Langs de A9 tussen Schiphol en het knooppunt Rottepolderplein ligt sinds een uurtje een kapotte Boeing 737-800 van Turkish Airlines in een weiland. Dat is natuurlijk vreselijk, en volgens de officiële berichtgeving zijn er van de 135 mensen aan boord negen doden en vijftig gewonden te betreuren. Maar gezien de doorsnee reactie van het Nederlandse verkeer op ongelukken – op de rem staan en kijken! – en omdat er ook heel wat hulpdiensten die kant op moeten, voelen we ons toch ook verplicht om er een filewaarschuwing uit te gooien.
De A9 staat uiteraard al vast, maar ook op de A4 en zelfs de A13 zijn rijstroken afgesloten voor hulpdiensten. De verbindingswegen naar de A5 schijnen in het geheel te zijn afgesloten. Mijd dus de regio Amsterdam voorlopig maar even, want dit zal de komende uren nog wel wat erger worden… (bron: traphic.nl, foto: diederikm via twitter)
Meer nieuws over de crash op nu.nl.
ferrenzi206 zegt
Ramptoeristen.. Jeuujjj
Rein zegt
Die turken bouwen een goed imago op zeg!
Eerst onur air
Nu turkish air
AriM6 zegt
Ik had wel gehoord van een neergestort vliegtuig van Turkisch Airlines.
Maar wist niet dat het zo erg was.
Sterkte voor de mensen die daarlijk in die file staan
DonSei zegt
das toch logisch… alles wat wij hier afdanken gaat naar de prijsvechters… en wat de prijsvechters afdanken gaat naar Turkije ^^
patrickdelsol zegt
Neeheeeee, daar moet ik zo langs!!!
Ik ga wel via Limburg of misschien via Texel :s ,blijf ik tenminste rijden…
Jappelflap zegt
“Heeft u foto’s van het ongeval. Mail ze naar NUfoto.nl.”
Tuurlijk, lekker bijdragen aan de kijkersfiles..
colouragga zegt
Ik zou ook kijken, het is een vliegtuig man :D
Bert zegt
“Tuurlijk, lekker bijdragen aan de kijkersfiles..”
Ja, tis triest maar heel logisch…
iedereen wil ongelukken en rampen zien zo zit de mens nou eenmaal in elkaar.
Citrofiel zegt
Tsja, waarom zou dat zijn, Bert? Leedvermaak? Geluk dat je er zelf niet in zit? :?
ExOtiC zegt
@ Rein
Onur air kan ik me wat bij voorstellen,
maar Turkish Airlines is een vliegtuigmaatschappij wat helemaal niet verschilt met KLM e.d, de toestellen zijn allemaal eersterangs dus ga daar maar niks over zeggen.
RA999 zegt
@Citrofiel
Ik denk eerder omdat het gewoon uniek is. Althans, ik heb nog nooit een 737 in een weiland zien liggen.
Scirocco zegt
Hou alle domme opmerkingen over kwaliteit en dergelijke maar voor jullie zelf, want het had net zo goed een toestel van KLM of Lufthansa kunnen zijn, dit soort ongelukken gebeuren nou eenmaal! Toon respect voor de slachtoffers en wens mensen geluk die het overleefd hebben en mensen die in de file staan;)
Citrofiel zegt
@ RA999; In dit geval: Inderdaad. Maar waarom zijn er dan kijkersfiles bij het kleinste blikschadeongevalletje?
Wouter zegt
Precies: het ergste vliegtuigongeluk ooit staat nog altijd op naam van KLM.
OT: ik ga nergens heen vandaag. Amsterdam zal een grote zooi zijn nu.
RA999 zegt
@ ExOtiC
Dacht het niet.
Turkish Airlines wordt door meerdere experts (o.a. AirSafe.com en het Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre) ingedeeld bij de meest onveilige luchtvaartmaatschappijen van Europa. De vergelijkingen aangaande veiligheid zijn gebaseerd op het aantal dodelijke slachtoffers in relatie tot het aantal reizigerskilometers. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij 844 mensenlevens verloren gingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines
Citrofiel zegt
Op tv zeggen ze net dat ze al 4 à 5 doden naar buiten gedragen hebben zien worden, waar een doek overheen werd gelegd… :|
Guido zegt
http://www.nos.nl/journaal24/wmv.html
Ik volg het al meer dan 1 uur!
Ong 5 doden :(
RA999 zegt
@Citrofiel
Tsja, dat snap ik eigenlijk ook nooit. Dat zal toch een rare soort nieuwsgierigheid zijn.
@ Citrofiel (2)
Dat hoorde ik net ook, maar ik hoorde ook dat de baas van Turkish Airlines zei dat er geen doden zijn…
CasperH zegt
Sterkte voor eenieder die direct of indirect betrokken is bij de inzittenden. Opmerkingen over de origine van het vliegtuig vind ik persoonlijk nogal nutteloos, je weet niet wat de oorzaak was, kan net zo goed een vogel in een motor zijn geweest of iets dergelijks.
zomaar zegt
Afdankertjes bij TA??
Bouwjaar neergestort toestel is 2002!
smaakversterker zegt
volgens de turke media zijn er 20 gewonden en geen enkele dode.
