidsbekeuringen komen van de snelwegen: natuurlijk zullen de fietsen dan ENORM belast worden. Zo rolt NL. :)
fanboy zegt
@waterisnat: Nou ja, of ze gaan vermogen belasten. Maar dat schijnt niet zo populair te zijn
JelmerS zegt
Die occasion prijzen begin inmiddels iets te dalen, maar wel op een Porsche waardige tempo (niet zo hard als die bakstenen van Tesla). Ik vraag me wel af als iemand in Nederland de moeite genomen heeft om de RWD versie te kopen, ik had gehoopt dat daar wat aanbod in zou gaan komen. Beetje vergelijkbaar met het lage aanbod aan BMW i4’s
mashell zegt
Als Porsche meent te moeten zeggen dat ze heel veel test kilometers gemaakt hebben en zegt dat het geen facelift is dan verwacht ik een bescheiden facelift.
fanboy zegt
@mashell: De Macan EV is wat dat betreft ook veel belangrijker.
Friez zegt
Als je dan toch voor een gebruikte Taycan gaat, zorg dan dat je garantie hebt. De Taycan (en e-Tron GT) zijn niet bepaald betrouwbare wagens gebleken. Ken genoeg verhalen waarbij de versnellingsbak en accu’s volledig samengesmolten zijn en dat is een behoorlijk duur grapje.
flyerbunch zegt
De Macan gat al een indicatie geven hoe de Taycan er vanbinnen gaat uitzien en hoe hij gaat presteren.
nicolaaz zegt
Ik geloof niet dat of een jong gebruikte voor half geld, of een gefacelifte nieuwe over een half jaar een keuze is die binnen één categorie klanten ligt. Levertijd is daarbij het minste van belang lijkt me.
Zelfs al hád ik het geld en het móest per se een Taycan zijn, dan is een gebruikte van 90k toch echt véél interessanter dan een nieuwe van een ton meer.
maar ja, ik ben ook niet de doelgroep, dus wat weet ik er nou van…
drf76 zegt
Gaat er wellicht ook om dat een verse update reden is voor veel Taycan bezitters om te upgraden, waardoor er meer gebruikt op de markt komt en dan de prijzen weer omlaag gaan….