Toch chapeau voor de piloot, vind ik…
geen problemen bekend zegt
BRUSSEL – Bij de Europese Commissie zijn geen problemen bekend met de luchtwaardigheid van toestellen van Turkish Airlines. De nationale maatschappij van Turkije heeft nooit op de zwarte lijst van de EU gestaan.
Dat zegt een woordvoerder van de EU-commissaris Antonio Tajani (Verkeer) woensdag in een reactie.
Zwarte lijst
De Europese Commissie stelt elke drie maanden een zwarte lijst op van onveilige luchtvaartmaatschappijen. Die maatschappijen mogen nergens in de EU meer landen. De zwarte lijst is momenteel twaalf kantjes lang en bevat vooral Afrikaanse en Aziatische maatschappijen.
Ongeluk
Turkish Airlines vliegt naar zo’n 25 bestemmingen in de Europese Unie. Het laatste ongeval van deze maatschappij was in januari 2003 bij de Turks-Iraakse grens. Een toestel stortte toen in dichte mist neer, met 75 doden tot gevolg.
tom zegt
Op de Belgische tv had een ooggetuige het al over 7 bodybags
Dennis-maar-niet-de-auteur zegt
Dit jaar ultragoedkoop naar Turkije :-)
RA999 zegt
@ smaakversterker
Bij de NOS laten ze steeds beelden zien waar je minstens twee mensen onder een laken ziet liggen en er nog een wordt toegedekt, dus ik denk toch echt dat er slachtoffers zijn gevallen…
RenesisHP zegt
Als ik de foto´s van het vliegtuigwrak bekijk trek ik toch mijn twijfels bij het 0 doden verhaal.
Krijg een beetje het idee dat Turkish Airlines het mooier probeerd te verpakken dan het werkelijk is.
De meningen over het aantal doden zijn verdeeld te noemen. De enige die over 0 doden spreekt is Turkish Airlines.
DJD zegt
Er is al een autospotter ter plaatse… Ik heb het zelf via de radio e.d. gevolgd maar ik vind amsterdam-haarlem iets te ver fietsen om even te kijken…
Laster zegt
@donsei,
Getuige de wingelets die aan dit type toestel zitten/zaten, kan gesteld worden dat dit om een nieuwer type 737-800 gaat. Met andere woorden, er is niks afgedankt aan..
b0z4 zegt
Turkish Airlines is een van de betere vliegtuig maatschappijen , maar ook bij de ” betere” maatschappijen gebeuren ongelukken. Maar om het nou gelijk af te keuren omdat het een Turkse maatschappij is vind ik van vele mensen hier zielig. En met berichten dat het een afgedankt toestel is , waarom komen jullie met onzin berichten waarom moet deze maatschappij ” slecht ” zijn omdat het een Turkse is ?? Omg wat haat ik dit soort Nederlanders. Maar ja dat is nou de mentaliteit van de Nederlanders niks aan te doen…. En nee ik ben geen Turk
Sterkte voor de slachtoffers en de families etc.
Henne zegt
Is inderdaad een Boeing 737-800 uit 2002.
Niet echt een gevalletje van ouwe meuk.
Van de berichten die ik hoor deden de motoren het niet meer en was het vliegtuig in een zweef vlucht beland.
Misschien geen kerosine meer ofzo..
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb vorige zomer voor de eerste keer in een vlieger gezeten, dit op mijn 33ste…
Omdat ik lange benen heb kreeg ik een plaats met meer beenruimte, aan het noodluik… Met de nodige instructies van de hostess wat ik moet doen in geval van nood :s
Toen ik op mijn gemak een magazine, gekregen van mijn moeder, begon te lezen, was het eerste artikel dat ik las: hoe overwin ik mijn vliegangst…
Ik weet dat statistisch gezien vliegtuigen veiliger zijn maar ik ga deze zomer terug met de auto op reis…
Sterkte aan de familie’s alvast!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Inderdaad chappeau aan de piloot, ligt er nog redelijk netjes bij…
En vrij dicht bij die boerderijen!
Maarja, misschien geluk bij een ongeluk… maar blijft ongelukkig.
En ja, half NL zal er wel weer naartoe rijden om te gaan kijken. Oh oh, wat gaat het slecht met de economie!
Als al die luie donders nou eens gewoon aan het werk gaan!!
bmw zegt
Ik ben verbaasd: niemand die over pk’s begint? Of over de grip van groene banden?
Laten we hopen op zo weinig mogelijk doden. Alleszins mijn medeleven voor de slachtoffers, want “gewond” kan vanalles betekenen, van een schrammetje tot een ander leven.
jan1666 zegt
en ik was bijna van de angst af dat het vliegende doodskisten zijn!!!!!
tis weer helemaal terug bij af!
ja..tis een turk..leuk..en? de bijmer was een israelische kist en was een stukkie erger. en dat ze afgedankt zijn…kan..maar hoeft niet per se, er kan zoveel mis zijn, 1 knopje verkeerd of een afgeplakte hoogtemeter en je zit al…
waarom gebruike ze eigelek geen b52’s meer? doe vlogen gewoon met gaten zo groot als hoofden door, oke ze zijn wat minder snel maar toch..
ZubZero.^ zegt
OMG wat een zielige berichten hier RESPECT!…
Bert zegt
@ Citrfoiel, ga nou niet schijnheilig lopen doen.
Jij had ook gas losgelaten als je zoiets zag.
Je bent pas triest als je er echt heen zou rijden om iets te kunnen zien maar dit is een perfect normale reactie van mensen om even af te remmen.
(Hoe irritant het ook is en het maakt je bewust van hoe simpel mensen in elkaar zitten)
Iedereen houdt stiekem of je het wil of niet van brand en sensatie dus hou je politiek correcte gelul voor je, je had zelf ook niet stug met 130 doorgereden.
Denk dat ze eerst de families willen inlichten voordat ze naar buiten brengen hoeveel mensen evt. het leven gelaten hebben daar. Althans dat lijkt mij logisch.
Marko zegt
Op nu.nl staat 9 doden.
ZubZero.^ zegt
Kwalitatief
Lagendijk, getrouwd met een Turkse tv-journaliste, stelt dat de nationale maatschappij Turkish Airlines juist kwalitatief uitsteekt boven enkele particuliere maatschappijen.
‘Turkish Airlines behoort tot de Star Alliance, samen met Lufthansa. Die hebben redelijk zware kwaliteitseisen”, aldus Lagendijk.
RA999 zegt
@ jan1666
Het probleem is dat een vliegtuig onder druk staat zodat het binnen leefbaar is op grote hoogte. Als er een gat komt krijg je decompressie waardoor alles eruit wordt gezogen en je geen zuurstof meer kunt ademen. Je kunt wel vliegen met een gat maar het is niet handig.
Maar dat doet eigenlijk allemaal niet terzake aangezien het vliegtuig hier waarschijnlijk ‘gewoon’ heeft proberen te landen op het weiland omdat de kerozine op was o.i.d…
Laster zegt
@jan1666,
Als je ergens geen verstand van hebt kan je beter niet reageren.
Een betere ontwerper zegt
Van wat ik nu hoor 9 doden en ruim 50 gewonden waarvan de helft zwaargewond. Leuk dat ze daar alsnog zegge in turkije dat er geen doden zijn….
jan1666 zegt
@RA999
jan1666 zegt
@RA999
JosJ zegt
Dat vind ik ook belachelijk, ik snap de gedachte er wel achter, maar je kan mensen niet zo in angst laten zitten, je geeft daarmee ook valse hoop.
@Jan1666, ik hoop je nooit tegen te hoeven komen, lijkt me geen prettige ontmoeting….idioot….
Sterkte aan de nabestaanden.
Ary zegt
schermen plaatsen!!
RA999 zegt
@ Ary
Probeer maar eens een scherm voor een vliegtuig te plaatsen, dat gaat niet lukken denk ik…
@ jan
??
gogogomagazine.com zegt
Ik vind het verschrikkelijk voor de slachtoffers, familie en vrienden van de gewonden en doden maar waarom moet dat vliegtuig nu al de hele ochtend op TV te zien zijn? En dan halen ze er ook steeds weer ‘experts’ bij die hun zegje moeten doen maar die eigenlijk niks zeker kunnen zeggen of nuttig zijn. Praat dan gewoon niet en wacht tot er goed en betrouwbaar nieuws is dan de hele tijd maar te gaan zitten speculeren. Helpt niets en je maakt er mensen alleen maar banger door en niet te vergeten familie en vrienden die wanhopig op betrouwbaar en ECHT nieuws zitten te wachten..
Rant over…
jan1666 zegt
@RA999:klopt….
@laster:mag ik niet eens meer een mening zeggen? mischien is het onzin, maar een mening blijft een mening, graag niet over doorzeuren, nergens voor nodig..
jan1666 zegt
@RA999: sorry..was een internetfoutje…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
WOW, deze foto is bizar!!
http://www.nufoto.nl/fotos/91703/negen-doden-bij-vliegtuigcrash-schiphol-.html
Melike zegt
Er blijkt nu 10doden te zijn, Sabr voor de familie van de doden!
bOE zegt
Hajj mensen.
Ik woon daar 2 straten van daan.
En ben me helemaal de pleuris geschrokken.
Dacht dat er een aardbeving was!
Ik en nog iemand gingen kijken en we hebben 2mensen eruit kunnen halen.
Maar we moesten stoppen van de brandweer enzo.
Ze vonden het gevaarlijk voor ons(13 jaar)
Maar het ws echt erg je zag allemaal doden mensen daar binnen.
En allemaal bloed en het was echt heel vies en eng!
Maar er zijn 9doden en meer dan 50 gewonden!
Ik zal dit echt nooit meer vergeten!
R.I.P Mensen!
Laterzz
Rick zegt
Die vliegtuigen zijn allergischvoor mist ofzo.
paar jaar geleden, dikke mist ook een vliegtuig van Turkisch air, stuk
weer een aantal jaar daarvoor ook weer in dikke mist, wederom ook stuk.
En nu weer lichtere mist, ook stuk
jd zegt
@Jan1666
De B52 wordt nog steeds gebruikt. Jij doelt denk ik op de B17. Dit was trouwens nou niet bepaald een passagierstoestel, dus niet echt te vergelijken.
Persoonlijk denk ik dat het hier om een gebrek aan kerosine gaat. Ooggetuigen zagen hem langzaam vliegen en vervolgens bijna verticaal uit de lucht vallen. Klinkt nogal als een STALL.
Gino zegt
http://www.youtube.com/watch?v=OLN4TIbK1iA
Geen politie fan, maar dit is wel een applaus waard!
Gino
Barbara zegt
Eigenlijk, en ik vind dat niet leuk om te zeggen, vind ik dat Gogogomagazine gelijk heeft over de uitzending op tv.
Het vliegtuig ligt nu al een halve dag op de grond en nog wordt het duizend keer uitgezonden. Ik verbaas me er een beetje over aangezien er over buitenlandse ongelukken vaak maar even een bericht wordt getoont. En daar zijn vaak VEEL meer doden dan hier het geval. Alleen maar omdat het neergestort in bij Schiphol? Ze mogen blij zijn dat het vliegtuig niet op de snelweg terrecht is gekomen, dan hadden er nog meer gewonden/doden gevallen!
RA999 zegt
@ Rick
Er was geen mist hoorde ik, alles was helder…
@ bOE
Dat is inderdaad niet iets voor een 13-jarige…
jan1666 zegt
@RA999
RTL7 zei zo rond 12:30 dat er lichte mist was en op fotos zie je ook een beetje mist (IIG de fotos die ik zag..)
ik denk niet dat het daardoor neergegaan is hoor..op sommige plaatsen is veel vaker mist tot dichte mist en gaat alles goed.
RenesisHP zegt
@bOE.
Als je de waarheid spreekt met je reactie kan ik maar 1 ding zeggen.
Sterkte, je zal het nodig hebben. ;)
RenesisHP zegt
@RA999.
Het is misschien niets voor zo’n knul, maar toch petje af als het zo is.
Getuigd namelijk van medeleven. Iets wat weinig jongeren tegenwoordig schijbaar erg weinig hebben. ;)
RenesisHP zegt
schijbaar..
RenesisHP zegt
Verrot.. :x
Eerste weinig mag ook weg.
RenesisHP zegt
Laat maar weer…. Ik leer het ook nooit.
Citrofiel zegt
@ Bert; Zeg ik ergens ik het niet zou doen? Ik vraag alleen naar de redenen van andere mensen! ;)
@ mx5/rx8; Spamspamspamspam. :P
alberto de piento zegt
@gogogmagazine
Het soort experts die voor vliegtuigongelukken aangesteld worden, mag je niet verwarren met de wombels die komen kijken naar je kop-staart duwtje met een picasso en Range Rover. Je mag heel gerust wezen dat er altijd gevonden wordt wat het probleem was. Soms doen ze er wel 10 jaar over maar gevonden wordt het. Vader is zelf piloot dus weet waarover ik spreek.
Zeggen dat de kero op was lijkt mij hier zeer voorbarig, ten 2e dat men +- altijd min 25% meer mee moet hebben dan het traject lang is. Mijn eerste idee was een vogel in de turbine, maar dan zou hij nog de runnway gehaald hebben op 1 motor. En aangezien dat het toestel nog maar 7 jaar oud is (wat uiterst jong is voor een boeing) zal men de oorzaak naar mijn idee snel vinden.
The Hague zegt
THY heeft sinds zijn oprichting circa 10 ongelukken op zijn naam staan.
Dit wil niet impliceren, zoals hierboven door een persoon wordt gesuggereerd, dat THY tot de categorie onveilig kan worden bestempeld.
Desalniettemin is het daarom urgent om per ongeluk een oorzaakanalyse te maken.
Dit komt er feitelijk op neer dat je rekening moet houden met de vliegcapaciteiten v/d piloten, technische mankementen en weersomstandigheden.
Statistieken kunnen veelal verkeerd worden geïnterpreteerd. De meeste ongelukken van THY die betreffen in de tijdsbestek 1970-1990.
Tezijnertijd door de jaren heen zijn er sporadisch meldingen van ongelukken gemaakt.
Dit is mede tot stand gekomen door grote investeringen die ervoor gezorgd hebben dat THY een grote groeiexpansie heeft kunnen maken die er toe heeft geleid dat het zich nu met trots de 7e grootste vliegtuigmaatschappij van Europa mag noemen gemeten naar vliegtuigpasssagiersvolume per jaar ( 21.87 miljoen passagiers).
Overigens staat bv. KLM op de 5e stek met 23.8 miljoen passagiers per jaar.
Daarnaast is THY sinds kort lid van STAR ALLIANCE en heeft het een van de jongste vliegtuigvloten ter wereld.
Laten we de onderzoeksanalyse afwachten die duidelijkheid zal verlenen omtrent de toedracht van het ongeluk en voorbarige uitspraken omtrent oorzaak voor ons houden.
Mijn medeleven gaat uit naar de slachtoffers en de familieleden.
RA999 zegt
@mx5/rx8owner
Zeker, niets dan lof voor die actie. Maar achteraf gezien was het waarschijnlijk niet zo handig, zeker als je volwassen mannen op de TV al bijna in huilen ziet uitbarsten…
RenJie zegt
@bOE
volgens mij ben jij de nieuwe Regilio Tuur. Als 13 jarig jongetje [of ouder, maakt niet uit] heb je vast het lef niet om in een vliegtuigwrak te gaan kijken. Brand, ontploffingsgevaar etc speelt echt wel in je hoofd.
OT: Ik zat toevallig RTL Z te kijken, ze hadden het over andere dalende dingen; toen kwamen ze met dit bericht.. ik was wel aardig geschrokken.. Ik dacht “hè Schiphol, dat komt wel heel dichtbij!”
Verder sterkte aan de gerelateerden!
tom zegt
toestel is in een luchtzak terecht gekomen is mijn eerste reactie
tenminste, als ik zo de beelden en de verschillende journalen zie en getuigen verklaringen hoor, lijkt het erg veel op een luchtzak
sterkte voor de slachtoffers
RenJie zegt
@Barbara
dit gebeurt in je eigen land ja. Elk land zou er zoveel aandacht aan besteden als het in hun eigen land zou gebeuren. Normaal nieuws is hier toch niks meer bij.
RenJie zegt
@tom
dat zou heel goed kunnen, iets van een microburst ofzo? Dat zou wel moeten beteken dat meerdere vliegtuigen(aankomst rond 10.40, zelfde richting) erin konden komen, of de microbust was té kort en te klein en is alleen het vliegtuig van TK erin gekomen.. ?
Volvo_440_turbo zegt
@ RenJie
Tieners hebben geen remmen en niet vaak schrik omdat ze het gevaar niet beseffen, ik geef alle dagen les aan tieners.
Wanneer wij gevaar zien dan gebeurt er iets in onze hersenen dat we terugdeinzen, tieners hebben dit niet…
abdus zegt
jullie praten over een zo’n stomme file terwijlhet daarover niet eens gaat turkisch airlines is een van de beste vliegtuig maatschapijen in turkije en ze staan toch niet op de zwarte lijst in europa of ergens anders onur air is slecht maar dat is de probleem van onur air zelf de turken van turkisch airlines kunnen er niks aan doen!!!!
-edit: precies! en onthoud: leestekens zijn cool!-
RenJie zegt
@Volvo_440_turbo
Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar de manier waarop deze jongen het vertelt, maakt het voor mij een beetje ongeloofwaardig. Hij weet dondersgoed wat hij heeft gedaan en dat als 13-jarige. Oftewel de nieuwe Regilio Tuur.
RenesisHP zegt
@Renjie.
Ik zie op TV beelden toch echt jonge knulletjes door dat veld heen lopen.
Dit zie je al op de eerste beelden net na het ongeluk.
Ik weet overigens niet wat voor een beeld jij van Regilio Tuur hebt, maar mijn gevoel zegt dat je er flink naast zit.
RenesisHP zegt
@RA999.
Handig is op dat moment totaal niet van toepassing.
Turan zegt
Waarom steeds de vergelijking met Onur air?
En ondanks dat Onur air op de zwarte lijst staat, vliegen ze nog steeds rond en zijn er zijn gelukkig geen vliegtuigen van Onur air gecrast. Dus wat betreft een crash is het niet zo doorslaggevend of een maatschappij op de zwarte lijst staat of niet.
“Allah’tan rahmet” voor de doden, “Allah’tan sabir” voor de nabestaanden en “Allah’tan $ifa” voor de gewonden.
PS. Excuses dat t in het Turks is, het is nl nie echt makkelijk te vertalen ;-)
RenesisHP zegt
@RenJie.
Heb je enig idee hoe onwerkelijk zoiets is. Grote kans dat die knul het pas na een week beseft.
Met schokkende gebeurtenissen gebeurt dit regelmatig met mensen.
Ik ben verleden jaar met mijn vriendin uit een brandend huis gevlucht(geen vergelijking maar wel degelijk schokkend naderhand) en heb een week lang in een roes geleefd. Ik had nauwelijks tijdbesef en alles ging eigenlijk aan mij voorbij.
Eddy Rocket zegt
@ Renjie
De meeste vliegvelden hebben een speciale weerradar geinstalleerd omdat er vroeger flink wat ongelukken zijn gebeurt met een microburst. Die radars laten microbursts zien. Denk niet dat het hier het geval is omdat bij een microburst vaak sprake is van extreem veranderend weer met hoge en lage temperaturen dicht bij elkaar. Alhoewel niemand op het moment van iets weet kan niets uitgesloten worden. Er was een overlevende die dacht dat het turbulentie was (wat uiteindelijk niet de crashoorzaak is geweest) dus we zullen zien wat het is.
ferrenzi206 zegt
halo het vliegtuig is gewoon naast de landingsbaan terecht gekomen, 9 doden 50 gewonden waarvan de helft zwaargewond. De piloot probeerde het vliegtuig nog recht te trekken maar tevergeefs.
Ik hoor hier mensen zeggen ja ik denk toch wel dat er slachtoffers waren want ik heb een wit laken gezien, kijk naar het nieuws of deftige informatie.
ferrenzi206 zegt
halo het vliegtuig is gewoon naast de landingsbaan terecht gekomen, 9 doden 50 gewonden waarvan de helft zwaargewond. De piloot probeerde het vliegtuig nog recht te trekken maar tevergeefs.
Ik hoor hier mensen zeggen ja ik denk toch wel dat er slachtoffers waren want ik heb een wit laken gezien, kijk naar het nieuws of deftige informatie.
750i zegt
Heee….AriM6,
Zou je niet liever sterkte wensen aan de mensen die in het vliegtuig zaten en aan de nabestaanden i.p.v de mensen die in de file staan?
Sterkte aan alle nabestaanden.
Citrofiel zegt
@ ferrenzi206; Zeg slimmerd, kijk eens naar de tijd van de plaatsing van dit bericht. Toen was er echt nog niets zeker bekend…
bOE zegt
Uhhh..
We waren met nog 5mensen van de huizen en oogetuigen naar binnen gegaan,
Maar toch Ik vondhet ook heel eng maar ik vond het ook wel belangrijk dat mensen naar buiten konden en het waren 2mensen van 20 ofzo.
Maar het was toch wel een ervaring die ik nooit meer wil mee maken,
Zit nu thuis achter me computer wordt nog veel bij het vliegtuig gedaan enzo
Maar hopen dat die snel we gaat en dat alles weer een eetje normaal wordt!
@RenJie
Ik ben een meisje!!!! ik had wel een joingbroek aan en me haar in een staart dus het kan er op lijken dat ik er uit zag als een jonge hoor(jij je zin)
En wat is Regilio Tuur????
Laterzz
DrDre zegt
heeft de piloot het toestel niet overtrokken? want als je met staart naar beneden valt…
maar voor de rest;
mijn medeleven naar slachtoffer en nabestaanden + dikke respect voor de hulpverleners en overlevenden die direct te hulp schoten!
En laten we nou niet afgeven omdat het Turks is, hadden we ook dat gehad als het KLM was?
b0z4 zegt
Dit vliegtuig is NIET neergestort maar moest een noodlanding maken ! Dat zijn 2 verschillende dingen !
@renJe Het kan zeker waar zijn dat die jongetje van 13 mee heeft geholpen, maar jij was vroeger ( toen je zelf 13 was ) zeker een mama’s kindje die snel naar zijn mamie liep en ging huilen op d’r schoot ;)
RenesisHP zegt
@ferrenzi206.
Ik heb over de gehele dag verschillende informatie via verschillende radio en tv zenders meegekregen.
Pas laat in de middag begon de informatie enigzins op elkaar te lijken.
Eerder deze dag waren er nog te veel onduidelijkheden om een goed oordeel te kunnen maken.
Als het goed is hoeven ze nu alleen de achtergebleven bemanningsleden te bergen.
Dat lijkt mij ook een verschrikkelijke taak om uit te voeren. Mensen waren vorige keer geschokt door de site scheurijzer. Dit ziet er waarschijnlijk letterlijk zo smerig uit.
bOE zegt
Voor de 1000000000x
IK BEN EEN MEISJE!!!!!
Laterzz
RenesisHP zegt
@bOE.
Zag ik jou nou op TV?
Regilio Tuur is een van de wat betere boksers die Nederland heeft gehad.
Ary zegt
iig respect voor de gene die hun auto uitgestapt zijn en over het slootje zijn gesprongen/gelopen om de slachtoffers te helpen
Ary zegt
ik denk dat de motoren uitviellen om een onbekend reden, waarop daarna het fenomeen stall plaats heeft gevonden.
volgens ooggetuigen viel het vliegtuig letterlijk uit de lucht. Kerosine te weinig kan ik me niet voorstellen. Er worden nauwkeurige ( meerdere ) calculaties in de cockpit gemaakt hoeveel brandstof geloosd kan worden en hoeveel er nodig is. Fatale rekenfout kan ik me niet voorstellen.
Lekkage van brandstof geloof ik ook niet, anders gaf de cockpit aan tower door dat ze brandstof tekort hadden ( en de computer in vliegtuig zou dat anders ook waarschuwen dat brandstof bijna op is ). Waarop een emergency landing aangekondigd zou worden. Volgens mij was er geen emergency landing gevraagd. ( tenzij de recorder tegendeel bewijst ).
WieAndersDasAuto zegt
Het is natuurlijk vreselijk dat dit soort ongelukken gebeuren. Je kunt het niet altijd voorkomen… Sterkte aan de nabestaanden van de 9 doden.
@ bOE
Respect! Ik vind het dapper/goed van je dat je ook mensen geholpen hebt. Jij bent het voorbeeld voor de meeste jeugd.
Volvo_440_turbo zegt
@ bOE
Wel moedig van jou da je die mensen wou helpen, een goede tip, praat er veel over om het te verwerken, zoiets zie je niet alle dagen…
Ary zegt
Gemiddelde leeftijd vloot TA = 6 jaar = jong!
die 737-800 next gen is helemaal een jong vliegtuig
slk zegt
Deze vlieg maatschappij stond als betrouwbaar bekend.
RA999 zegt
@mx5/rx8owner
Dit verklaart RenJie’s opmerking ;)
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/01/bewijsch_regillio_tuur_is_een.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/413451/3094eaba/regilio_helpt_bij_plaincrash.html
bOE zegt
Tnx allemaal praat er nu veel met me vrienden over!
En met me vriendje die helpt me n uook wel ik kan er over dit alles tegen vertellen.!
Er blijven nu ook meide hier slapen want vind het eng om nu te gaan slapen!
@mx5/rx8owner
Kweet niet welke zender!
En ik ben geen jonge dus als je een jonge zag ben ik het niet!
Laterzz
Benz.. zegt
@Rein
In plaats van dom te lullen kun je ook aan de mensen denken die gewond zijn geraakt EN aan de overledenen.. :X
En je kunt wel verkondigen dat alles wat Turks is onveilig, slecht is. De desbetreffende vliegmaatschappij stond juist bekend als heel betrouwbaar!
Het is niet erg als je er duidelijke niets van weet, maar hou dan ook je mening voor je.. in plaats van doelloos iets posten ;)
WieAndersDasAuto zegt
@ RA999
Gewoon hilarisch jouw link naar geenstijl.nl :lol:
bOE zegt
Ik wil 1ding zeggen ben maar 5min er in geweest en toen moesten we eruit omdat als er iets op ons zou vallen zou dat heel gevaarlijk zijn!
Maar in die 5min zie je toch heel veel!
WieAndersDasAuto zegt
@ bOE
Die 5 minuten kunnen in het ergste geval je leven beheersen. Daarom is het verstandig om er veel over te praten, en het proberen te vergeten.
Maar toch respect. Ik denk dat de meeste gewoon bleven staan en kijken. Het is behoorlijk dapper van je.
e30s38b38 zegt
Us airways maakt kort geleden toch ook een Noodlandinng in een kanaal???
Niemand negatief horen praten over UsAirways…
Britisch Airlines heeft evenveel chrashes als Turkisch airlines……
Als deze boeing van BritischAirline was, had niemand het over de maatschappij, maar omdat het nu turkisch is gaat iedereen afkrake…
lincoln zegt
@e30s38b38 ..
de asociaties zijn all-in vakanties voor een scheet en drie knikkers ..
men denk graag dat veiligheid te koop is ..
goedkoop = onveilig ofzoiets .. terwijl je er van uit moet gaan dat de piloten ook graag veilig willen landen .. maakt niet uit wat je hem betaald ..
Vive la FRANCE! zegt
Het klopt dat ongelukken niet te voorkomen zijn en bij elke maatschappij, hoe goed dan ook, voorkomen. Toch zijn vele ongelukken te voorkomen door betere apparatuur en meer controle. Ook het personeel speelt een belangrijke rol. Ik denk niet dat dit ongeluk alleen maar de schuld is van Turkish Airlines, maar er had misschien (men weet de oorzaak nog niet) wel iets tegen gedaan kunnen worden.
Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen wel eens een ongeluk meemaakt, maar dat Turkish Airlines op een of andere manier toch vaker ongelukken maakt. Dit kan toeval en ongeluk zijn, maar het kan ook aan de maatschappij liggen. Ik hoop in ieder geval dat het niet snel weer zal gebeuren en dat de gewonden er levend vandaan komen!
Vive la FRANCE! zegt
@ lincoln
het klopt dat elke piloot veilig wil landen, maar niet elke piloot weet precies de grens qua veiligheid en is even goed opgeleid. Zo worden sommige procedures overgeslagen om geld te besparen, terwijl bij duurdere maatschappijen er misschien meer aandacht aan wordt besteed.
e30s38b38 zegt
@ Lincoln
dus als een all-in vakantie goedkoop is ligt het aan de vliegmaatschappij???
hmmm…
En Turkisch airline is niet een van de goedkoopste, eerder een van de duurdere. wat jij bedoeld is zeker corendon, onur air , fly air en dat soort meuk.
e30s38b38 zegt
owja en er word gezegt dat ie weinig kerosine had, denk je echt dat een maatschppij een vliegtuig van weet ik zoveel miljoen euro gaan riskeren om minder te tanken??? en zou de piloot het niet geweten hebben, en dus niet zou vliegen.
lincoln zegt
@e30 .. nope ..
ik heb het over het veiligheids”gevoel” ..
dus over de reacties waar jij je druk over maakt (en ik ook wel een beetje) ..
en daarom een zwik onderbuik reacties teweeg brengt ..
je begrijpt me vast wel ..
@Vive la france .. wat kan je besparen op een piloten opleiding ??
ach .. ik weet het ook niet .. maar die jongens wilden op zeker levend aankomen ..
Henk zegt
die politie touareq moet dat nou zo duur
RenesisHP zegt
@RA999.
Humor.
Hier in Rotterdam vinden we hem over het algemeen een eikel. ;)
tom zegt
te weinig brandstof geloof ik zelf geen snars van, aangezien je dit ruim van te voren aan kunt zien komen, zelfs als er sprake is van een zeer grote lekkage (vliegtuig kan behoorlijk lang door vliegen op de gassen die zich in de leidingen bevinden) hoort het niet zo te zijn dat het vliegtuig ineens zijn snelheid verliest en omlaag valt.
verder kan een motor niet in stal raken als deze uit staat of uit is gezet, de vleugels kunnen echter wel draagkracht verliezen bij te lage snelheid
vraag is nu echter, waarom en waardoor viel het vliegtuig ineens uit de lucht?
birth hit is naar mijn idee ook uitgesloten (hoorde ik ook verschillende malen langskomen)
problemen bij de landing? de procedure vooraf? een doorstart geprobeerd waar niet meer genoeg vermogen voor was?
tom zegt
problemen in de brandstof toevoer?
Gnermo zegt
@MX5: Regilio Tuur had een of ander dom lulverhaal dat hij bij dat ongeluk in de Hudson rivier was gesprongen enz. Nederlands enige echte held.
RenJie zegt
@mx5/rx8owner
je hebt gelijk. Ik had er eigenlijk helemaal niet over moeten beginnen, maar goed.. de inhoud van haar eerste reactie zag er nogal ongeloofwaardig uit naar mijn mening. Afijn, alles is al erg genoeg.
@Eddy Rocket
aha, grote temperatuursverschillen binnen een klein gebied hebben we in Nederland niet echt. Dus het gebeurt vaak op plaatsen met bergen of wateren?(die hebben we in NL :) )
@b0z4
Mwoah, misschien wel. Ik zag mezelf niet op m’n 13e naar een vliegtuigwrak rennen, toch wel iets te bang denk ik. Aan jouw reactie te zien, ben jij nu 13 of niet? Je kan toch best een noodlanding maken en dan neerstorten?
RenJie zegt
@bOE
GESCHIKT: ja als je echt de waarheid vertelt; heldin, maar ik denk je er wel ff bovenop moet komen ;) (joh..)
ONGESCHIKT: nee als je niet de waarheid vertelt, goede actie, je hebt toch half Autoblog tegen me gekregen.
RenJie zegt
@mezelf edit
Je kan toch best een noodlanding [proberen te] maken en dan neerstorten?
RenesisHP zegt
@Gnermo.
Kijk eens naar de reactie van @RA999. ;)
RenesisHP zegt
@RenJie.
Volgens mij kun je inderdaad neerstorten na een mislukte noodlanding. ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Vandaag gehoord:
De Turkse piloot heeft zijn taallessen bij de inburgering gemist: Hij landt, ik landt, WEI LAND!
WHOAHAHAHHAAAAAAAAAA!
Turan zegt
@ Svenska Aeroplan AB. Not funny. :(
Anoniem zegt
Svenska Aeroplan AB
Achter een dode mens zo achterbaks spreken?!?!
Volvo_440_turbo zegt
Moppen dienen om miserie te vergeten… hoe kwetsend het soms overkomt, iedereen maakt wel een zo’n moppen…
WieAndersDasAuto zegt
@ SAAB
Die had ik vandaag ook gehoord. Muhaha
En @Turan & @Anoniem
Dus jullie willen beweren dat jullie nog nooit een gelijkwaardige mop verteld hebben? Het is kwetsend, maar je hoeft het niet serieus te nemen…
Th!nk Tank zegt
@ Tom
Tom, ik wil helemaal niet kwetsend overkomen hoor, maar begrijp wel dat de posts gelezen worden en dat sommige mensen jouw (sorry voor het woord) onzin gaan geloven. Ga geen dingen posten waar je geen verstand van hebt.
Kerosine is een zware brandstof, met een hoog (+- 200 graden) ontvlampunt. Nét iets hoger dan diesel. Op die dampen kom je niet ver.
Motoren stallen niet, vliegtuigen stallen. Dat heb je wel goed. Een stall ontstaat als het drukverschil tussen beide oppervlakken van de draagstructuur te klein wordt. Dat heb je wel goed.
De doorstart zou een plausibel verhaal kunnen zijn, maar dat gaat dan ook weer niet zonder kerosine hé ( of dampen ;-) )
Maar het issue van te weinig brandstof zou ik toch niet meteen van de baan schuiven, zelfs zonder lek zijn er tientallen mogelijke oorzaken voor een brandstoftekort.
En ik snap heus wel wat je bedoelt, maar birth hit???? Dat klinkt alsof er een pasgeboren baby in de motor is gevlogen jongen…
Laten we even het onderzoek afwachten….
bigcar zegt
veel mensen mogen hier hun reacties terug nemen: met nadruk op degene die turkisch ailines ervan beschuldigen / beledigen dat zij de schuldige waren van de crash.
onderzoek wijs uit dat het BOEING’s schuld is. de radio hoogtemeter was kapot (evenals bij 80% van alle zelfde types door Boeing gemaakt). turkisch airlines heeft er van alles aan gedaan om het ding, tevergeefs, te repareren. ze hebben van waterproof maken, tot helemaal vervangen aan toe, alles geprobeert. maar het mocht niet baten. boeing zelf zag het niet als een belangrijk probleem. elke vliegtuigmaatschappij had / heeft er wel last van.
doordat de piloten niet wisten dat de automatische piloot nou juist die kapote hoogtemeter gebruikte ging het mis bij de landing. de piloten merkten niet op dat de snelheid drastisch vermindert was (omdat dus de autopiloot gas terugnam door onjuiste gegevens), waardoor er te weinig lift was om het ding in de lucht te houden. daardoor viel het neer, gelukkig niet op de snelweg (mede dankzij dapper handelen van de piloot), maar op een zachte polder (wat er mede voor zorgde dat veel mensen het overleefd hebben) anders was de klap dodelijk geweest.
kortom: er is dus van alles geprobeerd door turkisch airlines. de schuld is van Boeing.
sir_smokalot zegt
@bigcar: Wow, goedemorgen. Waar heb jij de afgelopen 2,5 jaar gezeten? Op topic-omhoogschopcursus?
bigcar zegt
@sir_smokalot: +1
nee joh, thuis voor de buis, keek naar national geographic channel, komen leuke programma’s op voor weet je. zoals air crash investigation maar vooral ook megafactories (!)